• Äldre 30 Aug 17:47
    34650 visningar
    48 svar
    48
    34650

    Hur länge gjorde det ont att amma?

    Jag har nu ammat i 6 veckor och det gör fortfarande väldigt ont trots att jag använt amningsnapp sedan jag låg på BB. Jag har haft två mjölkstockningar, samma bröst båda gånger. Just nu är det en infekterande känsla i det bröstet, gör väldigt ont när dottern suger och även långt efter att hon sugit klart. Var på vårdcentralen som bara sa att det troligtvis inte är svamp och att det gör ont att amma de första månaderna. Därför undrar jag, hur länge gjorde det ont att amma för dig? Har du flera barn så svara gärna hur det var med första.

    Utveckla gärna era svar. Just nu känns det rätt hopplöst att det någonsin kommer kännas okej i bröstvårtorna, det gör ont bara jag råkar nudda dem.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-08 08:56
    Ni som svarar att det aldrig slutade göra ont, hur länge ammade ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge gjorde det ont att amma?
  • Två döttra­r och en son
    Äldre 1 Sep 11:02
    #31
    Emmeliina skrev 2011-09-01 08:46:40 följande:
    Min dotter är 5 månader o jag ammar fortfarande. O det gör ont varje gång. Får sår heeeeela tiden trots att jag fått hjälp från alla möjliga o försökt ändra ställningar o hennes grepp men det går bara inte. O inte tar hon flaska heller så jag står snällt ut, gråter ibland av smärta o hoppas att det snart är slut.

    Vad jobbigt....
    Men vad otroligt strongt av dig att härda ut!
    Ja, du har kanske inte något val heller om hon inte tar emot ersättning heller.....
    Men gröt då?
    Min dotter på 6,5 mån vägrar välling men gröt däremot det älskar hon! Helst äpplegröten.   
  • Äldre 1 Sep 11:10
    #32

    Jag röstade 1-2 veckor. När jag fick min dotter för 2 1/2 år sedan hade jag problem med såriga bröstvårtor redan på BB, min dotter var ivrig och ville ha mat och sög snett och jag fick inte rättat till henne ordentligt.

    Jag fick väldigt bra hjälp av amningsmottagningen på sjukhuset, med råd och tips och de sa att om det fortsätter att göra ont efter de första 3-4 dagarna så ska man söka hjälp för det ska inte göra ont att amma, mer än i början när bröstvårtorna ska vänja sig.

    När jag fick min son för 4 veckor sedan så var jag mer noga med hur vi satt och hur han fick fatt och då kändes det bara de första dagarna. Så sök hjälp hos dem som kan amning, amningsmottagningen på sjukhuset, om ditt sjukhus har en sådan, eller så finns det en ideel organisation som jag tror heter amningshjälpen som kan hjälpa, BVC ska också kunna hjälpa till.

  • Äldre 1 Sep 13:16
    #33
    Två döttrar och en son skrev 2011-09-01 11:02:36 följande:
    Vad jobbigt....
    Men vad otroligt strongt av dig att härda ut!
    Ja, du har kanske inte något val heller om hon inte tar emot ersättning heller.....
    Men gröt då?
    Min dotter på 6,5 mån vägrar välling men gröt däremot det älskar hon! Helst äpplegröten.   
    Ja amning för mig e verkligen inte så mysigt som jag trodde det skulle vara. O får jag ett barn till vill jag absolut inte amma. Det har blivit för mycket denna gången helt enkelt.
    Jo gröt älskar hon o det får hon på kvällen, mer klarar inte hennes mage just nu verkar det som. Blir stenhård :/ Hon får vanlig matpuré till lunch också. Så nu ammar jag inte mer än ca 8 ggr per dygn jämfört med typ 18 innan, men ändå försvinner inte såren. Bröstvårtorna vill nog helt enkelt inte... 
    Nicole 110322 <3
  • Disan
    Äldre 2 Sep 09:34
    #34

    Tills jag slutade...

  • Äldre 3 Sep 20:38
    #35

    putt...

  • Äldre 6 Sep 13:21
    #36

    Med min första son gjorde det jätteont i 8 veckor. Hade amningskåpor. Ammade ändå länge, för det skulle man ju.....??? Men han var sällan helt nöjd utan jag blev om en napp...ja för napp vägrade han.


    Med andra barnet, en dotter, gjorde det inte alls ont. Ammade i 3 mån, sen förstod jag det som att hon inte blev mätt. Vi övergick till flaska, men vi fick kämpa ett tag så hon skulle ta den. Napp har hon vägrat.


