• Anonym (ingen aptit!­!)
    Äldre 14 Jun 13:07
    32257 visningar
    14 svar
    14
    32257

    gravid och ingen aptit, vad fan ska jag äta!!

    jag är gravid i v 11 och har ingen aptit alls,det har varit såhär i några veckor. Jag försöker att äta mat som inte smakar eller luktar så mycket men har svårt med det också, får tvinga i mig maten helt enkelt. Tycker att det här är skit jobbigt!! jag kräks aldrig upp maten men så fort magen börjar kurra börjar jag må illa. Jag kan hålla bort illamåendet så länge jag äter någonting men jag vet inte längre vad som är värst, att tvinga i sig maten eller att må illa. Vissa dagar känns lite lättare och har bättre aptit, andra dagar är helt omöjliga.


    Jag har testat postafen och det funkar inte på mig, blir bara trött av det.


    Någon som har bra tips på vad man kan äta?? nån mirakel kur mot det här. Vill så gärna känna smaken av maten och vilja äta igen....

  • Svar på tråden gravid och ingen aptit, vad fan ska jag äta!!
  • Äldre 14 Jun 13:13
    #1

    Mitt enda tips är tyvärr väldigt tråkigt: ät det du märker att du klarar av att äta!
    Jag hade det precis likadant de första månaderna. Men du kan ju trösta dig med att det (högst antagligen) går om efter en tid.

    Jag klarade inte av lukten av lök t.ex. Och om jag själv lagade maten så kunde jag inte äta den, min man fick laga all mat åt oss under den sämsta perioden. Det gick bättre att äta om jag fick sätta mig till en färdigt serverad portion och slapp ha nån del i tillagningen över huvud taget.

    Och om det är till nån tröst i allt elände, så kan jg ju säga att mitt illamående höll i sig över hela julen! DET var verkligen inte kul! Du kanske slipper lite lindrigare undan än mig nu, eftersom det inte är någon direkt frossarhögtid på kommande.

  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 14 Jun 13:16
    #2

    Det finns andra mediciner mot illamående men inga receptfria. Prata med en läkare så kan du få recept, du måste ju äta...

    Sen gäller samma som ovan, ät det du kan. Ofta är det lättare att äta kall mat som yoghurt och sånt än lagad mat. Grönsaker, frukt och riskakor funkade för mig också. Sen märkte jag att illamående osv blev värre när jag hann bli hungrig.

  • Äldre 14 Jun 13:19
    #3

    har varit samma för mig med illamåendet. De som har varit min lösning är dock att dämpa med snacks. Äpplen, morötter, vattenmelon, knäckebröd, fil. Ja allt som inte behövs tillagas helt enkelt och är fräscht.  Nu är ja i v12 och illamåendet blir bättre för var dag som går, hoppas på desamma för dig =)

  • Rebecc­caaaa
    Äldre 14 Jun 13:29
    #4

    Samma här!
    Fast har blivit mycket bättre från hur det va tidigare!
    Jag äter fil och puffar till frukost, mackor till lunch, Sen försööker jag få i mig ngt varmt på kvällen men går inte så bra alla gånger.
    Spyr heller aldrig hänt en gång. Morötter ska tydligen vara bra. Har inte testat sj eftersom jag fått i mig lite annat smått o gott.
    Det viktigaste är bara att få i sig ngnting sen om de är bra eller dåligt spelar inte så stor roll än.
    Så jag äter vad som faller mig i smaken för tillfället. =)
    Lycka till!
    Kram 

  • Äldre 14 Jun 13:55
    #5

    jag kan skriva under på det dom tidigare har skrivit, ät det du känner att du kan äta, och otillagat brukar gå bäst.. du kan ju även komplettera med vitamin-tabletter om du känner att du inte får i dig tillräckligt, det gjorde jag i början. 

    tacos funkade asbra för mig, det enda sättet jag kunde få i mig protein utan att vilja kräkas i flera timmar efteråt, så vi åt tacos 3-4 gånger i veckan.. frukt av olika slag, sallad, yoghurt med linfrön i, smoothies, knäckebröd, jouice var rätt lätt för mig att äta... hoppas det ger med sig snart för dig!! 

  • Äldre 14 Jun 14:01
    #6

    Var lika för mig alla 3 graviditeterna....för mig funkade bara ostekt mat.....allra helst utan nått som helst fett.

