• Äldre 23 Jul 23:42
    40130 visningar
    308 svar
    308
    40130

    Tråden för oss muslimska systrar.

    {#emotions_dlg.flower}Salam  aleykum{#emotions_dlg.flower}
    
    Har inte sett någon aktiv medlemstråd för oss muslimer, så det är dags att vi får en samlad.
    Här kan man prata om vad man vill, Islam, hur man stärker sin Iman,  uppfostring, sin familj, graviditet, problem, att bära slöja, vad man nu har på hjärtatHjärta
    Jag är själv sunnimuslim med fyra barn.

    Fler systrar där ute? 
    Välkommen in isåfall.


    Det finns ingen annan gud än Honom, den Levande, den Evige.
    Inte ett ögonblick av omedvetenhet eller slummer berör någonsin honom.
    Allting i himmlarna och allting på jorden tillhör honom.
    Han känner väl till deras förflutna och deras framtid.
    Hans herravälde omfattar himmlarna och jorden, att styra dem tynger Honom adrig.
    Han är den högsta, den största.
    Allah är ständigt förlåtande, barmhärtig.

  • Svar på tråden Tråden för oss muslimska systrar.
  • Äldre 12 Aug 22:55
    Maryam88 skrev 2011-08-12 13:07:55 följande:
    Haha ellerhur, sockerkickar hos småbarn är inte nån hitt ^^
    Insallah, jag längtar så redan.. Visst det är underbart att ha en liten som man kan gosa med hela tiden och som inte är för tung att gå och bära på, och som faktiskt ligger kvar på ett ställe om man skulle gå typ till köket eller toaletten =D Sen när dom börjar krypa och gå blir de väl lite värre med de.. Men ack så kul de kommer bli. Solig 

     Ja precis men Alhamdulillah han växer på bra ^^

    Han vägde 3375g och va 49cm {#emotions_dlg.flower} 
    Han kändes sååååå liten.. Och nu masallah är han 60 cm.
    Jag känner varje dag att han blivit såå stor.. Alla andra går ju och säger att han är så liten. Haha men i mina ögon har han blivit stor Skrattande 11 cm på 2,5 månad.. 

    Nej de är inte så vanligt. Har för mig att de va lite vanligare i typ libanon. Men varken här eller i egypten är de vanligt. Så de är lite unikt här. Hehe.
    Ja, jag är väldigt glad att de passar så bra i sverige också ^^

    Nej det är en timmes skillnad. Nu är klockan 14.06 här.

    Masallah, så vacker betydelse av de namnet. 
    Det är skönt när de är så små och mest ligger stilla och inte är så tunga, och är så mammigaSolig
    Kul kommer det bli för dig med Elias, barn är som en guldgruva av humor, han kommer säga tokiga saker och göra tokiga saker om en tid inshallah. Min dotters kompis mamma heter Ann-marie och Aminah kallar henne Arm-marie och jag får alltid hålla mig för skratt, mamman ser däremot inte så glad utTyst
    Hennes läkare på BVC heter Stevik i efternamn och Aminah kallar henne Stenvik och hennes andra läkares efternamn i sin tur är Tegner och hon kallar henne Tegelsten med förklaringen "det är enklare att komma ihåg"
    Hon har svårt med namn den flickan...Obestämd

      
    Alhamdullilah att han växer på bra, han var en liten kille när han föddes!
    11 cm på 2,5 månader är ju jättebra för honom, inshallah att han fortsätter växa bra.{#emotions_dlg.flower}
    Roligt att det är unikt i Qatar ändå, tror också det är vanligare i Libanon också förresten. 
    En timme är ju inte så mycket, skönt så det inte är ett halvt dygn skillnad så du fick ringa din mamma när klockan var fem på morgonen här. När tror du att ni flyttar till Sverige förresten?
  • Äldre 12 Aug 23:40


    Den här fick Aminah av sin farmor och farfar igår förresten, hon cyklar runt på gården jättesnabbt oftast med ett gosedjur i korgen...hon slår alla ungar med sparkcyklar hehe.
    Sen igår när hon skulle testa den gick vi ned till affären jag och hon för att köpa en ny målarbok till henne, hon plingade på varenda människa som hon mötte på vägen hehe så att hon inte skulle "råka" köra på demOskyldig
    Men glad är hon över den iallafall, synd bara att sommaren är slut snart för då får vi ställa den i förrådet. 

