• Äldre 23 Jul 23:42
    40282 visningar
    308 svar
    308
    40282

    Tråden för oss muslimska systrar.

    {#emotions_dlg.flower}Salam  aleykum{#emotions_dlg.flower}
    
    Har inte sett någon aktiv medlemstråd för oss muslimer, så det är dags att vi får en samlad.
    Här kan man prata om vad man vill, Islam, hur man stärker sin Iman,  uppfostring, sin familj, graviditet, problem, att bära slöja, vad man nu har på hjärtatHjärta
    Jag är själv sunnimuslim med fyra barn.

    Fler systrar där ute? 
    Välkommen in isåfall.


    Det finns ingen annan gud än Honom, den Levande, den Evige.
    Inte ett ögonblick av omedvetenhet eller slummer berör någonsin honom.
    Allting i himmlarna och allting på jorden tillhör honom.
    Han känner väl till deras förflutna och deras framtid.
    Hans herravälde omfattar himmlarna och jorden, att styra dem tynger Honom adrig.
    Han är den högsta, den största.
    Allah är ständigt förlåtande, barmhärtig.

  • Svar på tråden Tråden för oss muslimska systrar.
  • Äldre 10 Aug 01:59
    #71
    MiScHoOo skrev 2011-08-10 01:24:53 följande:
    ya masha allad, då luktade säkert som när mamma bakar. har ätit spenatpirog idag elhamdolillah. mamma gjorde kyckling med kikärtor (mograbiy), piroger med olika fyllningar, fetaost, spenat, kött, zatar, soppa, hade bönor sedan igår (loubieh) och jag gjorde med hjälp av alla kikärtor med rostad bröd, yoghurt och köttfärs i toppen.

    Ya masha allah det var mycket mat, vi som äter hos mamma är jag+min man, min syster+hennes man+ hennes son, min mamma+mina små bröder (två) och imorgon kommer min andra syster+hennes man+hennes son

    det finste med ramadan förutom bönen, koran osv är att vi samlas nästan dagligen och umgås, helt underbart
    Luktar alltid så gott när man bakar!
    Allt det låter jättegott, låter som att din mamma är mycket duktig i köket.Solig
    Nu när du också får en son kommer det vara 3 kusiner som är pojkar, vad roligt de kommer ha tillsammans tror jag..hur gamla är de andra pojkarna? Gemenskapen är jättefin under ramadan.
  • Äldre 10 Aug 02:03
    #72
    Amizah skrev 2011-08-09 15:30:36 följande:
    Hur har det gått för er m bönen efter ni fått barn o barnen fortfarande e små? För mig blev det lite jobbigt i början men nu alhamdulillah så går det bättre. Några tips?
    Om man har ett spädbarn så är det jobbigt men jag brukar hitta tillfällen då h*n inte kräver min uppmärksamhet, annars kan man lägga det nära en så det ser och känner närvaron av en.
    När de 1-3 så får de klänga bäst de vill, krypa runt och ha sig.Solig
    När de är ytterligare äldre kan de vara med i bönen och försöka lära sig al-fatiha osv.
    Skönt att höra att det är bättre nu, man vänjer sig!Glad
  • Äldre 10 Aug 02:04
    #73
    Shirin85 skrev 2011-08-10 01:59:27 följande:
    Luktar alltid så gott när man bakar!
    Allt det låter jättegott, låter som att din mamma är mycket duktig i köket.Solig
    Nu när du också får en son kommer det vara 3 kusiner som är pojkar, vad roligt de kommer ha tillsammans tror jag..hur gamla är de andra pojkarna? Gemenskapen är jättefin under ramadan.
    hehe, du påminde mig om min syster, hon trodde jag väntade en flicka och sa snälla nästa sommar måste du bara köpa en bikini till bebisen och då sa jag att det blir svårt med pojken hehe

    Zackaria är 2 år och 4 månader och Elias är 1 år och 8 månader om min son inshalla födds som det är planerat så kommer han och Elias ha samma födelse månad om inte dag också
  • Amizah
    Äldre 10 Aug 02:35
    #74

    Sonali: wa aleikum salaam o mabruk till din dotter! Ja visst e det underbart att vara hemma m de små!

