• Äldre 24 Aug 16:14
    4439 visningar
    6 svar
    6
    4439

    Föräldrar till mobbare

    Ni föräldrar som har barn som mobbar, hur har ni agerat när ni fått reda på det? Många fall man läser om verkar det vara som om de föräldrarna inte vill tro på det

  • Svar på tråden Föräldrar till mobbare
  • thomas­55
    Äldre 24 Aug 16:16
    #1

    Jag ger ungen en ordentlig omgång stryk
    så att han förstår att man inte fårslå andra

  • MalinE­ddie
    Äldre 24 Aug 16:19
    #2

    Barn som mobbar andra mår ju ofta dåligt själva. Jag tror att föräldrarna ofta skuldbelägger sig själva och förnekar det hela för att skydda sig själva. Det är självklart tråkigt eftersom mycket skulle kunna lösas de accepterade det hela.

  • Lizzie­84
    Äldre 29 Aug 14:57
    #3

    Min 8 åriga son blir mobbad i skolan.
    Trots att skolan tagit kontakt med både anti mobbning och även föräldrarna så har det inte
    blivit bättre.
    Det har gjort att vi nu tagit valet och flyttar helt och hållet, för det sårar mej och hämta
    upp sonen vid skolbussen som är arg och ledsen och berättar hur P sparkat och slagit han,hällt
    grus i hans ryggsäck o.s.v.
    Då jag snackade med P´s föräldrar så ryckte mamman på axlarna och Men vad ska jag göra?
    Han slår på sin syster hemma,styr familjen helt och hållet och får han inte som han vill så
    får han vredesutbrott, din son får väl finna sig i det, fick jag till svar.
    Vi har även förklarat i skolan nu att vi väljer och flytta och Lex(min son) kommer byta skola
    helt och hållet pga det hela.
    Han är alltid ledsen och lärarna har berättat med hur dom fått ta tag i P och sagt ifrån på skarpen
     och det blir inte mycket bättre då föräldrarna inte går med på att flytta på P.
    Och det är lite så att dom inte gör det ändå
    Men efter den 1 oktober kommer min grabb till en skola där t.o.m lärarna och rektorn kunde
    intyga till 100% då vi var där och hälsa på att där inte varit någon mobbning bland barnen alls
    och killarna i hans klass han ska börja i blev  rent så Ohhh en ny och han lärde känna ett par av dom direkt och det känns super bra.
    Lex han börja skolan efter sommarlovet så var P på honom direkt, det är fler barn P mobbar.

    Så hade det vart min unge så hade han fått sej en rejält utskällning då jag själv vart utsatt för mobbning från årskurs 1-9. Och jag har berättat för Lex vad som kan hända o.s.v. om man själv mobbar och Lex han har blev så ledsen och sa Men mamma jag gör inget sånt, det kan fröken med berätta och det ni om.
     

  • sextio­talist
    Äldre 29 Aug 15:08
    #4
    MalinEddie skrev 2011-08-24 16:19:04 följande:
    Barn som mobbar andra mår ju ofta dåligt själva. Jag tror att föräldrarna ofta skuldbelägger sig själva och förnekar det hela för att skydda sig själva. Det är självklart tråkigt eftersom mycket skulle kunna lösas de accepterade det hela.
    En fördom, barn kan mobba utan att må dåligt,

    En mobbing kan börja utan avsikter att mobba. Ett missförstånd, en konflikt som går överstyr.
    Vi hade en sådan incident som mitt barn råkade ut för, han blev utfrusen, det var en ny klass, alla kom från olika håll.
    Jag checkade av med en av föräldrarna som jag fått kontakt med, hon checkade av lite med sitt barn. Då hade en av eleverna sagt något som mitt barn hade gjort och alla betraktade då mitt barn som farligt. Jag frågade mitt barn och nej, det hade han inte gjort, tog kontakt med klassläraren som tog in varje barn var för sig så de fick berätta. Då visade det sig att det var en lögn, det bara blev så, ingen anledning. Nu är dom väldigt nära vänner och blev det väldigt snabbt.
    Detta hade kunnat utvecklats sig till en mobbingsituation, men vi (föräldrar och lärare) lyckades hindra det i tidigt stadie.
    När jag pratar med kompisar och lärare så är det ett väldigt vanligt sätt hur mobbing uppkommer. Små saker, som man överlåter åt barnen att reda ut, men de fixar det inte själva, och då blir det värre.

    Sedan finns det givetvis barn som mår dåligt och är utåtagerande. Sedan finns det dom som får "kickar" av att ha makt (även barn), men de tror jag knappast mår dåligt.
  • Litet My
    Äldre 2 Sep 05:41
    #5

    Nu har jag inget barn som mobbar, däremot en som speciellt förr hamnade i trassel och slogs då han inte förstod/förstår det sociala samspelet.

    Jag pratade med förskolan som han då gick på, pratade mycket med barnet om hur man får/inte får göra och hur/vad man kan göra istället för att slåss vilket hjälpte mycket även om det kan hända saker fortfarande, idag går han på "utslussningskola" för barn som just har de problemen han har (svårt med samspelet och låser sig när det blir för många barn) vilket också hjälper honom med verktyg att hantera de svåra situationer som kan uppstå.

    Hade gjort liknande om det varit mobbning det gällt, förutom att jag förmodligen varit både argare och mer frustrerad.

  • Äldre 25 Sep 22:23
    #6

    Jag gör så ung jävlen får en ill röd rumpa o ill röda öron nästan blåa. Så ung jävlen inte kan sitta på flera åra tal. Jag ger ungen ordentligt mycket jävla stryk.O en redig utställning. Hade inte det hjälpt då hade den fått ha ett varmt stryk hjärn på rumpan i flera timmar. Sen hade jag tagit 2 spikar spikat fast ungen på vägen med spikarna på örat. Sen satt stryk hjärnet på öronen. Sen hade jag vänt om ungen rumpan riktad mot mig o sätter strykgjärnet på den. Sen tar jag en mattpiskan o piskar ungen. Jag bara skoja om allt det. Men jag hade skällt ut ungen.

Svar på tråden Föräldrar till mobbare