• Äldre 5 Aug 09:46
    14262 visningar
    66 svar
    66
    14262

    Hemskt barnnamn!

    Min bror och min mamma är båda läkare. Brorsan kirurg och mamma allmänläkare på en vårdcentral. Igår kom hon och berättade något så hemskt! Hon var på jobbet och frågade sköterskan vem som var nästa patient.

    - Det är en treårig kille, neo, svarade sköterskan.

    Mamma fick snörp i böstet och stålsatte sig verkligen inför mötet med pojken och föräldrarna så döm om hennes förvåning när det skuttade in en hyfsat glad liten kille med ont i halsen och det visade sig att han hette Neo!!!

    För er som inte jobbar i vården så beyder neo alltså tumör, typ pancreas-neo = tumör i bukspottkörteln.

    Är folk helt opålästa när det döper sina barn? Stackars lille kille!

  • Svar på tråden Hemskt barnnamn!
  • Äldre 5 Aug 10:04
    #11

    Vad har din bror och hans yrke med saken att göra?

  • Äldre 5 Aug 10:15
    #12
    listoplisto skrev 2011-08-05 10:02:35 följande:
    Neo i det där medicinska fallet är en förkortning av "neoplasi" som betyder "nytilväxt". Ordet härstammar alltså från grundbetydelsen "ny", precis som namnet. 

    Jag skulle nog säga att för den absoluta majoriteten av svenska folket är "Neo" ett namn, inte en sjukdom. 
  • Äldre 5 Aug 10:18
    #13

    Men herregud! Namn kommer alltid att betyda olika saker på olika språk. Man kan ju omöjligt veta vad allt skulle betyda.

  • Äldre 5 Aug 10:26
    #14
    Molly71 skrev 2011-08-05 09:58:09 följande:
    Fast det är ju ändå ett ganska känt ord. Till och med i boken "Babels Hus" säger den ena kirurgen till den andra

    - Inget att göra med Svensson, vi fann en stor neo.

    Men visst, alla gör som de vill, men jag fattar ju mamma som trodde hon skulle behandla en treåring med cancer.

    Nej, det är inte ett ganska känt ord i alla kretsar. Tumör är i det här fallet det allmäna ordet. Tveksamt om det ens hör till allmänbildningen att veta vad neo, som då t om är en förkortning, är. Det är fackspråk, inte allmänt språk.
  • Äldre 5 Aug 10:33
    #15
    Förvånad Oj oj, vilket tivoli det blev av detta! Min avsikt var bara att varna för detta nya namn men tydligen är det redan inarbetat även om jag aldrig hört talas om någon som heter så. För mig skule det vara som att döpa mina barn till några andra kända medicinska begrepp - Gastrit och Artrit till exempel.

    Men ok, hej å hå och ha det bra med era Neos!  Skrattande
  • Äldre 5 Aug 10:34
    #16

    Jag stötte på en person härom dagen som heter Hata i förnamn.

  • Äldre 5 Aug 10:35
    #17
    Molly71 skrev 2011-08-05 10:33:23 följande:
    Förvånad Oj oj, vilket tivoli det blev av detta! Min avsikt var bara att varna för detta nya namn men tydligen är det redan inarbetat även om jag aldrig hört talas om någon som heter så. För mig skule det vara som att döpa mina barn till några andra kända medicinska begrepp - Gastrit och Artrit till exempel.

    Men ok, hej å hå och ha det bra med era Neos!  Skrattande
    Det kommer vi att ha....

    Ett av de finaste namnen i världen.
  • Äldre 5 Aug 10:36
    #18
    Tröttimössan skrev 2011-08-05 10:34:26 följande:
    Jag stötte på en person härom dagen som heter Hata i förnamn.
    Har jobbat med en som hette Subha (uttalades som om det hade 2 b).
  • Äldre 5 Aug 10:43
    #19
    clembke skrev 2011-08-05 09:58:08 följande:
    Kommer nog inte vara några problem tror jag. Idag är det så pass vanligt, 2361 st som heter det.

    Tänk alla dom som heter Dick då. Det blir ju som att presentera sig som Hej jag heter kuk. Men det har ju gått bra för dom oxå, så det kommer det nog göra för alla Neos inom vården sen oxå.
    Ha ha, ja min fd klasskamrat heter faktiskt Dick och möttes av många gapskratt när han bodde ett år i USA så han valde att kalla sig för sitt andranamn, Magnus, där Cool
  • an0nym­0u5
    Äldre 5 Aug 10:54
    #20

    Avdelningen för bland annat för tidigt födda bebisar heter Neonatal, men det kanske din mamma missat?
    Annars kanske hon får en till snörp i bröstet och måste stålsätta sig ifall hon går förbi den avdelningen?

    Låter ju lite konstigt om en barnavdelning skulle ha ordet cancer i sig?
    Vad natal betyder vet jag inte men Neo betyder iallafall NY.
    Sen att det finns en FORM av cancer som troligtvis är döpt efter någon som hetat Neo är en annan sak. Då är det ett namn och inte ett ord.

    Neo betyder ny och det är troligtvis från det ordet som föräldrarna tagit namnet, inte cancer!
    Hade dock förstått om din mamma reagerat på om barnet hetat Lucifer Skrattande 

Svar på tråden Hemskt barnnamn!