• Anonym (Oförs­tående­)
    Äldre 2 Jun 12:32
    54918 visningar
    717 svar
    717
    54918

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Sömnst­örd
    Äldre 6 Jun 22:59
    Anonym (!) skrev 2011-06-06 22:53:31 följande:
    Sen finns det saker som bortskänks. Blocket finns. Någon annan känner någon med en stuga Öland eller är i stockholms skärgård.
    Eller så går man en vandringsled och sover i det vindskydd som oftast finns. Gratis.
    Visst finns allt det där utom resan till öland som är svindyr, eller sovsäckarna som behövs till vindskyddet.
    Bara för att en del är gratis så betyder det inte att det inte kostar mycket pengar i en redan mycket tight budget.
    Ja, det finns saker som skänks på blocket men en gissning bara att den som ger åtminstonde vill ha porto. Eller att man kommer och hämtar det.

    Gratis är nästan aldrig helt gratis.
  • Anonym (!)
    Äldre 6 Jun 23:00
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 22:46:26 följande:
    Just socialt skyddsnät är en stor faktor bakom varför en del klarar sig bättre än andra.
    Inställningen till livet förklarar en hel del. Ditt negativa sätt påminner mycket om min mammas. Hon anser också att väldigt mycket är omöjligt utan att ens försöka först. Jag antar att det är därför som jag alltid varit mer nöjd med mitt liv än hon varit trots att hennes plånbok varit större än min.
  • Sömnst­örd
    Äldre 6 Jun 23:07
    Anonym (!) skrev 2011-06-06 23:00:19 följande:
    Inställningen till livet förklarar en hel del. Ditt negativa sätt påminner mycket om min mammas. Hon anser också att väldigt mycket är omöjligt utan att ens försöka först. Jag antar att det är därför som jag alltid varit mer nöjd med mitt liv än hon varit trots att hennes plånbok varit större än min.
    Mitt negativa sätt?
    Det var faktiskt det allra mest korkade jag läst idag.
    Grattis till det! Skål

    Jag förklarar för dig att det inte är så enkelt som du verkar vilja tro. Att gratis betyder gratis. Att det finns saker att låna för alla som behöver bara för att du kunde låna. Jag (och många andra) har förklarat att det inte behöver handla om taskiga prioriteringar.

    Men du tokdissar allt och mal bara på att det visst är så bara för att du upplevt det så.
    Jag kan inte kalla mig för negativt inställd däremot är jag rätt ödmjuk inför mina medmänniskor och inser att min verklighet oftast inte kan applicerar i sin helhet på den stora massan som kallas för "alla andra".
    Det motsatta är det jag kallar för trångsynt btw...
  • Anonym (!)
    Äldre 6 Jun 23:17
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 23:07:46 följande:
    Mitt negativa sätt?
    Det var faktiskt det allra mest korkade jag läst idag.
    Grattis till det! Skål

    Jag förklarar för dig att det inte är så enkelt som du verkar vilja tro. Att gratis betyder gratis. Att det finns saker att låna för alla som behöver bara för att du kunde låna. Jag (och många andra) har förklarat att det inte behöver handla om taskiga prioriteringar.

    Men du tokdissar allt och mal bara på att det visst är så bara för att du upplevt det så.
    Jag kan inte kalla mig för negativt inställd däremot är jag rätt ödmjuk inför mina medmänniskor och inser att min verklighet oftast inte kan applicerar i sin helhet på den stora massan som kallas för "alla andra".
    Det motsatta är det jag kallar för trångsynt btw...
    Nej, jag har inte sagt alla. Jag säger många. Men du maler på om att alla ska behandlas som om de är inkapabla till att göra egna bra beslut och som om eftersom en inte kunnat välja så ska man behandla alla lika.

    Jag har mött väldigt många som levt på existensminimum av olika skäl. Och är det något de flesta ville slippa (inklusive mig själv) är medömkande hurrarop. Det ger inte fler idéer för att sätta piff på vardagen.

