• Äldre 5 Aug 09:46
    14268 visningar
    66 svar
    66
    14268

    Hemskt barnnamn!

    Min bror och min mamma är båda läkare. Brorsan kirurg och mamma allmänläkare på en vårdcentral. Igår kom hon och berättade något så hemskt! Hon var på jobbet och frågade sköterskan vem som var nästa patient.

    - Det är en treårig kille, neo, svarade sköterskan.

    Mamma fick snörp i böstet och stålsatte sig verkligen inför mötet med pojken och föräldrarna så döm om hennes förvåning när det skuttade in en hyfsat glad liten kille med ont i halsen och det visade sig att han hette Neo!!!

    För er som inte jobbar i vården så beyder neo alltså tumör, typ pancreas-neo = tumör i bukspottkörteln.

    Är folk helt opålästa när det döper sina barn? Stackars lille kille!

  • Svar på tråden Hemskt barnnamn!
  • såärde­t
    Äldre 5 Aug 09:47
    #1

    jag känner också en pojke som heter neo = ny , så tror inte de har tänkt på det medicinska när de döpte honom

  • Äldre 5 Aug 09:49
    #2

    Gissar att TS även missat Matrix..

    (en.wikipedia.org/wiki/Neo_%28The_Matrix%29)

  • Äldre 5 Aug 09:51
    #3

    Vår son heter Neo, ett av de finaste namn som jag vet o är stolt över.


    Neo kommer av det grekiska ordet *neos* som betyder Ny, betyder oxå "gåva" på setswana (majoritetsfolket i Botswanas språk, folket Tswana).

    Så du kanske ska läsa på lite själv om var det kommer ifrån. Alla människor kan inte gå in o kolla vad olika sjukdomar heter på sjukhusspråk, finns ingen möjlighet.
    Det är väl snarare så att sjukhuspersonalen behöver lära sig att inte tolka in så mkt i vad folk heter o inte heter o vad det kan betyda på de olika språken.

  • Äldre 5 Aug 09:52
    #4

    Neo kan ju ha flera betydelser. Neo = ny. Neo som hjälten i Matrix
    "Helt opålästa" är väl att ta i. Alla har ju inte medicinsk utbildning. Alla kollar inte upp vad ett namn kan betyda på alla språk och inom alla områden.

    Själv associerar jag Neo främst till Matrix men också till neo som förkortning av neonatalvårdsavdelning. 
    Jag visste dock om tumör-associationen också. Men innan dess var jag naturligtvis heeelt opåläst. Eller inte...   

  • Äldre 5 Aug 09:54
    #5
    såärdet skrev 2011-08-05 09:47:49 följande:
    jag känner också en pojke som heter neo = ny , så tror inte de har tänkt på det medicinska när de döpte honom
    Det kan det i och för sig också betyda men tänk om grabben böjar jobba inom vården.

    - Hej, jag heter Neo ... liksom!!!!!   Rynkar på näsan
  • Äldre 5 Aug 09:58
    #6
    Molly71 skrev 2011-08-05 09:54:20 följande:
    Det kan det i och för sig också betyda men tänk om grabben böjar jobba inom vården.

    - Hej, jag heter Neo ... liksom!!!!!   Rynkar på näsan
    Kommer nog inte vara några problem tror jag. Idag är det så pass vanligt, 2361 st som heter det.

    Tänk alla dom som heter Dick då. Det blir ju som att presentera sig som Hej jag heter kuk. Men det har ju gått bra för dom oxå, så det kommer det nog göra för alla Neos inom vården sen oxå.
  • Äldre 5 Aug 09:58
    #7
    Veladis skrev 2011-08-05 09:52:30 följande:
    Neo kan ju ha flera betydelser. Neo = ny. Neo som hjälten i Matrix
    "Helt opålästa" är väl att ta i. Alla har ju inte medicinsk utbildning. Alla kollar inte upp vad ett namn kan betyda på alla språk och inom alla områden.

    Själv associerar jag Neo främst till Matrix men också till neo som förkortning av neonatalvårdsavdelning. 
    Jag visste dock om tumör-associationen också. Men innan dess var jag naturligtvis heeelt opåläst. Eller inte...   
    Fast det är ju ändå ett ganska känt ord. Till och med i boken "Babels Hus" säger den ena kirurgen till den andra

    - Inget att göra med Svensson, vi fann en stor neo.

    Men visst, alla gör som de vill, men jag fattar ju mamma som trodde hon skulle behandla en treåring med cancer.
  • Red drum
    Äldre 5 Aug 10:00
    #8

    Men herregud!! Det finns en värld utanför medicinvärlden där Neo är ett alldeles utmärkt vanligt och fint tilltalsnamn! Snacka om att inte själv vara påläst.... Känns som om ni lever i liten bubbla! Välkommen till Sverige 2011!

  • Äldre 5 Aug 10:02
    #9
    Molly71 skrev 2011-08-05 09:54:20 följande:
    Det kan det i och för sig också betyda men tänk om grabben böjar jobba inom vården.

    - Hej, jag heter Neo ... liksom!!!!!   Rynkar på näsan
    Neo i det där medicinska fallet är en förkortning av "neoplasi" som betyder "nytilväxt". Ordet härstammar alltså från grundbetydelsen "ny", precis som namnet. 

    Jag skulle nog säga att för den absoluta majoriteten av svenska folket är "Neo" ett namn, inte en sjukdom. 
    Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
  • dorisx
    Äldre 5 Aug 10:03
    #10

    Tycker Neo är jättefint!

Svar på tråden Hemskt barnnamn!