• Anonym
    Äldre 1 Sep 20:15
    119846 visningar
    126 svar
    126
    119846

    Hur mycket arvode har ni`?

    Ni som är familjehem. Vad har ni för arvode och "ersättning"?
    Tycker mitt verkar så lågt, inte för att jag gör det för pengarna, men undra mest!

  • Svar på tråden Hur mycket arvode har ni`?
  • Äldre 19 Oct 15:19
    #41

    Det är hur bra som helst när det är så :)

    Men det alla inte verkar förstå är att verkligheten inte alltid är så att barnen blir placerade i ett familjehem i en månad o sen ska dom tillbaka till sina biologiska föräldrar.

    Alla familjehemssituationer ser olika ut och det är de man måste förstå.
    Självklart är grundtanken att ett familjehem bara är tillfälligt men man måste oxå veta att det kan bli ett livslångt uppdrag!
    Och tar man emot ett litet spädbarn så måste man ge den all den kärlek som man ger till sina biologiska barn för annars växer detta barn upp och blir riktigt emotionellt störd. men samtidigt så måste man se till så inte de biologiska föräldrarna glöms bort, även om inte umgängen är möjligt.

  • nymedl­em
    Äldre 19 Oct 17:10
    #42
    Millan13 skrev 2013-10-19 15:19:24 följande:
    Det är hur bra som helst när det är så :)

    Men det alla inte verkar förstå är att verkligheten inte alltid är så att barnen blir placerade i ett familjehem i en månad o sen ska dom tillbaka till sina biologiska föräldrar.

    Alla familjehemssituationer ser olika ut och det är de man måste förstå.
    Självklart är grundtanken att ett familjehem bara är tillfälligt men man måste oxå veta att det kan bli ett livslångt uppdrag!
    Och tar man emot ett litet spädbarn så måste man ge den all den kärlek som man ger till sina biologiska barn för annars växer detta barn upp och blir riktigt emotionellt störd. men samtidigt så måste man se till så inte de biologiska föräldrarna glöms bort, även om inte umgängen är möjligt.

    Jag tror det är en försvinnande liten del föräldrar som är så skadliga för deras egna barn att umgänge inte är möjligt.

    Det vanligaste scenariet är att familjehemmen (och ibland även soc) motverkar barnens umgänge och kontakt med sina föräldrar.

    Jag har aldrig stött på ett "bra" familjehem så jag tror att det är extremt ovanligt!   
  • Anonym (nöjd)
    Äldre 19 Oct 18:45
    #43
    nymedlem skrev 2013-10-19 17:10:40 följande:

    Jag tror det är en försvinnande liten del föräldrar som är så skadliga för deras egna barn att umgänge inte är möjligt.

    Det vanligaste scenariet är att familjehemmen (och ibland även soc) motverkar barnens umgänge och kontakt med sina föräldrar.

    Jag har aldrig stött på ett "bra" familjehem så jag tror att det är extremt ovanligt!   

    Din första mening håller jag med om helt och hållet! Jag har varit jourhem i många år innan vi blev familjehem, så jag vet att det stämmer. Att ha fungerande umgängen gynnar ALLA och man kan nästan alltid få det att fungera, om man vill!

    Men annars tycker jag att det är synd att du så kategorsikt "dumförklarar" merparten av alla familjehem. Vi är många som gör ett otroligt jobb med dessa barn och deras föräldrar.

    Jag önskar SÅ att du kunde vara "en fluga på vår vägg", att du kunde se och höra oss, barnen och deras mamma och förstå hur väl barnen mår!    
  • Anonym (Foste­rhem)
    Äldre 20 Oct 09:45
    #44
    Millan13 skrev 2013-10-18 21:10:35 följande:



    Men du förstår, det är inte alltid föräldrarna klarar av att ta tillbaka sitt barn tidigare! Och man kan ju då fråga sig om ett barn som inte vet om någon annan familj än sitt familjehem ska bli tvingad att flytta till en tant och farbror som man kanske bara har träffat en gång i veckan och nu börja säga mamma o pappa till dom för att dom födde barnet!




