• Lisun
    Äldre 3 Sep 07:38
    16049 visningar
    19 svar
    19
    16049

    Hon följer efter mig inomhus!

    Hej!
    Skulle behöva lite tips på hur jag ska träna min hund på att inte tassa efter mig så fort jag går inomhus.
    Hon är snart 10 mån och i övrigt en trevlig hund.
    Hon är dock lite rädd och osäker av sig för nya människor. Hundar är inger problem men hon är otroligt undergiven.
    Vi har även lite problem med att få henne rumsren...känns som hon aldrig blir det!
    Men det största/jobbigaste problemet är att hon hela tiden går efter och ska ha koll på mig eller min sambo.
    Hon kan kommandot "korgen" el "gå och lägg dig" men funkar  max nån sekund sen kommer hon efter iaf.
    Är inga problem med att lämna henne ensam hemma annars.
    Hon får ordentligt med motion.
    Tips? Blir tokig på det eviga tassandet! 

  • Svar på tråden Hon följer efter mig inomhus!
  • Äldre 4 Sep 09:53
    #1

    Det kan ju vara en bra idé att säga "gå och lägg dig", annars försöka att bestämt skicka ut henne från det rum du befinner dig i. Om du går in på toaletten och hon följer efter, fös bara ut henne på ett tydligt sätt. Känns som om du måste hitta ett sätt för henne att slappna av, även om ni är hemma och i olika rum.

      Sedan är ju hundar flockdjur och vill gärna vara med sin flock. vår hund har inga problem med att tassa efter, men om hon ligger i vardagsrummet och jag lägger mig i sovrummet, dröjer det inte länge innnan hon kommer in tassande.

  • Lismon­ia
    Äldre 4 Sep 09:58
    #2

    kan hunden komandot stanna? träna in det annars. för övrigt så brukar jag morra på vår hund om jag ogillar vad hon gör, fungerar väldigt bra!

  • Äldre 4 Sep 10:00
    #3

    Det där höll jag på att bli galen på.. min hund är precis sådär! Nu efter 5 år har jag slutat tänka på det!

    Jag försökte med bur, "lägga" henne i sin bädd, stängt dörren, arg röst, snäll röst.. blablabla
    Nu har jag lagt ner och insett att hon vill va med mig bara. 

    Om jag cyklar till affärn utan henne o hon får vara med sonen hemma... då piper hon fast hon har sällskap. Vi har kanske inte kämpat nog mycket, men hon stör ju ingen så det gör inte så mycket! 

      Numera bor vi i ett litet hus o nu  kan hon faktist ligga kvar i vardagsrummet om jag går nånannanstanns. Men öppnar jag kylen, ja då står hon där efter 1 sek     

  • Äldre 4 Sep 10:03
    #4

    Min schäfer är likadan, men jag tycker det är bra! Det visar att han har en stark flockmedvetenhet, vilket gör att vi aldrig någonsin har haft problem att ha honom lös, han skulle aldrig sticka ifrån oss.

  • Äldre 4 Sep 10:12
    #5
    Maho81 skrev 2011-09-04 10:03:34 följande:
    Min schäfer är likadan, men jag tycker det är bra! Det visar att han har en stark flockmedvetenhet, vilket gör att vi aldrig någonsin har haft problem att ha honom lös, han skulle aldrig sticka ifrån oss.

    Nä det har inte jag heller. Om det inte kommer en katt, då kan hon bara inte hålla sig. Vår egen katt är ju inge kul för han springer inte när hon leker med honom.
    Men annars är hon aldrig långt borta! 
  • gaolin
    Äldre 4 Sep 10:16
    #6

    Utöver att du blir irriterad på det "eviga tassandet" finns det något annat problem med att hunden följer dig inomhus? Det kan ju vara så enkelt att hon endast vill vara nära och behöver vara nära. Jag har haft valpar som när de varit runt ett år, i spökåldern, liksom fallit tillbaka lite i grundtryggheten och då behövt lite mer uppmärksamhet och tydlighet och närhet innan de återigen verkar ha mognat ett par steg. För mig och mina hundar så har det gett med sig med tid och sedan har de varit väldigt trygga hundar som väldigt sällan tassat efter.

