• Äldre 25 Jul 11:04
    3285 visningar
    25 svar
    25
    3285

    Tycker INTE det blir lättare med tiden...

    ... inte just nu i alla fall, tvillingarna är 8 månader, 6 månader korrigerat.


    Tidigare sov de mest hela tiden, de var enkla att underhålla, lätta att bära, man kunde ge dem ersättning i vagnen om man pallade upp flaskan lite  osv.


    Men nu! 
    Det jobbigaste är att de är osynkade med maten och det förstör hela dagens upplägg. Vi vill gärna ha rutiner, men det är svårt när de äter olika tider. Vi ger dem gröt/puré två mål per dag men de äter olika mycket, så då blir de hungriga igen vid olika tider.

    Dessutom är det ett himla slabb och klet vid måltiderna (så klart) så det känns omöjligt att mata på stan och då blir vi bundna hemma.


    Många säger att det blir enklare med tiden när man har tvillingar. Håller jag inte med om för tillfället! Jobbigt att känna sig som en sån bitter klagotant...


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-17 18:47
    Tack för alla svar. Och som många skrev, det har blivit lite enklare. Det går väl i vågor antar jag. Började jobba idag, åh så skönt att få göra nått annat om dagarna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-16 15:46
    Än en gång tack för svar. Nu är det mycket lättare igen! De fyller 1 år om en vecka (10 mån korrigerat) och sover i stort sätt hela nätter, äter bra och pillar i sig en hel del själva. De har börjat "leka" tillsammans och kan roa sig själva långa stunder. Sen jobbar jag tre dagar i veckan när deras pappa är hemma och det är en perfekt kombination.
  • Svar på tråden Tycker INTE det blir lättare med tiden...
  • Äldre 25 Jul 11:05
    #1

    Det blir enklare med tiden men inte förrän de kan roa varandra, om ett år har det blivit enklare.

  • Amazin­a
    Äldre 25 Jul 11:13
    #2

    Barn som kan äta själva (om än med fingrarna), förflytta sig själva och leka lite själva är mycket lättare att ha! Håll ut!!

  • tvåärb­ättre
    Äldre 25 Jul 11:37
    #3

    mina har precis fyllt ett, och jag tycker det har gått upp och ner under hela året. det är liksom alltid olika saker som är jobbiga, och andra som funkar bra. Våra killar får sitta i vagnen när vi matar på stan, de kladdar mycket mindre då än i barnstol. Vi hade det som värst när de var runt fem månader, då började de sova skitdåligt och vara trötta och skrikiga precis hela dagarna och jag var nära att bli helt utbränd. Dock blivit bättre sen dess!

  • Äldre 25 Jul 14:18
    #4

    Du får ha lite tålamod Det dröjer nog några månader till innan det blir lättare. För mig blev den stora skillnaden när de slutade amma, började sova (nästan) hela nätter och började kunna gå lite d v s när de var 10-11 månader. Nu är de 15 månader och det som är jobbigt är när bägge är förkylda och sover som krattor, och att de ofta springer åt vars ett håll när man ute och går... Däremot leker och gosar de mycket med varandra så de har verkligen glädje av varandra nu.

    Håll ut! Det är jobbigt, jag vet... Ta hjälp av släkt och vänner om du kan.

  • Krake
    Äldre 25 Jul 15:40
    #5

    Ge dem plockmat så blir det inte lika kladdigt och de kan iaf delvis pilla i sig det själva. T ex överkokta makaroner, majskorn, kokta grönsaker typ morot, palsternacka, kålrot, kokt potatis.


    Moster, inte monster.
  • Amazin­a
    Äldre 25 Jul 18:52
    #6
    Krake skrev 2011-07-25 15:40:07 följande:
    Ge dem plockmat så blir det inte lika kladdigt och de kan iaf delvis pilla i sig det själva. T ex överkokta makaroner, majskorn, kokta grönsaker typ morot, palsternacka, kålrot, kokt potatis.
  • Fröken Fajans
    Äldre 25 Jul 20:23
    #7

    För oss har det blivit lättare med tiden men detta beror på att vi hade en mardrömsstart.

  • Äldre 25 Jul 22:28
    #8

    För oss tycker jag att det mesta gick bra fram till 1,5 år, då hände något. De blev arga för allting och eftersom de lärde sig att klättra så var de högt och lågt och så blev de arga för att de inte fick göra som de själva ville. Nu börjar de närma sig 2 år och de senaste veckorna tycker jag att de har blivit lugnare igen - eller så är det jag som har vant mig, vem vet.

    Jag tror att det går upp och ner med tvillingar (precis som med alla andra barn), vissa perioder är lättare än andra och då får man passa på att njuta Glad


    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Äldre 25 Jul 22:53
    #9

    Mina är 2år och 4 mån och jag tycker att det bara blir mer utmanande och inte alls lättare!!!!! vilka dumheter dem hittar på tillsammans (det mesta är roligt efter man har städat det dem gjorde) men ibland orkar men inte mera!

    Vår son som är nästan 4 år har blivit mycket lugnare, så jag hoppas att det blir lugnare här hos oss när tvillingarna har fyllt 4 år :)

    men kom ihåg: små barn - små problem / stora barn - stora problem!!!

  • Miss C
    Äldre 28 Jul 22:22
    #10

    Säger som några andra redan sagt: det blir enklare! För oss var första året enklast, vi hade tur och kunde synka och de sov bra. Men mellan 1,5 och 3 var det svårare - alltid äventyr på olika håll etc. Nu är de 4,5 år och det är betydligt enklare, andra"problem" än när de var bebisar. Som att fördela uppmärksamheten när båda pladdrar och vill berätta viktiga saker samtidigt :). Minns förra sommaren när vi var på stranden. Jag var själv med dem, storasyster på 6 var med: kom på mig själv med att tänka att jag skulle tagit med kaffe och en bok. De lekte i vattenbrynet lääänge och hade kul på egen hand, den dagen kändes osannolik ett år tidigare! Kämpa på och grattis till ett spännande tvillingliv!!!

Svar på tråden Tycker INTE det blir lättare med tiden...