• Äldre 23 Jul 23:42
    40377 visningar
    308 svar
    308
    40377

    Tråden för oss muslimska systrar.

    {#emotions_dlg.flower}Salam  aleykum{#emotions_dlg.flower}
    
    Har inte sett någon aktiv medlemstråd för oss muslimer, så det är dags att vi får en samlad.
    Här kan man prata om vad man vill, Islam, hur man stärker sin Iman,  uppfostring, sin familj, graviditet, problem, att bära slöja, vad man nu har på hjärtatHjärta
    Jag är själv sunnimuslim med fyra barn.

    Fler systrar där ute? 
    Välkommen in isåfall.


    Det finns ingen annan gud än Honom, den Levande, den Evige.
    Inte ett ögonblick av omedvetenhet eller slummer berör någonsin honom.
    Allting i himmlarna och allting på jorden tillhör honom.
    Han känner väl till deras förflutna och deras framtid.
    Hans herravälde omfattar himmlarna och jorden, att styra dem tynger Honom adrig.
    Han är den högsta, den största.
    Allah är ständigt förlåtande, barmhärtig.

  • Svar på tråden Tråden för oss muslimska systrar.
  • Äldre 9 Aug 02:00
    #51
    Amizah skrev 2011-08-09 01:20:17 följande:
    MiScHoOo: alhamdulillah, jag håller med dig. Det ändrades verkligen. Läste att du inte mår så bra, khyr inshaAllah o må Allah belöna dig, Ameen.

    Min dotter har ett ovanligt namn, den enda i Sverige ( hittade en site man kunde kolla det), jag vill gärna vara lite privat här på forumet. Hoppas ni förstår inshaAllah.

    Maryam88: MashAllah vad spännande att bo utomlands. Är det stor skillnad att bo i Sv o i ett muslimskt land? Vad saknar du från Sv?
    Glad vad roligt att du har hittat ett namn till din flicks som hon typ äger själv.
  • Äldre 9 Aug 09:04
    #52
    Maryam88: MashAllah vad spännande att bo utomlands. Är det stor skillnad att bo i Sv o i ett muslimskt land? Vad saknar du från Sv?
    Det är faktiskt jätte stor skillnad på att bo här och i Sverige.
    Först och främst är de ju värmen, sen är de nog klädstilen.
    Här är de svart abaya med Niqab som är vanligast, de ser man överallt här. Och män i vit thoub.
    Men sen är de också jätte stor skillad i respekten för varandra. Här är alla otroligt trevliga och respektfulla.
    Och servicen Solig man blir tilltalad som ma'm och sir, och de e inget "tuggumituggande" "Mhm vad ska du ha"? hehe..

    Men de är såå mycket jag saknar med sverige.. Saknar ju mest min familj såklart, men även naturen och läkarvården. Jag känner att svenska vården "bryr" sig mer. Typ BVC och sånt finns inte här.. Hehe men även ättiksgurka och marabou choklad är ju något jag saknar mycket {#emotions_dlg.flower}

    Alhamdulillah jag trivs bra här och det är enkelt att vara muslim här.. När jag är här saknar jag Sverige, men när jag är i sverige saknar jag Qatar. hehe. 

    Var bor du nånstans? 
  • Äldre 9 Aug 09:11
    #53
    MiScHoOo skrev 2011-08-09 01:57:19 följande:
    inshallah, ni får som ni önskar er. jag har kraftig illamående, men elhamdolillah är den på väg att lugna ner sig, tex idag hade jag ingen dropp, eget val och det fungerar så där, mår jätte illa men elhamdolillah har inte kräkt, får se imorgon på vågen om jag tappar mer vikt!
    Alhamdulillah. Jag ska göra dua för dig. 
    Insallah kommer du bli  bättre snart.

    Jag tyckte de va jätte jobbigt att gå upp i vikt under min graviditet.. Men de måste vara hundra resor värre att gå ner så mycket..  
    Men Subhanallah, allt sånt är glömt när man väl får upp sitt mirakel på bröstet. {#emotions_dlg.flower} 
  • Äldre 9 Aug 14:07
    #54
    Maryam88 skrev 2011-08-09 09:11:49 följande:
    Alhamdulillah. Jag ska göra dua för dig. 
    Insallah kommer du bli  bättre snart.

    Jag tyckte de va jätte jobbigt att gå upp i vikt under min graviditet.. Men de måste vara hundra resor värre att gå ner så mycket..  
    Men Subhanallah, allt sånt är glömt när man väl får upp sitt mirakel på bröstet. {#emotions_dlg.flower} 
    Tack snälla för din duaa, mådde så illa igår efter maten men elhamdolillah så kunde jag behålla maten och sov ävan om jag mådde illa. Efter morgonhygienen vägde jag mig -1kg, ledsen blev jag, ska ha dropp idag igen och äta för att få upp vikten, men elhamdolillah för allt. Om 55min börjar en duktig imam som jag tycker om att lyssna på och då kan folk ringa in och fråga om allt och han svarar väldigt lätt och detaljerat så jag längtar att tiden går, sedan efter det är han på kanal iqra och där berättar han ahades. En riktig duktig imam.
  • Äldre 9 Aug 15:23
    #55
    Maryam88: Vilket fint namn, Elias passar jättebra i Sverige, det gör Isak också! (muslimska namn)
    Så du och din man pratar engeska om jag har rätt då?
    Vad söt han kommer bli i thoub ma'shallah, och bra med ett sådant kindergarten.
    Danial, Leila, Aminah och Jamil heter deSolig
    Jag har bakat Nan khameie än så länge, persiska små kakor är det som barnen gillar.
    Mamoul har jag också ätit, det är riktigt gott. Hur gick det med kakorna?{#emotions_dlg.flower}
     
    Amizah: Roligt att din dotter har ett så unikt namn!
    Alhamdullilah att du och din man började praktisera och gjorde den resan tillsammans, och att han hittade tillbaka, och att din familj accepterar. Vet konvertiteter som inte haft det så lätt med sin familj.

