• Äldre 23 Jul 23:42
    40139 visningar
    308 svar
    308
    40139

    Tråden för oss muslimska systrar.

    {#emotions_dlg.flower}Salam  aleykum{#emotions_dlg.flower}
    
    Har inte sett någon aktiv medlemstråd för oss muslimer, så det är dags att vi får en samlad.
    Här kan man prata om vad man vill, Islam, hur man stärker sin Iman,  uppfostring, sin familj, graviditet, problem, att bära slöja, vad man nu har på hjärtatHjärta
    Jag är själv sunnimuslim med fyra barn.

    Fler systrar där ute? 
    Välkommen in isåfall.


    Det finns ingen annan gud än Honom, den Levande, den Evige.
    Inte ett ögonblick av omedvetenhet eller slummer berör någonsin honom.
    Allting i himmlarna och allting på jorden tillhör honom.
    Han känner väl till deras förflutna och deras framtid.
    Hans herravälde omfattar himmlarna och jorden, att styra dem tynger Honom adrig.
    Han är den högsta, den största.
    Allah är ständigt förlåtande, barmhärtig.

  • Svar på tråden Tråden för oss muslimska systrar.
  • Äldre 14 Aug 21:42
    MiScHoOo skrev 2011-08-14 02:22:41 följande:
    ya masha allah vad fin den är, jag har ingenting inför förlossningen eller till barnet. Eftersom jag har många änglabarn så vågar vi inte köpa eller beställa något. Men jag har köpt en barcelona dräkt för att min man älskar real madrid och tänker ha på webbisar vid förlossningen, inshallah om det går hela vägen.

    Men vi får se inshallah när vi vågar om vi kommer köpa något innan förlossningen

    Tack så mycket, tyckte också den var söt{#emotions_dlg.flower}
    Förstår det, du förlorade Ismaah så sent ocksåRynkar på näsan
    Men man ska aldrig tappa hoppet, det har du inte gjort än heller och det vet jag. 
    Inshallah att det går hela vägen, vilken vecka är du i nu förresten?
    Eran barcelonadräkt är säkert jättefin ma'shallah och jag hoppas verkligen att eran son kan ha på sig den om några månader!
  • Äldre 14 Aug 22:10


    Shirin85 skrev 2011-08-14 21:42:42 följande:
    Tack så mycket, tyckte också den var söt{#emotions_dlg.flower}
    Förstår det, du förlorade Ismaah så sent ocksåRynkar på näsan
    Men man ska aldrig tappa hoppet, det har du inte gjort än heller och det vet jag. 
    Inshallah att det går hela vägen, vilken vecka är du i nu förresten?
    Eran barcelonadräkt är säkert jättefin ma'shallah och jag hoppas verkligen att eran son kan ha på sig den om några månader!
    Ja, hemska tankar har jag hela tiden, men elhamdolillah har jag inga beskymmer men min etapp har krympt med mer en 1 cm men än så länge är etappen 2,7cm och sluten.

    Elhamdolillah för allt, om det skulle sluta elhamdolillah och om jag får ett levande barn elhamdolillah, Jag har kommit in i v. 18+6, förlorade Ismaah i v. 20 så snart passerar jag inshallah den veckan också.

    vilken vecka är du i nu? Jag vann denna dräkten ifrån tradera och fick betala endast 93kr, men det är den enda jag har köpt för min man hatar dem och nu spelar dem mot varandra real madrid och barcelona. heheh
  • Äldre 14 Aug 22:43
    Shirin85 skrev 2011-08-14 21:35:35 följande:
    Tråkigt med havandeskapförgiftning, men alhamdullilah att det gick bra!
    Tror du att du kommer få det nästa gång också?
    Känner igen svullnaden, fast det är snarare mina fötter som brukar bli helt oigenkännliga och svullna, jag badar massa fotbad när det blir så. Haha sumobrottare, kan tänka mig.
    Mohammed är ett fint namn, skulle kunna tänka mig det till en pojke men jag vill ha relativt korta namn till mina barn, två har namn på 5 bokstäver och två har namn på 6 bokstäverSolig 
    Men det är verkligen fint fint på små pojkar ma'shallah (och vuxna alltså)

    Vad sött, med barn kan man ju kommunicera på många sätt! De är inte så krångliga som vuxna haha.
    Ska du försöka lära dig arabiska eftersom din man pratar det eller skippar du det?Glad
    Jo familjen är en sådan gåva om man kommer bra överens, de kan ställa upp för dig och din familj när ni behöver det inshallah och att ni ställer upp för dem. Att fira högtider tillsammans är roligt också{#emotions_dlg.flower}

    Du får mig att längta till hösten!
    En varm kopp choklad, en filt och en bra bok eller film låter verkligen mysigt.
    Antar att man får sand i ögonen när det är sandstormar?Spöke
    Ja verkligen. 
    Jag hoppas inte de. Min mamma hade hf med mig men inte med mina syskon. Så insallah slipper jag de.
    Ja mina fötter blev också stora.. Fast när man såg mina anklar tänkte man inte på dom direkt.. Hahaha =D
    Gick upp 3 storlekar. Nästan 4. Hahaha.  

