• Äldre 23 Jul 23:42
    40160 visningar
    308 svar
    308
    40160

    Tråden för oss muslimska systrar.

    {#emotions_dlg.flower}Salam  aleykum{#emotions_dlg.flower}
    
    Har inte sett någon aktiv medlemstråd för oss muslimer, så det är dags att vi får en samlad.
    Här kan man prata om vad man vill, Islam, hur man stärker sin Iman,  uppfostring, sin familj, graviditet, problem, att bära slöja, vad man nu har på hjärtatHjärta
    Jag är själv sunnimuslim med fyra barn.

    Fler systrar där ute? 
    Välkommen in isåfall.


    Det finns ingen annan gud än Honom, den Levande, den Evige.
    Inte ett ögonblick av omedvetenhet eller slummer berör någonsin honom.
    Allting i himmlarna och allting på jorden tillhör honom.
    Han känner väl till deras förflutna och deras framtid.
    Hans herravälde omfattar himmlarna och jorden, att styra dem tynger Honom adrig.
    Han är den högsta, den största.
    Allah är ständigt förlåtande, barmhärtig.

  • Svar på tråden Tråden för oss muslimska systrar.
  • Äldre 8 Aug 20:38
    #31
    Maryam88 skrev 2011-08-08 15:41:24 följande:
    Jag bor i Qatar Solig De ligger precis bredvid Saudi Arabien. 

    Han föddes den 1 juni 
    Vad skönt med lite tid när barnen sover, 
    Masallah jag läste att du har 4 barn och en på väg {#emotions_dlg.flower}
    Grattis, vad härligt med en stor familj. 
    Hur gammla är dina barn?

    Här i är de så fullt i mosken till fredags bönen att ens få plats själv kan vara svårt.. Kommer ihåg förra ramadan, då va de så fullt att vi va hur många kvinnor som helst som inte fick plats.. Typ 30-40 stycken som stod utanför..Lite tråkigt men ändå helt fantastiskt att se att så många kvinnor kommer till mosken.. men så att komma in dit med bebisskydd känns inte som en lyckad ide.. :( 
    Och att ta in honom där utan babyskydd vågar jag inte pga allt folk.

    Okej :) Förstår du arabiska? 

    Haha okej :) Vad åt ni då? 
    Här blir de typ samma varje gång. Egyptiskt bröd med lite ägg, bönröra och ost.. :D Lite tråkig fantasi känns de som. 

     
    Vad roligt, kan tänka mig att det är skönt att de firar ramadan och lever muslimskt i större utsträckning där.
    Hade ni tänkt bo där föralltid och hur kommer det sig att ni bor där?

    Tack så mycket, grattis till din lilla son ma'shallah.{#emotions_dlg.flower}
    Hur många barn tror du att du vill ha?
    Mina är sju, fem, tre och ett år gamla.

    Positivt att så många går till moskeén, tråkigt att inte just du och din son kan komma in men det finns mer tid för dig inshallah. Kan inte all arabiska men ganska mycket alhamdullilah.
    Lite arabiska fraser och meningar kan du ju nog förrestenGlad

    Vi varierar mellan att äta naanbröd, ost, persikor, soppa,yughurt, torkad frukt och nötter här bl.a.
    Idag har vi köpt lite grillad kycklig att äta senare. Jo, lite variation hos er skulle nog inte skadaSolig
  • Äldre 8 Aug 22:13
    #32
    MiScHoOo skrev 2011-08-08 19:18:03 följande:
    Ya masha allah vad duktig du är och fina byxor och härligt att skänka.

    Inshallah du får det kön du vill ha på barnet,,, när får du svar vad du bär på?

    Min koran läsning går sakta, men min man läser koran för mig och jag lyssnar på datan och lyssnar massvis med ahades på tv. Det finns en jätte bra imam som svarar folk i detalj och i en annan kanal berättar han om Sayedna Muhammad sw.

    Måste berätta, det finns en imam som gjorde en fatwa här i helsingborg att vi får äta efter mecka och en annan imam på tv sa att man kan inte få bonus med fastan, vi äter tidigare än arabländerna under vintern. Men dem som bor i norrland får äta tidigare, men gick inte in i det.

