• Anonym
    Äldre 1 Sep 20:15
    120114 visningar
    126 svar
    126
    120114

    Hur mycket arvode har ni`?

    Ni som är familjehem. Vad har ni för arvode och "ersättning"?
    Tycker mitt verkar så lågt, inte för att jag gör det för pengarna, men undra mest!

  • Svar på tråden Hur mycket arvode har ni`?
  • Anonym (Foste­rhem)
    Äldre 20 Oct 18:04
    #61
    Anonym (F.d. familjehem) skrev 2013-10-20 15:49:24 följande:
    Men det är väl klart att de allra flesta vill ta hand om barnen och att det är pudelns kärna??? Vad tror du familjehem består av - monster??? Men om jag skulle sluta arbeta i två år för att ta hand om en tonåring så måste jag väl få ersättning för min förlorade arbetsförtjänst? Jag måste ju kunna betala mina räkningar oavsett om jag har ett arbete eller om jag arbetar som familjehem?
    Varför skulle man behöva sluta arbeta i två år för att ta ta hand om en tonåring? Han/hon går väl i skolan?

    Och ja, många (kanske inte de flesta) är just monster. Fast det får man veta först 20 år senare, när barnen blivit vuxna och berättar om det. Och vad händer då? En blomma för ert lidande, varsågod.

    Nej, det är en skitig bransch och den behöver en rejäl sanering. En början är att dra in alla "ersättningar" och "arvoden".
  • Äldre 20 Oct 18:22
    #62
    Anonym (Fosterhem) skrev 2013-10-20 18:04:41 följande:
    Varför skulle man behöva sluta arbeta i två år för att ta ta hand om en tonåring? Han/hon går väl i skolan?

    Och ja, många (kanske inte de flesta) är just monster. Fast det får man veta först 20 år senare, när barnen blivit vuxna och berättar om det. Och vad händer då? En blomma för ert lidande, varsågod.

    Nej, det är en skitig bransch och den behöver en rejäl sanering. En början är att dra in alla "ersättningar" och "arvoden".
    Men du. Om du inte ens vet/förstår/kan föreställa dig/tagit reda på så mycket som att en del tonåringar som blir LVUade måste ha massor av tillsyn, då kanske du ska avstå från att driva teser om att fosterföräldrarna lika gärna kan jobba?
    Ta reda på behovet först, återkom med en lösning sen! Inte tvärtom.
  • Anonym (nöjd)
    Äldre 20 Oct 18:45
    #63

    Tänker inte ens försöka att svara eller bemöta något mer som "nymedlem" skriver, det är meningslöst....

    Till och med våra barns biologiska mamma har vettigare tankebanor och mer insikt i ämnet än vad h*n har.
    Deras mamma tycker det är BRA att vi har den ersättningen vi har, glad för  den standarden vi kan erbjuda barnen, både känslomässigt och materiellt.

    Eloge till er andra i tråden för era vettiga åsikter! Jag tackar för mig och utgår...    

  • Anonym (Foste­rhem)
    Äldre 20 Oct 19:39
    #64
    Grappa skrev 2013-10-20 18:22:20 följande:
    Men du. Om du inte ens vet/förstår/kan föreställa dig/tagit reda på så mycket som att en del tonåringar som blir LVUade måste ha massor av tillsyn, då kanske du ska avstå från att driva teser om att fosterföräldrarna lika gärna kan jobba?
    Ta reda på behovet först, återkom med en lösning sen! Inte tvärtom.
    Lösningen på att det finns olämpliga fosterhem som bara tar emot barn för pengar är ju självklar - inga stora ersättningar och arvoden så sanerar branschen sig själv.

    Tar man emot tonåringar som behöver tillsyn dygnet runt gör man det valet - och väljer själv att inte kunna jobba. Enkelt.

