• snövitochrosenröd

    Batteridriven gräsklippare, bra eller dåligt?

    Funderar på att köpa gräsklippare, vad är bäst, batteridriven gräsklippare eller motordriven?. Gräsmattan är ca 500 kvm.

  • Svar på tråden Batteridriven gräsklippare, bra eller dåligt?
  • snövitochrosenröd

    Ingen med erfarenhet av dessa gräsklippare?

  • Pettersson

    Om du ska ha en batteriklippare så köp en me li-lon batteri jävligt dyrt men mycke bättre. Annars e 230V klippare himskansk billiga men hemst jobbigt me skarv sladdar å en 230V funkar alltid å är mycke starkare å lättare.

  • Rabarbapuppa

    Jag har en ganska liten tomt (bor i kedjehus) och fick en elklippare (230V, sladd) av en kompis när jag flyttade dit. Redan samma sensommar åkte den ut på Blocket och ersattes av en klassisk motorgräsklippare med en Briggs & Stratton.


    Jag tror fabrikatet var "Viking" eller nåt liknande, bladet lät jag vässa men det är för litet och motorn orkar inte alltid. Dessutom blev jag GALEN på sladden. Maskinen i sig är dessutom för lätt, det blir aldrig nån jämn fin klippning, den liksom bara vimsar över ytan.


    Nä, aldrig mer elklippare.

    Puppa.

  • Miffomorsan

    Vi har haft en Bosch Rotak 43 m lithiumbatteri i 3 år och jag är supernöjd med den!
    Den är lätt att både bära o hantera (har väldigt kuperad trädgård). Vår tomt ät på ca 1200 kvm så de 2 medföljande batterierna räcker inte helt till den ytan - men de laddas snabbt o den ena sitter ju på laddning medan man kör slut på den andra.
    Bensindrivna klippare är för tunga att kånka på hos oss - så jag skulle inte kunna tänka mig nåt annat alternativ än den vi har!

  • sextiotalist

    Min pappa köpte eldriven gräsklippare så fort de kom, så jag är van vid elgräsklippare, har inte haft några problem med sladden, den har jag full koll på.
    På landet har vi också en eldriven gräsklippare, en bensindriven hade inte gått eftersom det är väldigt kuperat och jag hade inte orkat klippa gräset då.

    Så jag föredrar elektrisk framför bensin, batteridriven har ingen erfarenhet av.

  • kalmarpiraten

    Det finns väl både för- och nackdelar med elklippare resp robotklippare. Fördelen med elklippare före robotklippare att elklipparen ger personen som klipper motion, och det vet vi alla att vi måste röra oss mer. Gym i all ära men är det inte skönare att vara ute i den friska luften?  Skrattande

    Nackdelen med både elklippare och robotklippare är att de inte är så motorstarka. I synnerhet robotklippare fixar inte lite högre gräs.

    Personligen skulle jag rekomendera en bra motorklippare. Kanske "världens bästa" motor-gräsklippare Klippo Excellent H (med Hondamotor).

    Mer info: http://www.oland4ever.com/klippo-excellent-h

    Lycka till!  Flört


  • Frontline
    kalmarpiraten skrev 2021-05-29 23:33:02 följande:
    Nackdelen med både elklippare och robotklippare är att de inte är så motorstarka. I synnerhet robotklippare fixar inte lite högre gräs.
    Vet att tråden är 10 år gammal och ditt svar bara 1 månad.
    Vill bara säga att fördelen med robotklippare är att du får en fin gräsmatta, inte en massa löst gräs som följer barnen med in i huset.
    Du kan göra annat utan att behöva dra på en bensinklippare 1-2 gånger i veckan.
    Man drar ju givetvis igång den i god tid innan gräset blir för högt så hinner den att frisera den utan att  gå tungt.
    Har haft min nu en HQ 420 i 5 år och har finaste gräsmattan bland min grannar som stånkar och stönar med sina bensinklippare varje vecka..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • kalmarpiraten

    Såg att det var en gammal tråd men gräsklippning är väl lika aktuell idag som för 10 år sedan.

    Det låter på dig som om gräsklippning är något tråkigt. Jag tycker att gräsklippning är väldigt roligt och man får dessutom lite motion på köpet. Enda nackdelen med en bensinklippare är väl de höga priserna på gräsklipparbensin (alkylatbensin). Gråter

    Däremot håller jag självklart med dig om att gräsmattan blir finare om man klipper den mer frekvent vilket resultatet blir med en robotklipparen. Vore intressant att höra hur länge batteriet håller? Har hört vissa som får byta vart- och vartannat år. Men de kanske har misskött batteriet. Vad vet jag?

    Jag misstänker att snart blir gamla motorgräsklippare samlarobjekt vilket den HÄR sidan verkar tyda på.

    http://klippo-grasklippare-kopes.oland4ever.eu/


Svar på tråden Batteridriven gräsklippare, bra eller dåligt?