• Lindre­as
    Äldre 7 Jun 23:33
    29710 visningar
    486 svar
    486
    29710

    3-åring strypt, lärarna frias.

    www.aftonbladet.se/nyheter/article13135501.ab

    I förra veckan fick han beskedet att åklagaren lägger ner undersökningen om vållande till annans död. Enligt åklagarens beslut har förskolelärarinnan inte brustit i sitt agerande på ett sådant sett att det är åtalbart.


    Men pappan håller inte med och nu ska fallet överprövas.


    – Jag anser att åklagaren har fel i sitt resonemang. Han menar att man inte kan begära att hon skulle ha bättre uppsikt än en vanlig förälder. Men jag har aldrig lämnat min treåring utan uppsikt i flera minuter, aldrig, säger han.


    Jag fattar verkligen inte hur man tänker där. Jag håller helt med Martins pappa, det är ju SJÄLVKLART att man kan begära att en pedagog på förskolan ska ha bättre koll än "en vanlig förälder"! Som pedagog är man anställd för att ta hand om andras barn, man får betalt för att ha koll!

    Blir så jäkla arg!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-09 09:55

    Eftersom många förutsätter att jag inte gör det, så jo, jag jobbar på förskola själv, och har gjort det i många år.
  • Svar på tråden 3-åring strypt, lärarna frias.
  • Äldre 7 Jun 23:38
    #1

    Då kanske man ska klaga högre upp. I vissa fall kan man vara två pedagoger på uppemot 20 barn, finns inte en möjlighet att ha ögonen på alla hela tiden. Hela händelsen är oerhört tragisk, men det är en olycka och tyvärr inträffar de på dagis också.


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 7 Jun 23:39
    #2

    Det är självklart väldigt tragiskt det som har hänt...men det är en ren olycka...det går inte att ha koll på barnen exakt hela tiden...en olycka händer så fort...och vi som föräldrar har ju även en skyldighet att se till att barnen kanske tex har en hjälm som har ett spänne som löser ut sig när man tex fastnar i ett träd...det är ingen idé att peka finger om vems fel det är...barnet kommer inte komma tillbaka och olyckor kommer inte försvinna bara för att om nu då en från personalen hade dömts för den här olyckan...livet är hemsk och grymt...

  • Lindre­as
    Äldre 7 Jun 23:42
    #3

    Jag jobbar på förskola själv så jag vet att det är tufft. Men i det här fallet har läraren tagit två barn och gått iväg för att hämta posten och lämnat resten av barnen själva i pulkabacken. Bara en sån sak, man lämnar inte barn ensamma i pulkabacken!

    Naturligtvis är det en tragisk olycka, och självklart ska barnen ha rätt utrustning. Men jag förstår inte uttalandet att man inte kan begära att en pedagog ska ha mer uppsikt än en förälder! Dessutom, som pedagog på förskola bör man vara medveten om vilka hjälmar som är okej att använda att leka i och se till att andra hjälmar tas av när pulkaåkningen är avslutad.

  • facepr­imer
    Äldre 7 Jun 23:46
    #4

    Jag har jobbat inom förskola då man varit väldigt få personal på över 20 barn, det är väldigt svårt att hålla koll på alla barn. Man kan inte vara överallt samtidigt och se alla barnen hela tiden även om man får betalt för att hålla koll på barnen. Man går runt och tittar och räknar barnen för att se att alla är där, men man kan inte vara överallt. Det är en oerhört tragisk historia som inte får hända. Tycker visserligen det var dumt att lämna barnen helt ensamna, det tycker jag inte man gör. Går man i väg nånstans, hämtar posten, går in och fixar mellanmål, etc, så ser man till att det finns annan personal ute och lämnar dom inte ensamna. Men tänk hur hemsk läraren som gick iväg måste känna sig, måste vara fruktansvärt att bära med sig tanken "tänk om jag inte gått iväg och hämtat posten...." för då hade troligtvis lilla Martin överlevt. men som skrivet ovan, det är en olycka, hemskt och tragiskt.. och tycker verkligen inte sånt här får hända.

  • regnbå­gstrol­l
    Äldre 7 Jun 23:46
    #5

    Samhällets fel. Personalen har sjukt många barn att hålla reda på. Pappan har fel.


    Jag kan i alla fall tänka att jag är inte du eller ts!
  • Lindre­as
    Äldre 7 Jun 23:54
    #6

    Ja. Vi kan enas om att personalen har massor av barn att hålla reda på, och det måste åtgärdas! Men i det här specifika fallet så var det sju barn som var ute och lekte tillsammans med en personal. Sju. Inte tjugo. Läraren valde att ta med sig två stycken för att hämta posten (varför måste man hämta posten när man är ensam ute med flera barn?) och lämnade alltså fem barn ensamma.

    Naturligtvis mår läraren säkert jävligt dåligt, men jag tycker fortfarande att hon har brustit i sin uppgift!

  • Här och nu
    Äldre 7 Jun 23:57
    #7
    Lindreas skrev 2011-06-07 23:33:09 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article13135501.ab

    I förra veckan fick han beskedet att åklagaren lägger ner undersökningen om vållande till annans död. Enligt åklagarens beslut har förskolelärarinnan inte brustit i sitt agerande på ett sådant sett att det är åtalbart.

    Men pappan håller inte med och nu ska fallet överprövas.


    – Jag anser att åklagaren har fel i sitt resonemang. Han menar att man inte kan begära att hon skulle ha bättre uppsikt än en vanlig förälder. Men jag har aldrig lämnat min treåring utan uppsikt i flera minuter, aldrig, säger han.


    Jag fattar verkligen inte hur man tänker där. Jag håller helt med Martins pappa, det är ju SJÄLVKLART att man kan begära att en pedagog på förskolan ska ha bättre koll än "en vanlig förälder"! Som pedagog är man anställd för att ta hand om andras barn, man får betalt för att ha koll!

    Blir så jäkla arg!
    Som pedagog har man minst 5 barn att ha koll på per person. Få svenska föräldrar har 5 barn. De har inte en chans. Däremot ska miljön va säker.
  • Här och nu
    Äldre 7 Jun 23:58
    #8
    Lindreas skrev 2011-06-07 23:42:58 följande:
    Jag jobbar på förskola själv så jag vet att det är tufft. Men i det här fallet har läraren tagit två barn och gått iväg för att hämta posten och lämnat resten av barnen själva i pulkabacken. Bara en sån sak, man lämnar inte barn ensamma i pulkabacken!

    Naturligtvis är det en tragisk olycka, och självklart ska barnen ha rätt utrustning. Men jag förstår inte uttalandet att man inte kan begära att en pedagog ska ha mer uppsikt än en förälder! Dessutom, som pedagog på förskola bör man vara medveten om vilka hjälmar som är okej att använda att leka i och se till att andra hjälmar tas av när pulkaåkningen är avslutad.
    Om hjälmarna tas med hemifrån är ansvaret föräldrarnas.
  • Äldre 7 Jun 23:58
    #9

    Som pedagog ska man väl i huvudsak jobba med pedagogik, inte barnpassning?

  • Här och nu
    Äldre 7 Jun 23:59
    #10
    Donum skrev 2011-06-07 23:58:52 följande:
    Som pedagog ska man väl i huvudsak jobba med pedagogik, inte barnpassning?
    Oj oj, barnpassningen ska vara pedagogisk den också.
Svar på tråden 3-åring strypt, lärarna frias.