• PreciousDivine

    Hur länge gjorde det ont att amma?

    Jag har nu ammat i 6 veckor och det gör fortfarande väldigt ont trots att jag använt amningsnapp sedan jag låg på BB. Jag har haft två mjölkstockningar, samma bröst båda gånger. Just nu är det en infekterande känsla i det bröstet, gör väldigt ont när dottern suger och även långt efter att hon sugit klart. Var på vårdcentralen som bara sa att det troligtvis inte är svamp och att det gör ont att amma de första månaderna. Därför undrar jag, hur länge gjorde det ont att amma för dig? Har du flera barn så svara gärna hur det var med första.

    Utveckla gärna era svar. Just nu känns det rätt hopplöst att det någonsin kommer kännas okej i bröstvårtorna, det gör ont bara jag råkar nudda dem.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-08 08:56
    Ni som svarar att det aldrig slutade göra ont, hur länge ammade ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge gjorde det ont att amma?
  • Bollen2

    Tror mellan 4-5 veckor gjorde det ont, riktigt ont!! Bebisen ville sutta länge och ofta, det var faktiskt väldigt plågsamt för min del.. Bröstvårtorna blev blåsiga, blodiga och söndersuttade. Kanske för han suttade så hårt.

  • Två döttrar och en son

    En månad ungefär nu med tredje barnet. Trots bra tag och allt annat var optimalt. Det bara tog den tiden att vänja brösten och sen så slutade hon väl att amma så otroligt ofta också.

    Samma med andra tror jag...

    Första barnet gjorde det nog ont längre, ca 6-8 veckor nåt. Hade inte så bra tag om bröstet då.

    Det är vanligt och normalt enligt mig att det gör ont de första veckorna.
    Men man ska vara jättenoga med att få hjälp (om man inte är helt säker själv) med rätt tag och ta hand om brösten och sig själv. Ger det inte med sig efter en månad eller max två så bör man nog söka hjälp för det för då kan det ju vara något annat än bara invänjning.  

  • Emma0709

    Det är säker himla olika, men jag hade fruktansvärt ont i ca 8 veckor!! sjukt ont, men det blev lite bättre för varje vecka! Och efter ca 2 månader va värken helt borta och äntligen kunde jag amma och ha den dära mysiga stunden!

    Jag luftade tokmycket, man gick omkring som en nudist typ, men det hjälpte mig!

    Hoppas det blir bättre:)
          

     


  • LinnV

    Jag hade ont 3-4 dagar sen hade jag inga mer problem, med andra barnet. Första minns jag inte..

  • BettanB
    Fr1dlyst skrev 2011-08-30 17:57:26 följande:
    Jag har aldrig haft ont när jag ammat mina två barn. Bara när de började bitas! Skrattande
    Samma här.
    I BettanMansion är sorgen randig.
  • Makka Pakka

    2-3 veckor med första, första veckan hade jag lite små sår som försvann sen fortsatte det göra ont varje ggn precis när han började amma och höll sig i ca. 1 min.. alltså inte så farligt.

    Med andra knappt 1 vecka att det kändes nåt.. 


    ♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Lindreas

    Det finns en risk att man får en bakterieinfektion när man ammar, och det påvisas genom att man gör en odling på bröstmjölken hos läkaren, vad jag har hört då är att det gör ont långt in i bröstbenet liksom.

  • PreciousDivine

    Inatt har jag knappt kunnat sova, bröstet värker för mycket. Har börjar göra ont även i den andra bröstvårtan. Ringde läkaren igen som skrev ut någon slags kapsel, engångsantibiotika förstod jag det som. Men hon tyckte jag även skulle ringa amningsmottagningen och höra vad dem tror, eftersom hon var osäker på vad det kunde vara. Kapseln skulle iaf hjälpa mot svampinfektion men inte mot en bakteriell infektion. Hoppas verkligen det hjälper, det är inte kul alls just nu.

  • Emmeliina

    Min dotter är 5 månader o jag ammar fortfarande. O det gör ont varje gång. Får sår heeeeela tiden trots att jag fått hjälp från alla möjliga o försökt ändra ställningar o hennes grepp men det går bara inte. O inte tar hon flaska heller så jag står snällt ut, gråter ibland av smärta o hoppas att det snart är slut.


    Nicole 110322 <3
Svar på tråden Hur länge gjorde det ont att amma?