    TS, din hund är inte särskilt gammal - hon ska utvecklas mycket mer, ge henne tid och uppmärksamhet, fostran och så vidare men ha också lite is i magen. Om hon är i spökåldern så formar du henne oerhört lätt även om du kanske inte inser det själv just nu.

    (Med spökåldern så menar jag när hunden huxflux verkar upptäcka saker som den tidigare sett i sin närhet men först nu börjar reagera på. En av mina hundar fick till exempel för sig att en väldigt ordinär gatuskylt som vi ofta passerade på våra promenader helt plötsligt var någonting som hon behövde skydda mig ifrån. Väldigt fånigt, och det gick snabbt över. Spökåldern verkar kunna ta sig väldigt olika uttryck.)

  • Äldre 4 Sep 12:05
    #7

    Mirris: Min sticker tack och lov inte efter något, vare sig det är en springandes katt eller något annat =)

  • Lisun
    Äldre 4 Sep 15:24
    #8

    Är mest orolig för att hon verkar vara på spänn hela tiden. Känns som ett ohälsosamt beteende att aldrig kunna slappna av. Men jag kanske har fel? Verkar ju som fler har samma "problem" hos sina hundar. Kanske vissa hundar helt enkelt är såhär...isf är det ju dumt att försöka träna henne till att vara nåt annat än sig själv. 

  • Kat91
    Äldre 5 Sep 02:49
    #9

    När vi köpte våran var han 1½ år och tassade precis som du beskriver efter oss JÄMT. Såfort vi reste oss reste han sig osv. Det höll bara på ett halvår och det var också då han var som odrägligast i allmänhet (absolut inte otrygg på något vis om vi var hemma utan somnade redan i bilen påväg hem och gick direkt in hemma hos oss som om han bott där hela livet).
    Din vovve befinner sig ju i spökåldern nu så förhoppningsvis blir hon bättre. Nu bryr sig inte våran alls. Däremot när vi lämnar honom hos nattmatte när vi båda jobbar natt så tassar han fortfarande efter de. Det har också blivit bättre med tiden så jag tror det handlar om balans. Det kommer hon få när hormonspökandet lägger sig! :)

  • Äldre 5 Sep 02:54
    #10

    Valpar har ju större benägenhet att vilja vara nära hela tiden. Vi har en jämthund inomhus mestadels av tiden och har varit det sen när vi hämtade honom vid 8 veckors ålder. Han är nu ca 1,5 år och tassar fortfarande efter ibland även om han oftast strövar omkring i huset själv eller ligger och slöar. Dock är han efter pappa överallt eftersom han är "flockledaren" i hans ögon. Han som matar och går ut med honom.

    Sure att det är störande med en svans ibland men tycker det är roligare att hunden vill vara med än om den bara ligger för sig själv hela dagarna. Har haft såna hundar också, inget vidare sällskap.

  • filoso­ffan
    Äldre 7 Sep 10:53
    #11

    Hunden är som andra skrev ett flockdjur. Du är hundens ledare, alltså följer den "per automatik" ledaren. MEN det går att jobba bort beteendet. "Problemet" (om man ser det som ett problem dvs.) är helt enkelt att hunden ser det som sin uppgift att följa sin ledare. Så länge den inte har en annan, viktigare, uppgift ( i hundens ögon) så kommer den att följa ledaren. Jag har alltid haft schäfrar och dessa har en förmåga att bli "efterhängsna". Jzg ser det inte som ett egentligt problem men visst, det är inte så kul om hunden ständigt är på spänn och reser sig så fort man ändrar ställning i soffan...:-/
    Dock har jag arbetat bort beteendet när jag inte "orkar" ha en skugga. Då ger jag hunden en uppgift. Exempelvis så får han vakta något (han kan kommandot vakta) Det kan vara något som i mina ögon är "banalt" men för honom blir det ett "jobb". Likaså så har jag lärt honom kommandot "ledig" och det använder jag ibland när han skuggar. "Ledig, så gå och lägg dig" brukar det bli vänligt och lugnt. Då gör han det...