    Shirin: ja alhamdulillah Allaha underlättar inshaAllah. Nu kryper hon runt, klättrar o klänger.

  • Äldre 10 Aug 15:35
    #75

    Mishoo - tack! Å Läste att din son heter Elias. Vi hade bestämt namnet om ja skulle få en son men det blev en dotter:D

    Shirin 85 - tacck! Min dotter heter Aliyah. Ja det e värt all smärta o tålamod! Barn är det bästa som finns! Har du barn?

    Amizah- tacck så mkt! Hur många barn har du ? De växer så snabbt! Man hinner inte med deras utveckling. Hehe

  • Amizah
    Äldre 10 Aug 15:47
    #76

    Sonali: jag har en dotter på 8 mån alhamdulillah. Nej verkligen inte, tiden går fort!

  • Äldre 10 Aug 16:23
    #77
    Sonali skrev 2011-08-10 15:35:57 följande:
    Shirin 85 - tacck! Min dotter heter Aliyah. Ja det e värt all smärta o tålamod! Barn är det bästa som finns! Har du barn?
    Aliyah är så vackert ma'shallah!{#emotions_dlg.flower}
    Vi tänkte på det namnet till nästa barn om det blir en flicka, men en min andra dotter heter Amina så det känns lite för likt. Såg att det betydde "stigande"
    Föddes hon April?Glad
    Mina barn är mitt liv haha. Har fyra stycken, två pojkar och två flickorSolig
  • Äldre 10 Aug 16:31
    #78
    MiScHoOo skrev 2011-08-10 02:04:35 följande:
    Zackaria är 2 år och 4 månader och Elias är 1 år och 8 månader om min son inshalla födds som det är planerat så kommer han och Elias ha samma födelse månad om inte dag också
    Då är det jusåpass nära att de kan ha stor glädje i lek och allt med varandra!Glad
    Finns det ingen möjlighet att han föds i januari, eller kommer de sätta igång dig i november?
  • Äldre 10 Aug 18:19
    #79
    Shirin85 skrev 2011-08-10 01:04:01 följande:
    Du måste vara expert på engelska då?Solig
    Tackar, jo visst är det fint, profetens moders namn radi allahu anhu.
    Ja, så sött. Barnen vill ju ofta efterlikna sina föräldrar och mina flickor provar hijabs och har täcken som hijabs, det är också charmigt ma'shallah. Han kommer säkert bli jättefin i thoub!
    Vad har Elias för betydelse förresten?{#emotions_dlg.flower}
    Haha, jo ingredienserna är ju ganska viktiga men hoppas du får bakat det snart åtminstone inshallah. 
    Ja jag har alltid gillat engelska i skolan och har haft lätt för att lära mig de. =) Har jobbat lite som engelsk lärare här. Glad

    Ja de är så sant så. 
    Haha masallah så gulligt.
    Min mans brorsdotter är 5 och hon gör också de, hon brukade ta min eller sin mammas niqab när hon va mindre och sprang omkring med den snurrad runt huvudet.. Haha{#emotions_dlg.flower}.

    Elias betyder "Herren är min Gud" Solig
    Hehe ja jag hoppas också på att få baka snart.

    Vi har brytit fastan nu. Honungsmarinerade lammribbs. Jätte gott :)
    Sen blir de vattenmelon och Creme caramel. 

    Och sen ska vi ut och handla så insallah om minnet inte sviker mig ska jag köpa de saknade ingredientserna. Hehe.

     
  • Äldre 10 Aug 18:25
    #80
    Sonali skrev 2011-08-10 15:35:57 följande:
    Mishoo - tack! Å Läste att din son heter Elias. Vi hade bestämt namnet om ja skulle få en son men det blev en dotter:D

    Shirin 85 - tacck! Min dotter heter Aliyah. Ja det e värt all smärta o tålamod! Barn är det bästa som finns! Har du barn?

    Amizah- tacck så mkt! Hur många barn har du ? De växer så snabbt! Man hinner inte med deras utveckling. Hehe
    =) inshallah ni får Elias snart, min systerson heter Elias och min ska heta inshallah Mahmoud
Svar på tråden Tråden för oss muslimska systrar.