    Har nu fått mitt tredje barn, en dotter. Hon är 1 vecka gammal. Det började göra sjukt ont, kändes som en piraya som åt och åt...så efter en hel...natt gav vi lite ersättning. Dagen efter skulle vi på återbesök på BB. jag fick amningskåpor och hon tyckte vi kan ge ersättning ibland så brösten får vila. Men jag tycker det är svårt att veta med allt, nyss satt jag å ammade en timma, på båda brösten, men hon verkade inte nöjd...så sen åt hon aven lite ersättning.
    Jag ska ge det lite tid, men kommer sluta med amning om hon ändå inte blir mätt och nöjd. Hon tar napp ibland:)

  • Äldre 7 Sep 14:42
    #37

    Gjorde AVSKYVÄRT ont i de 3 mån jag ammade mina två, verkligen fullkommligt vidrigt (blir tårögd när jag tänker på det).


    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Äldre 7 Sep 18:37
    #38

    Det gjorde något så FRUKTANSVÄRT ont första 2 veckorna med äldsta barnet. Betydligt ondare än förlossningsvärkar faktiskt. Sedan blev det lite bättre med tiden, och vid 6 veckor var det nog bra. Men jag hade besvär i ena bröstet till och från hela första året. Jag slutade inte amma sonen förrän nu i somras (2 år och 11 mån) och hade såklart inga som helst problem med smärta när andra barnet kom för 8 månader sedan.

  • Äldre 18 Sep 21:53
    #39

    Hade jättejätteont i ca. 2 månader. Såriga bröstvårtor, mjölkstockningar, svamp och bröstinflammationer. Var verkligen hur hemskt som helst. Var som värst när sonen var runt 7 veckor, då blev jag inlagd på kvinnokliniken och fick antibiotika intravenöst mot bröstinflammationen. Någon vecka efter det började amningen bli bättre. Nu är sonen snart 4 månader och amningen är underbar!


    Liam 100212 ♥ Elliot 110525 ♥
  • Muslim­ska mamman
    Äldre 19 Sep 04:46
    #40

    Det slutade aldrig att göra ont. Jag slutade amma när mitt barn var två månader, men inte för att jag ville utan på grund av att jag blev mycket sjuk och mjölken försvann helt under den tid jag inte fick amma på grund av mediciner. Pumpningen gick inget bra även fast jag visste hur det skulle gå till (pumpade mycket på neo). Men under ungefär en månads tid hade jag redan då inte tillräckligt med mjölk utan varvade amning med mjölkersättning. På dagarna var det amning och om mitt barn ammat klart men fortfarande var hungrig fick det flaska tills det blev mätt. Men smärtan var obeskrivlig men fick stå ut ändå eftersom bröstmjölken ju är det bästa för barnet (om den är fet nog).

  • Äldre 19 Sep 15:55
    #41

    Har inte läst vad andra svarat men jag kan säga att jag hade ont i 3 månader och det berodde på svamp även om läkaren på BVC påstod att det inte "såg ut så". Svampen på mamman syns ju oftast inte eftersom bäbisen suger hela tiden,

    Jag försökte att få svar från andra hur länge de hade ont och som förstföderska så vet man ju inte HUR mycket det ska kännas. Jag kan säga att efter en kur som vi till slut fick utskriven (tabletter som jag åt) så gick det över och då gjorde det nästan inte ont ALLS. Som min barnmorska sa innan vi gick hem från BB var att det till och med är skönt att amma, det förstod jag aldrig den första tiden men nu har jag kunnat känna det även om det inte är så ofta (han suger ganska intensivt). Självklart gör det ont innan man är "härdad" men det bör inte ta så lång tid.

    Nu kan jag tillägga att min son hade mycket svamp i munnen vilket ditt barn kanske inte har. PM´a mig gärna om du har frågor för jag vet hur olidligt det kan vara! Jag kunde inte heller ta på bröstvårtorna och det gjorde ont när jag duschade. GAH!

  • Äldre 19 Sep 18:38
    #42
    Eldig72 skrev 2011-09-19 15:55:23 följande:
    Har inte läst vad andra svarat men jag kan säga att jag hade ont i 3 månader och det berodde på svamp även om läkaren på BVC påstod att det inte "såg ut så". Svampen på mamman syns ju oftast inte eftersom bäbisen suger hela tiden,

    Jag försökte att få svar från andra hur länge de hade ont och som förstföderska så vet man ju inte HUR mycket det ska kännas. Jag kan säga att efter en kur som vi till slut fick utskriven (tabletter som jag åt) så gick det över och då gjorde det nästan inte ont ALLS. Som min barnmorska sa innan vi gick hem från BB var att det till och med är skönt att amma, det förstod jag aldrig den första tiden men nu har jag kunnat känna det även om det inte är så ofta (han suger ganska intensivt). Självklart gör det ont innan man är "härdad" men det bör inte ta så lång tid.