    Ja jag hade kunnat tänka mig de namnet också. Fast de finns så många gånger i min mans familj att jag tror jag låter bli..

    Subhanallah. Barn låter sig inte hindras att komunicera pga olika språk.. Dom är så smarta och duktiga på att läsa kroppsspråk osv.  

    Jag har försökt lära mig arabiska.
    Men astarghfiruallah.. Jag och min man är för lata att prata varken arabiska eller svenska med varandra.. Vi snackar bara engelska.. Och då är de svårt att lära sig.. 
    Har tränat på de arabiska alfabetet och kan läsa lite lite gran på arabiska but that's it.

    Ja Alhamdulillah för familjer.
    Utan dom är man inte mycket här i värden..  

    Ja hela min familj är ju kristna (ikke troende)
    Och jag firade min första ramadan tillsammans med dom och min man.
    De va den bästa ramadan nånsin. Min familj fastade inte såklart, men deltog i Iftar och engagerade sig super mycket. De va underbart.. 

    Älskar högtider.. Innan va julen den bästa tiden på året när hela familjen samlades och man pysslade hela december och bakade osv.. Nu har jag Ramadan istället och de ska bli så kul när Elias blir stor så man kan göra ramadan pyssel och sånt. {#emotions_dlg.flower} 

    Pysslar du något med dina barn såhär till högtider?

    Både jag och min mamma är galna i pyssel.. Allt från att scrappa till att leka med pärlor. HahaSolig 

     Är de sandstorm stannar man inne Skrattande
    sandkorn som flyger i höga hastigheter är inte att leka med. Haha. 
    De fördärvar bilar och fönster.. Mina fönster är helt repiga på utsidan från sand som blåser.. Obestämd
  • Äldre 16 Aug 02:29
    MiScHoOo skrev 2011-08-14 22:10:49 följande:
    Ja, hemska tankar har jag hela tiden, men elhamdolillah har jag inga beskymmer men min etapp har krympt med mer en 1 cm men än så länge är etappen 2,7cm och sluten.

    Elhamdolillah för allt, om det skulle sluta elhamdolillah och om jag får ett levande barn elhamdolillah, Jag har kommit in i v. 18+6, förlorade Ismaah i v. 20 så snart passerar jag inshallah den veckan också.

    vilken vecka är du i nu? Jag vann denna dräkten ifrån tradera och fick betala endast 93kr, men det är den enda jag har köpt för min man hatar dem och nu spelar dem mot varandra real madrid och barcelona. heheh
    Jobbigt att gå runt att ha hemska tankar, inshallah att det ska gå bra och att tankarna lämnar.
    Går du på regelbundna läkarkontroller?

    Skönt när du passerar v.20 för då är det ett steg längre iallafall, och barn kan ju överleva från v.23+ om de har livsviljan så alhamdullilah att det stannar i åtminstone några veckor till, men inshallah att den stannar tills November minst.{#emotions_dlg.flower}
    Jag är bara i v.11 så det är långt kvar tills jag får träffa min.

    Haha, roligt att reta honomFlört   Vann Barcelona eller Real madrid?
  • Äldre 16 Aug 02:41
    Maryam88 skrev 2011-08-14 22:43:50 följande:
    Ja verkligen. 
    Jag hoppas inte de. Min mamma hade hf med mig men inte med mina syskon. Så insallah slipper jag de.
    Ja mina fötter blev också stora.. Fast när man såg mina anklar tänkte man inte på dom direkt.. Hahaha =D
    Gick upp 3 storlekar. Nästan 4. Hahaha.  

    Ja jag hade kunnat tänka mig de namnet också. Fast de finns så många gånger i min mans familj att jag tror jag låter bli..

    Subhanallah. Barn låter sig inte hindras att komunicera pga olika språk.. Dom är så smarta och duktiga på att läsa kroppsspråk osv.  

    Jag har försökt lära mig arabiska.
    Men astarghfiruallah.. Jag och min man är för lata att prata varken arabiska eller svenska med varandra.. Vi snackar bara engelska.. Och då är de svårt att lära sig.. 
    Har tränat på de arabiska alfabetet och kan läsa lite lite gran på arabiska but that's it.

    Ja Alhamdulillah för familjer.
    Utan dom är man inte mycket här i värden..  

    Ja hela min familj är ju kristna (ikke troende)
    Och jag firade min första ramadan tillsammans med dom och min man.
    De va den bästa ramadan nånsin. Min familj fastade inte såklart, men deltog i Iftar och engagerade sig super mycket. De va underbart.. 