    Tyvärr så är det så verkligheten ser ut eftersom blodsbanden är viktigast enligt soc (och hälften av er i den här tråden)!
    Ett barn kan vara mycket äldre än 3 år när soc anser att föräldrarna är kapabla att ta hand om barnet igen!
    Det senaste stycket är inte sant. När ett barn varit fosterhemsplacerat (ja, fosterhem, det blir inte vackrare för att man försöker sätta bättre ord på det) i mer än 3 år ska en vårdnadsöverflyttning alltid övervägas. Med andra ord är de här barnstölderna enbart tvångsadoptioner.
    nymedlem skrev 2013-10-19 17:10:40 följande:

    Jag tror det är en försvinnande liten del föräldrar som är så skadliga för deras egna barn att umgänge inte är möjligt.

    Det vanligaste scenariet är att familjehemmen (och ibland även soc) motverkar barnens umgänge och kontakt med sina föräldrar.

    Jag har aldrig stött på ett "bra" familjehem så jag tror att det är extremt ovanligt!   
    Absolut, soc gör väldigt märkliga bedömningar när barn ska omhändertas och placeras i fosterhem.

    I fosterhemmen ses "bioföräldrarna" bara som jobbiga för att de vill ha kontakt med sitt/sina barn, och man vill gärna ha vårdnadsöverflyttning så snabbt som möjligt för att kunna manövrera bort de här jobbiga personerna ut barnets liv.

    Och det viktigaste är PENGAR. Hela tiden pengar. Ska man ta emot ett barn i sitt hem ska det självklart göras för att man vill det, arvode och ersättning ska inte utgå för det är då man får alla dessa olämpliga fosterhem som bara vill tjäna pengar på andras olycka. Barnbidraget ska räcka, precis som det får räcka för barnets föräldrar. Hur kan ett barn plötsligt kosta 8000-11000 i månaden? Nej, inte mycket går till barnen, det går till semestrar (som fosterbarnen ibland inte ens får följa med på) och husrenoveringar (för fosterhem orsakar väldigt mycket slitage på huset, mer än egna barn).

    Tror ni mig inte kan ni ju läsa vad de själva skriver på familjehemmet.se

  • Anonym (Foste­rhem)
    Äldre 20 Oct 09:52
    #45
    Fosterbarn orsakar mer slitage på huset, skulle det förstås vara.

    Kan ju nämna en sak till, barn kan  omplaceras väldigt många gånger under fosterhemsplaceringen. Hörde om en tjej som flyttats runt 11 gånger! Hon berättade att hundar får man bara omplacera tre gånger, men barn får man flytta hur många gånger som helst.... I tvångsadoptionsbranschen behnadlas barn sämre än hundar - på många sätt.

    Detta är en skitig bransch, och den kan bara saneras genom att alla "arvoden" och "ersättningar" tas bort. Då och först då kommer folk ta emot barn för att de vill det och inte för att tjäna pengar på det. Jag bir illamående när jag ser folk skriva "Jag vill hjälpa barn." Jaså? Får se hur mycket du vill hjälpa när du inte får en massa sköna kulor för det...

    Ja, och så ska alla socionomer få en utbildning värd namnet samt tjänstemannaansvar. Då kanske vi slipper se alla tvångsadoptioner....
  • Anonym (nöjd)
    Äldre 20 Oct 10:55
    #46

    Familjehemsföräldrar är helt vanliga människor som inte ENBART kan leva på luft, vatten o kärlek. Vi har ett hem som kostar att bo i, vi behöver mat och har alla de andra utgifter som andra människor har, + en del extra utgifter utöver det.

    Jag är hemma på heltid för att vårt uppdrag som familjehem kräver det. Då behöver jag också ha en ersättning för det som gör att familjens ekonomi går runt. Att erbjuda våra lånebarn en fin uppväxtmiljö på alla olika plan är självklart, utifrån den standard vi har och har haft även innan de kom till oss.

