• Äldre 5 Aug 09:46
    14271 visningar
    66 svar
    66
    14271

    Hemskt barnnamn!

    Min bror och min mamma är båda läkare. Brorsan kirurg och mamma allmänläkare på en vårdcentral. Igår kom hon och berättade något så hemskt! Hon var på jobbet och frågade sköterskan vem som var nästa patient.

    - Det är en treårig kille, neo, svarade sköterskan.

    Mamma fick snörp i böstet och stålsatte sig verkligen inför mötet med pojken och föräldrarna så döm om hennes förvåning när det skuttade in en hyfsat glad liten kille med ont i halsen och det visade sig att han hette Neo!!!

    För er som inte jobbar i vården så beyder neo alltså tumör, typ pancreas-neo = tumör i bukspottkörteln.

    Är folk helt opålästa när det döper sina barn? Stackars lille kille!

  • Svar på tråden Hemskt barnnamn!
  • Äldre 5 Aug 15:38
    #41
    an0nym0u5 skrev 2011-08-05 15:02:45 följande:
    Men om hon jobbar som allmänläkare så har hon väl inte hand om cancerpatienter? Dessutom sa ju sköterskan Neo inte pancreas Neo.
    Jo då, cancerpartienter som är mellan behandlngar och får andra problem hamnar ofta på vårdcentralen. Och just pancreas-neo skrev jag bara som ett exempel. Det finns ju tarm-neo, hjärn-neo, njur-neo osv. Själva ordet "neo" indikerar alltså bara att det som nyutvuxet är cancer.
  • Äldre 5 Aug 15:43
    #42

    Va? Vadå opåläst? Neo måste vara en gammal term för cancer som användes mer förut. Jag (som också jobbar inom vården, och har jobbat på många olika sorters kliniker och i flera olika landsting) har aldrig hört termen användas på det viset att jag automatiskt skulle tolka ordet som cancer. Neo är ju hjälten i Matrix-filmerna. Det här handlar nog mest om en generationsfråga.


    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Äldre 5 Aug 15:44
    #43

    Jag skulle nog hellre i så fall tolka det som att barnet var för tidigt född.


    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Äldre 5 Aug 15:59
    #44
    elio skrev 2011-08-05 10:04:15 följande:
    Vad har din bror och hans yrke med saken att göra?
  • Äldre 5 Aug 16:39
    #45
    Kalinka skrev 2011-08-05 15:43:39 följande:
    Va? Vadå opåläst? Neo måste vara en gammal term för cancer som användes mer förut. Jag (som också jobbar inom vården, och har jobbat på många olika sorters kliniker och i flera olika landsting) har aldrig hört termen användas på det viset att jag automatiskt skulle tolka ordet som cancer. Neo är ju hjälten i Matrix-filmerna. Det här handlar nog mest om en generationsfråga.
    Nej då, det används ännu. Brorsan arbetar som kirurg på Sahlgrenska och ibland är han lite betryckt efter jobbet och berättar att han haft en  patient som hade en inoperabel (alltså som inte går att operera) neo.
  • Äldre 5 Aug 16:45
    #46

    Tänk att heta Stefan och jobba inom begravningsyrket Förvånad Folk kan ju tro att man redan är död och fått sina kransar....

  • Äldre 5 Aug 16:59
    #47

    Jag tycker synd om alla som heter Björn och Ulf. Visste inte deras föräldrar att det är djurnamn ? Och hur kan man döpa ritt barn till Sten? Det är att garantera att barnet blir mobbat. Fast killen i min högstadieklass, som hette Björn, blev aldrig mobbad. Jag undrar varför...hm...

  • Äldre 5 Aug 17:31
    #48

    Ok, folk påpekar här att man kan döpa sina barn till djur som Ulf och Björn till exempel. Visst man kan döpas till många olika namn. Vad jag ville med min tråd var bara att påpeka att döper man sin unge till Neo så döper man den till Tumör. Om man sen tycker det är fint så är det ju upp till var och en. Det är det ju också på ett sätt för en tumör är stakt och ofta oövervinnerlig.

    Tack å hej! Flört

  • Äldre 5 Aug 17:36
    #49
    Molly71 skrev 2011-08-05 17:31:36 följande:
    Ok, folk påpekar här att man kan döpa sina barn till djur som Ulf och Björn till exempel. Visst man kan döpas till många olika namn. Vad jag ville med min tråd var bara att påpeka att döper man sin unge till Neo så döper man den till Tumör. Om man sen tycker det är fint så är det ju upp till var och en. Det är det ju också på ett sätt för en tumör är stakt och ofta oövervinnerlig.

    Tack å hej! Flört
    Tror det är väldigt väldigt få som tänker som dig, din mor och din bror. Tror det är en klassisk yrkesskada Flört
  • Äldre 5 Aug 18:58
    #50

    Jag tänker alltid på avdelningen för förtidigt födda när jag hör Neo ..

Svar på tråden Hemskt barnnamn!