    Älskar högtider.. Innan va julen den bästa tiden på året när hela familjen samlades och man pysslade hela december och bakade osv.. Nu har jag Ramadan istället och de ska bli så kul när Elias blir stor så man kan göra ramadan pyssel och sånt. {#emotions_dlg.flower} 

    Pysslar du något med dina barn såhär till högtider?

    Både jag och min mamma är galna i pyssel.. Allt från att scrappa till att leka med pärlor. HahaSolig 

     Är de sandstorm stannar man inne Skrattande
    sandkorn som flyger i höga hastigheter är inte att leka med. Haha. 
    De fördärvar bilar och fönster.. Mina fönster är helt repiga på utsidan från sand som blåser.. Obestämd
    Hoppas inte jag heller att du ska ha, inshallah att du slipper det!{#emotions_dlg.flower}
    Haha, kunde inte ens komma i mina sandaler förra gången, blev jättesur.

    Om det redan finns många som heter Mohammed i din släkt namns kanske ni kan välja ett annat, det finns så många fina namn ma'shallah. Lite framåt verkar du åtminstone ha kommit i din arabiska, men kanske lite svårt att hinna med språkstudier i familjelivet. Eran son kommer bli trespråkig va?Solig

    Alhamdullilah, fint att din mamma och familj firade ramadan med er och engagerade sig, låter jättefint.{#emotions_dlg.flower}
    Firar ni det ensamma detta året?
    Ja när Elias blir stor kan han pyssla och vara med och glädjas mer er.
    Jag gillar också pyssel egentligen och mina döttrar älskar att måla och pärla.
    Har inga ideér på roliga pysselsaker att göra med barn, med ramadantema..har du?
    En teckning med vägar till moskeen så får man följa tråden?Tungan ute
    Men sen tittar de på youtube videos för barn med ramadantema och är ju med och firar och förstår.

    Oj, aldrig varit med om en sandstorm, får ni byta fönster ofta då?Rynkar på näsan
    Här regnar det massor istället!
  • Äldre 16 Aug 02:46

    Skulle bara säga att jag åker till Iran imorgon och kommer tillbaka i slutet på Augusti.
    Ramadan kareem och ha det så bra medans jag är borta!
    Ma’a salama{#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 16 Aug 03:25
    Shirin85 skrev 2011-08-16 02:29:06 följande:
    Jobbigt att gå runt att ha hemska tankar, inshallah att det ska gå bra och att tankarna lämnar.
    Går du på regelbundna läkarkontroller?

    Skönt när du passerar v.20 för då är det ett steg längre iallafall, och barn kan ju överleva från v.23+ om de har livsviljan så alhamdullilah att det stannar i åtminstone några veckor till, men inshallah att den stannar tills November minst.{#emotions_dlg.flower}
    Jag är bara i v.11 så det är långt kvar tills jag får träffa min.

    Haha, roligt att reta honomFlört   Vann Barcelona eller Real madrid?
    ja, det är hemska tankar och jag önskade att jag inte hade dem, men elhamdolillah för allt och inshallah om 2 veckor kommer min journal flyttas från avd/kk till förlossningen elhamdolillah. Och special mördarvården i Lund vet om mig och om min planerad kejsarsnitt och allt om det skulle krisa sig, men inshallah ingenting händer innan min läkare kommer tillbaka ifrån semestern. Han kommer i slutet av sep.

    Ya masha allah är du redan i v.11, tänk dig hur tiden går fort trots allt. Kommer du ta reda på könet på RUL.

    Måste berätta om matchen. igår hann han se några minuter av matchen och real madrid gjorde ett mål och glad gick han till moskeen. Jag satt och tittade på den och eftersom jag vet att han har sin mobil i bilen fick jag lov att sms hur poängställningen ser ut. Och det gjorde jag mål efter mål och till sist så blev det oavgjort. hehe kunde inte reta honom ordentligt. Min bror ville att jag skulle sms honom också, men var rädd att jag skulle låta honom bry sig för mobilen, han är trots allt bara 18 år, så jag skickade inte.... hur som helst dem var borta innan matchen tog slut och dem kom hem jätte tidigt, inte vanligt.

    Jag frågade bad ni eller vad?! Det gjorde dem och imanen hade tydligen ätit något dåligt och klarade inte av att ge hades och subhan allah hur det klaffade med mins match. Men han blev verken ledsen eller glad, hehe, älskar att reta honom för att han är allvarlig när det gäller fotboll.

    Han sa till och med, du är konstig som är emot din man och inte med din man, så jag kunde inte sluta skratta sa till honom du vet varför jag älskar att reta dig, eftersom du är lite för allvarlig när det gäller fotboll.

