• Äldre 5 Aug 09:46
    14385 visningar
    66 svar
    66
    14385

    Hemskt barnnamn!

    Min bror och min mamma är båda läkare. Brorsan kirurg och mamma allmänläkare på en vårdcentral. Igår kom hon och berättade något så hemskt! Hon var på jobbet och frågade sköterskan vem som var nästa patient.

    - Det är en treårig kille, neo, svarade sköterskan.

    Mamma fick snörp i böstet och stålsatte sig verkligen inför mötet med pojken och föräldrarna så döm om hennes förvåning när det skuttade in en hyfsat glad liten kille med ont i halsen och det visade sig att han hette Neo!!!

    För er som inte jobbar i vården så beyder neo alltså tumör, typ pancreas-neo = tumör i bukspottkörteln.

    Är folk helt opålästa när det döper sina barn? Stackars lille kille!

  • Svar på tråden Hemskt barnnamn!
  • an0nym­0u5
    Äldre 5 Aug 19:22
    #51
    Pineapple skrev 2011-08-05 15:24:29 följande:
    Neo = ny
    Natal = född
    dvs nyföddhetsavdelning.
    Tackar! Då har jag fått klarhet i det, fast jag antog att det var något sådant Glad
  • an0nym­0u5
    Äldre 5 Aug 19:38
    #52
    Molly71 skrev 2011-08-05 15:38:21 följande:
    Jo då, cancerpartienter som är mellan behandlngar och får andra problem hamnar ofta på vårdcentralen. Och just pancreas-neo skrev jag bara som ett exempel. Det finns ju tarm-neo, hjärn-neo, njur-neo osv. Själva ordet "neo" indikerar alltså bara att det som nyutvuxet är cancer.
    Ok, det kan säkert stämma. Men varför skulle sköterskan säga Neo, som att patienten hade cancer? Vad hade det med halsont att göra. Förstår du hur jag menar? Varför trodde din mor att sköterskan menade Neo som i cancer när hon redan sagt att patienten hade halsont?

    Har aldrig hört någon benämna cancer som Neo, inte min sambo heller. Hon jobbar inom vården. Cancer heter cancer kort o gott. Däremot har jag hört Leukemi, tumör osv. Söker du på njur Neo på google så hittar du ingenting..?! Inte heller på tarm-neo eller hjärn-neo.

    Så var får du det ifrån egentligen? Att Neo skulle betyda cancer för det gör det inte. Det betyder ny eller pre kort o gott. 
  • Äldre 5 Aug 19:54
    #53

    och det gamla svenska namnet Sten betyder också... sten..

    Ever heard of polysemi?
    Nog för att folk kan döpa sina barn till konstiga saker, men Neo är väl inte så märkligt? Då tycker jag typ Månflicka och sånt är märkligare (INTE för att jag egentligen bryr mig).

  • why the face
    Äldre 5 Aug 19:58
    #54

    Du ts, är en mycket korkad människa! Förvånad

  • Scream­2
    Äldre 5 Aug 20:03
    #55
    Molly71 skrev 2011-08-05 12:45:02 följande:
    Klart hon blev förvånad, men glatt förvånad! Egentligen var det ju sköterskan som uttryckte sig fel och som borde sagt "Det är en treårig kille, halsont."  Säger hon "Det är en treårig kille, neo"  så gör sig naturligtvis läkaren beredd på att möta ett barn med cancer och dess upprivna föräldrar.

    Men vänta lite nu....läkaren vet väl innan att hon ska möta ett barn med cancer? Det lär ju stå på tidsboken vad barnet söker för, ssk har säkert gjort ett notat när tiden bokades osv. Låter ju helskumt att din mamma trodde ungen hade cancer.
    Har jobbat 13 år som syrra och ALDRIG hört ordet NEO när cancer diskuterats.  
  • Äldre 5 Aug 20:04
    #56

    I Norge har de namnet Stian. Inte så lyckat här, men där tycker dom om det.

  • Kinsal­e
    Äldre 5 Aug 20:17
    #57

    Nej du, TS, Neo betyder inte tumör eller cancer. Det betyder "ny". Punkt.
    (Att sedan den svenska sjukvården utvecklat ett fackspråk där det kanske används i betydelsen "tumör" eller "cancer", är en annan sak. Ändrar inte ordets betydelse för det.)

  • Äldre 5 Aug 20:37
    #58

    Neo är ju fint. och nej ts jag tror inte alla läser läkarböcker och vet alla benämningar på olika sjukdommar och krämpor!!

  • an0nym­0u5
    Äldre 5 Aug 22:20
    #59
    viseversa skrev 2011-08-05 20:37:43 följande:
    Neo är ju fint. och nej ts jag tror inte alla läser läkarböcker och vet alla benämningar på olika sjukdommar och krämpor!!
    Ärligt talat tror jag inte ens att man hittar ordet/namnet Neo i en läkarbok, iallafall inte att det skulle betyda cancer eller tumör. Hur benämner man tex blodcancer? Det heter ju knappast blod-neo. Tror att det heter Leukemi?

    Men men, detta verkar bara vara en enda stor bullshit-tråd.
  • Äldre 6 Aug 14:26
    #60

    För mig, som jobbar med för tidigt födda barn, betyder neo vård av för tidigt födda barn - neonatalvård. Men det betyder inte att jag inte fattar att det kan betyda andra saker också. Herregud.

  • Äldre 13 Sep 14:33
    #61
    SigridA skrev 2011-08-06 14:26:45 följande:
    För mig, som jobbar med för tidigt födda barn, betyder neo vård av för tidigt födda barn - neonatalvård. Men det betyder inte att jag inte fattar att det kan betyda andra saker också. Herregud.
  • Äldre 13 Sep 14:36
    #62

    japp och Dick vet vi ju vad det betyder....men det heter folk det med!  och Brad heter Pitt.....:))

  • Äldre 13 Sep 14:50
    #63

    Stig!

  • Äldre 13 Sep 14:50
    #64

    Rosa! ^^

  • Äldre 13 Sep 14:54
    #65

    Mäh. Ska man inte döpa sitt barn till t ex Jacob då heller? (creutzfeldt Jacobs).

    Tycker Neo är ett gulligt namn. Ska fråga sambon vad han tycker (läkarstudent och cellbiolog - vet helt klart vad det betyder).

  • Wed 23 Oct 2019 21:10
    #66
    an0nym0u5 skrev 2011-08-05 10:54:25 följande:

    Avdelningen för bland annat för tidigt födda bebisar heter Neonatal, men det kanske din mamma missat?

    Annars kanske hon får en till snörp i bröstet och måste stålsätta sig ifall hon går förbi den avdelningen?

    Låter ju lite konstigt om en barnavdelning skulle ha ordet cancer i sig?

    Vad natal betyder vet jag inte men Neo betyder iallafall NY.

    Sen att det finns en FORM av cancer som troligtvis är döpt efter någon som hetat Neo är en annan sak. Då är det ett namn och inte ett ord.

    Neo betyder ny och det är troligtvis från det ordet som föräldrarna tagit namnet, inte cancer!

    Hade dock förstått om din mamma reagerat på om barnet hetat Lucifer  


    Vad är det för fel på Lucifer då?

    Min son heter det, ett vackert nsmn ved ännu vackrate betydelse, Ljusbäraren, Morgonstjärna mm
Svar på tråden Hemskt barnnamn!