• Äldre 11 Jul 22:51
    3828 visningar
    3 svar
    3
    3828

    Flytta till Sydney med två små och en tonåring

    Har blivit erbjuden en tjänst i Sydney som vi funderar på att tacka ja till, men hur är det att bo där som barnfamilj? Trivs ni?

    Jobbet mitt är i Rosebery, är det lämpligt "område" för en barnfamilj att bo i?

    Tänker på barnpassning till småttingarna 1 och 2 år gamla, vad är det vanligaste förskola/nanny. Är det dyrt? 

    Att hitta skola till tonåringen är nog ett kapitel för sig, hur lång skolplikt har de?

    Det här var väl mina första funderingar. Dela gärna era erfarenheter, det är ett stort beslut vi står inför och vill gärna höra hur livet är där nere.  Solig

    Tipsa gärna om det finns en aktiv Australien tråd där man kan ställa frågor. 

     


    930618~941026~081019~BF100205
  • Svar på tråden Flytta till Sydney med två små och en tonåring
  • Äldre 12 Jul 04:16
    #1

    Hej Angel!
    Kan tyvarr inte svara pa alla fragorna om skola osv annu da vi precis flyttat hit och vantar vart forsta i januari. Daremot kan jag saga att vi efter snart 3 veckor ar jatteglada att vi gjorde det har valet, har precis hittat ett ljuvligt litet hus och bada trivs pa vara jobb (transferred hit med vara resp foretag).

    Roseberry kanner jag inte till sa val men du kan kolla pa www.domain.com.au och se hur suburban profile samt huspriser ar osv.  

    Livstilen ar harlig, men det tal att sagas att Sydney eller egentligen alla Australiens storre stader ar dyra. Dollar star bra i kurs men hyror och mat osv ar dyrt. Dock tjanar jag faktiskt mer har an i Tyskland dar vi bodde forrut sa det ar bra.  Men det beror naturligtvis vad man jamfor med. Jag har bott utomlands sen 1996 sa jag jamfor inte langre med Sverige vad avser barnomsorg osv utan med de andra lander jag bott i (typ USA, Tyskland, Holland, Asien osv) och da ar det inte nodvandigtvis samre/dyrare.

    Vi resonerade som sa har nar vi fick erbjudandet: vi ser det som ett aventyr att testa ett land som manga drommer om i ett par ar och sen far vi se.

    Tror inte det finns nagon aktiv Aussie trad just nu pa FL men det vore kul att fa i gang en! Finns atminstone en tjej till som precis flyttat till Sydney har.

  • Äldre 12 Jul 07:46
    #2

    Härligt! Så du har bott där i tre veckor? grattis till graviditeten! Hur lång var flyttprocessen dvs från det att ni fick veta om erbjudandet? Vad behövde ni göra inför flytten? Som jag har förstått av min chef så kommer företaget att stå för det mesta då det var de som kontaktade mig, men det vet jag inte med säkerhet ännu. Just nu har jag bara fått mail av dem där de erbjuder tjänsten :)


    930618~941026~081019~BF100205
  • Äldre 12 Jul 08:27
    #3

    Yup, vi har bott har i 3 veckor och tillbringat storre delen av var fritid pa helgerna med att kolla pa bostader, vilket var ett utmarkt satt att lara kanna Sydney!

    Vi fick erbjudandet i slutet pa februari fran min mans foretag och mitt i slutet pa mars (tror jag). Visumet gjordes pa min mans foretag (457 visa som jag kan arbeta pa ocksa) och de betalade oss en lumpsum for flytten. Visumet tog ca 6 veckor sa det gick fort (de hade varnat att det kunde ta 10-12 veckor) och innan dess var vi tvugna att skaffa Private Health Insurance (fast som svensk ar man aven tackt av Medicare- men min man ar inte svensk medborgare langre) och bevisa detta i visumansokan. Hela visumprocess ar online och forvanansvart smidigt i alla fall pa 457 visum.

    Sen var det i princip bara bestalla flytt (ocksa betalt av mannen foretag) med shipment osv (lonar sig att ta med da mobler ar dyrt har och- tycker jag- begransat i urval- och boka flygbiljetter! Easy!

    Vi valde sjalva att flytta i juni (borjade jobba 1 juli) men hade sakert kunnat  borja tidigare for bada foretagen ville det. Men jag brot axeln i mitten pa maj sa jag ville ha den nagorlunda lakt innan vi flyttade vilket forskjot det hela en smula. Och den ovantade men ytterst valkomna graviditeten sa klart!!

    Det ar jattevanligt att komma hit sponsrat av ett foretag och allt ar anpassat efter det: man kan tom oppna bankkonton osv online innan man kommer hit, sa det marks att folk ar vana, till skillnad mot andra lander (typ Tyskland dar vi bodde innan).

    Lycka till med beslutsprocessen och fraga garna om det finns nagot jag kan svara pa!

Svar på tråden Flytta till Sydney med två små och en tonåring