• lasse7­8
    Äldre 4 Aug 16:21
    4025 visningar
    37 svar
    37
    4025

    Adoptera bort barn?

    Hej jag sitter i tankarna på att ge medgivande till att mitt ex nya ska få adoptera min dotter.
    Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga med hur man överlåter ett barn till någon annan så det är vad jag undrar hur det går till?

    Ja jag ska väl berätta om bakgrunden lite men vill inte släppa för mycket här.
    Jag är ingen bra pappa efter som jag mått psykiskt dåligt efter separationen försökt ta mitt liv och så och nu väntar jag på ett fängelsestraff på 1år men jag har aldrig slagit någon eller varit våldsam det handlar om att jag hotat att ta mitt liv framför mitt ex men inget våld eller hot om våld mot någon mer än mig själv.
    Det var ju ingen idé att strida om vårdnaden utan den skrev jag under och nu om någon dag så kommer jag få skriva under namnbyte på dottern och jag vill inte tjafsa i rätten så jag skriver under det.
    Sen för att jag ska få träffa dottern har mitt ex sagt att jag måste vända mig till rätten och hon vet att jag inte kommer ha råd till att ta strid efter som jag blev bostadslös efter separationen och är det än men snart har jag ju ett eget rum på österåker.
    Så det vore bäst att lämna över min dotter nu när hon är liten så hon inte mins mig och då kanske inte försöker söka upp mig när hon blir stor. 

  • Svar på tråden Adoptera bort barn?
  • Nyfike­n gul
    Äldre 4 Aug 16:30
    #1

    är exet förälder till dottern?  I så fall behövs ingen adoption då räcker det med att föräldern får hela vårdnaden.


    Det är BARNET som har rättighet till båda sina föräldrar - du kommer alltid att få träffa barnet, det är något som aldrig kan förhandlas bort nånsin.


    Skitsnack att du måste vända dig till rätten för att träffa ditt barn. Familjerätten där du bor kan hjälpa dig med ett umgänge sen när du kommer ut från fängelset.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 4 Aug 16:38
    #2

    Om ditt ex nya partner vill adoptera ditt och exets barn, och bli förälder ihop med exet på så sätt, så måste de först och främst vara gifta och sen är det DE som ansöker om adoptionen. Då blir du kontaktad för att ev. ge ditt samtycke. Du kan inte från din sida göra en ansökan om att adoptera bort ditt barn till exets nya utan en sådan ansökan måste komma från deras håll.

    Om det blir så att exets nya adopterar din dotter så är du inte förälder juridiskt längre och du och ditt barn har inga rättigheter till varandra längre, till skillnad som nu då ditt barn har rätt till umgänge med dig vad än mamman säger... Det känns inte som om en total brytning är vad du egentligen vill...


  • lasse7­8
    Äldre 4 Aug 16:40
    #3
    Nyfiken gul skrev 2011-08-04 16:30:41 följande:

    är exet förälder till dottern?  I så fall behövs ingen adoption då räcker det med att föräldern får hela vårdnaden.


    Det är BARNET som har rättighet till båda sina föräldrar - du kommer alltid att få träffa barnet, det är något som aldrig kan förhandlas bort nånsin.


    Skitsnack att du måste vända dig till rätten för att träffa ditt barn. Familjerätten där du bor kan hjälpa dig med ett umgänge sen när du kommer ut från fängelset.


    Ja jag har inte mycket förtroende för familjerätten för jag har en grabb på 6år med en annan mamma jag har varit upp och stridit i tingsrätten och hovrätten och fått rätt att träffa honom där men familjerätten kan inte ta nått beslut om hur och när jag ska träffa honom det har tagit 5år nu som jag inte har fått träffa honom.

    Ja mitt ex har hela vårdnaden nu och jag måste skriva på för att mitt ex ska byta namn på dottern.
    Hon kommer ju ha en pappa mitt ex nya man kommer vara det. 
  • Nyfike­n gul
    Äldre 4 Aug 16:45
    #4

    ett tips...

    begär att få en kontaktperson vid umgänget som säkerhet åt båda håll - då vet du faktiskt att du får träffa ditt barn och soc har lättare koll på vem som sköter sig och vem som inte gör det.

    lugnast för alla parter.

    och glöm inte, barnen växer och blir större och kan dra egna slutsatser. En dag kommer dom till dig självmant.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • lasse7­8
    Äldre 4 Aug 16:45
    #5
    Jennie med ie skrev 2011-08-04 16:38:01 följande:
    Om ditt ex nya partner vill adoptera ditt och exets barn, och bli förälder ihop med exet på så sätt, så måste de först och främst vara gifta och sen är det DE som ansöker om adoptionen. Då blir du kontaktad för att ev. ge ditt samtycke. Du kan inte från din sida göra en ansökan om att adoptera bort ditt barn till exets nya utan en sådan ansökan måste komma från deras håll.

