• little­mee
    Äldre 15 Aug 00:36
    20364 visningar
    7 svar
    7
    20364

    kostnad för namnbyte?

    Jag ska äntligen göra ett namnbyte ifrån Matilda till Tilda., men är osäker på vad kostnaden landar på när man är klar.
    Körkort och pass måste man ju skaffa nytt, men vad är det mer man får räkna med?

    någon som har erfarenhet av det här?

  • Svar på tråden kostnad för namnbyte?
  • Äldre 15 Aug 00:40
    #1

    Förnamn


    Du kan lägga till, byta ut eller stryka förnamn genom en anmälan till Skatteverket på blanketten SKV 7630. Du kan endast göra det en gång och ett ursprungligt förnamn måste behållas. Vill du inte ha kvar något ursprungligt förnamn eller vill du byta namn en gång till måste du vända dig till Patent- och registreringsverket (PRV).


    Genom anmälan till Skatteverket kan du också ändra ordningen på dina förnamn eller ändra stavningen på namnen utan att uttalet ändras, t.ex. Tomas till Thomas eller Kristina till Christina.


    Vill du att ditt tilltalsnamn (det förnamn du tilltalas med) ska markeras i folkbokföringsregistret kan du kontakta Skatteupplysningen.


     


    www.prv.se/Personnamn/Byta-personnamn/Byta-fornamn/


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 15 Aug 01:15
    #2

    Ska du byta ditt förnamn är det gratis första gången :) Bara att skriva ut blanketten, skriv på och skicka in!
    dock är informationen sjukt skum på den sidan, så var det när jag bytte iaf men det löste sig ändå :D haha.
    Förutom körkort/pass får du väl bara se till att alla får reda på ditt namnbyte. Kan tillkomma kostnad för att byta ut medlemskort till butiker och gym osv om dom tar ut avgift för nytt kort :)

  • Äldre 15 Aug 02:59
    #3

    Hur är de med efternamn? Kostar det?

    Förlåt att jag hijackar tråden men måste veta detta :/

  • Äldre 17 Aug 08:09
    #4
    EllanEriksson skrev 2011-08-15 02:59:04 följande:
    Hur är de med efternamn? Kostar det?
    1800 kr enligt PRV, se utklipp nedan. Jag är osäker på vad kostnaden är när man är ogift och vill ändra sitt eget efternamn och efternamnet på ens barn (som har samma efternamn) men jag antar att det är 3600 kr.

    "Avgiften är 1 800 kr för ensam sökande, eller en familj med barn under 18 år. Med familj avses makar/registrerade partners. När flera släktingar eller familjer i släkten gör en gemensam ansökan är avgiften 3 600 kr."
  • Äldre 17 Aug 13:42
    #5

    Aj... Den kommer svida i plånboken T.T

  • Äldre 17 Aug 13:54
    #6

    Kan tillägga att jag fått svar från PRV och småbarn kan ändra efternamnet gratis när man väl fått sitt eget namnbyte godkänt.

  • Äldre 8 Jul 18:17
    #7

    Vad kostar byte från "Anna Lena" till "Anna-Lena"

    Undrar

    Harald Haapala

Svar på tråden kostnad för namnbyte?