    Att arbeta utöver vårt uppdrag hade aldrig funkat, då barnen kräver oerhört mycket mer än andra barn gör, pga. den traumatiska start de fått i livet.. Det är väldigt många olika möten och träffar och besök varje månad, med soc, psykolog, förskola, bup, umgängen, läkarbesök  etc etc. Jag kör en massa bil till alla umgängen för att barnen ska få träffa mamma, syskon, moster, morföräldrar etc. En arbetsgivare hade aldrig accepterat så mycket frånvaro, frånvaro som dessutom ofta skulle uppstå akut, mycket händer som behöver åtgärdas snarast.

    Om vi hade önskat bli rika på pengar så hade vi valt att utbilda oss till ett yrke som hade gett hög status och karriärmöjligheter = topplön!

    Nu har vi i stället valt att bli rika på upplevelser och inre tillfredsställelse, genom hög livskvalitet med mycket tid tillsammans i familjen. Att få följa dessa små barn och vägleda dem genom livet känns värdefullt. Att få lära känna deras ursprungsfamilj o ta del av deras historia och ha en relation med dem över tid känns fint.  

    Våra fyra biobarn är vuxna och självgående, vi har all tid och ork i världen att satsa på dessa små ljuvliga ungar!      

  • nymedl­em
    Äldre 20 Oct 11:01
    #47
    Anonym (nöjd) skrev 2013-10-20 10:55:18 följande:
    Familjehemsföräldrar är helt vanliga människor som inte ENBART kan leva på luft, vatten o kärlek. Vi har ett hem som kostar att bo i, vi behöver mat och har alla de andra utgifter som andra människor har, + en del extra utgifter utöver det.

    Jag är hemma på heltid för att vårt uppdrag som familjehem kräver det. Då behöver jag också ha en ersättning för det som gör att familjens ekonomi går runt. Att erbjuda våra lånebarn en fin uppväxtmiljö på alla olika plan är självklart, utifrån den standard vi har och har haft även innan de kom till oss.

    Att arbeta utöver vårt uppdrag hade aldrig funkat, då barnen kräver oerhört mycket mer än andra barn gör, pga. den traumatiska start de fått i livet.. Det är väldigt många olika möten och träffar och besök varje månad, med soc, psykolog, förskola, bup, umgängen, läkarbesök  etc etc. Jag kör en massa bil till alla umgängen för att barnen ska få träffa mamma, syskon, moster, morföräldrar etc. En arbetsgivare hade aldrig accepterat så mycket frånvaro, frånvaro som dessutom ofta skulle uppstå akut, mycket händer som behöver åtgärdas snarast.

    Om vi hade önskat bli rika på pengar så hade vi valt att utbilda oss till ett yrke som hade gett hög status och karriärmöjligheter = topplön!

    Nu har vi i stället valt att bli rika på upplevelser och inre tillfredsställelse, genom hög livskvalitet med mycket tid tillsammans i familjen. Att få följa dessa små barn och vägleda dem genom livet känns värdefullt. Att få lära känna deras ursprungsfamilj o ta del av deras historia och ha en relation med dem över tid känns fint.  

    Våra fyra biobarn är vuxna och självgående, vi har all tid och ork i världen att satsa på dessa små ljuvliga ungar!      
    Vågar du berätta hur mkt ersättning du får för detta enorma jobb du säger dig lägga ner? Ärligt svar alltså?!
  • Anonym (nöjd)
    Äldre 20 Oct 11:20
    #48
    nymedlem skrev 2013-10-20 11:01:25 följande:
    Vågar du berätta hur mkt ersättning du får för detta enorma jobb du säger dig lägga ner? Ärligt svar alltså?!

    Det går bra att läsa det högre upp i tråden... Tråkigt med din sarkastiska ton.....

    Om du inte orkar titta efter så står där att vi har 13 000 kr i arvode per barn, nästan 9000 kr i omkostnad per barn.
    Ärligt svar alltså... Varför skulle jag inte svara ärligt?

