• Anonym
    Äldre 1 Sep 20:15
    120085 visningar
    126 svar
    126
    120085

    Hur mycket arvode har ni`?

    Ni som är familjehem. Vad har ni för arvode och "ersättning"?
    Tycker mitt verkar så lågt, inte för att jag gör det för pengarna, men undra mest!

  • Svar på tråden Hur mycket arvode har ni`?
  • Äldre 12 Nov 22:27

    Är det så att dessa "soctanter" (uppenbarligen jobbar inga män med placeringar) får nånting för att placera barn i familjehem? Jag menar de flesta socialtjänster i kommunerna brukar väl inte gå med underskott? En placering hit eller dit kostar ju inget? Givetvis är det så att det billigaste alternativet är hjälp i biofamiljen men när det inte fungerar så finns det som tur är andra alternativ. Hur tänker ni som på riktigt tror att soc på rent jävelskap placerar ut barn lite som dom själva vill? Jag tror ju att de flesta kommuner gärna håller i pengarna lite bättre än så.

  • Anonym (hmm)
    Äldre 13 Nov 03:55
    Klarabara skrev 2013-11-12 22:27:03 följande:
    Är det så att dessa "soctanter" (uppenbarligen jobbar inga män med placeringar) får nånting för att placera barn i familjehem? Jag menar de flesta socialtjänster i kommunerna brukar väl inte gå med underskott? En placering hit eller dit kostar ju inget? Givetvis är det så att det billigaste alternativet är hjälp i biofamiljen men när det inte fungerar så finns det som tur är andra alternativ. Hur tänker ni som på riktigt tror att soc på rent jävelskap placerar ut barn lite som dom själva vill? Jag tror ju att de flesta kommuner gärna håller i pengarna lite bättre än så.

    Du kanske inte vet detta, men alla kommuner har en budget att hålla. Placerar dom inte tillräckligt många barn ett år så minskar budgeten till nästa år och då kanske dom hittar ett barn som behöver placeras. Det är en smutsig myndighet som gör 99% fel och möjligen 1 rätt.....kanske?
  • Äldre 13 Nov 06:08
    Anonym (hmm) skrev 2013-11-13 03:55:27 följande:

    Du kanske inte vet detta, men alla kommuner har en budget att hålla. Placerar dom inte tillräckligt många barn ett år så minskar budgeten till nästa år och då kanske dom hittar ett barn som behöver placeras. Det är en smutsig myndighet som gör 99% fel och möjligen 1 rätt.....kanske?
    Är det olika konton sedan hos själva socialen eller får de en klumpsumma som ska räcka till allt? Behöver de redovisa varje kostnadsställe var för sig vid redovisningen för nästa års budget och tilldelning eller hur fungerar det?
    Tänkte mest på att det normala är att varje myndighet eller instans får en pott och sedan har de själva mandat att fördela den potten på de poster som behöver det.
    Och med tanke på att så många protesterar mot den hårdare sjukförsäkringen och folk blir utförsäkrade och får gå till soc och soc saknar pengar för detta så känns det galet att de då i samma veva stjäl barn och tvångsplacerar bara för att inte få minskade budgetanslag nästa år.
    Minus på ena kontot och plus på det andra? 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äldre 13 Nov 08:22

    funderar lite på hur det funkar då de flesta socialtjänster går med stora underskott så då är det nog inte så många placeringar som görs för att hålla budgetnivån bra?

  • Äldre 7 Dec 02:19

    Intressant att många är negativa till att barn placeras i familjehem. Jag placerades som fjortonåring och det var det bästa som hänt i mitt liv. Skulle inte alls ha haft samma förutsättningar idag om jag bott kvar tillsammans med mina föräldrar. Skulle förmodligen inte ens funderat på att läsa på högskola.. 

  • Anonym (Skönt­)
    Äldre 7 Dec 17:53
    linnea9333 skrev 2013-12-07 02:19:02 följande:
    Intressant att många är negativa till att barn placeras i familjehem. Jag placerades som fjortonåring och det var det bästa som hänt i mitt liv. Skulle inte alls ha haft samma förutsättningar idag om jag bott kvar tillsammans med mina föräldrar. Skulle förmodligen inte ens funderat på att läsa på högskola.. 

    Vad skönt att höra att det löste sig så bra för dig !
  • Äldre 14 Dec 19:35

    Men jisses vad många är emot familjehem! Visst finns det säkert dåliga familjehem,men inte på långa vägar så många som dåliga föräldrar,vet ni hur många små o stora barn som har det förfärligt hos sina föräldrar? Och ni kan absolut inte veta hur mycket tid o kraft det tar att bygga upp ett barn som är traumatiserat p.ga sina föräldrar! Tänk er att om ni inte kan lita på att din mor eller far,vem ska man då kunna lita på?? Att då placeras hos en trygg familj är jättesvårt,förstår ni hur mycket man måste jobba för att få barnet att känna tillit o trygghet hos en för barnet okänd familj!? Och kom inte och säg att barnen tas helt omotiverat från sina föräldrar,jag har levt på båda sidorna så jag VET! Jag önskar att någon tagit mig från mina föräldrar betydligt tidigare än dom gjorde. Idag är jag familjehem och har en sådan förståelse för dessa barn

  • Anonym (inte klokt)
    Äldre 19 Dec 00:11
    nymedlem skrev 2013-10-22 19:55:00 följande:

    Min erfarenhet är precis tvärtom. Enligt min erfarenhet är de flesta barn som soc placerat i familjehem felaktiga beslut där barnen aldrig borde placerats från första början.

    Jag har aldrig sett någon förälder som gett sina barn kattmat, eller skrämt sina barn på de sätt som du beskriver.

    Men så umgås jag endast med vanliga vettiga människor som är bra föräldrar till sina barn. Barn som soc ändå beslutat sig för att stjäla och förstöra livet för!

    Däremot har jag stött på många rent av VIDRIGA fosterhem där de så kallade "föräldrarna" inte ens kan agera bra föräldrar till sina egna barn i många fall. 

    Människohandel kallas det!     
    Jag tycker precis som du! Mycket vettigt skrivet!{#emotions_dlg.flower}

    Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv!Nalle
  • Anonym (Hem)
    Äldre 14 Jan 14:02
    Anonym (inte klokt) skrev 2013-12-19 00:11:24 följande:
    Jag tycker precis som du! Mycket vettigt skrivet!

    Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv!



    Är det verkligen vettigt skrivet?

    Jag har aldrig SETT någon bli mördad. Därför tycker jag det är helt galet att någon döms för mord. Maktmissbruk från åklagare och domstolar, eller?

    Jag har suttit på akuten med barn till föräldrar som enligt de själva är de bästa för barnet. Skallfraktur, brutna revben är bara några exempel. Mamman ligger samtidigt inne med överdos! Pappan i fängelse.

    Veckan efter så låter hon som er här i tråden, gormar om maktmissbruk och får folk, lärare i skolan och andra med sig. Vi och soc har stulit hennes barn. Vi har ju ingen möjlighet att säga emot eller förklara vad mamman gjort på grund av sekretessen... Men folk förstod sen när hon också hamnade i fängelse. Då friades vi och soc från misstankarna om kidnappning av folket runtomkring.

    Vi är ett erfaret jourhem och ger massor av tid trygghet och kärlek till dessa barn, jag har sett felaktiga omhändertagningar men de har fått komma hem efter några dagar då handläggarna lagt ned undersökningen. Det har även hänt att barn som precis fått komma hem får så mycket stryk för att de tjalat att de hnat på sjukhus. Där vi sen fått hämta dem. Jag har jättemånga exempel jag kanske delger senare men kontentan är... Soc gör så gott det kan. Men det kan ske misstag...
  • Anonym (inte klokt)
    Äldre 15 Jan 00:56
    Anonym (Hem) skrev 2014-01-14 14:02:13 följande:


    Är det verkligen vettigt skrivet?
    Jag har aldrig SETT någon bli mördad. Därför tycker jag det är helt galet att någon döms för mord. Maktmissbruk från åklagare och domstolar, eller?

    Jag har suttit på akuten med barn till föräldrar som enligt de själva är de bästa för barnet. Skallfraktur, brutna revben är bara några exempel. Mamman ligger samtidigt inne med överdos! Pappan i fängelse.
    Veckan efter så låter hon som er här i tråden, gormar om maktmissbruk och får folk, lärare i skolan och andra med sig. Vi och soc har stulit hennes barn. Vi har ju ingen möjlighet att säga emot eller förklara vad mamman gjort på grund av sekretessen... Men folk förstod sen när hon också hamnade i fängelse. Då friades vi och soc från misstankarna om kidnappning av folket runtomkring.
    Vi är ett erfaret jourhem och ger massor av tid trygghet och kärlek till dessa barn, jag har sett felaktiga omhändertagningar men de har fått komma hem efter några dagar då handläggarna lagt ned undersökningen. Det har även hänt att barn som precis fått komma hem får så mycket stryk för att de tjalat att de hnat på sjukhus. Där vi sen fått hämta dem. Jag har jättemånga exempel jag kanske delger senare men kontentan är... Soc gör så gott det kan. Men det kan ske misstag...
    Men kära (Hem)...
    Har du inte skrivit till fel person nu????
    Jag har inte pratat om "mord" eller annat du skriver om (fruktansvärt) jag e lessen men jag svarade på  (Ny medlem)!
    Klart att det finns bra tillfälliga hem och jag känner med de som har öppna jourhem, men det händer alldeles för mycket att det blir fel beslut, när man sedan placerar barnen! Jag är ledsen men det är min åsikt!
    Barnen är det finaste vi har - de ska vi vara rädda om och om du bara visste vad jag ömmar för dem alla. Ber om ursäkt men du har nog tolkat mig fel eller svarat på felNalle
    Jag tycker det är underbart att det finns "varma goa hem" som öppnar sina dörrar för dessa små.....bara de är bra och gör de från hjärtat!

     
Svar på tråden Hur mycket arvode har ni`?