    Så igår när mannen va i moskeen så berättade om just hur imamen kunde gå ut med en sådan fatwa och det finns folk som lyssnade och börjar äta redan kl 18.
    Tack så mycket, längtar till vintern när jag är riktigt gravid och kan bädda ned mig i sängen med en varm kopp choklad och bara sticka, ska ta upp mitt stickningsintresse då
    Vi ska nog inte titta kön, så det vi veta den 7 mars inshallah, är jättenyfiken egentligen.
    Vilken vecka är du nu i?

    Bra att din koranläsning går framåt, jag tror på att du klarar det absolut!
    Har ni al-jazeera kanalen?Glad

    Vad dåligt av honom, och att vissa bara började äta utan att ifrågasätta.
    Må allah förlåta dem.
  • Äldre 8 Aug 22:24
    #33
    MiScHoOo skrev 2011-08-08 19:26:35 följande:
    salam aleikum, vad roligt att du hittade hit. Min ramadan är ingen vidare eftersom jag gör ingenting för att jag är lite dålig med min graviditet, men elhamdolillah har jag börjat behålla mat i magen, inga mängder precis men elhamdolillah ala kol hal.

    Roligt att du bor i qatar, är du svensk eller?

    Grattis för barnet
    Ja jag läste om vad du går igenom. Insallah allah ger dig styrka att klara av de. 
    Alhamdulillah. Det är goda nyheter {#emotions_dlg.flower} 

    Ja jag är helsvensk.
    Jag trivs väldigt bra här. 

    Tack Solig 
    Grattis själv till din graviditet.
  • Amizah
    Äldre 8 Aug 22:31
    #34

    Wa aleikum salaam! Ramadan Karim.

  • Äldre 8 Aug 22:38
    #35
    Amizah skrev 2011-08-08 22:31:37 följande:
    Wa aleikum salaam! Ramadan Karim.
    Wa aleikom salam wa rahmetullah!
    Allahu AkramGlad
    Går det bra med din ramadan?
  • Amizah
    Äldre 8 Aug 22:49
    #36

    Alhamdulillah.. InshaAllah bra. Jag försöker göra det bästa av Ramadan, kan tyvärr inte fasta pga att jag ammar o har gjort en magsäcks operation. Men jag hoppas inshaAllah att jag ska kunna pröva nästa år o kanske tom klara att fasta hela ramadan inshaAllah. Men jag har minskat på tv tittandet o verkligen tänker på vilka program jag ser, minskat mängden mat, ska försöka läsa ut Koranen inshaAllah. Ramadan är så mycket mer än bara maten Alhamdulillah. Har aldrig fastat ( konverterade för 3,5 år sen) o jag känner en saknad, kan kännas lite tomt. Så jag ska inshaAllah kämpa för att kunna fasta.

  • Äldre 8 Aug 23:14
    #37
    Shirin85 skrev 2011-08-08 20:38:04 följande:
    Vad roligt, kan tänka mig att det är skönt att de firar ramadan och lever muslimskt i större utsträckning där.
    Hade ni tänkt bo där föralltid och hur kommer det sig att ni bor där?

    Tack så mycket, grattis till din lilla son ma'shallah.{#emotions_dlg.flower}
    Hur många barn tror du att du vill ha?
    Mina är sju, fem, tre och ett år gamla.

    Positivt att så många går till moskeén, tråkigt att inte just du och din son kan komma in men det finns mer tid för dig inshallah. Kan inte all arabiska men ganska mycket alhamdullilah.
    Lite arabiska fraser och meningar kan du ju nog förrestenGlad

    Vi varierar mellan att äta naanbröd, ost, persikor, soppa,yughurt, torkad frukt och nötter här bl.a.
    Idag har vi köpt lite grillad kycklig att äta senare. Jo, lite variation hos er skulle nog inte skadaSolig
    Ja de e mysigt :) 
    Decorationer och sånt i alla köpcenter ger en speciell stämning.. 
    Fast de e lite trisst för all vår familj är på semester, så de är bara jag och min man här som bryter fastan tillsammans.. =/

    Nej vi tänker inte bo här för alltid. Jag åker till sverige 2-3 ggr om året och det är väl igentligen bara en tidsfråga innan vi flyttar till sverige.. 
    Jag flyttade hit för min man bodde här och jobba här. Solig

    Jag vill ha en stor familj. Kan lätt tänka mig runt 6 barn insallah.
    Barn är riktig glädje källa här i livet {#emotions_dlg.flower}

    Ja insallah när min mamma kommer hit ska hon få vara barnvakt så kan jag gå :) Och sen när han börjar gå så ska han insallah få följa med själv =D

