• Zharlo­tte
    Äldre 22 Jul 11:19
    43487 visningar
    20 svar
    20
    43487

    Varför får man inte lyfta tungt när man är gravid?

    Alla vet väl om att man inte får lyfta tungt vid en graviditet, men varför? Vad är det egentligen som kan hända?

  • Svar på tråden Varför får man inte lyfta tungt när man är gravid?
  • Äldre 22 Jul 11:22
    #1

    Jag har inget svar på din fråga, men jag brukar "lyfta tungt". Så länge min kropp inte säger ifrån med sammandragningar eller liknande så lever jag som vanligt när det gäller fysisk aktivitet.

    Det är aldrig någon (ex BM) som sagt till mig att jag inte får lyfta, det är väl mer att folk säger; Nej, men jag kan bära. Du ska ta det lugnt  


    X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ nikitasplace.wordpress.com/ ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11
  • Äldre 22 Jul 11:24
    #2

    Det finns en myt om att man kan förlora barnet om man lyfter tungt men om detta stämde skulle det inte födas särskilt många småsyskon och barnkullarna skulle inte varit så stora förr, då lyfte de flesta kvinnor TUNGT (tänk bondmora med bara handredskap och ingen hjälp).

    Senare i graviditeten kan det bli obehagligt att lyfta tungt pga foglossning och sånt plus att man kan få sammandragningar men kan skadar snarare sig själv än barnet.

  • Verkli­gen
    Äldre 22 Jul 11:25
    #3

    Det får man väl? Jag lyfter väldigt mycket tungt, eller ja. Igår fick jag en Spendrupsleverans med ca 50 dryckesbackar. Det antar jag är okej att lyfta trots att jag är gravid.
    Så länge man försöker lyfta rätt och ergonomiskt så ska det väl inte vara nån fara. Man får lyssna på kroppen helt enkelt..


    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.se
  • Äldre 22 Jul 11:32
    #4

    Jo man får lyfta tungt. Så länge det känns bra. Det bm brukar säga är att om man är otränad och inte brukar lyfta tungt så kanske man ska ta det lite lugnt med det. Ex har man aldrig kört bodypumppass så kanske det inte är läge att börja med det i vecka 14.men vanliga vardagliga lyft, typ matkassar, tvättkorgar osv är inga problem så länge inte kroppen säger ifrån. Är gravid i v 27 och bär både vår 2½ åring och barnvagnen i och ur bilen, matkassar, tvättkorgar och annat. Går så bra så.


    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Izap
    Äldre 22 Jul 12:28
    #5

    Man får bära max fem kilo! Jo, tjeena!
    Dock vet jag inte varför...

  • La Lola
    Äldre 22 Jul 12:38
    #6
    Izap skrev 2011-07-22 12:28:52 följande:
    Man får bära max fem kilo! Jo, tjeena!
    Dock vet jag inte varför...
    Enligt vem?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Äldre 22 Jul 13:04
    #7

    Så länge kroppen inte säger ifrån är det säkert inga problem att lyfta saker som matkassar, tvättkorgen, barnen, ja allt som hör till vardagen. Kanske inte är så lämpligt att flytta tunga möbler dock. Min bm har tidigare sagt att jag inte ska lyfta tungt de sista månaderna, varför vet jag inte riktigt.
    Denna gång har jag dock fått strikta order om att inte lyfta något som är tungt, motionera (springa, cykla, promenera långt/raskt) då jag får kraftiga sammandragningar av i princip allt redan nu i vecka 18.

  • Äldre 22 Jul 13:26
    #8
    Izap skrev 2011-07-22 12:28:52 följande:
    Man får bära max fem kilo! Jo, tjeena!
    Dock vet jag inte varför...

    Ja säger vem?
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • aaaaa
    Äldre 22 Jul 13:41
    #9

    Undrar jag också?

    Brukar hiva runt på mina barn 14 kg och 18 kg och barnvagnen och diverse matkassar och annat.
    Tycker det har varit värre efter förlossningarna. Då har det inte kännts bra att lyfta speciellt mycket.

