• Äldre 23 Jul 23:42
    40133 visningar
    308 svar
    308
    40133

    Tråden för oss muslimska systrar.

    {#emotions_dlg.flower}Salam  aleykum{#emotions_dlg.flower}
    
    Har inte sett någon aktiv medlemstråd för oss muslimer, så det är dags att vi får en samlad.
    Här kan man prata om vad man vill, Islam, hur man stärker sin Iman,  uppfostring, sin familj, graviditet, problem, att bära slöja, vad man nu har på hjärtatHjärta
    Jag är själv sunnimuslim med fyra barn.

    Fler systrar där ute? 
    Välkommen in isåfall.


    Det finns ingen annan gud än Honom, den Levande, den Evige.
    Inte ett ögonblick av omedvetenhet eller slummer berör någonsin honom.
    Allting i himmlarna och allting på jorden tillhör honom.
    Han känner väl till deras förflutna och deras framtid.
    Hans herravälde omfattar himmlarna och jorden, att styra dem tynger Honom adrig.
    Han är den högsta, den största.
    Allah är ständigt förlåtande, barmhärtig.

  • Svar på tråden Tråden för oss muslimska systrar.
  • Amizah
    Äldre 8 Aug 23:45
    #41

    Jag har en lite flicka på 8 mån..

    Från början var mamma lite hysterisk o undrade hur en så stark kvinna som jag skulle låta mig förtryckas. Men jag tror hon har vant sig nu. Pappa säger inte så mycket, han tycker jag får göra som jag vill bara jag inte försöker värva honom.
    Resten av familjen systrar, mostrar, kusiner mfl har accepterat det. Alhamdulillah. Det var svårt i början, min familj e nog så icke troende man kan bli. Men jag har alltid sökt efter något, varit nyfiken, ifrågasatt o tagit reda på fakta.
    Jag e ganska vetenskapligt lagd, så efter att ha läst " the Miricals of the holy Quran" så konverterade jag.
    Är gift m en muslimsk man sen 10 år tillbaka , han återfann islam när jag konverterade. Han var inte praktiserande, så han var en av orsakerna till att jag började läsa om islam. Tyckte han var knäpp som kallade sig muslim fast han inte följde något förutom att inte äta gris. Så jag började ifrågasätta honom o diskuterade, tillslut sa jag " vi kanske måste skiljas efter jag konverterat, jag måste ha en praktiserande muslimsk man. Alhamdulillah så hittade han vägen tillbaka!

    När man blivit muslim så öppnas en dörr mot sanningen. Man ser allt på ett annat sätt, allt blir så klart. Svårt att förklara, men efter Allah (swt) öppnat dina sinnen så förstår man saker på ett helt annat sätt. Alhamdulillah för Islam!!

  • Äldre 9 Aug 00:04
    #42
    Shirin85 skrev 2011-08-08 23:44:53 följande:
    Kul att ni kommer till Sverige och ska bo här inshallah!
    Så din man kan ingen svenska?
    Vad heter din son förresten?Solig

    Bra att han får följa med till moskeén, skönt att din mamma kommer till Qatar och ni träffas.
    Det finns koranskola i moskeén för barn här om de vill lära sig mer om islam, islams värderingar osv.
    Låter bra, vi har dadlar här hemma för lite ramadankänsla
    Insallah.
    Hehe nej. Han kan lika mycket svenska som jag kan arabiska =D

    Han heter Elias Solig 
    Vad heter dina barn?

    Jaaa jag längtar så tills jag kan köpa en thoub till honom hihi.
    Ja min mamma har varit här ett par gånger och hälsat på, min pappa också. Dom gillar Qatar så dom kommer mer än gärna och hälsar på när dom har tid.

    Ja det är bra. Om vi inte flyttat till sverige innan så har dom jätte bra undervisning här på "kindergarten" från ca 3-5 år där dom lär ut jätte bra om islam och Mohammed PBUH och om koranen och sånt.
    Annars ska jag utan tvekan ta honom till mosken för koranstudier.

