• Äldre 10 Jul 15:20
    5087 visningar
    55 svar
    55
    5087

    Grannen super, hur hjälper jag barnet?

    Hej!


    Jag bor i ett lägenhetskomplex och har flera gånger hört kvinnan under mig dyngrak och bråkandes med diverse personer i lägenheten eller per telefon. Jag vet att hon har en son på 3 - 5 år och (tror jag) en äldre dotter, 17 år kanske? Barnet bor där i perioder, antagligen delad vårdnad med pappan och då barnet aldrig varit hemma (vad jag vet), när de sätter igång så har jag inte brytt min nämnvärt. Men igår var det en jäkla liv, där var kvinnan och två män, varav den ena verkade vara barnets pappa. Och pojken var där...

    Jag kunde knappt urskilja vad de sa för att de var så påverkade och sluddrade, de bråkade, skrek könsord, ena mannen sa att han kn***at med en annan kvinna, han bråkade med någon på telefon om att "du har blåst mig, jag ska fan ha mina bitar! Jag ska ha mina pengar annars gör jag ditt liv till ett helvete, jag ska jaga varenda en i din familj..." osv osv. Med tanke på vad de pratade om fattade vi snabbt att det rörde sig om droger...

    I det här läget satt jag på balkongen med en vän och lyssnar, aningen roade, tills vi hör barnets röst... Då blir vi båda helt chockade. Klockan var ju kanske 20:30, ena mannen säger till barnet "Nu går du inte och lägger dig igen!" "Hämta en öl, vilken som helst, överraska pappa." och mamman börjar diktera för barnet att mamma jobbar jättemycket, går upp fem och jobbar, svär och låter arg mot barnet, som inte säger mycket.

    Nu sitter jag och min vän och diskuterar vad vi ska göra och vi ringer till slut polisens nummer, 114 14. Talar med en telefonist och kopplar oss till en patrull, som säger att "Jaa, alltså, det här är väldigt känsligt, och vill de inte öppna dörren för oss så gör de ju inte det..." I vartfall, de får adressen, portkod och mina uppgifter och säger att de skulle åka förbi, men det gjorde de aldrig.

    Någon timme senare bråkar ena mannen och kvinnan igen, och han säger "Kom hit så ska jag slå dig!!", "Vad fan gör jag här!?" "Jävla horor!!" osv osv osv... DYNGrak, sluddrar som, jag vet inte vad... (Men vad vi vet förekom inget våld, då hade vi såklart ringt polisen igen)

    Imorse vid 12tiden lät de lika påverkade som idag...

    Jag känner att jag verkligen måste göra något! Önskade verkligen att polisen kunde komma igår när det pågick, såg barnet som var hemma med dessa tre extremt fulla människorna. Det gör ont i mig, stackars unge!!

    Till min fråga... Det hjälpte inte att ringa polisen, vem ringer jag nu? Socialen? Har bläddrat omkring på deras hemsida men hittar ingen avdelning för detta? Kommunen?

    Väldigt, väldigt tacksam för hjälp, jag ger mig inte förrän någon tar tag i det här.

  • Svar på tråden Grannen super, hur hjälper jag barnet?
  • Äldre 10 Jul 15:22
    #1

    socialjouren, via 112. eller så ska det finnas ett nummer som går till socialjouren. Beroende på om det är en stor eller liten kommun.

  • Anonym
    Äldre 10 Jul 15:24
    #2

    Hur har du kunnat höra och observera allt så tydligt ner i minsta bokstav och under så pass lång tid?
    Ärligt så är det inte konstigt om polisen misstror dig. Du kan alltid pröva att ringa soc när de öppnar men gör du det anonymt lär de bemöta dig på ungefär samma sätt. Det är ju inte att vanvårda sina barn för att man super till och grälar enstaka gånger och du säger själv att barnen oftast är borta.