  • Äldre 22 Jul 13:41
    #10
    Izap skrev 2011-07-22 12:28:52 följande:
    Man får bära max fem kilo! Jo, tjeena!
    Dock vet jag inte varför...
    mammasidan.se/gravid/livsstil/tunga-lyft-vid-graviditet
  • La Lola
    Äldre 22 Jul 14:59
    #11
    mmn1 skrev 2011-07-22 13:41:49 följande:
    mammasidan.se/gravid/livsstil/tunga-lyft-vid-...
    Aldrig nånsin hört det av nån BM eller specialläkare som jag träffat.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • NenneL­o
    Äldre 22 Jul 15:14
    #12
    Izap skrev 2011-07-22 12:28:52 följande:
    Man får bära max fem kilo! Jo, tjeena!
    Dock vet jag inte varför...
    5 kg är ju ingenting! Matkassarna jag bär på väger ju mer än så i alla fall Tungan ute Aldrig tänkt tanken att det skulle vara farligt att bära matkassar eller bära sina barn (de som har barn sen tidigare) eller liknande.. Man måste ju få leva.
  • Izap
    Äldre 22 Jul 16:14
    #13

    Någon mammasida sa fem kilo. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken. Men det stod ju tydligen på sidan som är länkad längre upp också.
    Det är ett stående skämt här i familjen. För det räcker ju med posten/reklam för att komma upp till fem kilo. ;)
    Man ska nog inte stressa upp sig för mycket utan göra och lyfta det som känns bra!

  • Äldre 22 Jul 16:23
    #14

    Jag tror att det delvis är gamla tiders råd som har hängt med, men visst finns det förnuft i att inte ta i så man kräks under senare delen av graviditeten.

    Är man vältränad som bara den finns det väl iofs ingen anledning att sluta lyfta under första delen av graviditeten.

    Men under senare delen kan ett riktigt tungt lyft säkert ge en knäck för ryggen eller problem med foglossning- ditt bäcken är inte stabilt på samma sätt som vanligt, eftersom det ska luckras upp inför förlossningen. Många svankar pga sin stora mage vilket ger spänningar i ryggen och bukmuskulaturen är försvagad eftersom den är kraftigt uttänjd, vilket ökar risken för skador.

    Kvinnor som har svag livmodertapp, har genomgått konisering eller liknande ingrepp ska också vara försiktiga med hur de rör sig och anstränger sig. Men då kommer en läkare att berätta det för en, förhoppningsvis.


    Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • Daniel­ina
    Äldre 22 Jul 20:33
    #15

    Om man inte fick lyfta tungt som gravid så skulle ingen gravid som jobbar inom vården kunna jobba under graviditeten! Jag fick inte lyfta mer än 2 kg när jag hade hotande missfall förra året, men det hjälpte ändå inte. Denna graviditet så råder de mig att inte lyfta tungt i och med att jag har besvär med foglossning och ryggen, men har man en normal graviditet utan några särskilda besvär så kan man lyfta som vanligt. 

  • Äldre 22 Jul 22:22
    #16

    Det är ju helt individuellt, jag är gravid i v 23 och har sedan v 18 knappt kunnat lyfta något utan att få massa sammandragningar.

    Får man mycket sammandragningar, speciellt onda, kan det påvärka tappen och starta en förlossning.

    Men i vanliga fall vet jag inte riktigt hur det står till, man får ju lyssna på sin kropp så länge man inte får ont eller så är det oftast ingen fara, även om man skulle lyfta tyngre.

  • Anna4
    Äldre 22 Jul 23:52
    #17

    Jag är idrottslärare o får lyfta tungt.. Jag ska jobba precis som vanligt, kroppen säger ifrån om det blir för tungt!

  • Boza
    Äldre 23 Jul 11:22
    #18

    Lyfter du tungt under hela graviditeten kan det påverka kroppen negativt EFTER förlossningen också, bland annat ökar risken för framfall i samband med förlossningen. Sen har det ju att göra med att man kan få sammandragningar. Självklart är det ingen myt att man ska vara försiktig! Men alla tar ju sina egna beslut...

  • Helle3­33
    Äldre 23 Jul 11:23
    #19
    Zharlotte skrev 2011-07-22 11:19:42 följande:
    Alla vet väl om att man inte får lyfta tungt vid en graviditet, men varför? Vad är det egentligen som kan hända?
    Jag får sammandragningar, ont i ryggen, ONT i fogarna om jag lyfter tyngre saker nu när jag är gravid.
  • Anna4
    Äldre 23 Jul 15:18
    #20

    Jo kroppen säger till om det inte är bra har min bm sagt till mig. Denna grav är kroppen mer sliten så nu lyfter jag så lite som möjligt :)

Svar på tråden Varför får man inte lyfta tungt när man är gravid?