• Anonym
    Äldre 1 Sep 20:15
    119838 visningar
    126 svar
    126
    119838

    Hur mycket arvode har ni`?

    Ni som är familjehem. Vad har ni för arvode och "ersättning"?
    Tycker mitt verkar så lågt, inte för att jag gör det för pengarna, men undra mest!

  • Svar på tråden Hur mycket arvode har ni`?
  • Äldre 20 Oct 22:26
    #71
    Anonym (Fosterhem) skrev 2013-10-20 22:22:09 följande:
    Ja, här har vi ju en sak jag tycker ska vara ett krav när man blir fosterhem; det ska finnas en i familjen som jobbar så man kan betala räkningar o dyl. Då kan en vara hemma om det nu är nödvändigt (vilket jag faktiskt vet att det är ibland - det är ju traumatiserande för barn att slitas från sina föräldrar så klart).

    Det är inte så många barn som verkligen är i behov av fosterhem som soc låter påskina - finns det inte så många fosterhem kanske man fattar det rätta beslutet och låter barnen bo hemma i stället.

    OBS! Vid svår vanvård och misshandel är omhändertaganden naturligtvis rätt, men med en sanering i branschen kommer det finnas hem till de som verkligen är i behov av det. Det finns ju folk som struntar i pengar och tar hand om barn av den rätta orsaken - att de verkligen vill. Men jag förstår att det är svårt att förstå för giriga människor som hävdar att en bebis äter och skiter för 4000:- i månaden...
    Det kräver fortfarande en ganska hög lön om man ska kunna försörja en hel familj på en lön, så alltså menar du att man ska vara högavlönad?

    Hur många fosterhem behövs då? Cirka? Och hur räkna ut den siffran?

    Och är det antalet fosterhem som ska bestämma om barn ska placeras eller inte?
  • nymedl­em
    Äldre 21 Oct 07:43
    #72
    Anonym (Fosterhem) skrev 2013-10-20 22:22:09 följande:
    Ja, här har vi ju en sak jag tycker ska vara ett krav när man blir fosterhem; det ska finnas en i familjen som jobbar så man kan betala räkningar o dyl. Då kan en vara hemma om det nu är nödvändigt (vilket jag faktiskt vet att det är ibland - det är ju traumatiserande för barn att slitas från sina föräldrar så klart). Det är inte så många barn som verkligen är i behov av fosterhem som soc låter påskina - finns det inte så många fosterhem kanske man fattar det rätta beslutet och låter barnen bo hemma i stället. OBS! Vid svår vanvård och misshandel är omhändertaganden naturligtvis rätt, men med en sanering i branschen kommer det finnas hem till de som verkligen är i behov av det. Det finns ju folk som struntar i pengar och tar hand om barn av den rätta orsaken - att de verkligen vill. Men jag förstår att det är svårt att förstå för giriga människor som hävdar att en bebis äter och skiter för 4000:- i månaden...

  • Anonym (Foste­rhem)
    Äldre 21 Oct 10:20
    #73
    Grappa skrev 2013-10-20 22:26:01 följande:
    Det kräver fortfarande en ganska hög lön om man ska kunna försörja en hel familj på en lön, så alltså menar du att man ska vara högavlönad?

    Hur många fosterhem behövs då? Cirka? Och hur räkna ut den siffran?

    Och är det antalet fosterhem som ska bestämma om barn ska placeras eller inte?
    Dumheter, det krävs ingen hög lön för att försörja en familj. Vad som krävs är dock lite ekonomiskt sinnelag, och har man inget sådant ska man inte vara fosterfamilj.

    Min man arbetar i butik, inte särskilt högavlönad alltså. Jag jobbar inte alls utanför hemmet och tar inga bidrag. Ändå kan vi bo fint, betala våra räkningar och alltid vara mätta.

    Hur, på en inte alls hög lön? Ekonomiskt sinne.

    Självklart är det behovet av en placering som ska avgöra om barn ska placeras - och trust me, inte krävs det placeringar för 40-50 miljarder kronor om året, som nu.
  • Anonym (Foste­rhem)
    Äldre 21 Oct 10:23
    #74
    Anonym (Varför?) skrev 2013-10-20 19:59:02 följande:
    Vilken sorglig tråd...
     
    Ja, det är för sorgligt att man faktiskt diskuterar saker på ett diskussionsforum. Det är för sorgligt att alla inte tycker lika och sjunger Kumbaya i stället för att vissa säger vad de faktiskt tycker. Det är ju inte det Familjeliv är till för!
  • Äldre 21 Oct 10:27
    #75

    Jag jobbar på ett boende för barn och ungdomar med problematik. Undra om vi också bör jobba gratis då? Och bara nöja oss med det ädla i att uppfostra barn vars föräldrar inte klarar av det?