    Omkostanden ska räcka till det vardagliga, men det ska också räcka till sådant barnen behöver framåt i tiden, det är resor vi gör och det är större inköp som nya cyklar, dator, mobil, moped och allt annat som kommer när barnen växer upp. Körkort....    Just nu är de små, men de växer fort...
    Att rodda barn genom livet är inte gratis, men pengarna sparas för barnens framtida behov.

    Och "lönen" på 26 000, ja den är ok och vi klarar oss på det, fastän mitt man jobbar deltid sedan barnen kom.  Jag hade tjänat mer på ett jobb inom det jag är utbildad som, men det är detta vi valt och såhär vi vill leva.
  • Anonym (Foste­rhem)
    Äldre 20 Oct 12:33
    #49
    Anonym (nöjd) skrev 2013-10-20 10:55:18 följande:
    Familjehemsföräldrar är helt vanliga människor som inte ENBART kan leva på luft, vatten o kärlek. Vi har ett hem som kostar att bo i, vi behöver mat och har alla de andra utgifter som andra människor har, + en del extra utgifter utöver det.

    Jag är hemma på heltid för att vårt uppdrag som familjehem kräver det. Då behöver jag också ha en ersättning för det som gör att familjens ekonomi går runt. Att erbjuda våra lånebarn en fin uppväxtmiljö på alla olika plan är självklart, utifrån den standard vi har och har haft även innan de kom till oss.

    Att arbeta utöver vårt uppdrag hade aldrig funkat, då barnen kräver oerhört mycket mer än andra barn gör, pga. den traumatiska start de fått i livet.. Det är väldigt många olika möten och träffar och besök varje månad, med soc, psykolog, förskola, bup, umgängen, läkarbesök  etc etc. Jag kör en massa bil till alla umgängen för att barnen ska få träffa mamma, syskon, moster, morföräldrar etc. En arbetsgivare hade aldrig accepterat så mycket frånvaro, frånvaro som dessutom ofta skulle uppstå akut, mycket händer som behöver åtgärdas snarast.

    Om vi hade önskat bli rika på pengar så hade vi valt att utbilda oss till ett yrke som hade gett hög status och karriärmöjligheter = topplön!

    Nu har vi i stället valt att bli rika på upplevelser och inre tillfredsställelse, genom hög livskvalitet med mycket tid tillsammans i familjen. Att få följa dessa små barn och vägleda dem genom livet känns värdefullt. Att få lära känna deras ursprungsfamilj o ta del av deras historia och ha en relation med dem över tid känns fint.  

    Våra fyra biobarn är vuxna och självgående, vi har all tid och ork i världen att satsa på dessa små ljuvliga ungar!      
    Jaha? Alla människor har utgifter, och de flesta får 1.100:- (eller vad barnbidraget nu är på) och klarar sig alldeles utmärkt. Och väljer man att inte jobba är det en smäll man får ta.

    Du pratar sk*t, Nöjd. Ville du verkligen hjälpa skulle du naturligtvis göra det utan en massa arvoden (som ju är rent bisarrt höga, 22000 per barn och månad?! Vilket barn kostar så mycket? Varför är inte barnbidragen på den nivån om det är så dyrt att ha barn?), Men det är inte det du vill.
  • Äldre 20 Oct 12:34
    #50

    Jag visste inte ens om att man fick ersättning som familjehem (hade inga planer på att bli) men pga en komplicerad situation så blev en 4 dagar gammal pojke placerad hos oss i början av sommaren.
    Nu, 4 månader senare, är vi färdigutredda och godkända.
    Vi har en ersättning på 7500kr (som sedan ska skattas på) och omkostnadsersättning på 4000kr. Detta är då en lite nyfödd kille som behöver blöjor, mat, kläder, vagn, säng, leksaker, ja allt som en bebis behöver. För varje månad behöver han nya saker som hänger ihop med hans utveckling, och han växer så det knakar så nya kläder behöver han hela tiden oxå.

    Jag kan ju då lugnt säga att plånboken inte blir tyngre av att vara familjehem!

Svar på tråden Hur mycket arvode har ni`?