• Anonym
    Äldre 1 Sep 20:15
    119847 visningar
    126 svar
    126
    119847

    Hur mycket arvode har ni`?

    Ni som är familjehem. Vad har ni för arvode och "ersättning"?
    Tycker mitt verkar så lågt, inte för att jag gör det för pengarna, men undra mest!

  • Svar på tråden Hur mycket arvode har ni`?
  • Äldre 21 Oct 12:51
    #81

    Fast "mina" ungar på jobbet är ju just det. Barn som inte kan bo hemma. Barn som har föräldrar som inte klarar av att fostra och ge kärlek. Vi på boendet är deras familj. Många är placerade enligt SoL och har knappt umgänge med sina biologiska föräldrar.
    Varför ska jag få betalt för att fostra dessa när familjehemmen, som gör exakt samma sak, inte bör få betalt för sitt arbete?
    Varför ska ett dygnet runt jobb, som ofta sträcker sig över flera år, göras gratis? Vad är det för märklig värld du lever i?

  • Eteris­k
    Äldre 21 Oct 13:00
    #82
    Anonym (Fosterhem) skrev 2013-10-21 11:05:07 följande:

    Jag bara väntade på de "argumenten". Så jävla dumt att komma rännande med det. Nu pratar vi om att folk säger sig vill hjälpa barn som har det svårt, barn som inte kan bo hos mamma och pappa (soc har ju sagt det så då måste det vara så), då bör man också göra det just för glädjen att få hjälpa dessa samhällets olycksbarn. Man kan i många fall ha ett arbete vid sidan av, det är lite svårt att ha två heltidsjobb.

    Det ska inte vara ett jobb att delta i socialtjänstens barnstölder - vill man ingå i den ruttna verksamheten ska väl inte staten stå för fiolerna. Föräldrar får betala dubbelt för att deras barn blir stulna av giriga fosterhem - de ska betala underhåll och de ska betala skatt. Betalar ni för att få arbeta?

    Och jag har aldrig sagt att man ska göra det helt gratis. Barnbidraget bör de få.Glad Men uppåt 20000 per månad och barn är ju helt jävla bisarrt. Inga barn kostar så mycket, och man ska ha haft ett bra högavlönat jobb om man förlorar så mycket i arbetsinkomst.
    Själv skulle jag vilja ha i alla fall trettio tusen i månaden om det i jobbet också ingår att hantera bioföräldrar som är påfrestande på liknande sätt som du är i den här tråden. Och det gör det, det ingår i uppdraget. 

    Det finns många olämpliga familjehem, en del av dem skriver på den här sajten och det är uppenbart att de inte är duktiga på vad de utsetts och åtagit sig att göra. Det är riktigt beklagligt. Men det i sig skänker ingen sanning åt dina påståenden om barnstölder, det är ju oerhört fjantigt av dig att inte vidgå att det finns en massa bioföräldrar som är direkt skadliga för sina ungar. 

    Familjehem ska självklart ha (bra) betalt. Jag är extremt skeptisk till arbeten som ska utföras som vore de ett kall. Den som önskar den ordningen kan inte då kräva någon som helst kvalitetssäkring av uppdraget och det skulle sannerligen inte bidra till någon förbättring av de redan dåliga förhållanden som råder lite varstans inom branschen.  
  • Äldre 21 Oct 13:37
    #83
    Anonym (Fosterhem) skrev 2013-10-21 12:38:16 följande:
    Nej. Du och de andra viktigpettrarna förstår ju inte problemet här. Folk får orimliga summor pengar för att ta hand om andras barn, vilket leder till en mängd oseriösa fosterhem där barn far illa.

    "Verkligen kolla upp hemmen"... ja, det vore också bra men det är ju lite si och så med den saken när personer som är dömda för barnmisshandel och sexuella övergrepp mot barn tillåts bli fosterhem. Soc skiter fullständigt i hur fosterhemmen ser ut, de måste ha avstjälpningsplatser för de barn de stjäl, och då får vad som helst duga.

    Som jag sagt flera gånger nu; den här fosterhemsbranschen är skitig, och kostar uppåt 50 miljarder om året för skattebetalarna (inklusive föräldrarna som får sina barn stulna). Det är pengar som kan användas till betydligt bättre saker. Ge lite pengar till föräldrar som anses brista i sin omvårdnad för att barnen får ärva storasyskons kläder istället, och låt barnen vara där de hör hemma - hos mamma och pappa.

    Bra idé, du. För det är ju precis samma sak. Jag vet att många har svårt att förstå vad jag menar, men då borde man kanske ge fan i att svara.