    MiScHoOo: Tråkigt att du gått ned igen, Barak Allah fik.
    Men det kommer vara värt det när du får din son ma'shallah.
    Har tyvärr inte kanal Iqra men har sett på den på internet och, det är viktigt att lyssna på de lärda på sådana kanler så dyrkar man Allah genom att söka kunskap.
  • Amizah
    Äldre 9 Aug 15:30
    #56

    Ja alhamdulillah, men hennes namn e unikt här i Sverige. Men i sin pappas hemland är det fler som heter detta.

    Hur har det gått för er m bönen efter ni fått barn o barnen fortfarande e små? För mig blev det lite jobbigt i början men nu alhamdulillah så går det bättre. Några tips?

  • Äldre 9 Aug 15:41
    #57
    Shirin85 skrev 2011-08-09 15:23:35 följande:
    Maryam88: Vilket fint namn, Elias passar jättebra i Sverige, det gör Isak också! (muslimska namn)
    Så du och din man pratar engeska om jag har rätt då?
    Vad söt han kommer bli i thoub ma'shallah, och bra med ett sådant kindergarten.
    Danial, Leila, Aminah och Jamil heter deSolig
    Jag har bakat Nan khameie än så länge, persiska små kakor är det som barnen gillar.
    Mamoul har jag också ätit, det är riktigt gott. Hur gick det med kakorna?{#emotions_dlg.flower}
     
    Amizah: Roligt att din dotter har ett så unikt namn!
    Alhamdullilah att du och din man började praktisera och gjorde den resan tillsammans, och att han hittade tillbaka, och att din familj accepterar. Vet konvertiteter som inte haft det så lätt med sin familj.

    MiScHoOo: Tråkigt att du gått ned igen, Barak Allah fik.
    Men det kommer vara värt det när du får din son ma'shallah.
    Har tyvärr inte kanal Iqra men har sett på den på internet och, det är viktigt att lyssna på de lärda på sådana kanler så dyrkar man Allah genom att söka kunskap.
    Elhamdolillah för allt =) Inshallah att min som kommer levande. Lyssnar på honom på dubai tv just nu. super duktig
  • Äldre 9 Aug 17:03
    #58
    MiScHoOo skrev 2011-08-09 14:07:04 följande:
    Tack snälla för din duaa, mådde så illa igår efter maten men elhamdolillah så kunde jag behålla maten och sov ävan om jag mådde illa. Efter morgonhygienen vägde jag mig -1kg, ledsen blev jag, ska ha dropp idag igen och äta för att få upp vikten, men elhamdolillah för allt. Om 55min börjar en duktig imam som jag tycker om att lyssna på och då kan folk ringa in och fråga om allt och han svarar väldigt lätt och detaljerat så jag längtar att tiden går, sedan efter det är han på kanal iqra och där berättar han ahades. En riktig duktig imam.
    Alhamdulillah. 

    Jag har nog inte den kanalen. Men jag brukar kolla på Huda TV. Det är en engelsk islamisk kanal och där finns också en imam som svarar på frågor man kan ringa till.. Kommer inte ihåg vad han heter men han är rödhårig med rött skägg iallafall. Han är också bra och förklarar på ett sätt som man lätt kan förstå..
    Det är så himmla bra med sånna program. Solig

     
  • Äldre 9 Aug 17:08
    #59
    Maryam88 skrev 2011-08-09 17:03:32 följande:
    Alhamdulillah. 

    Jag har nog inte den kanalen. Men jag brukar kolla på Huda TV. Det är en engelsk islamisk kanal och där finns också en imam som svarar på frågor man kan ringa till.. Kommer inte ihåg vad han heter men han är rödhårig med rött skägg iallafall. Han är också bra och förklarar på ett sätt som man lätt kan förstå..
    Det är så himmla bra med sånna program. Solig

     
    huda tv tror jag inte vi har är det från qatar?
  • Äldre 9 Aug 17:10
    #60
    Shirin85 skrev 2011-08-09 15:23:35 följande:
    Maryam88: Vilket fint namn, Elias passar jättebra i Sverige, det gör Isak också! (muslimska namn)
    Så du och din man pratar engeska om jag har rätt då?
    Vad söt han kommer bli i thoub ma'shallah, och bra med ett sådant kindergarten.
    Danial, Leila, Aminah och Jamil heter deSolig
    Jag har bakat Nan khameie än så länge, persiska små kakor är det som barnen gillar.
    Mamoul har jag också ätit, det är riktigt gott. Hur gick det med kakorna?{#emotions_dlg.flower}
    Tack Glad
    Ja vi pratar engelska med varandra. 
    Hihi ja de tror jag. Så gulligt när små pojkar går klädda i thoub bredvid sina pappor Solig
    Masallah så fina namn{#emotions_dlg.flower}
    Vi hade också Aminah som namnförslag. 

    Jo jag har tvättat och förberätt dadlarna. Men har precis insett att jag inte har "black seeds" som jag behöver i mitt recept.. Så jag vet inte, men de går kanske iallafall.. Får se om jag kanske skjuter på de.. Haha.
Svar på tråden Tråden för oss muslimska systrar.