    Nu kan jag tillägga att min son hade mycket svamp i munnen vilket ditt barn kanske inte har. PM´a mig gärna om du har frågor för jag vet hur olidligt det kan vara! Jag kunde inte heller ta på bröstvårtorna och det gjorde ont när jag duschade. GAH!
    Ser man tydligt om bebisen har svamp i munnen? Är det samma sak som det som kallas torsk?
    Jag frågade min BVC-sköterska om detta, men hon tyckte att det såg ok ut i bebisens mun...
    Blev lite osäker nu när jag läste det du skrev, för jag har också ganska ont i bröstvårtorna när jag duschar osv... (amningen börjar kännas ok nu dock, bebis är två veckor och såren på bröstvårtorna har läkt)
  • Äldre 19 Sep 18:44
    #43

    Med första barnet gjorde ont i 1-2 veckor, pga såriga bröstvårtor. Sedan fick jag 3 mjölkstockningar under amningsperioden på 8 månader.

    Andra barnet gjorde det aldrig ont att amma med, förutom när brösten blev lite ömma av för mycket snuttande och då fick vi ta en paus och vyssa istället. (Använde mig som napp) Ammade i 10 månader.

  • Äldre 19 Sep 18:58
    #44

    For mig gjorde det inte ont alls sa lange, kanske 3-5 dagar, jag ar valdigt for amning men hade jag fatt sa ont som ni beskriver hade jag ju aldrig fortsatt! Finns val ingen vits att pajja hela bebis tiden med att matningen ska gora sa ont! Jag tycker verkligen det ar starkt av er som fortsatt, men samtidigt tycker jag ocksa det ar synd att vi blir pushade att fortsatta med amningen trots att vi lider! Jag helammar min lille kille som blir 5 manader den 22e, for oss har amningen varit riktigt praktisk, jag har sluppit ga ur sangen pa natten, har alltid haft maten med mig och allt annat vad det nu har inneburit. Men hade varje maltid varit en pina hade det ju forstort det mesta, sitta och spanna sig av smarta varje gang kan ju verkligen inte va kul. Sen annu varre klart om dom vagrar flaska... 

  • Äldre 20 Sep 13:58
    #45
    Sereena skrev 2011-09-19 18:38:12 följande:
    Ser man tydligt om bebisen har svamp i munnen? Är det samma sak som det som kallas torsk?
    Jag frågade min BVC-sköterska om detta, men hon tyckte att det såg ok ut i bebisens mun...
    Blev lite osäker nu när jag läste det du skrev, för jag har också ganska ont i bröstvårtorna när jag duschar osv... (amningen börjar kännas ok nu dock, bebis är två veckor och såren på bröstvårtorna har läkt)
    Ja det är samma som torsk och man ser tydligt en vit beläggning på tungan. I vårt fall så hade han även på insidan av kinderna också. Från början trodde jag bara att det var beläggning efter mjölken men jag insåg att det inte försvann. Ofta så säger de att det hjälper att få bort svamp/torsk med att dutta med vichyvatten men det hjälpte inte i vårt fall.

    Vi smittade varandra så när han fick bort det så blev han väl smittad i och med att jag bar på det. Eftersom jag inte blev "trodd" på bvc att jag skulle vara smittad så slutade det med att jag grät på kvällarna eftersom vi inte kom till rätta med det och jag ringde till slut en kvinna från amningshjälpen och eftersom hon var av samma åsikt som jag så kunde jag stå på mig på bvc och fick hjälp.

    I ditt fall så är det säkert så att bröstvårtorna fortfarande är känsliga eftersom det bara gått två veckor och sköterskan borde med största sannolikhet se om ditt barn har svamp eller inte. I vårt fall så såg de klart och tydligt att vår kille hade svamp.
  • enny signat­ur
    Äldre 20 Sep 14:00
    #46

    Jag vet inte, några veckor eller så? Jag minns faktiskt inte, 2 månander?

  • Äldre 21 Sep 13:56
    #47

    Med första sonen gjorde det ont ca 2 v. Var hemskt, så var orolig när jag fick andra sonen, men då gick det nästan helt smärtfritt. Gjorde bara ont första dagarna. Kom på att de tog olika grepp. Den första tog musbett och vek in underläppen hela tiden och min lille han gapade rejält redan på bb.

  • Soe
    Thu 8 Oct 2020 21:51
    #48

    Första barnet: mjölkstockning och såriga bröstvårtor. Löste med att pumpa ut mjölk när det var stockat. Smörjde in med purelan o bröstmjölk. Blev bättre efter 3 veckor.

    Andra barnet: ont inte bara i bröstvårtor när det suger på dem utan även i bröstet som barnet inte suger på, när det sugs på det andra bröstet. Alltså när mjölken drivs fram så gör det svinont o hela bröstet, inte bara vårtan. Men de blev inte såriga. Slutade göra ont efter 4 veckor.

Svar på tråden Hur länge gjorde det ont att amma?