• Anonym (total­glömsk­!!)
    Äldre 6 Jul 00:15
    31000 visningar
    22 svar
    22
    31000

    Körförbud på bilen, vi krockade, vad gäller???

    Vi köpte en bil för ett år sedan.
    Vet att det är mitt fel, men jag trodde helt och hållet att vi hade besiktat bilen som vi skulle. Det brukar vi alltid göra med alla våra bilar.

    Men jag var precis inne för att beställa en ny reg-skylt och kollade för skoj skull bara upp när den ska besiktas nästa gång...

    Då står det: KÖRFÖRBUD. sedan november förra året!!!!

    (Jag är en sådan person som inte vågar bryta lagar, tycker det är jättejobbigt, så det är inte medvetet gjort)

    I mitten av december blev vi påkörda av en anann bil. Hans försäkringsbolag har gett oss ok att lämna in bilen och de betalar. Vi har bara inte hunnit göra det än då vi inte får in bilbarnstolen i den andra, och jag inte velat vara strandsatt här hemma ute i skogen.

    Men då kommer kruxet. Körförbud i november, krockade bilen i december...
    Är det något som de kommer kolla upp när vi lämnar in bilen hos verkstaden?

    Givetvis så blir det till att besikta bilen direkt när det finns en tid.

  • Svar på tråden Körförbud på bilen, vi krockade, vad gäller???
  • Anonym
    Äldre 6 Jul 00:25
    #1

    krockade ni för 7 månader sen och har inte lämnat in bilen än?

  • Anonym (total­glömsk­!!) Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 00:29
    #2
    Anonym skrev 2011-07-06 00:25:02 följande:
    krockade ni för 7 månader sen och har inte lämnat in bilen än?
    Ja. förlåt, glömde skriva det. Det blev bara skönhetsfel på bilen, plåt som trycktes in.
    Men det är ju ändå sådant som drar ner värdet på bilen när vi ska sälja.

    Men ja, det har dragit ut en del på tiden. Rynkar på näsan
  • Anonym (fy skäms)
    Äldre 6 Jul 00:30
    #3

    oansvarig att inte hålla koll på när bilen ska besiktigas.och att köra barn i den bilen. fy skämt.har ni otur så ser dom att bilen inte varit besiktigad vid olyckstillfället.och varför har man inte lämnat in bilen?du lär ju knappas ha den besitigad den nu heller.Vilket resonemang vill inte vara strandsatt i skogen, men då gör man väl något åt det?

  • Anonym (total­glömsk­!!) Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 00:36
    #4
    Anonym (fy skäms) skrev 2011-07-06 00:30:20 följande:
    oansvarig att inte hålla koll på när bilen ska besiktigas.och att köra barn i den bilen. fy skämt.har ni otur så ser dom att bilen inte varit besiktigad vid olyckstillfället.och varför har man inte lämnat in bilen?du lär ju knappas ha den besitigad den nu heller.Vilket resonemang vill inte vara strandsatt i skogen, men då gör man väl något åt det?
    Öhh, nej, eftersom jag såg nu på kvällen precis innan jag gjorde inlägget att bilen inte var besiktad, så har jag inte hunnit besikta den än.... *eller hur menar du????*
  • Anonym (fy skäms)
    Äldre 6 Jul 00:41
    #5
    Anonym (totalglömsk!!) skrev 2011-07-06 00:36:14 följande:
    Öhh, nej, eftersom jag såg nu på kvällen precis innan jag gjorde inlägget att bilen inte var besiktad, så har jag inte hunnit besikta den än.... *eller hur menar du????*
    menar du att du såg NU ikväll att bilen var obesiktigad?
    snacka om att du borde ha bättre koll. och du har kört runt dina barn i den bilen. OANSVARiGT!
    lär ju snart vara för sent att lämna in bilen på lagning snart i alla fall och lär ju inte gå igenom besiktningen om det är vassa kanter och dyligt på bilen.
  • Anonym (total­glömsk­!!) Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 00:44
    #6
    Anonym (fy skäms) skrev 2011-07-06 00:41:09 följande:
    menar du att du såg NU ikväll att bilen var obesiktigad?
    snacka om att du borde ha bättre koll. och du har kört runt dina barn i den bilen. OANSVARiGT!
    lär ju snart vara för sent att lämna in bilen på lagning snart i alla fall och lär ju inte gå igenom besiktningen om det är vassa kanter och dyligt på bilen.
    Men det är inga vassa kanter, det är bucklor i plåten som om någon kastat golfboll på bilen... varför svävar du ut och antar massa saker?