    Nu har dem gått till moskeen igen, ya masha allah dem går vid 17 och får dares and efter iftar så ber dem och får dares and nu efter eshour ber dem och läser massa med koranen, han vill så gärna att jag ska också följa med men det går inte eftersom jag måste vila och ligga massor.
  • Äldre 16 Aug 13:00
    Shirin85 skrev 2011-08-16 02:41:51 följande:
    Hoppas inte jag heller att du ska ha, inshallah att du slipper det!{#emotions_dlg.flower}
    Haha, kunde inte ens komma i mina sandaler förra gången, blev jättesur.

    Om det redan finns många som heter Mohammed i din släkt namns kanske ni kan välja ett annat, det finns så många fina namn ma'shallah. Lite framåt verkar du åtminstone ha kommit i din arabiska, men kanske lite svårt att hinna med språkstudier i familjelivet. Eran son kommer bli trespråkig va?Solig

    Alhamdullilah, fint att din mamma och familj firade ramadan med er och engagerade sig, låter jättefint.{#emotions_dlg.flower}
    Firar ni det ensamma detta året?
    Ja när Elias blir stor kan han pyssla och vara med och glädjas mer er.
    Jag gillar också pyssel egentligen och mina döttrar älskar att måla och pärla.
    Har inga ideér på roliga pysselsaker att göra med barn, med ramadantema..har du?
    En teckning med vägar till moskeen så får man följa tråden?Tungan ute
    Men sen tittar de på youtube videos för barn med ramadantema och är ju med och firar och förstår.

    Oj, aldrig varit med om en sandstorm, får ni byta fönster ofta då?Rynkar på näsan
    Här regnar det massor istället!
    Insallah. 
    Ja de är bättre med olika namn =D Så man vet vem man kallar på och pratar om ^^
    Ja jag kan ju några små fraser och islamiska uttryck. 
    Insallah han kommer bli 3språkig. Solig

    Ja i år firar vi helt ensamma.. Skrikandes

    Ni kan ju göra sånna girlanger, ta lite papper och klipp ut i en lång smal rektangel och limma ihopp ändorna så de blir en cirkel, sen tar du nästa och trär igenom den första cirklen och limmar ihopp osv osv. De gör barnen i egypten och dekorerar hela huset och balkonger och sånt. kul och tidsfördrivande {#emotions_dlg.flower}

    Sen kan nu ju göra Kaba craft. De gör vi med barnen i skolan. ta en kubformad box och måla den svart och gör guldrand med typ glitter, pärlor, pennor, tyg ja vad som nu finns till hands. 

    Göra hemmagjorda Fanoos, såna traditionella lyktor för ramadan.
    Man kan göra de jätte enkelt genom att ta tomma glasburkar och limma sånt tunnt genomskinligt papper i olika färger på och sen sätta ett värmeljus i.

    Annars kan man göra såhär. http://www.americasmuslimfamily.com/hullabaloo/fanoos/fanoos.html

    Och såklart, Eid kort =) Ta ett vanligt papper och vik dubbelt, på framsidan rita ett får och limma på bumull eller tulla vanligt toalettpapper till små tussar och limma på. Sätt på "wiggely" ögon och skriv en ramadan hälsning innuti.
    Eller istället för ett får kan man ju rita Kaba eller en moske eller liknande..

    Och man kan göra sin egen ramadan bok.. 
    (färdiga att trycka ut fast dom är på engelska och arabiska dock)
    http://www.box.net/shared/srcnpnvdyzskbhgz67y4 Gul
    http://www.box.net/shared/7o5lme8bkq1ccc2m80ti Blå

    Här är lite ideer. {#emotions_dlg.flower}

    Nej inte vad jag vet =D 
    De är ganska tjocka glas så de håller. 
    Shirin85 skrev 2011-08-16 02:46:17 följande:
    Skulle bara säga att jag åker till Iran imorgon och kommer tillbaka i slutet på Augusti.
    Ramadan kareem och ha det så bra medans jag är borta!
    Ma’a salama{#emotions_dlg.flower}
    Ååh vad kul.
    Hoppas du insallah får en trevlig och säker resa. 
    Jag ska göra Duaa' att du och din familj kommer både dit och hem säkert insallah. 

    Ramadan Kareem. {#emotions_dlg.flower}
     
  • Äldre 17 Aug 23:30
    Asalam waleikum systar.
    Detta verkar vara en trevlig tråd att lära känna andra systrar =))

    Var i landet bor ni? 

    // Pernilla 
    elbi.blogg.se uppdat. 4/3-10
  • Amizah
    Äldre 18 Aug 08:28

    Salaam aleikum Pernilla. Välkommen. Jag bor i Stockholm. Har en dotter på snart 9 mån. Du? Barn?

Svar på tråden Tråden för oss muslimska systrar.