    Hehe ja vi har också massa massa massa dadlar här. Har nog 5 kg i frysen. Färska.
    Gillar dom bättre när dom är torkade igentligen. När dom är färska är dom så fasta och har lite sträv smak. Men det är sesong för dadlar här nu så min man får hem lådor med dom hehe.

    Tänkte baka Mamoul med dom som blivit mjuka imorgonGlad 
    Får väl se hur de blir med de, men insallah jag hoppas jag hinner. 

    Har du bakat något under ramadan? 
  • Äldre 9 Aug 00:09
    #43
    Amizah skrev 2011-08-08 23:45:42 följande:
    Jag har en lite flicka på 8 mån..

    Från början var mamma lite hysterisk o undrade hur en så stark kvinna som jag skulle låta mig förtryckas. Men jag tror hon har vant sig nu. Pappa säger inte så mycket, han tycker jag får göra som jag vill bara jag inte försöker värva honom.
    Resten av familjen systrar, mostrar, kusiner mfl har accepterat det. Alhamdulillah. Det var svårt i början, min familj e nog så icke troende man kan bli. Men jag har alltid sökt efter något, varit nyfiken, ifrågasatt o tagit reda på fakta.
    Jag e ganska vetenskapligt lagd, så efter att ha läst " the Miricals of the holy Quran" så konverterade jag.
    Är gift m en muslimsk man sen 10 år tillbaka , han återfann islam när jag konverterade. Han var inte praktiserande, så han var en av orsakerna till att jag började läsa om islam. Tyckte han var knäpp som kallade sig muslim fast han inte följde något förutom att inte äta gris. Så jag började ifrågasätta honom o diskuterade, tillslut sa jag " vi kanske måste skiljas efter jag konverterat, jag måste ha en praktiserande muslimsk man. Alhamdulillah så hittade han vägen tillbaka!

    När man blivit muslim så öppnas en dörr mot sanningen. Man ser allt på ett annat sätt, allt blir så klart. Svårt att förklara, men efter Allah (swt) öppnat dina sinnen så förstår man saker på ett helt annat sätt. Alhamdulillah för Islam!!
    Subhanallah. 
    Allah visar vägen för den han önskar. 

    Så skönt att din familj accepterar ditt beslut. 
    Alhamdulillah min familj har accepterat mitt beslut också och varit väldigt stöttande fast dom är precis som din familj, långt ifrån troende.. 

    Jag vet vad du menar med att man ser allt på ett annat sätt..
    Jag brukar säga att det känns som hela mitt liv har jag gått i skor som är 2 storlekar försmå, och efter jag sagt min sahada så va de som att ta på ett par skor i rätt storlek. Allt känns så enkelt och harmoniskt.{#emotions_dlg.flower} 

    Vad heter din flicka? Glad
  • Äldre 9 Aug 00:37
    #44
    Maryam88 skrev 2011-08-08 22:24:22 följande:
    Ja jag läste om vad du går igenom. Insallah allah ger dig styrka att klara av de. 
    Alhamdulillah. Det är goda nyheter {#emotions_dlg.flower} 

    Ja jag är helsvensk.
    Jag trivs väldigt bra här. 