  • Äldre 10 Jul 15:43
    #3
    Anonym skrev 2011-07-10 15:24:18 följande:
    Hur har du kunnat höra och observera allt så tydligt ner i minsta bokstav och under så pass lång tid?
    Ärligt så är det inte konstigt om polisen misstror dig. Du kan alltid pröva att ringa soc när de öppnar men gör du det anonymt lär de bemöta dig på ungefär samma sätt. Det är ju inte att vanvårda sina barn för att man super till och grälar enstaka gånger och du säger själv att barnen oftast är borta.
    Vi satt ute på balkonen och åt middag och satt sedan ute resten av kvällen, vilket även dom gjorde, vi hörde allting de sa sålänge de var därute, inga konstigheter. Såpass lång tid? 4 timmar är väl inte lång tid att sitta på balkongen en lördagkväll? Och imorse åt jag frukost där och hörde dom igen.

    Och det var svårt att inte höra, som dom höll på. Jag la vissa saker på minnet för att jag kanske en dag får chansen att berätta för socialen, polisen, vad det nu kan vara.

    Inte att varnvårda? Hur tror du att det där barnet känner sig, när det hör vad föräldrarna säger och det ligger och ska försöka sova och ser hur sina föräldrar är när han gick upp till dom? Nej fyfan, det där är allt annat än okej. Det gör ont i mig bara jag tänker på det, och det chockar mig att du tycker att det här är okej ibland, att det är något som barnen får räkna med.

    Och jag var inte anonym när jag ringde polisen igår, de fick alla uppgifter.

    Fler som tycker att jag överdriver?
  • Anonym
    Äldre 10 Jul 15:48
    #4
    Få chansen att berätta för soc? Förvånaddå barnet aldrig varit hemma (vad jag vet), när de sätter igång

    Föräldrar FÅR supa till EN gång för det är det här handlar om. Det är INTE vanvård!!!
    Få chansen att berätta för soc????
  • Äldre 10 Jul 15:49
    #5
    Anonym skrev 2011-07-10 15:48:11 följande:
    Få chansen att berätta för soc? Förvånad
    då barnet aldrig varit hemma (vad jag vet), när de sätter igång

    Föräldrar FÅR supa till EN gång för det är det här handlar om. Det är INTE vanvård!!!
    Få chansen att berätta för soc????
    Ja, om det går så långt att någon tar tag i det här, då vill jag kunna berätta vad jag hört.
  • Anonym
    Äldre 10 Jul 15:51
    #6
    Annnanym skrev 2011-07-10 15:49:08 följande:
    Ja, om det går så långt att någon tar tag i det här, då vill jag kunna berätta vad jag hört.
    Eftersom du vill larma soc efter att ha konstaterat att grannarna super med barn närvarande EN gång får du anmäla alla sveriges föräldrar!!!
    Jag sätter min högra hand på att du kommer att ringa anonymt till soc. De kommer INTE att ta dig på allvar.
  • Anonym
    Äldre 10 Jul 15:52
    #7

    Skaffa dig lite perspektiv att supa en gång är inte vanvård.
    Suck alltså för alla som ska överdriva

  • Anonym
    Äldre 10 Jul 15:54
    #8

    Ring soc & berätta vad du har observerat...

  • Äldre 10 Jul 15:57
    #9
    Anonym skrev 2011-07-10 15:51:28 följande:
    Eftersom du vill larma soc efter att ha konstaterat att grannarna super med barn närvarande EN gång får du anmäla alla sveriges föräldrar!!!
    Jag sätter min högra hand på att du kommer att ringa anonymt till soc. De kommer INTE att ta dig på allvar.
    Jag ringer hellre en gång för mycket än en gång för lite. 

    Dina kommentarer ger mig ingenting. Jag hörde allt igår och det räcker för att det ska ringa varningsklockor. Klart att föräldrar får dricka och ha roligt, men igår var bråk, skrik, gråt och könsord det enda som hördes, inte ett enda skratt, och nej, det är inte okej.

    Tack Guldklimpen04 för ditt svar! Socialjouren ska jag lägga på minnet.
  • Äldre 10 Jul 15:59
    #10

    Lägger till i iphonen

Svar på tråden Grannen super, hur hjälper jag barnet?