    Men jag tackar ändå för ditt svar.
  • Anonym (fy skäms)
    Äldre 6 Jul 00:48
    #7
    Anonym (totalglömsk!!) skrev 2011-07-06 00:44:18 följande:
    Men det är inga vassa kanter, det är bucklor i plåten som om någon kastat golfboll på bilen... varför svävar du ut och antar massa saker?

    Men jag tackar ändå för ditt svar.
    men du ska vara glad om försäkringsbolaget inte ser att din bil var obesiktigad när det hände.men du borde fått hem papper från försäkringsbolaget. dom brukar ju kolla upp bilarna som är inblandade.
  • Amazin­a
    Äldre 6 Jul 00:49
    #8

    Du är nog inte den första som glömt det!!

    OM böteskostnaden för olovlig körning (eller vad det nu blir) är högre än vad det skulle kosta att laga bilen ska du nog fundera över de hela och göra ordentliga efterforskningar innan du kräver tillbaka pengar! Detär ju då om det inte finns bevis (parkeringsböter, fortkörningar) mm från andra tillfällen så att det är tydligt att ni fräst runt i bilen i flera månader.

    Skuldfrågan är ju redan fastställd och eftersom bilen fått körförbud pga att den inte är besiktigad och inte för att den hade askassa bromsar/ inga lampor mm så tror jag i alla fall inte att det kan ändras... (Har dock ingen superkoll, bara spekulerar!!)

  • Lindre­as
    Äldre 6 Jul 00:52
    #9

    Har ni inte fått hem papper om att bilen ska besiktas? Nåja, gjort är gjort, men det finns nog risk att ni får betala reparationen själva, om försäkringsbolaget upptäcker att bilen hade körförbud när den krockades. Upptäcks det när bilen är lagad så får ni nog en saftig räkning hem, skulle jag tro... Det bästa är att ringa försäkringsbolaget och fråga, du kan ju göra det anonymt om du vill.

  • Anonym (total­glömsk­!!) Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 00:56
    #10
    Amazina skrev 2011-07-06 00:49:10 följande:
    Du är nog inte den första som glömt det!!

    OM böteskostnaden för olovlig körning (eller vad det nu blir) är högre än vad det skulle kosta att laga bilen ska du nog fundera över de hela och göra ordentliga efterforskningar innan du kräver tillbaka pengar! Detär ju då om det inte finns bevis (parkeringsböter, fortkörningar) mm från andra tillfällen så att det är tydligt att ni fräst runt i bilen i flera månader.

    Skuldfrågan är ju redan fastställd och eftersom bilen fått körförbud pga att den inte är besiktigad och inte för att den hade askassa bromsar/ inga lampor mm så tror jag i alla fall inte att det kan ändras... (Har dock ingen superkoll, bara spekulerar!!)
    Hur får man reda på vad böterna är för "olovlig körning"? Gäller det i så fall bara den dagen de kan bevisa att vi var ute, eller för hela perioden som vi kört?

    Inget annat har hänt med bilen.

    Besiktningsbokningen via internet är stängd mellan 00-05, så jag kan inte boka någon tid imorron än... irriterande :/
    håller tummarna att det finns.

    Olyckan hände när det var halt ute, vi kom på huvudled, den andra bilen skulle korsa. Vi såg honom, och började bromsa in (bromsade in för ett övergångställe), men han missade totalt att han skulle veja, och när han började bromsa så bara gled han in i oss. Väldigt odramatiskt i låga hastigheter, men ändå skönhetsfel.
Svar på tråden Körförbud på bilen, vi krockade, vad gäller???