• Äldre 9 Jul 22:02
    31625 visningar
    9 svar
    9
    31625

    Ta bort oljetank.. kan man själv eller va kan det kosta?

    Som sagt, har en stor oljetank i källaren som jag måste få bort för att kunna få plats med ett par ackumulatortankar!

    Känns som ett JÄTTEprojekt att göra det själv, och hur gör man? O vart gör man av skrotet? Nån som ägnat sig åt den här härliga sysslan?
    Vad för sorts hantverkare kan man vända sig till för att lejja bort skiten? Rörmokarn?  Va kan det kosta? VA tar en rörmokare i timmen (om det nu är en sån som tar bort sånt här)

    Blääää.. vill inte själv, men är inte villig att punga ut med alltför mycket heller.

  • Svar på tråden Ta bort oljetank.. kan man själv eller va kan det kosta?
  • Äldre 9 Jul 22:04
    #1

    Just ja!

    Den är tom.. eller iallafall är det bara lite bottenskrap av olja kvar. Har en fantasi om att man kanske kan köpa sågspån o hälla på oljan och sen skrapa ner det i säckar och kanske lämpa av vid "farligt avfall" på tippen???

    Men hur får man hål på skiten?

  • Februa­riflic­kan
    Äldre 9 Jul 22:27
    #2

    Kolla blocket finns folk som sysslar med att skära ner och forsla bort gamla tankar kostar allt mellan 3-8 000 kr

  • bastar­dized
    Äldre 9 Jul 22:29
    #3

    Det gjorde jag i vårt gamla hus ganska enkelt med en tigersåg. Dieselolja är relativt svårt att antända och har man en tom tank och en vattenslang i närheten så är det ingen fara.

  • Äldre 9 Jul 22:30
    #4
    bastardized skrev 2011-07-09 22:29:07 följande:
    Det gjorde jag i vårt gamla hus ganska enkelt med en tigersåg. Dieselolja är relativt svårt att antända och har man en tom tank och en vattenslang i närheten så är det ingen fara.
    Aldrig vatten när det gäller olja, det spär bara på ev brand. Stor pulversläckare hellre. Skrotet kan du sälja till kuusakoski eller stena.
  • bastar­dized
    Äldre 9 Jul 22:32
    #5
    hon mot strömmen skrev 2011-07-09 22:30:39 följande:
    Aldrig vatten när det gäller olja, det spär bara på ev brand. Stor pulversläckare hellre. Skrotet kan du sälja till kuusakoski eller stena.
    Jag hade fel och du har rätt,naturligtvis skall man använda sig av pulver.

    Dieselolja är betydligt svårare att antända än man kan tro, prova att hälla ut en slatt på en plåt och försök sedan få det att brinna. 
  • Äldre 11 Jul 22:24
    #6

    Tack för svar... har idag fått fatt i några gubbar som sysslar med sånt här, så nästa vecka kommer dom hit och plockar bort eländet... 3750 kr gick det loss på!! Det är det värt!

  • Äldre 3 Mar 15:53
    #7

    Jag bor i malmö.Fick tag på en firma som demonterade min oljetank (3000 L),den stod i källaren.
    Dom sanerade oljetanken, tog bort påfyllningsrören samt tömde de små rören mellan tank och panna på
    1 timme. Helt fantastiskt, med tanke på hur stor en oljetank är.
    Fick ett intyg av killarna samma dag och dom tog med sig skrotet för återvinning.
    Min tank stod lättillgänglig precis vid ingången till källaren och som jag förstod på grabbarna så är det inte
    alltid så!
    Totalpris: 3500kr
    Jag frågade om Rot-avdrag och det gick inte att få pga att jag endast skulle ha ut oljetanken.
    Det går att få ROT-avdrag om man skall installera ett nytt värmesystem samtidigt som man tar bort oljetanken!
    Vet ej om dom är aktiva fortfarande, men det verkar så om du går in på: www.oljetanksrivning.nu 
    Så kommer man fram till deras sida fortfarande.
    Jag blev nöjd med resultatet.
     

  • Äldre 9 Jun 22:02
    #8
  • Äldre 9 Jun 22:05
    #9

    Här är en länk till en firma som skrotar oljetankar och värmepannor i Skåne!

     http://www.empowernetwork.com/pemag/blog/demontera-oljetank-och-panna/


Svar på tråden Ta bort oljetank.. kan man själv eller va kan det kosta?