• rosagu­bbe
    Äldre 4 Aug 19:13
    8912 visningar
    12 svar
    12
    8912

    uska/sjuksköterska i Finland?

    Hejsan!

    Jo jag undrar om det finns någon här som jobbar som uska/sjuksköterska i finland och har lust att svara på lite frågor? 

    Är du sjuksköterska eller uska?
    Hur länge har du jobbat inom yrket?
    Vart jobbar du(sjukhem, äldreboende, sjukhus osv...) ?
    trivs du på ditt jobb?
    Hur länge har du jobbat i finland?
    Talar du flytande finska? 
    Vad är din timlön?
    vad är din månadslön?

    Jag är nyfiken eftersom min pojkvän är finsk och vi var i finland en vecka o hälsa på hans släktigar och en av dom är uska och hon sa att hon började med 2.000euro som nyutbildad uska och att hon nu har 3.000euro i månaden. Det är ju fan 30.000kr :O så jag har starka planer på att flytta till finland och jobba där om lönerna där borta är sådär bra(börjar min uska-utbildning om 2 veckor).
     

  • Svar på tråden uska/sjuksköterska i Finland?
  • Tecken
    Äldre 4 Aug 19:22
    #1

    Lustigt, för jag har hört tvärtom: Att sjuksköterskor i Finland tjänar mycket sämre än här i Sverige. Jag är dock varken sjuksköterska eller har arbetat i Finland. Följer din tråd med spänning

  • Äldre 4 Aug 19:32
    #2

    "De finländska sjukskötarna har betydligt lägre lön än kollegorna i Norge och Sverige. En nyutbildad sjukskötare förtjänar 1744 euro i månaden i Finland, medan hennes kollega i Norge får 3000 euro. En nyutexaminerad i Sverige kommer upp till 2300 euro."

    mera:
    www.vasabladet.fi/story.aspx

  • Äldre 4 Aug 19:33
    #3

    Glomde, det var från 2007. 2008 fick de finska sjuksköterskorna upp sin lön ganska rejält efter strejker.

  • Ruggug­glan
    Äldre 4 Aug 19:34
    #4

    I Norge tjänar du väldigt bra, men inte i Finland.

  • Äldre 4 Aug 19:35
    #5

    Här  en artikel från 2008:

    "I Finland fick sjuksköterskorna anslutna till fackförbundet Tehy igenom kravet på ett drygt 15 procent stort lönepåslag under fyra år vilket innebär att en sjuksköterska där kommer att tjäna i genomsnitt 3000 euro, motsvarande cirka 28000 kronor i månaden år 2011."

    www.arbetaren.se/articles/inrikes20080423

  • rosagu­bbe
    Äldre 4 Aug 20:38
    #6
    Tow2Mater skrev 2011-08-04 19:35:46 följande:
    Här  en artikel från 2008:

    "I Finland fick sjuksköterskorna anslutna till fackförbundet Tehy igenom kravet på ett drygt 15 procent stort lönepåslag under fyra år vilket innebär att en sjuksköterska där kommer att tjäna i genomsnitt 3000 euro, motsvarande cirka 28000 kronor i månaden år 2011."

    www.arbetaren.se/articles/inrikes20080423
    aha :O där ser man. Men det låter ju jättebra, ska utbilda mig till sjuksyrra senare ändå så Flört
  • Äldre 17 Nov 11:31
    #7

    Sjukskötare
    1 år
    Trivs bra
    Bott i Finland hela mitt liv.
    Talar verkligen inte flytande finska Skrikandes
    Min månadslön ligger på 2100€ före skatt.

  • Äldre 17 Nov 11:32
    #8
    Tow2Mater skrev 2011-08-04 19:35:46 följande:
    Här  en artikel från 2008:

    "I Finland fick sjuksköterskorna anslutna till fackförbundet Tehy igenom kravet på ett drygt 15 procent stort lönepåslag under fyra år vilket innebär att en sjuksköterska där kommer att tjäna i genomsnitt 3000 euro, motsvarande cirka 28000 kronor i månaden år 2011."

    www.arbetaren.se/articles/inrikes20080423
    Haha, får nog gå o ta ett snack med chefen nu då ;)
  • rosagu­bbe
    Äldre 18 Nov 13:55
    #9
    Karpalo skrev 2011-11-17 11:31:56 följande:
    Sjukskötare
    1 år
    Trivs bra
    Bott i Finland hela mitt liv.
    Talar verkligen inte flytande finska Skrikandes
    Min månadslön ligger på 2100€ före skatt.
    men om du inte talar flytande finska, blir det inte svårt att kommunicera då på jobbet då? För min egen uppfattning är att finländare sällan kan andra språk än finska, ibland några enstaka meningar på engelska och svenska... men inte mer än så.
    Är de jag som bara stött på språkfattiga finnar som gett mig snedvriden syn på finnarnas språkkunskaper?
     
  • Äldre 18 Nov 14:31
    #10
    rosagubbe skrev 2011-11-18 13:55:42 följande:
    men om du inte talar flytande finska, blir det inte svårt att kommunicera då på jobbet då? För min egen uppfattning är att finländare sällan kan andra språk än finska, ibland några enstaka meningar på engelska och svenska... men inte mer än så.
    Är de jag som bara stött på språkfattiga finnar som gett mig snedvriden syn på finnarnas språkkunskaper?
    Oj oj oj, vet du det finns huuur mycket svensktalande människor som helst i Finland. Vi kallas Finlandssvenskar. Här i Österbotten är det betydligt vanligare med enspråkigt svenska eller tvåspråkiga än folk som bara kan finska.
  • rosagu­bbe
    Äldre 18 Nov 14:43
    #11

    Aha, antar att de också handlar om vart i Finland man befinner sig :P
    Men kul att höra att man kan klara sig på svenska i Finland. Om jag skulle flytta till Finland för att jobba så ska jag försöka lära mig tala flytande finska också. Och det hjälper när pojkvännen är helfinsk, båda föräldrarna är från Finland, så han pratar flytande riksfinska och eftersom han är född och uppväxt i Sverige talar han såklart också flytande svenska. Håller redan nu på att lära mig finska. Verkligen ett klurigt språk för uttalet är så annorlunda i vissa ord, och det där med två vokaler eller två konsonanter direkt efter varandra är också helt udda, men nu kommer jag lite OT här.

     

  • Äldre 18 Nov 14:46
    #12
    rosagubbe skrev 2011-11-18 14:43:53 följande:
    Aha, antar att de också handlar om vart i Finland man befinner sig :P
    Men kul att höra att man kan klara sig på svenska i Finland. Om jag skulle flytta till Finland för att jobba så ska jag försöka lära mig tala flytande finska också. Och det hjälper när pojkvännen är helfinsk, båda föräldrarna är från Finland, så han pratar flytande riksfinska och eftersom han är född och uppväxt i Sverige talar han såklart också flytande svenska. Håller redan nu på att lära mig finska. Verkligen ett klurigt språk för uttalet är så annorlunda i vissa ord, och det där med två vokaler eller två konsonanter direkt efter varandra är också helt udda, men nu kommer jag lite OT här.

     
    Hehe, joo inte är det lätt det där arma språket! Har t.o.m. hört finnar som sagt det är bland de svåraste språken att ölära sig. Men men, jag kan i alla fall så jag klarar mig :)
Svar på tråden uska/sjuksköterska i Finland?