• Anonym
    Äldre 1 Sep 20:15
    119841 visningar
    126 svar
    126
    119841

    Hur mycket arvode har ni`?

    Ni som är familjehem. Vad har ni för arvode och "ersättning"?
    Tycker mitt verkar så lågt, inte för att jag gör det för pengarna, men undra mest!

  • Svar på tråden Hur mycket arvode har ni`?
  • Anonym (Foste­rhem)
    Äldre 20 Oct 13:35
    #51
    Millan13 skrev 2013-10-20 12:34:56 följande:
    Jag visste inte ens om att man fick ersättning som familjehem (hade inga planer på att bli) men pga en komplicerad situation så blev en 4 dagar gammal pojke placerad hos oss i början av sommaren.
    Nu, 4 månader senare, är vi färdigutredda och godkända.
    Vi har en ersättning på 7500kr (som sedan ska skattas på) och omkostnadsersättning på 4000kr. Detta är då en lite nyfödd kille som behöver blöjor, mat, kläder, vagn, säng, leksaker, ja allt som en bebis behöver. För varje månad behöver han nya saker som hänger ihop med hans utveckling, och han växer så det knakar så nya kläder behöver han hela tiden oxå.

    Jag kan ju då lugnt säga att plånboken inte blir tyngre av att vara familjehem!
    Du menar alltså att en fyra månader gammal bebis kostar 11500?! Exakt vad är det om kostar så mycket? Säng och vagn får man ju ett engångsbelopp för, en så liten bebis äter knappast för flera tusen i månaden (såvida det är inte är något med honom som gör honom radikalt annorlunda mot andra bebisar).

    Nej, det är förstås tråkigt om era plånböcker inte blir tyngre av att vara fosterhem, för det är ju tanken med det hela...
  • nymedl­em
    Äldre 20 Oct 14:01
    #52
    Anonym (nöjd) skrev 2013-10-20 11:20:29 följande:

    Det går bra att läsa det högre upp i tråden... Tråkigt med din sarkastiska ton.....

    Om du inte orkar titta efter så står där att vi har 13 000 kr i arvode per barn, nästan 9000 kr i omkostnad per barn.
    Ärligt svar alltså... Varför skulle jag inte svara ärligt?

    Omkostanden ska räcka till det vardagliga, men det ska också räcka till sådant barnen behöver framåt i tiden, det är resor vi gör och det är större inköp som nya cyklar, dator, mobil, moped och allt annat som kommer när barnen växer upp. Körkort....    Just nu är de små, men de växer fort...
    Att rodda barn genom livet är inte gratis, men pengarna sparas för barnens framtida behov.

    Och "lönen" på 26 000, ja den är ok och vi klarar oss på det, fastän mitt man jobbar deltid sedan barnen kom.  Jag hade tjänat mer på ett jobb inom det jag är utbildad som, men det är detta vi valt och såhär vi vill leva.

    ni får inga 26 tusen - ni får 44 tusen och så mycket som 18 tusen per månad kostar INGA barn!
  • Anonym (F.d. familj­ehem)
    Äldre 20 Oct 14:14
    #53
    Anonym (Fosterhem) skrev 2013-10-20 12:33:32 följande:
    Jaha? Alla människor har utgifter, och de flesta får 1.100:- (eller vad barnbidraget nu är på) och klarar sig alldeles utmärkt. Och väljer man att inte jobba är det en smäll man får ta.

    Du pratar sk*t, Nöjd. Ville du verkligen hjälpa skulle du naturligtvis göra det utan en massa arvoden (som ju är rent bisarrt höga, 22000 per barn och månad?! Vilket barn kostar så mycket? Varför är inte barnbidragen på den nivån om det är så dyrt att ha barn?), Men det är inte det du vill.

    Men du? Om nu familjehemmet enbart fick barnbidraget så skulle inte någon kunna vara hemma med barnet. Ett familjehem som har en placering som kräver att man inte arbetar har ju liksom tappat en lön. Och utan lön kan man inte leva. tyvärr. Sen går lönerna att diskutera, så är det alltid.
  • nymedl­em
    Äldre 20 Oct 14:38
    #54
    Anonym (F.d. familjehem) skrev 2013-10-20 14:14:06 följande:

    Men du? Om nu familjehemmet enbart fick barnbidraget så skulle inte någon kunna vara hemma med barnet. Ett familjehem som har en placering som kräver att man inte arbetar har ju liksom tappat en lön. Och utan lön kan man inte leva. tyvärr. Sen går lönerna att diskutera, så är det alltid.