    Och ja, du är rätt negativ och det har jag förståelse för. Jag tänker dock inte bli negativ själv pga det.
  • Sömnst­örd
    Äldre 6 Jun 23:21
    Anonym (!) skrev 2011-06-06 23:17:44 följande:
    Nej, jag har inte sagt alla. Jag säger många. Men du maler på om att alla ska behandlas som om de är inkapabla till att göra egna bra beslut och som om eftersom en inte kunnat välja så ska man behandla alla lika.

    Jag har mött väldigt många som levt på existensminimum av olika skäl. Och är det något de flesta ville slippa (inklusive mig själv) är medömkande hurrarop. Det ger inte fler idéer för att sätta piff på vardagen.

    Och ja, du är rätt negativ och det har jag förståelse för. Jag tänker dock inte bli negativ själv pga det.
    Jaså det säger jag. Nu blir det riktigt intressant att veta var jag skrivit det och hur du gjort den tolkningen.

    Lika intressant som att veta hur du fick till tolkningen att jag är negativt inställd till livet. Märkligt eftersom du inte vet ett skit om mig eller mitt liv...
  • Äldre 7 Jun 08:44
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 22:59:21 följande:
    Visst finns allt det där utom resan till öland som är svindyr, eller sovsäckarna som behövs till vindskyddet.
    Bara för att en del är gratis så betyder det inte att det inte kostar mycket pengar i en redan mycket tight budget.
    Ja, det finns saker som skänks på blocket men en gissning bara att den som ger åtminstonde vill ha porto. Eller att man kommer och hämtar det.

    Gratis är nästan aldrig helt gratis.
    Nej så bara för att det inte alltid är gratis så ska vi istället sätta oss i ett hörn och böla om hur synd det är om oss och inte ens fungera på lösningar utan bara problem. Snacka om att dra på sig en offerkofta.
    Buhu sovsäckar och liggunderlag går för 200 kr på Jysk och ett stormkök kostar en hundralapp på ÖB och eftersom det inte är gratis så kan vi helt skita i att prioritera det istället gnälla om hur synd det är om oss som inte kan åka till Thailand.

    I din värld verkar fattiga inte kunna planera sin ekonomi, de har inga vänner, inga släktingar, inga saker sen tidigare.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • sirisd­otter
    Äldre 7 Jun 10:13
    Zoos skrev 2011-06-06 22:53:23 följande:
    Fattigdom kan nog vara olika från fall till fall. Det finns den reella fattigdomen där du lever på existensminimum eller under, sen har vi den fattigdomen där föräldrar inte kan priotera och leva efter en budget.

    Jag personligen växte upp med en syster och en mamma, pappa dog då jag var 7 år och mamma fick då barnpension för oss barn. Hon hade då en inkomst på 2x barnbidrag (=1500kr) 2 X barnpension (=4400kr) och sin lön (ca 8000kr) allt räknat efter skatt med en total på 13900kr och på något magiskt vis var det ALLTID alldeles för mkt månad kvar i slutet på pengarna. Som barn hade jag aldrig tillgång till hobby eller andra aktiviteter som kostade, inte heller "skoltröjor" eller kunde aldrig vara med på skolutflykter som kostade, här snackar vi om 50kr som mest!
    Jag var alltid den ungen som de andra barnen behövde dela med sig till om vi var på "vanlig" utflykt, man gick helt enkelt typ 2 km och fikade.. Var alltid den som fick fråga hela klassen om de hade något syskon som kunde låna ut skidor/skridskor osv om vi hade det på schemat i skolan.

    Hon var aldrig med på julen som vanliga föräldrar, eller på skoluppvisningar, hon valde att jobba istället. Hon valde att priotera sin karl (som tjänade 3ggr mer än hon, om man räknar in totalinkomsten för henne) hon kunde köpa en vinterjacka åt honom medans jag gick i flipflops till skolan i mitten av oktober, hon la ned en förmögenhet (i vår budgets synpunkt) på bussresor till honom medans vi var utan ström på sommaren. Det tog ett tag innan jag förstod att detta inte var normalt, att andra familjer inte var utan ström på sommaren.

