• Äldre 28 Aug 20:48
    22044 visningar
    42 svar
    42
    22044

    Lesbiska som har eller planerar insemination!

    Hej! Jag och min partner planerar att inseminera oss, vi ställer oss i kö i oktober. Ska bli sjukt spännande, det är jag som ska bära på barnet. Är det någon mer som ska ingå insemination?
    Vi ska utföra inseminationen på sjukhus i göteborg eftersom vi bor i Västra götaland.
    Men det är klart mycket att tänka på innan. Jag är mest orolig att inseminationen kommer misslyckas eftersom jag hört att det är många som får inseminera sig flera ggr för att lyckas.
    Hoppes det finns någon där ute som vill skriva!:)

  • Svar på tråden Lesbiska som har eller planerar insemination!
  • Amd
    Äldre 14 Oct 15:42
    #11

    Wazzie!... Vi är i samma situation verkar det som. Har ställt oss i kö på sahlgrenska men åkte till Danmark för ett par veckor sedan. Hur har det gått för er? Vi gjorde ett test idag som var negativt. Ska göra ett efter BIM om nu inte mensen kommer. Tiden går så sakta.

    Tusenliljor: Jag håller tummarna för att ni snart blir kallade. Uppdatera gärna vad som händer!:)

    Är det någon som har koll på lagar o regler gällande insemination? Jag o min tjej står i kö här i swe men kommer nog inte bli kallad förrän tidigast i vår. Nu har vi åkt till Danmark för att testa. Vad händer om vi lyckas i Danmark? Åker vi ur kön här i swe?

  • Äldre 15 Oct 20:28
    #12
    Amd skrev 2012-10-14 15:42:46 följande:
    Wazzie!... Vi är i samma situation verkar det som. Har ställt oss i kö på sahlgrenska men åkte till Danmark för ett par veckor sedan. Hur har det gått för er? Vi gjorde ett test idag som var negativt. Ska göra ett efter BIM om nu inte mensen kommer. Tiden går så sakta. Tusenliljor: Jag håller tummarna för att ni snart blir kallade. Uppdatera gärna vad som händer!:) Är det någon som har koll på lagar o regler gällande insemination? Jag o min tjej står i kö här i swe men kommer nog inte bli kallad förrän tidigast i vår. Nu har vi åkt till Danmark för att testa. Vad händer om vi lyckas i Danmark? Åker vi ur kön här i swe?

    Vi står också i kön till SU men har valt Danmark i väntan. Om ni lyckas i Danmark och går igenom en adoptionsprocess så åker ni ur kön i Sverige eftersom ni inte längre räknas som barnlösa. Vet inte om det finns något kryphål. Kanske är olika för olika landsting också!
  • Amd
    Äldre 14 Jan 00:53
    #13

    Jag blir galen av att vänta... Hade man fått ett mer exakt datum så hade det nog varit lättare. Vi har köat i snart 10 mån. Och det är nog ett bra tag till innan det blir vår tur. :(

    Hur går det för er som är inne i tråden? Kommit fram i kön? Plussat?

  • Äldre 3 Mar 12:16
    #14
    Amd skrev 2013-01-14 00:53:54 följande:
    Jag blir galen av att vänta... Hade man fått ett mer exakt datum så hade det nog varit lättare. Vi har köat i snart 10 mån. Och det är nog ett bra tag till innan det blir vår tur. :(

    Hur går det för er som är inne i tråden? Kommit fram i kön? Plussat?
    Vi köade i 12 månader, nästan exakt på dagen. Så det är kanske inte sååå länge kvar. Man kan ringa och höra hur läget är om man vill så kan de kanske ge lite mer koll, om det är två månader eller sex som gäller. Det varierar ju lite hela tiden. :)
  • Äldre 6 Mar 15:20
    #15

    vi fick vänta i ett år + ytterligare några månader innan vi kom igång, nu har vi planerad insemination denna månad :D

  • Äldre 6 Mar 15:28
    #16
    tusenliljor skrev 2013-03-06 15:20:47 följande:
    vi fick vänta i ett år + ytterligare några månader innan vi kom igång, nu har vi planerad insemination denna månad :D
    Vi med! :)
  • Äldre 6 Mar 15:29
    #17
    Repan skrev 2013-03-06 15:28:32 följande:
    Vi med! :)
    spännande. på sahlgrenska?
  • Äldre 6 Mar 15:36
    #18
    tusenliljor skrev 2013-03-06 15:29:53 följande:
    spännande. på sahlgrenska?
    yep yep :)
  • Äldre 12 Mar 20:18
    #19

    Hej! 
    Jätteintressant att läsa om hur det går för er! Hoppas på att försöken blir lyckade:)
    Jag och min flickvän har funderat på att göra inseminationen i Danmark, men har dock en fråga som jag hoppas någon av er kanske har svaret på.. Har hört att den personen som inte bär på barnet måste adoptera barnet, stämmer det bra? Och har då även hört att man måste vara gift för att göra det, är det någon som har koll om det stämmer eller inte?
    Tacksam för svar :) 

  • Äldre 12 Mar 20:57
    #20
    Keeper1 skrev 2013-03-12 20:18:25 följande:
    Hej! 
    Jätteintressant att läsa om hur det går för er! Hoppas på att försöken blir lyckade:)
    Jag och min flickvän har funderat på att göra inseminationen i Danmark, men har dock en fråga som jag hoppas någon av er kanske har svaret på.. Har hört att den personen som inte bär på barnet måste adoptera barnet, stämmer det bra? Och har då även hört att man måste vara gift för att göra det, är det någon som har koll om det stämmer eller inte?
    Tacksam för svar :) 
    Precis så, den som inte föder har inga rättigheter förrän adoptionen gått igenom. Det tar olika länge i olika kommuner och det finns massa trådar om hur det går till, sök på "närståendeadoption". Ni måste vara gifta.
Svar på tråden Lesbiska som har eller planerar insemination!