    Familjehem som tar hand om bebisar kan få mammapenning första året, därefter kan barnen vara på dagis och familjehemmet arbeta precis som alla andra föräldrar får göra för att kunna försörja sig själv och sina barn!

    Finns alldeles för många rent vidriga familjehem och en stor anledning till det är troligen den hutlöst höga ersättning fosterfamiljerna får! Sånt lockar alltid till sig oseriöset avskum! 
  • Äldre 20 Oct 14:43
    #55

    Nej, som jag skrev så får vi 4000kr i omkostnadsersättning. Bebisen kostar alltså ca 4000kr varje månad med allt, än så länge har han kostat betydligt mycket mer än 4000kr varje månad. Sen fick vi 7500kr i arvode, vilket innebär efter skatt ca 5000kr. Så man kan ju då säga att våran "lön" som familjehem är 5000kr varje månad.
    Det är pengar vi får för att vi väljer att öppna vårat hem och hjärtan för att hjälpa en familj som inte har det så bra och som inte klarar av att ta hand om sin son.
    Men som jag även skrev innan så när vi tog emot denna lilla kille så hade jag ingen aning om att man fick ersättningar, vi valde alltså att öppna vårat hem för honom utan några som helst krav på pengar!

    Det finns oändligt många familjehem som gör detta för att hjälpa.
    Sen säger jag inte emot att det finns familjehem som gör det för pengarna.
    Det finns familjehem som kämpar för bra umgängen med föräldrar.
    Det finns familjehem som inte gör umgängen till bra tillfällen för barnen att träffa föräldrarna.

    Det kanske är dags att sluta sätta alla i samma fack?

  • Äldre 20 Oct 14:47
    #56

    Familjehem som tar hand om bebisar får ingenting från försäkringskassan, däremot så får man för förlorad arbetsinkomst eftersom man måste vara hemma med bebisen den första tiden. När barnet sen börjar på dagiset så är det ju självklart så att man får börja jobba igen utan någon ersättning för förlorad arbetsinkomst.

    Sen finns det dom barnen/tonåringarna som blir familjehemsplacerade och som av olika anledningar inte vill/kan gå i skola/dagis vilket då innebär att nån måste vara hemma!

  • Anonym (Foste­rhem)
    Äldre 20 Oct 15:34
    #57
    Anonym (F.d. familjehem) skrev 2013-10-20 14:14:06 följande:

    Men du? Om nu familjehemmet enbart fick barnbidraget så skulle inte någon kunna vara hemma med barnet. Ett familjehem som har en placering som kräver att man inte arbetar har ju liksom tappat en lön. Och utan lön kan man inte leva. tyvärr. Sen går lönerna att diskutera, så är det alltid.
    Som sagt, det är väl smällar man får ta. Vill man nu så gärna hjälpa barn går man ju det just av sitt hjärtas godhet, inte för att få ersättning.

    Ja, man ska absolut diskutera de här sjuka ersättningarna. Det vore en rejäl självsanering av branschen om de togs bort helt, då skulle bara de som verkligen vill hjälpa barn finnas kvar - det vill säga inga.
    Millan13 skrev 2013-10-20 14:43:55 följande:
    Nej, som jag skrev så får vi 4000kr i omkostnadsersättning. Bebisen kostar alltså ca 4000kr varje månad med allt, än så länge har han kostat betydligt mycket mer än 4000kr varje månad. Sen fick vi 7500kr i arvode, vilket innebär efter skatt ca 5000kr. Så man kan ju då säga att våran "lön" som familjehem är 5000kr varje månad.
    Det är pengar vi får för att vi väljer att öppna vårat hem och hjärtan för att hjälpa en familj som inte har det så bra och som inte klarar av att ta hand om sin son.
    Men som jag även skrev innan så när vi tog emot denna lilla kille så hade jag ingen aning om att man fick ersättningar, vi valde alltså att öppna vårat hem för honom utan några som helst krav på pengar!

    Det finns oändligt många familjehem som gör detta för att hjälpa.
    Sen säger jag inte emot att det finns familjehem som gör det för pengarna.
    Det finns familjehem som kämpar för bra umgängen med föräldrar.
    Det finns familjehem som inte gör umgängen till bra tillfällen för barnen att träffa föräldrarna.