  • Äldre 21 Oct 10:36
    #76
    TaSe skrev 2013-10-21 10:27:30 följande:
    Jag jobbar på ett boende för barn och ungdomar med problematik. Undra om vi också bör jobba gratis då? Och bara nöja oss med det ädla i att uppfostra barn vars föräldrar inte klarar av det?
    Verkar som det. Kanske skulle köra samma resonemang på förskolepersonal och även de som jobbar inom äldreomsorgen?
    Det är ju så behjärtansvärt att ta hand om sina gamla så varför ska man ha lön för? Förr i tiden fick ju varje familj själva ta hand om sina gamla... 
    Eller på sjukhusen? När det var krig fick ju kvinnorna rycka in och plåstra om skadade. För att hjälpa till och göra en god insats. Kanske skulle vara så nu med fast vi inte har krig?
    Stackars barn som ramlar och slår sig ska väl få gratis vård av personal som jobbar gratis? 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Foste­rhem)
    Äldre 21 Oct 11:05
    #77
    TaSe skrev 2013-10-21 10:27:30 följande:
    Jag jobbar på ett boende för barn och ungdomar med problematik. Undra om vi också bör jobba gratis då? Och bara nöja oss med det ädla i att uppfostra barn vars föräldrar inte klarar av det?
    Mandel skrev 2013-10-21 10:36:24 följande:
    Verkar som det. Kanske skulle köra samma resonemang på förskolepersonal och även de som jobbar inom äldreomsorgen?
    Det är ju så behjärtansvärt att ta hand om sina gamla så varför ska man ha lön för? Förr i tiden fick ju varje familj själva ta hand om sina gamla... 
    Eller på sjukhusen? När det var krig fick ju kvinnorna rycka in och plåstra om skadade. För att hjälpa till och göra en god insats. Kanske skulle vara så nu med fast vi inte har krig?
    Stackars barn som ramlar och slår sig ska väl få gratis vård av personal som jobbar gratis? 

    Jag bara väntade på de "argumenten". Så jävla dumt att komma rännande med det. Nu pratar vi om att folk säger sig vill hjälpa barn som har det svårt, barn som inte kan bo hos mamma och pappa (soc har ju sagt det så då måste det vara så), då bör man också göra det just för glädjen att få hjälpa dessa samhällets olycksbarn. Man kan i många fall ha ett arbete vid sidan av, det är lite svårt att ha två heltidsjobb.

    Det ska inte vara ett jobb att delta i socialtjänstens barnstölder - vill man ingå i den ruttna verksamheten ska väl inte staten stå för fiolerna. Föräldrar får betala dubbelt för att deras barn blir stulna av giriga fosterhem - de ska betala underhåll och de ska betala skatt. Betalar ni för att få arbeta?

    Och jag har aldrig sagt att man ska göra det helt gratis. Barnbidraget bör de få.Glad Men uppåt 20000 per månad och barn är ju helt jävla bisarrt. Inga barn kostar så mycket, och man ska ha haft ett bra högavlönat jobb om man förlorar så mycket i arbetsinkomst.
  • Äldre 21 Oct 11:21
    #78
    Anonym (Fosterhem) skrev 2013-10-21 11:05:07 följande:

    Jag bara väntade på de "argumenten". Så jävla dumt att komma rännande med det. Nu pratar vi om att folk säger sig vill hjälpa barn som har det svårt, barn som inte kan bo hos mamma och pappa (soc har ju sagt det så då måste det vara så), då bör man också göra det just för glädjen att få hjälpa dessa samhällets olycksbarn. Man kan i många fall ha ett arbete vid sidan av, det är lite svårt att ha två heltidsjobb.

    Det ska inte vara ett jobb att delta i socialtjänstens barnstölder - vill man ingå i den ruttna verksamheten ska väl inte staten stå för fiolerna. Föräldrar får betala dubbelt för att deras barn blir stulna av giriga fosterhem - de ska betala underhåll och de ska betala skatt. Betalar ni för att få arbeta?

    Och jag har aldrig sagt att man ska göra det helt gratis. Barnbidraget bör de få.Glad Men uppåt 20000 per månad och barn är ju helt jävla bisarrt. Inga barn kostar så mycket, och man ska ha haft ett bra högavlönat jobb om man förlorar så mycket i arbetsinkomst.
    Fast om man nu blir ombedd att ta hand om ett barn på heltid och att man ska avstå ifrån att jobba så måste man väl ha en rimlig ersättning för det.
    Är det meningen att de egna barnen inte ska få se sina egna föräldrar för de måste turas om att jobba för att få ekonomin att gå ihop sedan de valde att ta emot ett utsatt barn? Hur populärt blir det barnet då i "syskonens" ögon?
    Att ta hand om andras barn ska ses som ett jobb och man ska ha rimligt betalt för det oavsett om man är jour/fosterhem, jobbar på förskola/fritids eller vad det nu gäller.

