• lasse7­8
    Äldre 4 Aug 16:21
    4042 visningar
    37 svar
    37
    4042

    Adoptera bort barn?

    Hej jag sitter i tankarna på att ge medgivande till att mitt ex nya ska få adoptera min dotter.
    Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga med hur man överlåter ett barn till någon annan så det är vad jag undrar hur det går till?

    Ja jag ska väl berätta om bakgrunden lite men vill inte släppa för mycket här.
    Jag är ingen bra pappa efter som jag mått psykiskt dåligt efter separationen försökt ta mitt liv och så och nu väntar jag på ett fängelsestraff på 1år men jag har aldrig slagit någon eller varit våldsam det handlar om att jag hotat att ta mitt liv framför mitt ex men inget våld eller hot om våld mot någon mer än mig själv.
    Det var ju ingen idé att strida om vårdnaden utan den skrev jag under och nu om någon dag så kommer jag få skriva under namnbyte på dottern och jag vill inte tjafsa i rätten så jag skriver under det.
    Sen för att jag ska få träffa dottern har mitt ex sagt att jag måste vända mig till rätten och hon vet att jag inte kommer ha råd till att ta strid efter som jag blev bostadslös efter separationen och är det än men snart har jag ju ett eget rum på österåker.
    Så det vore bäst att lämna över min dotter nu när hon är liten så hon inte mins mig och då kanske inte försöker söka upp mig när hon blir stor. 

  • Svar på tråden Adoptera bort barn?
  • Nyfike­n gul
    Äldre 4 Aug 16:55
    #11
    lasse78 skrev 2011-08-04 16:49:32 följande:
    Ja jag är rädd för det att hon kommer söka upp mig när hon blir stor.
    Jag vet även om att om jag inte gör som mitt ex och hennes nya vill så kommer min dotter få höra att det var jag som drog och att jag bara är en stor skit. 
    jag lever med en man som upplever detta - hans son på 10 år får bara höra ideligt skit av sin mamma hur värdelösa vi är. Men ändå så ser han ju faktiskt att pappa och jag gör precis tvärtom mot vad mamman säger. 

    det är här vi har ordning och reda, här finns regler och rutiner och lugn och ro och massor med kärlek och hans syskon. Här har vi tid för honom - det ser han med egna ögon.

    Är det itne viktigare att ditt barn faktiskt får se och höra att du faktiskt INTE är det som mamma beskriver?
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • lasse7­8
    Äldre 4 Aug 16:56
    #12
    Jennie med ie skrev 2011-08-04 16:49:48 följande:
    Du kanske känner att det vore bäst för henne nu, men som sagt jag tycker ändå inte det känns som vad du egentligen innerst inne vill...

    Vad barnet kommer att känna i framtiden kan vi inte veta, likväl som hon kan bli ledsen och arg för att hon INTE fick en ny pappa så kan hon bli ledsen och arg OM hon får det. Det vet du inte...Och fast mamman har hela vårdnaden har dottern som sagt rätt att träffa dig och du kan visa och berätta att du INTE sket i henne. Men du behöver nog ett eget juridiskt ombud som kan reda ut allting för dig.
    Har inte råd med att gå upp i rätten har inte råd mad advokat och grejer och det vet mitt ex så därför ställer hon dom kraven.

    Nej klart jag vill träffa min dotter men jag tänker bara på vad som är bäst för henne nu och jag ska ändå flytta till utlandet sen bara för att minska risken att bli uppsökt. 
  • Nyfike­n gul
    Äldre 4 Aug 16:58
    #13
    lasse78 skrev 2011-08-04 16:53:42 följande:
    Jag vet inte men jag hoppas hon får det bra när jag är ute ur bilden.
    Och jag vill göra allt klart med adoption redan nu efter som jag fluttar till utlandet sen och vill inte återvända bara för att skriva under nått papper. 

    glöm inte att din dotter är en egen individ med egen vilja och egna känslor.


    Vad vill HON?  Vad KÄNNER hon?


    Hon kommer alltid att veta att mannen hon lever med inte är hennes pappa, hon kommer dagligen att undra vem du är och vart du är och varför du inte finns där hos henne.


     


    Hon kan faktiskt börja hata sin mamma och sin nya familj för att hon kan känna sig förådd och oönskad. Hon kan hata sin mamma för att hon inte får träffa dig och leva med dig som andra barn får göra.


     


    Se det ur ett barns perspektiv.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfike­n gul
    Äldre 4 Aug 17:00
    #14
    lasse78 skrev 2011-08-04 16:56:58 följande:
    Har inte råd med att gå upp i rätten har inte råd mad advokat och grejer och det vet mitt ex så därför ställer hon dom kraven.

    Nej klart jag vill träffa min dotter men jag tänker bara på vad som är bäst för henne nu och jag ska ändå flytta till utlandet sen bara för att minska risken att bli uppsökt. 
    Det är INTE bäst för din dotter att du bara försvinner!