  • Äldre 13 Aug 10:29
    Shirin85 skrev 2011-08-12 22:55:10 följande:
    Det är skönt när de är så små och mest ligger stilla och inte är så tunga, och är så mammigaSolig
    Kul kommer det bli för dig med Elias, barn är som en guldgruva av humor, han kommer säga tokiga saker och göra tokiga saker om en tid inshallah. Min dotters kompis mamma heter Ann-marie och Aminah kallar henne Arm-marie och jag får alltid hålla mig för skratt, mamman ser däremot inte så glad utTyst
    Hennes läkare på BVC heter Stevik i efternamn och Aminah kallar henne Stenvik och hennes andra läkares efternamn i sin tur är Tegner och hon kallar henne Tegelsten med förklaringen "det är enklare att komma ihåg"
    Hon har svårt med namn den flickan...Obestämd

      
    Alhamdullilah att han växer på bra, han var en liten kille när han föddes!
    11 cm på 2,5 månader är ju jättebra för honom, inshallah att han fortsätter växa bra.{#emotions_dlg.flower}
    Roligt att det är unikt i Qatar ändå, tror också det är vanligare i Libanon också förresten. 
    En timme är ju inte så mycket, skönt så det inte är ett halvt dygn skillnad så du fick ringa din mamma när klockan var fem på morgonen här. När tror du att ni flyttar till Sverige förresten?
    Ja jag vet, de e så fantastiskt att se dom växa och utvecklas. Haha och så grymt kul att se och höra andras barns tokigheter =D Så de blir säkert lika kul med Elias framtida tokigheter insallah. ^^

    Hahahaha, tegelsten ja jo de e nog lättare att komma ihåg Solig
    Hon har kanske en poäng i de. Hehe. 

    Ja alla gick och sa till mig att jag skulle få en jätte stor bebis och att han nog skulle ligga på 4,5 kg. Speciellt min farmor va helt insnöad på de.. Haha för min mage va storlek gigantisk. Han kan fortfarande ha på sig några av dom första kläderna vi köpte till honom {#emotions_dlg.flower}

    Ja alhamdulillah. Allah hjälper och skyddar honom insallah. 
    Hihi, ja de e faktiskt kul. =) Jag jobba på en kindergarten för pojkar ett par månader, och i  min klass hade jag 5 mohammed utav 17 pojkar. Haha. De flesta här döper sina pojkar till mohammed eller Abdul namn. Skrattande

    Ja alhamdulillah! De e skönt. Speciellt då jag pratar med min mamma ofta =D haha. Nu e de typ bara att ringa när som eftersom tiderna är nästan desamma. =) 

    Vi har inte bestämt något ännu.. Men insallah om något år. Glad
  • Äldre 13 Aug 10:34
    Shirin85 skrev 2011-08-12 23:40:44 följande:

    Den här fick Aminah av sin farmor och farfar igår förresten, hon cyklar runt på gården jättesnabbt oftast med ett gosedjur i korgen...hon slår alla ungar med sparkcyklar hehe.
    Sen igår när hon skulle testa den gick vi ned till affären jag och hon för att köpa en ny målarbok till henne, hon plingade på varenda människa som hon mötte på vägen hehe så att hon inte skulle "råka" köra på demOskyldig
    Men glad är hon över den iallafall, synd bara att sommaren är slut snart för då får vi ställa den i förrådet. 


    Masallah! Så vacker din dotter är{#emotions_dlg.flower}
    Haha jag kan tänka mig att hon tycker de e kul med sin nya fina cykel. Så snäll farmor och farfar hon har Glad

    Såklart. Haha måste ju vara hel kul att få en ny ringklocka att plinga på, Solig

    Jo de såklart. Fast de blir kanske en mild höst, då kan man ju cykla lite längre. 
  • Äldre 13 Aug 22:23
    Maryam88 skrev 2011-08-13 10:29:13 följande:
    Ja jag vet, de e så fantastiskt att se dom växa och utvecklas. Haha och så grymt kul att se och höra andras barns tokigheter =D Så de blir säkert lika kul med Elias framtida tokigheter insallah. ^^

    Hahahaha, tegelsten ja jo de e nog lättare att komma ihåg Solig
    Hon har kanske en poäng i de. Hehe. 

