• Diremo­ne
    Äldre 27 Aug 13:53
    43595 visningar
    25 svar
    25
    43595

    Någon mer som har/haft problem med skav i underlivet vid ridning? Tips?

    Jag rider en gång i veckan sen nått år tillbaka och har hela tiden haft problem (mer eller mindre beroende på vilken häst jag ridit) med att mina blygdläppar blir irriterade och svulnar för att det skaver när jag sitter i sadeln. Jag rider alltid med helskodda ridbyxor, sömfria, välsittande trosor i ett glatt material samt med glidmedel och det gör att det skaver mindre. Men som idag när vi red mycket i nedsutten trav och galopp så är det väldigt ömt. Jag är ju rätt grön så sitter ju inte jättestabilt i sadeln alla gånger och det gör ju inte saken bättre.. =P Undrar om folk här har några fler bra tips? Kan vara allt från materiella saker till tips på hur jag ska sitta stabilare i sadeln och inte glida runt.. Tycker det är roligt med ridningen och vill fortsätta med det så tycker det är väldigt drygt med dethär..

  • Svar på tråden Någon mer som har/haft problem med skav i underlivet vid ridning? Tips?
  • Äldre 27 Aug 13:56
    #1
    -1

    Har du inre blygdläppar som hänger utanför de yttre? För isåfall vet jag att en operation kan lösa det så att man slipper skav och andra besvär

  • Äldre 27 Aug 13:57
    #2

    Jag har haft samma problem med spinningcyklar, då hjälpte det lite att ha ett par vadderade cykelbyxor så sådana kan du ju prova. Bra tips med glidmedel, det har jag aldrig tänkt på. Skrattande

    Du kan ha vestibulit, eller en lättare variant med samma besvär. Har du kollat upp det? Om man har vestibulit får man ont vid samlag också.

  • Diremo­ne
    Äldre 27 Aug 14:50
    #3

    #1 De är aningen utanför, men inte mycket. Vet att det finns operationer, men tycker det känns lite drastiskt då jag inte har några andra besvär med dem =/ #2 Har fått tipset om cykelbyxor tidigare och funderar på att testa, de är ju då dyra bara om man ska ha ett par riktiga =S Jag har inga problem annars, det är bara vid ridningen och då mest vid nedsutten trav och galopp. Skritta/trava en skogstur på ett par timmar är inga problem. Men jag ska ta och kika lite på vestibulit - har hört ordet men vet inte riktigt vad det är..

  • Emy 345
    Äldre 27 Aug 14:54
    #4
    +1

    Det låter som att du inte sitter rätt i sadeln. Du ska sitta på rumpan, inte på "snippan" .. försök att tänka på HUR du sitter i sadeln, då sitter du dessutom stadigare.. =)


    Ett tips är att använda lite tjockare binda =) och bommuls trosor =)

  • Diremo­ne
    Äldre 27 Aug 15:08
    #5

    #4 Jo, det är nog så också, men tycker ändå att jag försöker tänka på hur jag sitter. Men jag märker ju skillnad på sadel och sadel hur mycket det skaver och även om jag verkligen koncentrerar mig på att sitta på sittbenen och ha tyngden där, så kommer ju ändå hela "området" i kontakt med sadeln eftersom den är formad som den är. Sen kan man ju alltid jobba på sittsen, och jag vet att jag tappar den när övningarna blir svåra och man koncentrerar sig på massa andra saker. Så är det ju =)

  • Diremo­ne
    Äldre 27 Aug 15:11
    #6

    #4 jag har funderade idag på väg hem från stallet på att testa just en binda och dränka den med glidmedel. Det är ju friktionen som är boven tror jag =/

  • Äldre 29 Aug 11:30
    #7

    Skyddande vitt vaselin (säljs på tub på Apoteket) kan också fungera.

  • Diremo­ne
    Äldre 29 Aug 16:30
    #8

    #7 Använder glidmedel nu, tror du vasselin är bättre? =)

  • Äldre 29 Aug 20:50
    #9
    Diremone skrev 2011-08-29 16:30:12 följande:
    #7 Använder glidmedel nu, tror du vasselin är bättre? =)
    Det vet jag inte, det är av min gynekolog jag fått rådet att använda vitt vaselin, dock inte mot ridskav. Men om glidmedel funkar för dig så är det väl bra, det är ju gjort för att användas i underlivet.
  • Äldre 16 Sep 20:40
    #10

    Det finns lösa gelsitsar man kan lägga i sadeln som gör det skönare att sitta. Bra både om man är öm framtill eller i sittknölarna.... De liknar de paddar man lägger under sadeln för att skona hästens rygg men är avsedda för att ligga i sadeln istället.

Svar på tråden Någon mer som har/haft problem med skav i underlivet vid ridning? Tips?