    Ja, utom för de giriga fosterhemmen förstås. De vill naturligtvis ha så mycket sköna kulor som möjligt. Men som sagt, det är ett problem som man enkelt löser.
  • Anonym (Foste­rhem)
    Äldre 20 Oct 19:42
    #65
    Millan13 skrev 2013-10-20 16:25:47 följande:
    När du inte har någonting till en liten bebis, inte en enda sak. Bebisen äter som en häst, kissar o bajsar mycket och växer så det knakar både fysiskt och psykiskt.
    DÅ kostar en bebis 4000kr i månaden och ibland mer! (Får vi några pengar över av dessa 4000kr så kommer vi sätta in dom på ett sparkonto åt honom).
    Och eftersom dessa saker som vi handlar för dom 4000kr är bebisens saker så kommer dom att följa med honom om/när han flyttar hem till sin mamma igen.
    I vanliga fall har du 9 månader på dig att spara pengar o köpa på dig saker till en bebis, vi hade inte det!
    Vi skulle utan problem kunna ge bebisen lite mindre mat, inte byta blöjor så ofta, köpa en skallra och varför ska man behöva ha kläder som passar? Det är väl inne med tighta kläder?!
    Men va fasen, alla familjehem är ju så dåliga så varför ska vi fortsätta försöka ta hand om denna bebis så bra som vi gör när vi kan leva ett liv i lyx istället?!

    Han bor hos oss på obestämd tid.
    Jobbigt att behöva köpa ny vagn och ny säng varje månad, det förstår jag. Obestämd

    Kan ni spara undan pengar betyder det att ni inte behöver så mycket. Och försök inte inbilla mig att en bebis äter och skiter för 4000:- i månaden. Är det en flodhästbebis?


  • Äldre 20 Oct 19:51
    #66
    Anonym (Fosterhem) skrev 2013-10-20 19:39:04 följande:
    Lösningen på att det finns olämpliga fosterhem som bara tar emot barn för pengar är ju självklar - inga stora ersättningar och arvoden så sanerar branschen sig själv.

    Tar man emot tonåringar som behöver tillsyn dygnet runt gör man det valet - och väljer själv att inte kunna jobba. Enkelt.

    Ja, utom för de giriga fosterhemmen förstås. De vill naturligtvis ha så mycket sköna kulor som möjligt. Men som sagt, det är ett problem som man enkelt löser.
    Så om man behöver en inkomst för att kunna betala räkningar är man girig?
    Det betyder att bara rika är icke-giriga och kan ta emot fosterbarn. Tror du det finns tillräckligt många rika som vill ha fosterbarn som det finns barn som behöver alternativa boenden?
  • Anonym (Varfö­r?)
    Äldre 20 Oct 19:59
    #67

    Vilken sorglig tråd...
     

  • Äldre 20 Oct 20:06
    #68

    Jag ger upp...

  • Äldre 20 Oct 20:12
    #69
    Anonym (Fosterhem) skrev 2013-10-20 19:42:41 följande:
    Jobbigt att behöva köpa ny vagn och ny säng varje månad, det förstår jag. Obestämd

    Kan ni spara undan pengar betyder det att ni inte behöver så mycket. Och försök inte inbilla mig att en bebis äter och skiter för 4000:- i månaden. Är det en flodhästbebis?


    Haha
  • Anonym (Foste­rhem)
    Äldre 20 Oct 22:22
    #70
    Grappa skrev 2013-10-20 19:51:36 följande:
    Så om man behöver en inkomst för att kunna betala räkningar är man girig?
    Det betyder att bara rika är icke-giriga och kan ta emot fosterbarn. Tror du det finns tillräckligt många rika som vill ha fosterbarn som det finns barn som behöver alternativa boenden?
    Ja, här har vi ju en sak jag tycker ska vara ett krav när man blir fosterhem; det ska finnas en i familjen som jobbar så man kan betala räkningar o dyl. Då kan en vara hemma om det nu är nödvändigt (vilket jag faktiskt vet att det är ibland - det är ju traumatiserande för barn att slitas från sina föräldrar så klart).

    Det är inte så många barn som verkligen är i behov av fosterhem som soc låter påskina - finns det inte så många fosterhem kanske man fattar det rätta beslutet och låter barnen bo hemma i stället.

    OBS! Vid svår vanvård och misshandel är omhändertaganden naturligtvis rätt, men med en sanering i branschen kommer det finnas hem till de som verkligen är i behov av det. Det finns ju folk som struntar i pengar och tar hand om barn av den rätta orsaken - att de verkligen vill. Men jag förstår att det är svårt att förstå för giriga människor som hävdar att en bebis äter och skiter för 4000:- i månaden...
Svar på tråden Hur mycket arvode har ni`?