    Jo några arabiska fraser kan jag ju såklart, hehe. Skrattande

    Åh vad bra med lite tips =) 
    Haha ja variation förnöjer hehe.. 
    Ska se om jag inte kan fixa fram något godare inatt Drömmer
  • Äldre 8 Aug 23:17
    #38
    Amizah skrev 2011-08-08 22:49:39 följande:
    Alhamdulillah.. InshaAllah bra. Jag försöker göra det bästa av Ramadan, kan tyvärr inte fasta pga att jag ammar o har gjort en magsäcks operation. Men jag hoppas inshaAllah att jag ska kunna pröva nästa år o kanske tom klara att fasta hela ramadan inshaAllah. Men jag har minskat på tv tittandet o verkligen tänker på vilka program jag ser, minskat mängden mat, ska försöka läsa ut Koranen inshaAllah. Ramadan är så mycket mer än bara maten Alhamdulillah. Har aldrig fastat ( konverterade för 3,5 år sen) o jag känner en saknad, kan kännas lite tomt. Så jag ska inshaAllah kämpa för att kunna fasta.
    Förstår, är det en pojke eller flicka du har och hur gammal är h*n?{#emotions_dlg.flower}

    Jag hoppas också att du kan fasta nästa ramadan inshallah.
    Du har så rätt med att ramadan är mer än fastan.
    Bönerna, koranen, hängivenheten, glädjen, medlidandet, givmildhet och så mycket mer.
    Det låter ju som att ramadan går bra, tänker också på tvtittandet och koranläsandetGlad
    Roligt med en konvertit, alltid lika beundransvärt att ni hittat Islam utan att ha växt upp med det, att eran iman ändå letat sig fram och väckt tankar hos er. Stödjer din familj dig i din tro?
  • Äldre 8 Aug 23:32
    #39
    Amizah skrev 2011-08-08 22:49:39 följande:
    Alhamdulillah.. InshaAllah bra. Jag försöker göra det bästa av Ramadan, kan tyvärr inte fasta pga att jag ammar o har gjort en magsäcks operation. Men jag hoppas inshaAllah att jag ska kunna pröva nästa år o kanske tom klara att fasta hela ramadan inshaAllah. Men jag har minskat på tv tittandet o verkligen tänker på vilka program jag ser, minskat mängden mat, ska försöka läsa ut Koranen inshaAllah. Ramadan är så mycket mer än bara maten Alhamdulillah. Har aldrig fastat ( konverterade för 3,5 år sen) o jag känner en saknad, kan kännas lite tomt. Så jag ska inshaAllah kämpa för att kunna fasta.
    Masallah har du en pojke eller flicka? Hur gammal är din bebis? =) 
    Härligt att du fokuserar på de andra aspekterna av ramadan Solig 

    Jag konverterade själv för snart 3 år sen Glad 
    Vad fick dig att konvertera?
    Hur har din familj tagit de? Accepterar dom ditt val?

    {#emotions_dlg.flower} 
  • Äldre 8 Aug 23:44
    #40
    Maryam88 skrev 2011-08-08 23:14:34 följande:
    Nej vi tänker inte bo här för alltid. Jag åker till sverige 2-3 ggr om året och det är väl igentligen bara en tidsfråga innan vi flyttar till sverige.. 
    Jag flyttade hit för min man bodde här och jobba här. Solig

    Jag vill ha en stor familj. Kan lätt tänka mig runt 6 barn insallah.
    Barn är riktig glädje källa här i livet {#emotions_dlg.flower}

    Ja insallah när min mamma kommer hit ska hon få vara barnvakt så kan jag gå :) Och sen när han börjar gå så ska han insallah få följa med själv =D

    Jo några arabiska fraser kan jag ju såklart, hehe. Skrattande

    Åh vad bra med lite tips =) 
    Haha ja variation förnöjer hehe.. 
    Ska se om jag inte kan fixa fram något godare inatt Drömmer
    Kul att ni kommer till Sverige och ska bo här inshallah!
    Så din man kan ingen svenska?
    Vad heter din son förresten?Solig

    Bra att han får följa med till moskeén, skönt att din mamma kommer till Qatar och ni träffas.
    Det finns koranskola i moskeén för barn här om de vill lära sig mer om islam, islams värderingar osv.
    Låter bra, vi har dadlar här hemma för lite ramadankänsla
Svar på tråden Tråden för oss muslimska systrar.