    Tack Solig 
    Grattis själv till din graviditet.
    Vad det glädjer mig att läsa att du är helsvensk ya masha allah, känner några svensk muslimer. Tack för ditt att du läste min historia. elhamdolillah för allt. Är du gift med en arab? Hur kommer det sig att ni valde qatar, låter så himla spännande.
  • Äldre 9 Aug 00:41
    #45
    Amizah skrev 2011-08-08 22:49:39 följande:
    Alhamdulillah.. InshaAllah bra. Jag försöker göra det bästa av Ramadan, kan tyvärr inte fasta pga att jag ammar o har gjort en magsäcks operation. Men jag hoppas inshaAllah att jag ska kunna pröva nästa år o kanske tom klara att fasta hela ramadan inshaAllah. Men jag har minskat på tv tittandet o verkligen tänker på vilka program jag ser, minskat mängden mat, ska försöka läsa ut Koranen inshaAllah. Ramadan är så mycket mer än bara maten Alhamdulillah. Har aldrig fastat ( konverterade för 3,5 år sen) o jag känner en saknad, kan kännas lite tomt. Så jag ska inshaAllah kämpa för att kunna fasta.
    inshallah du kommer göra det nästa år, båda två ser inshallah framemot nästa ramadan nästa år. Grattis för bebisen.
  • Äldre 9 Aug 00:43
    #46
    MiScHoOo skrev 2011-08-09 00:37:36 följande:
    Vad det glädjer mig att läsa att du är helsvensk ya masha allah, känner några svensk muslimer. Tack för ditt att du läste min historia. elhamdolillah för allt. Är du gift med en arab? Hur kommer det sig att ni valde qatar, låter så himla spännande.
    Ja jag tycker du är stark som orkar med, fast Allah utsätter ju oss inte för mer prövning än vi klarar av. 
    Är de något medicinskt fel eller det är "bara" graviditets illamående som gör att du inte kan behålla maten?

    Ja, min man är egyptier. 
    De va inte så svårt ^^
    Min man bodde och jobbade här så de kändes bra och tryggt att stadga oss här då {#emotions_dlg.flower} 
    Men insallah vi ska flytta permanent till sverige i framtiden.
     
  • Äldre 9 Aug 00:44
    #47
    MiScHoOo skrev 2011-08-09 00:37:36 följande:
    Vad det glädjer mig att läsa att du är helsvensk ya masha allah, känner några svensk muslimer. Tack för ditt att du läste min historia. elhamdolillah för allt. Är du gift med en arab? Hur kommer det sig att ni valde qatar, låter så himla spännande.
    Var kommer du ifrån? Eller är du också helsvensk?
  • Amizah
    Äldre 9 Aug 01:20
    #48

    MiScHoOo: alhamdulillah, jag håller med dig. Det ändrades verkligen. Läste att du inte mår så bra, khyr inshaAllah o må Allah belöna dig, Ameen.

    Min dotter har ett ovanligt namn, den enda i Sverige ( hittade en site man kunde kolla det), jag vill gärna vara lite privat här på forumet. Hoppas ni förstår inshaAllah.

    Maryam88: MashAllah vad spännande att bo utomlands. Är det stor skillnad att bo i Sv o i ett muslimskt land? Vad saknar du från Sv?

  • Äldre 9 Aug 01:57
    #49
    Maryam88 skrev 2011-08-09 00:43:43 följande:
    Ja jag tycker du är stark som orkar med, fast Allah utsätter ju oss inte för mer prövning än vi klarar av. 
    Är de något medicinskt fel eller det är "bara" graviditets illamående som gör att du inte kan behålla maten?

    Ja, min man är egyptier. 
    De va inte så svårt ^^
    Min man bodde och jobbade här så de kändes bra och tryggt att stadga oss här då {#emotions_dlg.flower} 
    Men insallah vi ska flytta permanent till sverige i framtiden.
     
    inshallah, ni får som ni önskar er. jag har kraftig illamående, men elhamdolillah är den på väg att lugna ner sig, tex idag hade jag ingen dropp, eget val och det fungerar så där, mår jätte illa men elhamdolillah har inte kräkt, får se imorgon på vågen om jag tappar mer vikt!
  • Äldre 9 Aug 01:59
    #50
    Maryam88 skrev 2011-08-09 00:44:51 följande:
    Var kommer du ifrån? Eller är du också helsvensk?
    jag är född i libanon och kom hit när jag var 5 år.
Svar på tråden Tråden för oss muslimska systrar.