    Hur många barn per år "stjäl" soc enbart för att få ha glädjen att sprida ut 50 miljarder kronor om året till oseriösa familjehem?
    Och vad menar du med stjäl? 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • nymedl­em
    Äldre 21 Oct 18:16
    #84
    Mandel skrev 2013-10-21 13:37:16 följande:
    Hur många barn per år "stjäl" soc enbart för att få ha glädjen att sprida ut 50 miljarder kronor om året till oseriösa familjehem?
    Och vad menar du med stjäl? 

    Signatur Fosterhem har många bra åsikter! 

    Personligen anser jag att det finns alldeles för många fosterhem och att de som finns får hutlöst för mycket betalt för det "arbete" de säger sig utföra!

    Dra ner fosterhemmen till minst hälften av vad som finns idag så tvingas soc att hjälpa barnfamiljer i deras HEM istället för att barnen rövas bort och få växa upp i misär!    
  • Anonym (Foste­rhem)
    Äldre 21 Oct 21:23
    #85

    TaSe skrev 2013-10-21 12:51:57 följande:
    Fast "mina" ungar på jobbet är ju just det. Barn som inte kan bo hemma. Barn som har föräldrar som inte klarar av att fostra och ge kärlek. Vi på boendet är deras familj. Många är placerade enligt SoL och har knappt umgänge med sina biologiska föräldrar.
    Varför ska jag få betalt för att fostra dessa när familjehemmen, som gör exakt samma sak, inte bör få betalt för sitt arbete?
    Varför ska ett dygnet runt jobb, som ofta sträcker sig över flera år, göras gratis? Vad är det för märklig värld du lever i?
    För att de som tar emot fosterbarn ofta gör det just för att tjäna en slant, inte för att de verkligen vill hjälpa.  Det får vi veta när fosterbarnen blir äldre (tänk på vanvårdsutredningen), när skadan är skedd.

    Jag lever i en värld där jag ser mycket skit gällande fosterhem och socialens hantering. Själv?
    Eterisk skrev 2013-10-21 13:00:03 följande:
    Själv skulle jag vilja ha i alla fall trettio tusen i månaden om det i jobbet också ingår att hantera bioföräldrar som är påfrestande på liknande sätt som du är i den här tråden. Och det gör det, det ingår i uppdraget. 

    Det finns många olämpliga familjehem, en del av dem skriver på den här sajten och det är uppenbart att de inte är duktiga på vad de utsetts och åtagit sig att göra. Det är riktigt beklagligt. Men det i sig skänker ingen sanning åt dina påståenden om barnstölder, det är ju oerhört fjantigt av dig att inte vidgå att det finns en massa bioföräldrar som är direkt skadliga för sina ungar. 

    Familjehem ska självklart ha (bra) betalt. Jag är extremt skeptisk till arbeten som ska utföras som vore de ett kall. Den som önskar den ordningen kan inte då kräva någon som helst kvalitetssäkring av uppdraget och det skulle sannerligen inte bidra till någon förbättring av de redan dåliga förhållanden som råder lite varstans inom branschen.  
    Jag har ingenstans sagt att det inte finns olämpliga föräldrar, tänk att det ska vara så svårt med simpel läsförståelse. Det jag säger är att barn omhändertas helt i onödan och sätts i oseriösa fosterhem, och det måste få ett slut.

    Ja, att ni fosterhem ser de biologiska föräldrarna som störande element är jag fullt medveten om. Helst ska de ju manövreras bort helt så ni får behålla era guldkalvar.
    Mandel skrev 2013-10-21 13:37:16 följande:
    Hur många barn per år "stjäl" soc enbart för att få ha glädjen att sprida ut 50 miljarder kronor om året till oseriösa familjehem?
    Och vad menar du med stjäl? 
    Ca 20 000 barn per år blir omhändertagna. Vad jag menar med stjäl trodde jag var uppenbart, men visst.... När soc tar barn som skulle ha det bäst hemma och placerar dem hos bekanta, hos homosexuella som inte får adoptera annars o s v så stjäl de folks barn. Kanske råkar du själv ut för det en dag.


  • Anonym (Foste­rhem)
    Äldre 21 Oct 21:26
    #86
    nymedlem skrev 2013-10-21 18:16:04 följande:

    Signatur Fosterhem har många bra åsikter! 

    Personligen anser jag att det finns alldeles för många fosterhem och att de som finns får hutlöst för mycket betalt för det "arbete" de säger sig utföra!

    Dra ner fosterhemmen till minst hälften av vad som finns idag så tvingas soc att hjälpa barnfamiljer i deras HEM istället för att barnen rövas bort och få växa upp i misär!    
    Tack.