    Istället för att ge låg ersättning för att folk inte bara ska se det som en inkomstkälla och behandla de placerade barnen som skit så kulle kanske samhället lägga mer resurser på att verkligen kolla upp hemmen. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Omogen citron
    Äldre 21 Oct 11:27
    #79
    Anonym (Fosterhem) skrev 2013-10-21 11:05:07 följande:
    Jag bara väntade på de "argumenten". Så jävla dumt att komma rännande med det. Nu pratar vi om att folk säger sig vill hjälpa barn som har det svårt, barn som inte kan bo hos mamma och pappa (soc har ju sagt det så då måste det vara så), då bör man också göra det just för glädjen att få hjälpa dessa samhällets olycksbarn. Man kan i många fall ha ett arbete vid sidan av, det är lite svårt att ha två heltidsjobb.Det ska inte vara ett jobb att delta i socialtjänstens barnstölder - vill man ingå i den ruttna verksamheten ska väl inte staten stå för fiolerna. Föräldrar får betala dubbelt för att deras barn blir stulna av giriga fosterhem - de ska betala underhåll och de ska betala skatt. Betalar ni för att få arbeta?Och jag har aldrig sagt att man ska göra det helt gratis. Barnbidraget bör de få. Men uppåt 20000 per månad och barn är ju helt jävla bisarrt. Inga barn kostar så mycket, och man ska ha haft ett bra högavlönat jobb om man förlorar så mycket i arbetsinkomst.



    Så, om jag jobbar heltid och sedan har ett extra jobb på sidan om så ska jag inte få betalt för extrajobbet? Jag menar jag klarar mig ju på heltidslönen och jag förlorar ingen arbetsinkomst på grund av mitt extrajobb.
  • Anonym (Foste­rhem)
    Äldre 21 Oct 12:38
    #80
    Mandel skrev 2013-10-21 11:21:28 följande:
    Fast om man nu blir ombedd att ta hand om ett barn på heltid och att man ska avstå ifrån att jobba så måste man väl ha en rimlig ersättning för det.
    Är det meningen att de egna barnen inte ska få se sina egna föräldrar för de måste turas om att jobba för att få ekonomin att gå ihop sedan de valde att ta emot ett utsatt barn? Hur populärt blir det barnet då i "syskonens" ögon?
    Att ta hand om andras barn ska ses som ett jobb och man ska ha rimligt betalt för det oavsett om man är jour/fosterhem, jobbar på förskola/fritids eller vad det nu gäller.

    Istället för att ge låg ersättning för att folk inte bara ska se det som en inkomstkälla och behandla de placerade barnen som skit så kulle kanske samhället lägga mer resurser på att verkligen kolla upp hemmen. 
    Nej. Du och de andra viktigpettrarna förstår ju inte problemet här. Folk får orimliga summor pengar för att ta hand om andras barn, vilket leder till en mängd oseriösa fosterhem där barn far illa.

    "Verkligen kolla upp hemmen"... ja, det vore också bra men det är ju lite si och så med den saken när personer som är dömda för barnmisshandel och sexuella övergrepp mot barn tillåts bli fosterhem. Soc skiter fullständigt i hur fosterhemmen ser ut, de måste ha avstjälpningsplatser för de barn de stjäl, och då får vad som helst duga.

    Som jag sagt flera gånger nu; den här fosterhemsbranschen är skitig, och kostar uppåt 50 miljarder om året för skattebetalarna (inklusive föräldrarna som får sina barn stulna). Det är pengar som kan användas till betydligt bättre saker. Ge lite pengar till föräldrar som anses brista i sin omvårdnad för att barnen får ärva storasyskons kläder istället, och låt barnen vara där de hör hemma - hos mamma och pappa.
    Omogen citron skrev 2013-10-21 11:27:54 följande:


    Så, om jag jobbar heltid och sedan har ett extra jobb på sidan om så ska jag inte få betalt för extrajobbet? Jag menar jag klarar mig ju på heltidslönen och jag förlorar ingen arbetsinkomst på grund av mitt extrajobb.
    Bra idé, du. För det är ju precis samma sak. Jag vet att många har svårt att förstå vad jag menar, men då borde man kanske ge fan i att svara.

Svar på tråden Hur mycket arvode har ni`?