• Anonym
    Äldre 1 Aug 22:45
    47516 visningar
    516 svar
    516
    47516

    Vår hund bet min son i ansiktet

    Har haft problem under en tid med att min son på 3,5 år är på och retas med vår hund jämt. Han är på honom ofta, kör sparkbil efter honom, försöker klättra på honom och drar honom i öronen.
    Vi är noga med att han inte ska bråka med hunden, de leker fint ihop annars. Men ibland får vi stänga in hunden i ett annat rum för att han ska få vara ifred.
    Vid något tillfälle har han markerat på gett ett naffs på fingrarna. Inte okej, men min sambo tycer att det är sonens fel som är efter hunden.

    Idag lekte de tillsammans som vanligt. Hunden var lite tvär för han hade ont i benet och jag bytte blöja på lillebror så jag såg inte exakt vad som hände. Men så hör jag ett illljut, en hund som skäller och så kommer en jätteledsen kille till mig och berättar att hunden bet honom. Han har ett tandavtryck precis under ögat, det kom lite blod och blir väl mer en blåtira nu. Och så ett över ögat och flera på sidan av huvudet. Ett riktigt bett..

    Skällde ut hunden efter noter och band honom i trädgården. Sedan berättade sonen att han  bitit hunden i ryggen. Det var därför han blev så arg.

    Sambon är vansinnig på vår son, vi har skickat bort hunden till svärföräldrarna så länge på obestämd tid. Men sambon tycker att allt är vår sons fel. Han är så arg på honom..

    Hur tacklar man detta? Är det sonens fel?

    Vill inte ha hunden mera om han gör såhär. Men min sambo ser blint att det är sonens fel som gjorde att hunden bet honom..

    Blev kanske lite rörigt men önskar råd och åsikter.

  • Svar på tråden Vår hund bet min son i ansiktet
  • Äldre 1 Aug 22:47
    #1

    .... vansinnig på sonen? Han är 3,5.


     


    Gör er av med hunden.

  • Anonym
    Äldre 1 Aug 22:48
    #2

    Jo, jag måste nog säga att sonen är väldigt medskyldig här. Om det ska fungera för er att ha hund måste sonen lära sig att respektera hunden. Kanske har han gjort det nu?

    Sedan säger jag inte att det är ok att hunden biter. Det är verkligen inte bra. Men förståligt.

  • Äldre 1 Aug 22:48
    #3

    Svårt det där,
    Både ja och nej, det är sonens fel att han bet hunden och hunden försvarade sig, men samtidigt så skulle jag inte behålla hunden för bådas skull.
    Barnet verkar inte fatta gränsen och hunden är trött på barnet.
    Så jag skulle omplacera hunden (till nån utan barn, för det finns ju tyvärr risk att eran son har gjort hunden misstänksam mot barn i framtiden)

  • Lindre­as
    Äldre 1 Aug 22:50
    #4

    Förlåt, men det är varken hundens eller ungens fel, det är ert fel, föräldrarna. Ni vet att hunden och sonen inte alltid funkar ihop och ändå får de vara obevakade tillsammans?

  • sheena­82
    Äldre 1 Aug 22:53
    #5

    Men va?! Du skäller ut HUNDEN???? Är du helt sanslös människa??? Hur i hela helsike tror du den ska begripa varför du skäller på den?
    Det är ditt eget fel att det gått som det har gjort. Varför överhuvudtaget lämna barnet själv med hunden när den för det första har ont och för det andra så VET du om hur barnet behandlar den. Stackars hund säger jag bara! Hade hunden attackerat din son på allvar hade han förmodligen inte haft något ansikte kvar. Men på din beskrivning så har hunden markerat med ett bett, då den förmodligen hamnat i en trängd situation. Hur fan skulle den annars få bort din odåga till barn?
    När fy för sådana hundägare som du.

  • Äldre 1 Aug 22:53
    #6

    Du skriver både att ni är noga med att han inte ska bråka med hunden, men i andra meningen låter det annorlunda..

    Nu vill inte jag låta alltför hemsk, men jag blir orolig både för er hund & sonens skull..
    Ni MÅSTE förbjuda er son att uppföra sig sådär mot hunden. Inte bara "aja baja"  utan rikigt säga ifrån & förbjuda! Det spelar ingen roll om han "bara är ett barn" - så får man inte bete sig mot djur & det är inte konstigt att hunden till slut får nog & säger ifrån själv (på hundvis)!

    Det där hugget kunde ju slutat riktigt illa (& kanske kommer att göra det om ni inte får bukt på sonens beteende).

  • Äldre 1 Aug 22:54
    #7

    Man lämnar inte barn och hundar ihop, punkt! Kan ni inte hålla bättre uppsikt så gör er av med hunden eftersom er son inte kan respektera hunden. Nästa gång händer det något ännu värre och då blir det ju som vanligt hundens fel och den kommer avlivas. Sonen kommer i värsta fall bli skadad och hundrädd. Gör något åt detta i tid!

  • I min mage
    Äldre 1 Aug 22:54
    #8

    Jag hade inte behållt hunden! Vilken tur att den inte bet på ett "värre" ställe!

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 22:54
    #9
    Lindreas skrev 2011-08-01 22:50:49 följande:
    Förlåt, men det är varken hundens eller ungens fel, det är ert fel, föräldrarna. Ni vet att hunden och sonen inte alltid funkar ihop och ändå får de vara obevakade tillsammans?
    Ska jag stänga in hunden i sovrummet varje gång jag ska byta blöja menar du?
  • sheena­82
    Äldre 1 Aug 22:55
    #10
    Anonym skrev 2011-08-01 22:54:55 följande:
    Ska jag stänga in hunden i sovrummet varje gång jag ska byta blöja menar du?
    Eller så tar du med ditt andra barn så länge han inte kan respektera hunden.
Svar på tråden Vår hund bet min son i ansiktet