    Åt sallader av olika slag, frukt, riskakor, gör färskt lantbröd (utan smör) kanske bara lite naturell färskost på...i bland gick inte det heller. Skorpor gick också bra, naturella eller kardemumma smak.

    Kokt mat gick i bland...kokade fisk och kokt potatis och äggsås till....funkade si och så.

    Lukten av stekt mat fick mig att bli sjuk...fick gå och lägga mig, gärna med bordfläkten på.

    Som tur var gick det över för mig runt vecka 12-14...så kunde jag äta och laga lite mer "normal" mat igen.


    Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Mini BF 18 aug 2011
  • Äldre 14 Jun 14:02
    #7

    Gurka och Keso är bra kombination. Smakar inte så mycket, men ger en hel del av det man behöver =) Triggar heller inte igång illamående så otroligt mycket... ( Nej, inte gravid erfaren, men erfaren av illamående pga kronisk sjukdom i övrigt ) Var jag riktigt modig, köpte jag grillad kyckling, tog snabbt ut ur förpackningen, stoppade i vasken under kallt-rinnande vatten, tog bort skinnet ( och slängde i försluten fryspåse = ingen lukt ) och tog lös köttet, som jag sen la i gurka/keso kombinationen ( som jag sen åt efter nån timme eller så när illamåendet efter "doft chocken" av kycklingen lagt sig ). Blir lite "matigare" utan att smaka jättemycket.

    Försöka dricka översockrat vanligt tee ( utan mjölk ) är också bra, om man klunkar det. Lindrar illamåendet något. Binder magsyrorna på något vis.

    Värsta är annars att åka kollektivt, när man bara har lust att kräkas på människor. Det smaskas, tuggas, slurpas å gud vet vad. Värsta som finns är KAFFE på morgonen. Kan folk inte dricka det hemma?? Och tunnbrödsrullar och hamburgare med strips borde FÖRBJUDAS, liksom div. Pizza bitar. BLÄÄÄÄÄÄÄ =//

  • Anonym (..)
    Äldre 14 Jun 14:03
    #8

    jag har nästan likadant fast mest på morgonen...kan äta fil på sin höjd men inget man måste tugga.de tar stopp då...

  • Anonym (ingen aptit!­!) Trådstartaren
    Äldre 14 Jun 16:24
    #9

    tack för alla tips!!


    jag kämpar på, har fått i mig i dag två skivor bröd utan pålägg, en kopp te, en morot, en skål gröt, ett äpple, en liten chokladkaka, kämpar på med en färdigrätt just nu, sen ska försöka få i mig en grapefrukt. Mot kvällen får det bli bröd, te och frukt.


    Jag får i mig lite mat trots allt men det är kämpigt det här..huh huh

  • Lieee
    Äldre 14 Jun 16:38
    #10

    Jag hade det precis likadant, plus då också va jag underviktig från början. De ovanför har kommit med bra förslag. Något jag levde på var Salta pinnar, typ 3 paket om dagen =) funkade för mig, höll illamåendet borta .  . .


    carpe diem
  • Äldre 14 Jul 12:58
    #11

    Vad skönt att höra att jag inte är ensam. Är i vecka 16 och äter bara flingor och mjölk.... och frukt.... ja riskakor går bra men det är ju inte nyttigt... arsebikskvallret. ...

  • Äldre 14 Jul 14:06
    #12

    Jag åt plommontomater, piggelinglass, nektariner och saltlakrits.
    Saltlakritsen åt jag innan jag blev "hungrig".
    Glassen åt jag två stycken på kvällen. Nektarinerna mitt på dan. Plommontomaterna mest hela tiden.
    Denna fantastiska diet varvade jag med varma mackor och korv med pulvermos....

  • Äldre 14 Jul 14:09
    #13

    Å ja just det! Jag glömde den oerhört nyttiga frukosten frosties på morgonen....

  • Äldre 14 Jul 14:11
    #14
    julala81 skrev 2016-07-14 12:58:58 följande:

    Vad skönt att höra att jag inte är ensam. Är i vecka 16 och äter bara flingor och mjölk.... och frukt.... ja riskakor går bra men det är ju inte nyttigt... arsebikskvallret. ...


    Friggs har jättegoda majskakor! Samma smaker som dom hade i riskakorna :)
Svar på tråden gravid och ingen aptit, vad fan ska jag äta!!