    Vem ska svara på hennes frågor sen när hon blir äldre? vad händer den dagen hon upptäcker att hennes mamma blåljuger för henne? 

    Självklart finns alltid risken att hon letar upp dig och du kan bli utskälld efter noter för att du övergav henne när hon behövde dig som bäst. Hur svarar man på det som förälder?
    Jag skulle hata mig själv om det var mitt barn som ställde den frågan.

    Som sagt var - tänk ur din dotters perspektiv.

    varför skulle allt det här vara bäst för din dotter? Bäst enligt vem?
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • lasse7­8
    Äldre 4 Aug 17:01
    #15
    Nyfiken gul skrev 2011-08-04 16:55:50 följande:
    jag lever med en man som upplever detta - hans son på 10 år får bara höra ideligt skit av sin mamma hur värdelösa vi är. Men ändå så ser han ju faktiskt att pappa och jag gör precis tvärtom mot vad mamman säger. 

    det är här vi har ordning och reda, här finns regler och rutiner och lugn och ro och massor med kärlek och hans syskon. Här har vi tid för honom - det ser han med egna ögon.

    Är det itne viktigare att ditt barn faktiskt får se och höra att du faktiskt INTE är det som mamma beskriver?
    Jag är inte bra på att vara pappa enligt mitt ex och efter som jag tror på henne så är det så och då är det bästa att lämna över till någon som är världens bästa pappa som mitt ex säger att han är.
    Och varför göra nått man är dålig på?
     
  • Nyfike­n gul
    Äldre 4 Aug 17:02
    #16

    du kan alltid kostnadsfritt ringa och rådfråga en jurist om dina rätttigheter och vad du kan göra själv för att ha kontakt med ditt barn.

    det måste inte kosta en massa pengar för att få till ett umgänge.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • lasse7­8
    Äldre 4 Aug 17:04
    #17
    Nyfiken gul skrev 2011-08-04 17:00:45 följande:
    Det är INTE bäst för din dotter att du bara försvinner!

    Vem ska svara på hennes frågor sen när hon blir äldre? vad händer den dagen hon upptäcker att hennes mamma blåljuger för henne? 

    Självklart finns alltid risken att hon letar upp dig och du kan bli utskälld efter noter för att du övergav henne när hon behövde dig som bäst. Hur svarar man på det som förälder?
    Jag skulle hata mig själv om det var mitt barn som ställde den frågan.

    Som sagt var - tänk ur din dotters perspektiv.

    varför skulle allt det här vara bäst för din dotter? Bäst enligt vem?
    Enligt mitt ex skulle det vara bäst och skulle min dotter få reda på att jag funnits så kan mitt ex säkert säga nått som gör att hon inte vill söka upp mig
  • Nyfike­n gul
    Äldre 4 Aug 17:05
    #18
    lasse78 skrev 2011-08-04 17:01:32 följande:
    Jag är inte bra på att vara pappa enligt mitt ex och efter som jag tror på henne så är det så och då är det bästa att lämna över till någon som är världens bästa pappa som mitt ex säger att han är.
    Och varför göra nått man är dålig på?
     
    men hallå - enligt ditt ex???

    Har du inte själv något att säga till om??

    Ditt ex är inte allsmäktig gud.

    just nu är hon faktiskt den sämsta föräldern jag nånsin hört talas om som kan ljuga och manipulera sitt barn full med lögner om hur värdelös alla andra tycks vara.

    Hur bra förälder är man då när man säger sånt till sitt barn??

    Ni är osams av nån anledning och hon verkar vara bitter och sur och det får hon vara givetvis men att dra det så långt som att hon tycker du är en usel förälder är det sjukaste man kan göra och det är INTE det bästa för ert barn.

    Tycker du själv att hon är en bra förälder som behandlar ert barn på det här sättet?
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfike­n gul
    Äldre 4 Aug 17:07
    #19
    lasse78 skrev 2011-08-04 17:04:13 följande:
    Enligt mitt ex skulle det vara bäst och skulle min dotter få reda på att jag funnits så kan mitt ex säkert säga nått som gör att hon inte vill söka upp mig
    men släpp ditt ex och börja tänk själv!!

    det finns faktiskt lagar som styr barnens rättigheter - varför skulle itne dom gälla dig?
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • lasse7­8
    Äldre 4 Aug 17:08
    #20
    Nyfiken gul skrev 2011-08-04 17:02:24 följande:
    du kan alltid kostnadsfritt ringa och rådfråga en jurist om dina rätttigheter och vad du kan göra själv för att ha kontakt med ditt barn.

    det måste inte kosta en massa pengar för att få till ett umgänge.
    Av erfarenhet så vet jag att det kommer kosta ganska mycket pengar efter som det kommer gå upp i rätten mitt ex har själv sagt att hon aldrig kommer låta mig träffa min dotter så för att få träffa henne så måste jag upp i rätten.

    Jag har 6års erfarenhet av vårdnadstvist med min stora grabb och det är inte klart än och jag har fått träffa honom 5min på 5år 
Svar på tråden Adoptera bort barn?