    Det kanske är dags att sluta sätta alla i samma fack?
    Så varför fortsatte ni inte göra det utan ersättning? Varför sade ni inte att "Nej, vi vill hjälpa den här bebisen, vi vill inte ha några pengar?"

    Jag frågar igen, hur kan en bebis kosta så fruktansvärt mycket?

  • Anonym (F.d. familj­ehem)
    Äldre 20 Oct 15:49
    #58
    Anonym (Fosterhem) skrev 2013-10-20 15:34:15 följande:
    Som sagt, det är väl smällar man får ta. Vill man nu så gärna hjälpa barn går man ju det just av sitt hjärtas godhet, inte för att få ersättning.

    Ja, man ska absolut diskutera de här sjuka ersättningarna. Det vore en rejäl självsanering av branschen om de togs bort helt, då skulle bara de som verkligen vill hjälpa barn finnas kvar - det vill säga inga.

    Så varför fortsatte ni inte göra det utan ersättning? Varför sade ni inte att "Nej, vi vill hjälpa den här bebisen, vi vill inte ha några pengar?"

    Jag frågar igen, hur kan en bebis kosta så fruktansvärt mycket?

    Men det är väl klart att de allra flesta vill ta hand om barnen och att det är pudelns kärna??? Vad tror du familjehem består av - monster??? Men om jag skulle sluta arbeta i två år för att ta hand om en tonåring så måste jag väl få ersättning för min förlorade arbetsförtjänst? Jag måste ju kunna betala mina räkningar oavsett om jag har ett arbete eller om jag arbetar som familjehem?
  • nymedl­em
    Äldre 20 Oct 15:51
    #59
    Millan13 skrev 2013-10-20 14:43:55 följande:
    Nej, som jag skrev så får vi 4000kr i omkostnadsersättning. Bebisen kostar alltså ca 4000kr varje månad med allt, än så länge har han kostat betydligt mycket mer än 4000kr varje månad. Sen fick vi 7500kr i arvode, vilket innebär efter skatt ca 5000kr. Så man kan ju då säga att våran "lön" som familjehem är 5000kr varje månad.
    Det är pengar vi får för att vi väljer att öppna vårat hem och hjärtan för att hjälpa en familj som inte har det så bra och som inte klarar av att ta hand om sin son.
    Men som jag även skrev innan så när vi tog emot denna lilla kille så hade jag ingen aning om att man fick ersättningar, vi valde alltså att öppna vårat hem för honom utan några som helst krav på pengar!

    Det finns oändligt många familjehem som gör detta för att hjälpa.
    Sen säger jag inte emot att det finns familjehem som gör det för pengarna.
    Det finns familjehem som kämpar för bra umgängen med föräldrar.
    Det finns familjehem som inte gör umgängen till bra tillfällen för barnen att träffa föräldrarna.

    Det kanske är dags att sluta sätta alla i samma fack?
    Hur i hela friden kan en liten bebis kosta betydligt mer än 4000 kr i månaden?

    När kommer bebisen få flytta hem igen? 
  • Äldre 20 Oct 16:25
    #60

    När du inte har någonting till en liten bebis, inte en enda sak. Bebisen äter som en häst, kissar o bajsar mycket och växer så det knakar både fysiskt och psykiskt.
    DÅ kostar en bebis 4000kr i månaden och ibland mer! (Får vi några pengar över av dessa 4000kr så kommer vi sätta in dom på ett sparkonto åt honom).
    Och eftersom dessa saker som vi handlar för dom 4000kr är bebisens saker så kommer dom att följa med honom om/när han flyttar hem till sin mamma igen.
    I vanliga fall har du 9 månader på dig att spara pengar o köpa på dig saker till en bebis, vi hade inte det!
    Vi skulle utan problem kunna ge bebisen lite mindre mat, inte byta blöjor så ofta, köpa en skallra och varför ska man behöva ha kläder som passar? Det är väl inne med tighta kläder?!
    Men va fasen, alla familjehem är ju så dåliga så varför ska vi fortsätta försöka ta hand om denna bebis så bra som vi gör när vi kan leva ett liv i lyx istället?!

    Han bor hos oss på obestämd tid.

Svar på tråden Hur mycket arvode har ni`?