• vivexa
    Äldre 17 Aug 17:49
    69204 visningar
    439 svar
    439
    69204

    Såg en mamma med dottern i koppel!!!

    Idag var jag i ett köpcentrum, det var mitt på dagen och inte mycket folk.
    Ser en mamma strosa omkring med sin dotter i tvåårsåldern. Dottern med sele kring bröstkorgen och ett koppel fastsatt i den, som mamman höll i.
    Kopplet var som ett hundkoppel, hoprullat i mammans hand.

    Jag har aldrig sett något liknande och tyckte ärligt synd om barnet. Gå kopplad som en hund, vem vill det?
    Mamman hade inga andra barn med sig och gick lugnt omkring och tittade i affärer.

    Är det här något någon annan har sett?
    Finns det några bra skäl till att koppla sitt lilla barn?

  • Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!
  • Äldre 17 Aug 17:52
    #1

    Ser inget fel med det. En del barn är smitare o barnvagns-vägrare. Varför då inte ha i sele bland mycket folk?

  • Äldre 17 Aug 17:52
    #2

    På min tid kallades det sele och var en uppfinning för att slippa tvinga barnen att sitta i vagnen på platser där vi inte kunde springa fritt.
    Kanske konstigt för oss idag, men varför egentligen??
    Praktiskt att kunna släppa blicken från en liten med spring i benen.

  • Äldre 17 Aug 17:52
    #3

    Jag har sett det många gånger. Jag gissar att anledningen är att man har ettbarn som älskar att springa iväg, och att man inte orkar ägna hela sin tid åt att bara jaga barnet, men det är som sagt bara en gissning - jag vet inte.

  • Vinxen
    Äldre 17 Aug 17:53
    #4

    Det finns ju faktiskt barnkoppel att köpa på babyproffsen. Kanske är bra för dom som vistas där det är galet mycke folk och har barn som lätt springer bort. Personligen säger jag nej tack :)

  • Silver­LadyG
    Äldre 17 Aug 17:53
    #5
    Skrattande Låter komiskt...Kanske har hon en livlig barn som inte lyssnar på henne? Tror inte att koppel är någon fara, då kan hon vara säker att barnet inte springer ifrån.
    Har en vän vars dotter bara sprang ifrån, mamman vände sig bara 1 minut för att betala och dottern var borta. Vakterna hittade henne utanför mcdonalds som tur. Vissa barn kräver koppelSkrattande
  • Äldre 17 Aug 17:54
    #6

    Hellre ett barn i koppel än ett bortsprunget barn! 

  • Pickel­i
    Äldre 17 Aug 17:55
    #7

    Sonen har vid några tillfällen haft "koppel" helt suveränt på ex nöjesfält och andra liknande ställen när han var liten. Helt oumbärligt om du har ett rymningsbenäget barn som absolut ska gå själv men inte har förstånd nog att veta vad som är farligt och vad man kan röra. Mer som en livlina än ett koppel skulle jag säga..

    Det är ju liksom aldrig så att man använder det som ett koppel, utan det finns ju bara där utifall att man skulle blinka samtidigt som barnet gör en attackdykning ner till björnfamiljen ungefär.


    Google it!
  • vivexa
    Äldre 17 Aug 17:55
    #8

    Okej...jag har tre barn varav två är rymmare som alltid springer iväg, men jag har aldrig satt på dem ett koppel.
    Dagens scen utspelade sig dessutom i ett ganska folktomt köpcentrum, med stora ytor där jag tycker det är jättebra att vara med barnen därför att man har bra uppsikt...men alla är vi ju olika...

  • Äldre 17 Aug 17:57
    #9

    Jag tycker att det låter praktiskt.

  • Äldre 17 Aug 17:58
    #10

    Vi har en jättesöt sele till dottern, tyvärr vägrar hon att ha den (försöker ta av den direkt hon vill dra iväg och känner att något stoppar henne). Jag skulle vara jätteglad om hon gick med på att ha sele. Som det nu är så måste hon tyvärr åka vagn mer än både jag och hon vill, eftersom hon annars springer iväg helt utan självbevarelsedrift. Och eftersom hon ganska snabbt tröttnar på vagnen och står upp, hänger utanför eller helt enkelt klättrar ut, så blir det tyvärr inte så många långpromenader som jag skulle önska (lagom roligt när man har en hund...). Jag undviker också att t.ex. handla med dottern. Hon är 1,5 år.

    Om hon accepterade selen så skulle vi kunna göra mycket mer och hon skulle få mycket större rörelsefrihet och kunna upptäcka mycket mer. Tyvärr så fattar hon ju inte det

Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!