    Ja alla gick och sa till mig att jag skulle få en jätte stor bebis och att han nog skulle ligga på 4,5 kg. Speciellt min farmor va helt insnöad på de.. Haha för min mage va storlek gigantisk. Han kan fortfarande ha på sig några av dom första kläderna vi köpte till honom {#emotions_dlg.flower}

    Ja alhamdulillah. Allah hjälper och skyddar honom insallah. 
    Hihi, ja de e faktiskt kul. =) Jag jobba på en kindergarten för pojkar ett par månader, och i  min klass hade jag 5 mohammed utav 17 pojkar. Haha. De flesta här döper sina pojkar till mohammed eller Abdul namn. Skrattande

    Ja alhamdulillah! De e skönt. Speciellt då jag pratar med min mamma ofta =D haha. Nu e de typ bara att ringa när som eftersom tiderna är nästan desamma. =) 

    Vi har inte bestämt något ännu.. Men insallah om något år. Glad
    Mm det är fantastiskt att se dem utvecklas och följa dem i livetSolig
    Oj, kanske mycket fostervatten? Om du får ett till barn kommer den vara ännu mer gigantisk, den blir större för varje barn...Förvånad Vad sött ma'shallah, barnkläder i storlek 50-62 då?
    Alhamdulliah att han skyddas.

    Förvånar mig inte, Muhammed är ju trots allt världens vanligaste pojknamn!
    Roligt att jobba på ett kindergarten också kan jag tänka mig, börjar de skolan när de är 6 år i Qatar också?Glad
    Inshallah om något år att ni flyttar hit. 

    Tack så mycket!{#emotions_dlg.flower} Mina svärföräldrar är väldigt engagerade i sina barnbarn.
    Inshallah att Elias också får en god relation med sina far & morföräldrar.
    Hoppas det blir en mild höst men känner jag sverige rätt börjar höststormar sätta in i Oktober.
    Men det är mysigt när regnet vräker ned också, sålänge man är inomhus!   Kaffe
         
  • Äldre 13 Aug 22:28
    MiScHoOo: Har du köpt mycket barnkläder eller leksaker än, eller fått från din familj?Glad 
    Spjälsängen färdig?  Trots allt bara 3 månader tills november alhamdullilah.  
    Jag köpte denna idag, tyckte den var så söt och vita bodys är alltid bra att ha.
    Det är en mammakoala och en barnkoala och så står det "New in town" på denSolig
    Vi vet ju inte om det är en hon eller han så vi får välja lite naturfärgade plagg.  




     
  • Äldre 13 Aug 23:05
    Shirin85 skrev 2011-08-13 22:23:51 följande:
    Mm det är fantastiskt att se dem utvecklas och följa dem i livetSolig
    Oj, kanske mycket fostervatten? Om du får ett till barn kommer den vara ännu mer gigantisk, den blir större för varje barn...Förvånad Vad sött ma'shallah, barnkläder i storlek 50-62 då?
    Alhamdulliah att han skyddas.

    Förvånar mig inte, Muhammed är ju trots allt världens vanligaste pojknamn!
    Roligt att jobba på ett kindergarten också kan jag tänka mig, börjar de skolan när de är 6 år i Qatar också?Glad
    Inshallah om något år att ni flyttar hit. 

    Tack så mycket!{#emotions_dlg.flower} Mina svärföräldrar är väldigt engagerade i sina barnbarn.
    Inshallah att Elias också får en god relation med sina far & morföräldrar.
    Hoppas det blir en mild höst men känner jag sverige rätt börjar höststormar sätta in i Oktober.
    Men det är mysigt när regnet vräker ned också, sålänge man är inomhus!   Kaffe
    Haha ja kanske.. Fast när vattnet gick kom där inte så mycket tyckte jag. 
    Men jag hade havandeskapsförgifning och fick typ ett helt hav med vätska i kroppen.. Tror de kan påverkat mycket också.. Haha jag såg ut som en sumobrottare i ansiktet typ =D Mina kinder va så puffiga att dom typ tryckte lite mot näsan.. Och mina anklar va så svullna att jag knappt kunde gå i trappor för jag inte kunde böja fötterna =D hahaha. 
    De va ju ingen som sa att de va lätt att vara gravidSolig

    Han har 56-60 nu. Men han passar fortfarande några bodys i strl 52. 

    Haha ja ellerhur =) Subhanallah. Mohammed är ett bra och fint namn :) 

    Ja. Och dom börjar kindergarten när dom är mellan 3-5 år. 
    Haha det är super roligt. Fast dom förstår ju inte vad jag säger och jag förstår inte dom.. Men Subhanallah efter bara några veckor lär man sig att komunicera på andra vis. Och givetvis lär jag ju mig några fraser som hjälper och underlättar =D Typ "Jag måste gå på toaletten" haha.. 

