• Dalva
    Äldre 17 Jun 09:06
    9810 visningar
    40 svar
    +1
    40
    9810

    Vad tycker ni om namnet Clothilde?

    Vi har två barn som heter Julie och Emil och väntar nu en till flicka. Jag är mycket förtjust i namnet Clothilde, men det är ju ganska ovanligt så jag undrar hur ni uppfattar namnet. Är det fult? Konstigt? Vackert? Tycker ni att det passar ihop med Julie och Emil?

    Annars har vi det lite vanligare namnet Vera som förslag, men fick höra att det var "stilbrytande" i förhållande till våra andra barns namn.

    Jag tycker dock om både Vera och Clothilde, men kan inte riktigt bestämma mig.

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Clothilde?
  • Äldre 17 Jun 18:00
    #21

    Men du! Skit i vad andra tycker och tänker om ditt val av namn, det är ju ni som familj som ska känna sig bekväma med ert val till knodden. Inte allmänheten!

    Lycka Till :D

  • Songs from the wood
    Äldre 17 Jun 18:01
    #22

    Jag älskar namnet =) =) =) Välj det namn som ni gillar... omgivningen vänjer sig!

  • Äldre 17 Jun 18:05
    #23

    Personligen tycker jag att namnet är superkonstigt och .... hmm... hemskt! Men håller med de andra: tycker du att namnet är fint så strunta i vad andra tycker! När man väl vant sig vid namet så ändrar man kanske uppfattning Skrattande ...

  • Kimona
    Äldre 17 Jun 18:07
    #24

    Jag tänker på engelska cloth (trasa) så njaaeee asså

  • m och w
    Äldre 17 Jun 18:09
    #25

    Fint namn & som Songs of the Heart skrev, välj det om ni gillar det!

  • Songs from the wood
    Äldre 17 Jun 18:10
    #26

    Kan tillägga att jag älskar franska namn!

  • nelli0­8
    Äldre 17 Jun 19:26
    #27

    Aldrig hört talas om..

  • Äldre 22 Jun 16:00
    #28

    Fint namn!!

  • Dimes
    Äldre 22 Jun 16:01
    #29

    Nja. Det var inte speciellt fint (enligt mig). Vera var tusen gånger finare.


    Rock and roll ain't no riddle man, to me it makes good, good sense.
  • LiJo10
    Äldre 22 Jun 19:31
    #30

    Vi hade en fransk utbytesstudent hos oss för några år sedan som hette Clotilde. Hon kom att kallas "Klotet".......

  • Sundan­ce Kid
    Äldre 22 Jun 19:33
    #31

    Jag tycker det lät fint, ovanligt som tusan!

  • Äldre 19 Aug 12:23
    #32

    Föredrar absolut Vera 

  • odda
    Äldre 19 Aug 13:57
    #33

    jag tycker att du ska strunta i vad anndra tycker och ta det som finns i ditt hjärta

  • Dalva
    Äldre 27 Aug 11:05
    #34
    -1

    Tack för tyckandet. Nu är hon född! Det blev en Vera Lykke

  • såärde­t
    Äldre 27 Aug 11:10
    #35

    vet inte vad jag ska säga. Har ju hört namnet förut men får bara tankar på den sydafrikanska höjdhopperskan Hestri Cloethe, haha.  Men skämt åsido, både Clothilde och Vera funkar tycker jag. Ni kanske också ska fundera på vilken typ av smeknamn ert barn antagligen kommer få, då kompisarna säkert inte kommer orka säga Clothilde hela tiden.

  • Tue 5 Jul 2022 10:40
    #36

    Min dotter heter Clothilde i förnamn, inte tilltalsnamn dock. Älskar namnet! Uttalas med samt e - Klotild.

  • Tue 5 Jul 2022 10:40
    #37

    stumt*

  • Tue 5 Jul 2022 10:43
    #38
    +1

    Nej. Julie och Clothilde låter ju som vackra prinsessan och fula häxan.

  • Lavini­aLetit­ia
    Thu 14 Jul 2022 05:36
    #39

    Jag läste att du redan hade valt namn, men svarar ändå. Jag tycker att Clothilde - ett gammalt medeltidsnamn med tyskt ursprung - I PRINCIP borde vara gångbart. Allt som håller kvar banden genom tiderna är bra - det skulle vara väldigt trist om de amerikanska smeknamnsnamnen (ocn nu även de arabiska och afrikanska namnen) skulle ta över helt i Sverige.

    ...men samtidigt känns Clothilde lite väl extremt (och detta gäller även t.ex. Mechthild, Bothilde och Rikissa). Det är ju så väldigt ovanligt och dessutom hårt. Man tänker på någon elak abedissa på 1300-talet, typ...

  • Lavini­aLetit­ia
    Thu 14 Jul 2022 05:37
    #40
    Tow2Mater skrev 2022-07-05 10:43:39 följande:

    Nej. Julie och Clothilde låter ju som vackra prinsessan och fula häxan.


    Jo, med ett ljuvt och flickaktigt namn på systern blir det ännu värre. Kontrasten.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Clothilde?