• Anonym
    Äldre 1 Sep 20:15
    119839 visningar
    126 svar
    126
    119839

    Hur mycket arvode har ni`?

    Ni som är familjehem. Vad har ni för arvode och "ersättning"?
    Tycker mitt verkar så lågt, inte för att jag gör det för pengarna, men undra mest!

  • Svar på tråden Hur mycket arvode har ni`?
  • Anonym (Hem)
    Äldre 15 Jan 09:57

    Ursäkta min frustration, men dessa som tror sig veta hur dåliga människor vi är som öppnar våra dörrar för barn med behov, gör mig riktigt irriterad! Jag förstår hur de grundar sina tankar. De pratar med föräldrar som sitter och gråter. Föräldrarna berättar sin historia och ingen kan eller får säga emot dem. Famhem soc och sjukvård/bup som ser de djupa skadorna dessa små liv har kan inte försvara sitt agerande utan att bryta sekretessen. Det är då inte konstigt att det blir en sådan demonisering. Det blir fel ibland. Tyvärr. Men det blir många hundra gånger mer rätt.

  • Anonym (budge­t)
    Äldre 15 Jan 10:19
    Mandel skrev 2013-11-13 06:08:42 följande:
    Är det olika konton sedan hos själva socialen eller får de en klumpsumma som ska räcka till allt? Behöver de redovisa varje kostnadsställe var för sig vid redovisningen för nästa års budget och tilldelning eller hur fungerar det?
    Tänkte mest på att det normala är att varje myndighet eller instans får en pott och sedan har de själva mandat att fördela den potten på de poster som behöver det.
    Och med tanke på att så många protesterar mot den hårdare sjukförsäkringen och folk blir utförsäkrade och får gå till soc och soc saknar pengar för detta så känns det galet att de då i samma veva stjäl barn och tvångsplacerar bara för att inte få minskade budgetanslag nästa år.
    Minus på ena kontot och plus på det andra? 
    Det går till ungefär så här, men det kan skilja sig lite åt mellan olika kommuner beroende på vilken typ av organisation man har. Kommunfullmäktige beslutar om kommunens budget. I den budgeten får socialnämnden en viss summa pengar för att bedriva socialtjänst, skolnämnden får en annan summa för att bedriva skola osv.

    Sedan gör socialnämnden en internbudget, dvs fördelar ut pengarna mellan olika verksamheter. X antal kronor till försörjningsstöd, x antal kronor till missbruksvård etc. Sedan ska varje verksamhet hålla sin budget. Om det är så att försörjningsstöd går back så kanske missbruksvården inte haft så stora utgifter som man räknat med och då går det ändå plus minus noll för hela socialnämnden. 

    Det är inte så att nämnden per automatik får mindre pengar nästa år om man inte har förbrukat alla sina pengar. Om så är fallet (vilket nog är väldigt sällsynt) så förklarar man varför man inte gjorde slut på alla pengar och så säger man antagligen att man förväntar sig att göra slut på alla pengar nästa år. Det vanligaste är dock att socialnämnden går plus minus noll eller att man går back, eftersom olika former av placeringar är väldigt dyrt. Jag vet dock inte om familjehem är så dyrt men många andra typer av placeringar är väldigt dyra. I extrema fall kan en person kosta flera miljoner om året (obs, det exemplet är INTE en familjehemsplacering men det är ett exempel från verkligheten).

    Sjukförsäkringen hanteras inte av kommunen utan av staten. 
  • kzk
    Äldre 15 Jan 14:54

    har lite svårt att förstå dessa kommentarer, de flesta tycks ha åsikter om saker de vet väldigt lite fakta om. Jag har 4 flickor den äldsta 48 och den yngsta 9, och tre barnbarn också flickor. För ett år sedan kom vi i familjen, min fru, och mina två hemmavarande barn överens om att det finns så många barn som har det jobbigt, inte bara de som har svåra hemförhållanden med droger och annat, utan också väldigt många invandrarbarn utan föräldrar eller släkt. Vi anmälde oss till omsorgsförvaltningen att vi kunde tänka oss att bli familjehem eller jourhem. Socialsekreterarna som arbetar med oss började med att besöka oss i vårt hem vilket varade i nästan tre timmar, vi har sedan varit på tre mycket ingående intervjuer, de vill veta absolut allting och dessa intervjuer har som mest varat i sex timmar, därefter sker en utvärdering och därefter en uppföljnings intervju. Sedan beslutas om man är godkänd, men det krävs också att man (dvs min fru och jag) går på utbildning en kväll i veckan i 8 veckor, därefter kan man ta emot barn som familjehem eller jourhem. Det är möjligt att den förvaltning som har arbetat med oss är ett undantag, men de följer en regelbok, frågorna är inte slumpvis. Närd et gäller ersättning vet jag inte vad den är, men vad jag vet är att kommunernas kostnader för de hem, inte familjehem, man har framförallt för flykting barn är mycket höga, de drivs ju av anställd personal på en basis av 24/7. Placeringar i familjehem har inte med förvaltningens budget att göra, de har en skyldighet att tillvarataga barnens intressen, och skulle det bli mer än vad de hade budgeterat med så får de helt enkelt begära mer pengar från Kommunfullmäktige, de kan inte avstå från att ingripa och skylla på att pengarna är slut.

  • nymedl­em
    Äldre 15 Jan 15:01
    Anonym (inte klokt) skrev 2013-12-19 00:11:24 följande:
    Jag tycker precis som du! Mycket vettigt skrivet!{#emotions_dlg.flower}

    Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv!Nalle
    Tack! {#emotions_dlg.flower}
  • Äldre 15 Jan 15:31
    Anonym (Fosterhem) skrev 2013-10-20 15:34:15 följande:
    Som sagt, det är väl smällar man får ta. Vill man nu så gärna hjälpa barn går man ju det just av sitt hjärtas godhet, inte för att få ersättning.


    Men om man ska resonera som du gör här så skulle det inte finnas något familjehem för dessa barn som akut behöver ett nytt hem. Fosterhemmen kan inte gå gratis hemma för den fina tankens skull för det mättar ingen mage eller betalar hyran. Men hemmen behövs och då måste oxå kommunen se till att avlöna folk som vill ställa upp. 
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Anonym (hmm)
    Äldre 15 Jan 16:19
    fjonkelina skrev 2014-01-15 15:31:49 följande:
    Men om man ska resonera som du gör här så skulle det inte finnas något familjehem för dessa barn som akut behöver ett nytt hem. Fosterhemmen kan inte gå gratis hemma för den fina tankens skull för det mättar ingen mage eller betalar hyran. Men hemmen behövs och då måste oxå kommunen se till att avlöna folk som vill ställa upp. 
    Avlöna till ett rimligt pris möjligen. Men en familj där bägge föräldrar har heltidsjobb som tar in en typ 10-12 åring som inte har några som helst problem utan går i skola och fritids på dagarna förtjänar inte en inkomst på dryga 15 tusen efter skatt.

    Där räcker det gott med barnbidrag och underhåll! Punkt!
  • Anonym (hmm)
    Äldre 15 Jan 16:25
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-15 16:19:21 följande:
    Avlöna till ett rimligt pris möjligen. Men en familj där bägge föräldrar har heltidsjobb som tar in en typ 10-12 åring som inte har några som helst problem utan går i skola och fritids på dagarna förtjänar inte en inkomst på dryga 15 tusen efter skatt.

    Där räcker det gott med barnbidrag och underhåll! Punkt!
    Tillägg - dessutom finns det för MÅNGA familjehem idag, inte för få. Detta gör att allt fler barn far illa....... så tragiskt!
  • Joce82
    Äldre 15 Jan 17:52

    Det är ju inte antalet familjehem som avgör hur många placeringar som görs! Där jag bor är det brist. Här får barnen bo på institution till handläggarna får något ledigt. Det är mycket bättre att bo i ett hem med kärleksfulla vuxna än institution där dagpersonal och nattpersonal avlöser varandra!

  • Anonym (Skönt­)
    Äldre 15 Jan 19:05
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-15 16:19:21 följande:
    Avlöna till ett rimligt pris möjligen. Men en familj där bägge föräldrar har heltidsjobb som tar in en typ 10-12 åring som inte har några som helst problem utan går i skola och fritids på dagarna förtjänar inte en inkomst på dryga 15 tusen efter skatt.

    Där räcker det gott med barnbidrag och underhåll! Punkt!Fattar du ens vad du säger själv ?
    Antalet barn som placeras beror inte på antalet familjehem som finns , utan hur många föräldrar det för tillfället finns som inte är förmögna att ge sina barn ett tryggt och stabilt hem !
  • Anonym (Skönt­)
    Äldre 15 Jan 19:14
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-15 16:19:21 följande:
    Avlöna till ett rimligt pris möjligen. Men en familj där bägge föräldrar har heltidsjobb som tar in en typ 10-12 åring som inte har några som helst problem utan går i skola och fritids på dagarna förtjänar inte en inkomst på dryga 15 tusen efter skatt.

    Där räcker det gott med barnbidrag och underhåll! Punkt!
    Antar att du vänt dig till socialförvaltningen och erbjudit dina tjänster för denna summa?
    Och att du har många i din närhet som är beredda: att för tre tusen i månaden , dvs pengar som inte ens täcker kostanaden för ett tonårigt barn ,ta hand och ansvar för någon annans barn dygnet runt och dessutom punga ut en massa pengar extra , för på tre tusen räcker intetill hyra , el , mat ,hygien,nöjen,semester , cyklar , kläder , körkort , moped ,köra till och från umgängen men mamma , pappa , mormor , morfar , farmor , farfar , bjuda på fika när de kommer på besök , och allt annat som ev behövs !

    Tror säkert du får massa placeringar , för märkligt nog har socialförvaltningen en sträng budget , och jobbar på att hålla kostnader nere och inte låta familjehem bada i pengar !
  • Äldre 17 Jan 15:42

    Jag vet inte om jag hamnat fel men jag tänker lite på alla de kommentarer om att barnen ska tillbaka till sina biologiska föräldrar så fort som möjligt. Hur avgör man när det är dags för barnet att komma "hem"?

  • Äldre 17 Jan 15:52
    emm no1 skrev 2014-01-17 15:42:30 följande:
    Jag vet inte om jag hamnat fel men jag tänker lite på alla de kommentarer om att barnen ska tillbaka till sina biologiska föräldrar så fort som möjligt. Hur avgör man när det är dags för barnet att komma "hem"?

    Det är inte familjehemmet som avgör det , utan socialförvaltningen , eller alternativt rätten . Men detta är oftast så fort man kan påvisa att biologhemmet är tryggt och säkert , och har de resurser som krävs för att ta hand om sina barn.
  • Äldre 20 Jan 20:45

    Ersättningar går att läsa om på familjehemsinfo.se :)

  • Äldre 12 Jan 18:08
    Anonym skrev 2011-09-08 10:42:35 följande:
    Jag är också ett kontrakterat jourhem och kravet jag har är att jag måste vara hemma på heltid, får alltså inte ha annat jobb som krockar med jourhems avtalet
    Jag har en arvodes del som är stående oavsett placerinng eller ej på 27.000/månad, det gäller för 2 platser ( 2 rum ), den delen ska det skattas på och sen får jag varje gång det placeras ett barn en omkostnadsdel beroende på vilken ålder barnet har.
    Betalar inga månadskort från dessa pengar, betalar inga ev tränings avgifter eller andra avgifter såsom dagis och annat  av dessa pengar och får betald mil ersättning.
    Många barn som kommer har ingen grundutrustning alls, har haft många barn som kommer i dom kläderna dom har på sig och äger inget annat. i dom lägena så bidrar Soc med ca 4300 kr / barn till inköp av det barnet behöver!
    Sjuka summor för att ta hand om 2 barn som går på dagis/skola. Det är inte rimligt att man ska tjäna dessa summor på att ta hand om 2 barn! Och inte heller betala något mer än mat och husrum för dem. Dom flesta människor i samhället har en lön på 27000 som dom försörjer sin familj med.  Du kan både gå på ett jobb och å detta som "extra knäck". Sanslöst!
  • Anonym (Också familj­ehem)
    Äldre 13 Jan 02:11
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-15 16:19:21 följande:

    Avlöna till ett rimligt pris möjligen. Men en familj där bägge föräldrar har heltidsjobb som tar in en typ 10-12 åring som inte har några som helst problem utan går i skola och fritids på dagarna förtjänar inte en inkomst på dryga 15 tusen efter skatt.

    Där räcker det gott med barnbidrag och underhåll! Punkt!


    Men det låter ju toppen! Tala bara om var man hittar dessa problemfria barn?!

    Under mina år som familjehem har jag aldrig haft en sådan enkel problemfri placering.

    Desto mer traumatiserade barn/ungdomar som ofta mått så psykiskt dåligt att skola inte ens varit tänkbart. Ungdomar som flera gånger i veckan slagits i skolan, rymt på nätterna, druckit och drogat, eller med självskadebeteende som inneburit att vi ibland flera kvällar i veckan suttit på akuten för att sy,

    12-13 åriga Flickor som är så rädda, för att föräldrarna ska hitta dem så att de kan giftas bort med någon 20-30 år äldre än de själva, så att de varken vågar sova eller lämna huset mm mm.
  • Mon 16 Dec 2019 09:55

    Anonym nöjd

    Jag är lite nyfiken på vem du jobbar för , jag har egna barn o vet vad dyra ungar är sen jobbar jag med ungdomar på ett hvbhem och vet att de barnen är extra busiga och förstår att du inte lever lyx, att öppna sitt hem o hjärta åt dessa barn kräver väldigt mycket och man kan inte jobba ute i arbetslivet utan kanske måste vara hemma

Svar på tråden Hur mycket arvode har ni`?