    AlhamdulillahGlad

    Insallah de hoppas jag också.
    Jag vet jag har alltid haft så stor glädje av min mormor och morfar och farmor och farfar så det vorde synd om inte Elias kunde få de också. {#emotions_dlg.flower}

    Mmm jag älskar höstregn.. Att sitta inne och dricka varm choklad insvept i en filt och läsa en bra bok alternativt en bra film.. ^^ 
    Sånt kan man inte göra här.. Här får vi sandstormar istället och de är inte alls lika mysigt.. Obestämd
  • Äldre 14 Aug 02:16
    pluppfamiljen skrev 2011-08-12 20:24:36 följande:
    har har aldrig sagt  taleq åt mig. Och vi pratar i telefon 3 gånger om året men det är nog 15 år sedan. 
    Ditt förhållande är konstig, men önskar dig lycka till, men ni kommer tyvärr inte vara tillsammans efter detta livet heller.
  • Äldre 14 Aug 02:22
    Shirin85 skrev 2011-08-13 22:28:38 följande:
    MiScHoOo: Har du köpt mycket barnkläder eller leksaker än, eller fått från din familj?Glad 
    Spjälsängen färdig?  Trots allt bara 3 månader tills november alhamdullilah.  
    Jag köpte denna idag, tyckte den var så söt och vita bodys är alltid bra att ha.
    Det är en mammakoala och en barnkoala och så står det "New in town" på denSolig
    Vi vet ju inte om det är en hon eller han så vi får välja lite naturfärgade plagg.  


     
    ya masha allah vad fin den är, jag har ingenting inför förlossningen eller till barnet. Eftersom jag har många änglabarn så vågar vi inte köpa eller beställa något. Men jag har köpt en barcelona dräkt för att min man älskar real madrid och tänker ha på webbisar vid förlossningen, inshallah om det går hela vägen.

    Men vi får se inshallah när vi vågar om vi kommer köpa något innan förlossningen
  • Äldre 14 Aug 21:35
    Maryam88 skrev 2011-08-13 23:05:45 följande:
    Haha ja kanske.. Fast när vattnet gick kom där inte så mycket tyckte jag. 
    Men jag hade havandeskapsförgifning och fick typ ett helt hav med vätska i kroppen.. Tror de kan påverkat mycket också.. Haha jag såg ut som en sumobrottare i ansiktet typ =D Mina kinder va så puffiga att dom typ tryckte lite mot näsan.. Och mina anklar va så svullna att jag knappt kunde gå i trappor för jag inte kunde böja fötterna =D hahaha. 
    De va ju ingen som sa att de va lätt att vara gravidSolig

    Han har 56-60 nu. Men han passar fortfarande några bodys i strl 52. 

    Haha ja ellerhur =) Subhanallah. Mohammed är ett bra och fint namn :) 

    Ja. Och dom börjar kindergarten när dom är mellan 3-5 år. 
    Haha det är super roligt. Fast dom förstår ju inte vad jag säger och jag förstår inte dom.. Men Subhanallah efter bara några veckor lär man sig att komunicera på andra vis. Och givetvis lär jag ju mig några fraser som hjälper och underlättar =D Typ "Jag måste gå på toaletten" haha.. 

    AlhamdulillahGlad

    Insallah de hoppas jag också.
    Jag vet jag har alltid haft så stor glädje av min mormor och morfar och farmor och farfar så det vorde synd om inte Elias kunde få de också. {#emotions_dlg.flower}

    Mmm jag älskar höstregn.. Att sitta inne och dricka varm choklad insvept i en filt och läsa en bra bok alternativt en bra film.. ^^ 
    Sånt kan man inte göra här.. Här får vi sandstormar istället och de är inte alls lika mysigt.. Obestämd
    Tråkigt med havandeskapförgiftning, men alhamdullilah att det gick bra!
    Tror du att du kommer få det nästa gång också?
    Känner igen svullnaden, fast det är snarare mina fötter som brukar bli helt oigenkännliga och svullna, jag badar massa fotbad när det blir så. Haha sumobrottare, kan tänka mig.
    Mohammed är ett fint namn, skulle kunna tänka mig det till en pojke men jag vill ha relativt korta namn till mina barn, två har namn på 5 bokstäver och två har namn på 6 bokstäverSolig 
    Men det är verkligen fint fint på små pojkar ma'shallah (och vuxna alltså)

    Vad sött, med barn kan man ju kommunicera på många sätt! De är inte så krångliga som vuxna haha.
    Ska du försöka lära dig arabiska eftersom din man pratar det eller skippar du det?Glad
    Jo familjen är en sådan gåva om man kommer bra överens, de kan ställa upp för dig och din familj när ni behöver det inshallah och att ni ställer upp för dem. Att fira högtider tillsammans är roligt också{#emotions_dlg.flower}

    Du får mig att längta till hösten!
    En varm kopp choklad, en filt och en bra bok eller film låter verkligen mysigt.
    Antar att man får sand i ögonen när det är sandstormar?Spöke
Svar på tråden Tråden för oss muslimska systrar.