    Så det här med fattigdom kan vara en svår nöt, är man verkligen fattig för att man inte ger sina barn en mobiltelefon, eller inte har råd att åka på regelrätt semester? Eller är man fattig då man inte förstår pengars värde och inte har lärt sig att priotera?
    En semesterresa kan var att åka till närmsta djurpark, större utomhusbad med lite roligare åkattraktioner, eller varför inte till en kringresande tivoli eller cirkus?

    Jag är livrädd för att bli som min mamma. Att inte kunna priotera mina (kommande) barn, att inte vara där för dem både fysiskt, materiellt (syftar här på att kunna finansiera en hobby, en aktivitet) och känslomässigt.
    Fick inte er mor änkepension?    Eller gifte hon om sig och förlorade den?
  • Anonym
    Äldre 7 Jun 11:25
    Dr Mupp skrev 2011-06-07 08:44:17 följande:
    I din värld verkar fattiga inte kunna planera sin ekonomi, de har inga vänner, inga släktingar, inga saker sen tidigare.
    De finns ju de också, men det vore konstigt om de var i majoritet.

    Själv har jag absolut aldrig uppfattat min barndom som ekonomiskt begränsad (det har väl också att göra med hur det ser ut i omgivningen) men visst, vi hade ett socialt nätverk. På utlandssemester (bussresor till Louisiana borträknat) var vi inte förrän jag var femton (en vecka hos en utlandsjobbanade släkting). Ledigheterna tillbringades på landet hos släktingar, i en landsända där många stadsbor semestrar. Hur ekonomin såg ut vet jag faktiskt inte, det var inte något jag funderade över.
    Mamma var ensamstående vilket också tycks kvalificera för facket ömkansvärd och fattig enligt somliga, dock högutbildad och med lön som inte låg allra längst ner.
    Vi hade blandat umgänge både i skola och privatliv, som jag i efterhand förstår både sådana som hade det bättre ekonomiskt än vi och sådana som hade det sämre.  Hade jag haft en annan bekantskapskrets är det förstås fullt möjligt att jag hade uppfattat oss som "fattiga". Eller välbärgade..
  • Anonym
    Äldre 7 Jun 11:27
    sirisdotter skrev 2011-06-07 10:13:21 följande:
    Fick inte er mor änkepension?    Eller gifte hon om sig och förlorade den?
    Jag tror vi ser olika saker i det inlägget. Det var inget större fel på deras inkomster vad jag förstår; problemet låg i mammans hushållning. Med en änkepension (om föräldrarna var gifta när pappan dog) hade väl förmodligen mammas pojkvän fått dyrare presenter men inget ändrats för hennes barn.
  • sirisd­otter
    Äldre 7 Jun 11:42
    Anonym skrev 2011-06-07 11:27:52 följande:
    Jag tror vi ser olika saker i det inlägget. Det var inget större fel på deras inkomster vad jag förstår; problemet låg i mammans hushållning. Med en änkepension (om föräldrarna var gifta när pappan dog) hade väl förmodligen mammas pojkvän fått dyrare presenter men inget ändrats för hennes barn.
    Det håller jag med om.   Ville ändå att faktauppgifterna skulle vara korrekta.  

    Har en väninna,  som försörjde sina två barn på   "änkepension och blodpudding".     Maken dog i trafikolycka när barnen var små och mamman kunde inte tänka sig att gå tillbaka till det arbetsliv hon lämnat efter många år för att bilda familj.   Dottern skrev stolt i ex-jobb på lärarhögskolan om änkepensionen och blodpuddingen.   Den nu vuxna dottern  var SÅ  nöjd med sin uppväxt  (utan extrapappor).   
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga