• Anonym
    Äldre 1 Sep 20:15
    119850 visningar
    126 svar
    126
    119850

    Hur mycket arvode har ni`?

    Ni som är familjehem. Vad har ni för arvode och "ersättning"?
    Tycker mitt verkar så lågt, inte för att jag gör det för pengarna, men undra mest!

  • Svar på tråden Hur mycket arvode har ni`?
  • Anonym (inte klokt)
    Äldre 12 Oct 13:22
    #21

    Jag tycke det är bra att det finns SERIÖSA familjehem vid behov!

    Men konstigt är att inte SOC kollar upp bättre när det gäller dessa familjehem. Det finns dom som själv ha egna barn och tar emot andras och får väldigt mycket ersättning för det - men det går ju inte till det som det skall?!

    Plötsligt har man råd att flytta till nyare och större hus, åka på semester inte en utan flera, köpa husvagn, byta bil m.m. ja listan kan göras lång. Deras egna barn har båda TV på sina rum fina dyrbara sängar, leksaker och möbler, medan de mottagna barnen har det billigast möjliga från IKEA (vuxensäng) och en gammal gästsäng med nät????? Kläderna ärvs från deras egna barn, så även deras  "vokabulär"  som de barnen de tagit hand om inte är vana vid. Jag mår ila när jag hörde från min väninna att hennes små barnbarn har det så. Nu skriver ni att det finns säkert en orsak till att de blivit omhändertagna TILLFÄLLIGT! Detta har heller inte familjen de vistas hos förstått, utan de har ju gett "familjehemmet" en kanoninkomst utan ansvar anser jag! Men nu håller jag på att hjälpa de gå vidare att kolla upp vart pengarna går! Barnen var väluppfostrade rena o hela när familjehemmet tog över TILLFÄLLIGT!!! Eftersom det är första gången för familjehemmet att "ta hand om" andras barn och dessutom är unga o oerfarna, så kan man ju också undra om SOC inte hade någon annan lösning. För som det är nu är min väninna helt fördärvad av vad barnbarnen går igenom! Min väninna berättade att när hon haft kontakt med ena barnet grät barnet när hon ringde då frågade hon den där unga oerfarna mamman varför är han ledsen? Jag vet inte fick hon till svar var fanns trösten som hans egna mamma gav honom så fort det var något????? Då fick min väninna prata med honom och tröstade honom "genom telefon" precis som hans riktiga mamma gör.Gråter

    Därför ett gott råd till er som beter er så - ni är ju där istället för föräldern just nu varför inte bete er så då?

    Stort tack till alla er som finns där som en seriös resurs för barn som av en eller annan anledning har det svårt, men till er andra - gör något annat istället för ni blir snart påkomna tro mig! 

    Från en medmänniska med hjärtat på rätt ställeHjärta         

  • Äldre 17 Oct 21:27
    #22

    Herregud vad mycket ni får! Vi får 7500kr i ersättning och 4000kr i omkostnader (inkl. barnbidrag).

  • Anonym (Intre­sserad­)
    Äldre 18 Oct 13:27
    #23

    Får man barnbidrag för placerade barn också? Det var inte den frågan jag skulle ställa egentligen men såg att någon skrivit att det var inkl barnbidrag och då blev jag bara nyfiken. Trodde inte man fick det. Så den frågan var bara en parentes. Här kommer mina riktiga frågor :)

    Funkar det att ha egna barn hemma med placerade barn. Vi är ett gift par med tre egna barn, äldsta är 7 år och yngsta 2 år. Vi är inte redo ännu men vi båda älskar barn och vi skulle verkligen vilja bli familjehem om något år för vi känner som ni att det behövs trygga bra familjehem. Undrar bara hur stora barnen måste bli?

    Vi skulle helst vilja ha ett sådant litet barn som möjligt som placering för att få vara med från början och för att våra egna barn skall få vara med från början och vara delaktiga. Tänker vi helt galet tycker ni? 

  • Anonym (HH)
    Äldre 18 Oct 13:38
    #24
    Anonym (Intresserad) skrev 2013-10-18 13:27:25 följande:
    Får man barnbidrag för placerade barn också? Det var inte den frågan jag skulle ställa egentligen men såg att någon skrivit att det var inkl barnbidrag och då blev jag bara nyfiken. Trodde inte man fick det. Så den frågan var bara en parentes. Här kommer mina riktiga frågor :) Funkar det att ha egna barn hemma med placerade barn. Vi är ett gift par med tre egna barn, äldsta är 7 år och yngsta 2 år. Vi är inte redo ännu men vi båda älskar barn och vi skulle verkligen vilja bli familjehem om något år för vi känner som ni att det behövs trygga bra familjehem. Undrar bara hur stora barnen måste bli? Vi skulle helst vilja ha ett sådant litet barn som möjligt som placering för att få vara med från början och för att våra egna barn skall få vara med från början och vara delaktiga. Tänker vi helt galet tycker ni? 

  • Anonym (HH)
    Äldre 18 Oct 13:40
    #25
    Anonym (Intresserad) skrev 2013-10-18 13:27:25 följande:
    Får man barnbidrag för placerade barn också? Det var inte den frågan jag skulle ställa egentligen men såg att någon skrivit att det var inkl barnbidrag och då blev jag bara nyfiken. Trodde inte man fick det. Så den frågan var bara en parentes. Här kommer mina riktiga frågor :) Funkar det att ha egna barn hemma med placerade barn. Vi är ett gift par med tre egna barn, äldsta är 7 år och yngsta 2 år. Vi är inte redo ännu men vi båda älskar barn och vi skulle verkligen vilja bli familjehem om något år för vi känner som ni att det behövs trygga bra familjehem. Undrar bara hur stora barnen måste bli? Vi skulle helst vilja ha ett sådant litet barn som möjligt som placering för att få vara med från början och för att våra egna barn skall få vara med från början och vara delaktiga. Tänker vi helt galet tycker ni? 

    Är inte det finaste o bästa uppoffringen om man tar sig sn ett barn utefter familjen o barnens behov ? Istället för att tro att man ringa o be om en bäbis typ ? Tycker inte er dröm av detta stämmer med verkligheten.
  • Anonym (Intre­sserad­)
    Äldre 18 Oct 13:45
    #26

    Visst är det väl så, men det måste stämma in i vår familj också annars blir det inget bra alls. Arbetar som lärare och har sett många placeringars om inte funkar, inte för att famliljen som tar emot är dålig utan för att det inte blev någon bra matchning. Det är viktigt att veta vad som passar in i sin familj för att det skall bli på bästa sätt tror jag. Tänk att det ofta är så hård ton i de flesta familjehemstrådar... När någon frågar om något så blir den nästan alltid påhoppad eller bemött med en atittyd som säger att personen i fråga är korkad och egoistisk men att den som svarar minsann är så bra och har koll på allt. Det är ganska skrämmande tycker jag. 

    Ja ja tack för din syn på saken. 

  • Anonym (hmm)
    Äldre 18 Oct 13:47
    #27
    Anonym (Intresserad) skrev 2013-10-18 13:27:25 följande:
    Får man barnbidrag för placerade barn också? Det var inte den frågan jag skulle ställa egentligen men såg att någon skrivit att det var inkl barnbidrag och då blev jag bara nyfiken. Trodde inte man fick det. Så den frågan var bara en parentes. Här kommer mina riktiga frågor :)

    Funkar det att ha egna barn hemma med placerade barn. Vi är ett gift par med tre egna barn, äldsta är 7 år och yngsta 2 år. Vi är inte redo ännu men vi båda älskar barn och vi skulle verkligen vilja bli familjehem om något år för vi känner som ni att det behövs trygga bra familjehem. Undrar bara hur stora barnen måste bli?

    Vi skulle helst vilja ha ett sådant litet barn som möjligt som placering för att få vara med från början och för att våra egna barn skall få vara med från början och vara delaktiga. Tänker vi helt galet tycker ni? 

    Vad menar du med "vara med från början"?

    Du vet väl att placerade barn är till låns och SKA JOBBAS HEM SÅ SNART SOM BARA GÅR?!!!! 

    DU/NI ska INTE bli familjehem hoppas jag! 
  • Anonym (HH)
    Äldre 18 Oct 13:57
    #28
    Anonym (Intresserad) skrev 2013-10-18 13:45:23 följande:
    Visst är det väl så, men det måste stämma in i vår familj också annars blir det inget bra alls. Arbetar som lärare och har sett många placeringars om inte funkar, inte för att famliljen som tar emot är dålig utan för att det inte blev någon bra matchning. Det är viktigt att veta vad som passar in i sin familj för att det skall bli på bästa sätt tror jag. Tänk att det ofta är så hård ton i de flesta familjehemstrådar... När någon frågar om något så blir den nästan alltid påhoppad eller bemött med en atittyd som säger att personen i fråga är korkad och egoistisk men att den som svarar minsann är så bra och har koll på allt. Det är ganska skrämmande tycker jag.  Ja ja tack för din syn på saken. 

    Missförstå mig inte. Fantastiskt fint att tanken finns hos er !! Men varför inte öppna upp för det mest behövande barnet ? Istället för att vänta in en nyfödd ? Ni kommer ju vara med från början, från början på detta barns resa på en utmaning !!
  • Anonym (hmm)
    Äldre 18 Oct 14:03
    #29
    Anonym (Intresserad) skrev 2013-10-18 13:45:23 följande:
    Visst är det väl så, men det måste stämma in i vår familj också annars blir det inget bra alls. Arbetar som lärare och har sett många placeringars om inte funkar, inte för att famliljen som tar emot är dålig utan för att det inte blev någon bra matchning. Det är viktigt att veta vad som passar in i sin familj för att det skall bli på bästa sätt tror jag. Tänk att det ofta är så hård ton i de flesta familjehemstrådar... När någon frågar om något så blir den nästan alltid påhoppad eller bemött med en atittyd som säger att personen i fråga är korkad och egoistisk men att den som svarar minsann är så bra och har koll på allt. Det är ganska skrämmande tycker jag. 

    Ja ja tack för din syn på saken. 

    Lägg ner dom där tankarna, du passar inte som familjehem åt något barn alls. Ta hand om alla dom ni har istället!
  • Anonym (HH)
    Äldre 18 Oct 14:08
    #30

    På vilket sätt kan det bli en dålig matchning ?

Svar på tråden Hur mycket arvode har ni`?