    Om det blir så att exets nya adopterar din dotter så är du inte förälder juridiskt längre och du och ditt barn har inga rättigheter till varandra längre, till skillnad som nu då ditt barn har rätt till umgänge med dig vad än mamman säger... Det känns inte som om en total brytning är vad du egentligen vill...
    Jo en total brytning vore bäst efter som jag inte vill bråka om allt och min dotter får det nog bäst så.
    Varför skulle hon ha en pappa som inte kunnat vara där för henne hon kommer bara bli jävligt arg på mig när hon väl blir stor och söker upp mig och jag vet ju att hon alltid kommer få höra att det var jag som sket i henne och inte att hennes mamma hindrade mig. 
  • Nyfike­n gul
    Äldre 4 Aug 16:48
    #6
    lasse78 skrev 2011-08-04 16:45:54 följande:
    Jo en total brytning vore bäst efter som jag inte vill bråka om allt och min dotter får det nog bäst så.
    Varför skulle hon ha en pappa som inte kunnat vara där för henne hon kommer bara bli jävligt arg på mig när hon väl blir stor och söker upp mig och jag vet ju att hon alltid kommer få höra att det var jag som sket i henne och inte att hennes mamma hindrade mig. 
    och varför skulle DET vara bättre för henne att leva med?
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • lasse7­8
    Äldre 4 Aug 16:49
    #7
    Nyfiken gul skrev 2011-08-04 16:45:32 följande:
    ett tips...

    begär att få en kontaktperson vid umgänget som säkerhet åt båda håll - då vet du faktiskt att du får träffa ditt barn och soc har lättare koll på vem som sköter sig och vem som inte gör det.

    lugnast för alla parter.

    och glöm inte, barnen växer och blir större och kan dra egna slutsatser. En dag kommer dom till dig självmant.
    Ja jag är rädd för det att hon kommer söka upp mig när hon blir stor.
    Jag vet även om att om jag inte gör som mitt ex och hennes nya vill så kommer min dotter få höra att det var jag som drog och att jag bara är en stor skit. 
  • Äldre 4 Aug 16:49
    #8
    lasse78 skrev 2011-08-04 16:45:54 följande:
    Jo en total brytning vore bäst efter som jag inte vill bråka om allt och min dotter får det nog bäst så.
    Varför skulle hon ha en pappa som inte kunnat vara där för henne hon kommer bara bli jävligt arg på mig när hon väl blir stor och söker upp mig och jag vet ju att hon alltid kommer få höra att det var jag som sket i henne och inte att hennes mamma hindrade mig. 
    Du kanske känner att det vore bäst för henne nu, men som sagt jag tycker ändå inte det känns som vad du egentligen innerst inne vill...

    Vad barnet kommer att känna i framtiden kan vi inte veta, likväl som hon kan bli ledsen och arg för att hon INTE fick en ny pappa så kan hon bli ledsen och arg OM hon får det. Det vet du inte...Och fast mamman har hela vårdnaden har dottern som sagt rätt att träffa dig och du kan visa och berätta att du INTE sket i henne. Men du behöver nog ett eget juridiskt ombud som kan reda ut allting för dig.
  • lasse7­8
    Äldre 4 Aug 16:53
    #9
    Nyfiken gul skrev 2011-08-04 16:48:56 följande:
    och varför skulle DET vara bättre för henne att leva med?
    Jag vet inte men jag hoppas hon får det bra när jag är ute ur bilden.
    Och jag vill göra allt klart med adoption redan nu efter som jag fluttar till utlandet sen och vill inte återvända bara för att skriva under nått papper. 
  • Äldre 4 Aug 16:55
    #10
    lasse78 skrev 2011-08-04 16:53:42 följande:
    Jag vet inte men jag hoppas hon får det bra när jag är ute ur bilden.
    Och jag vill göra allt klart med adoption redan nu efter som jag fluttar till utlandet sen och vill inte återvända bara för att skriva under nått papper. 
    Som sagt. De/nya partnern måste ansöka om att få adoptera flickan, du kan inte göra en ansökan om att han ska adoptera henne.
Svar på tråden Adoptera bort barn?