    Jag håller med helt i det du skriver. Enda sättet att få stopp på detta, eftersom alla fosterhem är skräckslagna inför att inte få tiotusentals kronor i månaden för sitt "jobb", är att helt enkelt halvera antalet fosterhem.

    Ser man det som ett fint jobb  att knäcka barn, och anser sig ska ha rent vansinniga ersättningar för detta, är man sjuk.
  • Äldre 21 Oct 21:42
    #87

    Jag är uppvuxen i en familj som alltid varit familjehem och/eller jourhem. Över 50 barn har vandrat in och ut genom våra dörrar genom åren och faktum är att mina föräldrar (numera pensionärer) har kontakt med de allra flesta fortfarande. De får julkort och påhälsningar hemma, de får telefonsamtal, vänner på fb och varma kramar. Allt detta av barn som soc har "stulit". Min fostersyster som var uppväxtplacerad hos oss bodde hemma tills hon var 23 år. När hon flyttade fick hon en nätt slant sparad eftersom hon i alla år fått en barnpension utbetald som aldrig rördes. Hon firar fortfarande alla kalas, jular osv med oss i familjen. Jag tror knappast att vi är (eller mina föräldrar, rättare sagt) unika som familjehem. De allra flesta gör detta för att hjälpa. Inte för att tjäna massa pengar.

  • Äldre 22 Oct 07:21
    #88
    TaSe skrev 2013-10-21 21:42:08 följande:
    Jag är uppvuxen i en familj som alltid varit familjehem och/eller jourhem. Över 50 barn har vandrat in och ut genom våra dörrar genom åren och faktum är att mina föräldrar (numera pensionärer) har kontakt med de allra flesta fortfarande. De får julkort och påhälsningar hemma, de får telefonsamtal, vänner på fb och varma kramar. Allt detta av barn som soc har "stulit". Min fostersyster som var uppväxtplacerad hos oss bodde hemma tills hon var 23 år. När hon flyttade fick hon en nätt slant sparad eftersom hon i alla år fått en barnpension utbetald som aldrig rördes. Hon firar fortfarande alla kalas, jular osv med oss i familjen. Jag tror knappast att vi är (eller mina föräldrar, rättare sagt) unika som familjehem. De allra flesta gör detta för att hjälpa. Inte för att tjäna massa pengar.
    Jag är kanske naiv, men jag har svårt för att tro att den stora majoriteten av barn som placeras (stjäls)kommer ifrån bra hem med bra förutsättningar och hamnar i hem med giriga vuxna som struntar i dem och misshandlar dem fysiskt och/eller psykiskt.
    Att det förekommer är jag medveten om, men jag tror inte att alla som jobbar på soc. är så genomruttna och stjäl barn för att deras kompisar sedan ska tjäna pengar på det.

    Sedan undrar jag vad det skulle vara för fel att placera barn hos homosexuella. Tror snarare att de flesta av dem är bättre föräldrar än många vanliga svennebananföräldrar  
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äldre 22 Oct 09:11
    #89

    Mandel: Jag tillhör väl också den naiva skaran då,,

  • Anonym (barnh­em)
    Äldre 22 Oct 11:58
    #90
    Anonym (Fosterhem) skrev 2013-10-21 12:38:16 följande:
    Nej. Du och de andra viktigpettrarna förstår ju inte problemet här. Folk får orimliga summor pengar för att ta hand om andras barn, vilket leder till en mängd oseriösa fosterhem där barn far illa.

    "Verkligen kolla upp hemmen"... ja, det vore också bra men det är ju lite si och så med den saken när personer som är dömda för barnmisshandel och sexuella övergrepp mot barn tillåts bli fosterhem. Soc skiter fullständigt i hur fosterhemmen ser ut, de måste ha avstjälpningsplatser för de barn de stjäl, och då får vad som helst duga.

    Som jag sagt flera gånger nu; den här fosterhemsbranschen är skitig, och kostar uppåt 50 miljarder om året för skattebetalarna (inklusive föräldrarna som får sina barn stulna). Det är pengar som kan användas till betydligt bättre saker. Ge lite pengar till föräldrar som anses brista i sin omvårdnad för att barnen får ärva storasyskons kläder istället, och låt barnen vara där de hör hemma - hos mamma och pappa.

    Bra idé, du. För det är ju precis samma sak. Jag vet att många har svårt att förstå vad jag menar, men då borde man kanske ge fan i att svara.

    Du återkommer ofta till att barn blir stulna, vad menar du med det? så som jag tolkar det så menar du att alla barn som omhändertas av olika anledningar blir "stulna" ? jag kan säga efter att ha arbetat ett antal år på barnhem att gode gud för de som vill ta emot dessa många gånger trasiga barn. De skall ha allt betalt som de får.
Svar på tråden Hur mycket arvode har ni`?