• Äldre 5 Aug 09:46
    14275 visningar
    66 svar
    66
    14275

    Hemskt barnnamn!

    Min bror och min mamma är båda läkare. Brorsan kirurg och mamma allmänläkare på en vårdcentral. Igår kom hon och berättade något så hemskt! Hon var på jobbet och frågade sköterskan vem som var nästa patient.

    - Det är en treårig kille, neo, svarade sköterskan.

    Mamma fick snörp i böstet och stålsatte sig verkligen inför mötet med pojken och föräldrarna så döm om hennes förvåning när det skuttade in en hyfsat glad liten kille med ont i halsen och det visade sig att han hette Neo!!!

    För er som inte jobbar i vården så beyder neo alltså tumör, typ pancreas-neo = tumör i bukspottkörteln.

    Är folk helt opålästa när det döper sina barn? Stackars lille kille!

  • Svar på tråden Hemskt barnnamn!
  • an0nym­0u5
    Äldre 5 Aug 10:59
    #21
    Molly71 skrev 2011-08-05 10:43:33 följande:
    Ha ha, ja min fd klasskamrat heter faktiskt Dick och möttes av många gapskratt när han bodde ett år i USA så han valde att kalla sig för sitt andranamn, Magnus, där Cool
    Märkligt eftersom Dick är ett relativt vanligt namn i USA. Vet inte men jag tror tom. att det kommer därifrån eller möjligtvis ifrån england. Så nä, jag tror faktiskt inte på att folk skrattade åt hans namn.. Det finns faktiskt en känd amerikansk politiker som heter Dick Cheney.
  • Äldre 5 Aug 11:20
    #22
    an0nym0u5 skrev 2011-08-05 10:54:25 följande:
    Avdelningen för bland annat för tidigt födda bebisar heter Neonatal, men det kanske din mamma missat?
    Annars kanske hon får en till snörp i bröstet och måste stålsätta sig ifall hon går förbi den avdelningen?

    Låter ju lite konstigt om en barnavdelning skulle ha ordet cancer i sig?
    Vad natal betyder vet jag inte men Neo betyder iallafall NY.
    Sen att det finns en FORM av cancer som troligtvis är döpt efter någon som hetat Neo är en annan sak. Då är det ett namn och inte ett ord.

    Neo betyder ny och det är troligtvis från det ordet som föräldrarna tagit namnet, inte cancer!
    Hade dock förstått om din mamma reagerat på om barnet hetat Lucifer Skrattande 
    Fast Lucifer va ju en av Guds närmsta änglar tills han blev utkastad av nån anledning (kommer inte riktigt ihåg hela historian) o då blev han en fallen ängel. O som många missat, Lucifer var inte en ond ängel. Så jag har inget emot just namnet Lucifer. (hade denna diskution med just en kristen för bara ett litet tag sen o hon höll med om att han inte var ond o absolut inte djävulen som många klassar honom som.)
    Värre vore väl Satan el Djävul.
  • an0nym­0u5
    Äldre 5 Aug 11:28
    #23
    clembke skrev 2011-08-05 11:20:55 följande:
    Fast Lucifer va ju en av Guds närmsta änglar tills han blev utkastad av nån anledning (kommer inte riktigt ihåg hela historian) o då blev han en fallen ängel. O som många missat, Lucifer var inte en ond ängel. Så jag har inget emot just namnet Lucifer. (hade denna diskution med just en kristen för bara ett litet tag sen o hon höll med om att han inte var ond o absolut inte djävulen som många klassar honom som.)
    Värre vore väl Satan el Djävul.
    Fast så här står det i Uppenbarelseboken 12:9:

    "Och den stora draken kastades ner, den gamle ormen, kallad Djävulen, och Satan, som vilseleder hela världen: han var kastad in till världen, och hans änglar var utkastade med honom."

    Men men, nu blir det lite OT..  

  • Äldre 5 Aug 11:35
    #24

    Dick är en förkortning av Richard..
    Man kan ju kolla på andra namn, tex Ann Ahl, min sambos pojke har en kompis som heter Anas, trodde han pratade om den bakre delen av kroppen när han sa att han lekte med honom..  


  • etthje­rta
    Äldre 5 Aug 11:43
    #25

    Men herregud!! Ofta folk går runt och tänker på vad den medicinska  benämningen för ett namn är? Skulle inte tro det!  Det e nog bara en yrkesskada för folk som jobbar inom vården skulle jag tro... Neo är väl ett rätt vanligt namn i dagens läge,och dessutom rätt fint i mina öron! Tungan ute Skulle tro att för 90% av svenska befolkningen så är Neo ett namn,ingen tumör så nee risken att han ska bli mobbad är nog inte så stor nej...

  • Äldre 5 Aug 11:43
    #26

    För att göra det lite mer OT.

    Där står det inget om att Lucifer är satan/djävulen.

    Lucifer betyder ljusbringare eller ljusbärare.
    Han va den som stod Gud närmast. Lucifer ansåg sig endast lyda under Gud men när Gud skapade människan o sa att dom skulle lyda under dom ist vägrade Lucifer o gjorde uppror. Han besegrades av ängeln Mikael o kastades ner tillsammans med 1/3 av himlens skaror, som följt honom.

    Detta har blivit det vedertagna bilden av satan i stora delar av den kristna världen. Däremot betonar kyrkofäderna att namnet Lucifer inte är det rätta namnet på djävulen, utan att det mer beskriver det tillstånd från vilket han fallit ifrån. Djävulen har inget egentligt namn i Biblen utan beskrivs mer i termer som anklagare o motståndare.

    Men men, det är nog en tolkningsfråga. Nu nog om OT-ämnen från mig.

    I Sverige få man dessutom heta Lucifer. 2006 hette 34 män det varav 8 ha det som tilltalsnamn.

  • Äldre 5 Aug 11:46
    #27

    ...och Rebecca betyder kviga.
    Tror du någon brytt sig om det under min uppväxt? 


  • Essa83
    Äldre 5 Aug 12:14
    #28

    Huvudkaraktären i Matrix-filmerna hette Neo. Tror att det namnet började bli poppis efter det. Har aldrig tänkt i banor som tumör eller neonatal eller så. Och blev din mamma verkligen förvånad när pojken var glad? Jisses...

  • Äldre 5 Aug 12:41
    #29

    Det härstammar väl från Neo som betyder Ny? Så där här ni nog missuppfattat TS. Att förleder neo- sedan finns i många andra ord och begrepp betyder ju inte att betydelsen av Neo ändras.

  • Äldre 5 Aug 12:42
    #30
    Veladis skrev 2011-08-05 09:52:30 följande:
    Neo kan ju ha flera betydelser. Neo = ny. Neo som hjälten i Matrix
    "Helt opålästa" är väl att ta i. Alla har ju inte medicinsk utbildning. Alla kollar inte upp vad ett namn kan betyda på alla språk och inom alla områden.

    Själv associerar jag Neo främst till Matrix men också till neo som förkortning av neonatalvårdsavdelning. 
    Jag visste dock om tumör-associationen också. Men innan dess var jag naturligtvis heeelt opåläst. Eller inte...   
Svar på tråden Hemskt barnnamn!