    Så vad jag vill säga är att det är upp till oss vad hunden ska göra. Stanna eller följa. Vår vilja är hundens lag. Men jag håller med om tidigare trådsvar, hunden r ännu bara valp och i "spökåldern" så följandet är ännu valpigt. Men det betyder inte att du inte kan börja träna valpen att stanna kvar med enkla och vänliga kommandon

    Lycka till <3 

  • Äldre 7 Sep 11:12
    #12

    Vad har du för ras TS?

  • Lisun
    Äldre 7 Sep 21:00
    #13
    filosoffan skrev 2011-09-07 10:53:46 följande:
    Hunden är som andra skrev ett flockdjur. Du är hundens ledare, alltså följer den "per automatik" ledaren. MEN det går att jobba bort beteendet. "Problemet" (om man ser det som ett problem dvs.) är helt enkelt att hunden ser det som sin uppgift att följa sin ledare. Så länge den inte har en annan, viktigare, uppgift ( i hundens ögon) så kommer den att följa ledaren. Jag har alltid haft schäfrar och dessa har en förmåga att bli "efterhängsna". Jzg ser det inte som ett egentligt problem men visst, det är inte så kul om hunden ständigt är på spänn och reser sig så fort man ändrar ställning i soffan...:-/
    Dock har jag arbetat bort beteendet när jag inte "orkar" ha en skugga. Då ger jag hunden en uppgift. Exempelvis så får han vakta något (han kan kommandot vakta) Det kan vara något som i mina ögon är "banalt" men för honom blir det ett "jobb". Likaså så har jag lärt honom kommandot "ledig" och det använder jag ibland när han skuggar. "Ledig, så gå och lägg dig" brukar det bli vänligt och lugnt. Då gör han det...

    Så vad jag vill säga är att det är upp till oss vad hunden ska göra. Stanna eller följa. Vår vilja är hundens lag. Men jag håller med om tidigare trådsvar, hunden r ännu bara valp och i "spökåldern" så följandet är ännu valpigt. Men det betyder inte att du inte kan börja träna valpen att stanna kvar med enkla och vänliga kommandon

    Lycka till <3 
    Tack för bra svar Glad
  • Lisun
    Äldre 7 Sep 21:01
    #14
    Frökenfrågvis skrev 2011-09-07 11:12:11 följande:
    Vad har du för ras TS?
    En Cavalier king charles spaniel
  • Äldre 6 Apr 07:45
    #15

    Skaffa aldrig fransk bulldog! Dom är jobbiga och följer efter vart du än går hela livet, asjobbigt.

  • Äldre 3 Jul 12:28
    #16

    Min kompis har en pincher på 3 år,som följer efter och även stirrar.Han är mycket ensam med hunden,men jag tycker det är hemskt jobbigt när han hälsar på!

    Påfrestande!Det måste gå att träna bort?

    Hon drar också fruktansvärt i kopplet,så jag har slutat hålla i det! Ont i axel!

    I bilen i buren är hon väldigt orolig,flämtar och har sig trots att hon åkt jättemycket bil!

    Är det en ovanligt nervös hund eller?

    Hon kan sova ensam hela nätter det går bra.

    Min kompis tycker jag är mycket bra med henne.Lugn och bra.

    GN

  • Tue 23 Feb 2021 21:05
    #17

    Har en hund på besök här några dagar och den har börjat följa mig överallt.
    Kanske är det separationsångest från sina ägare ?
    Den gnydde nästan hela första natten och har nu börjat följa all steg jag tar, jag kan knappt ens sitta i soffan utan att den ska upp dit.
    Detta är en gammal hane på 13 år.
    Han är van att ha hundar hela tiden runt sig och har nu bara mig att följa.

  • Pilsne­r
    Tue 23 Feb 2021 21:09
    #18
    Stefan99 skrev 2021-02-23 21:05:13 följande:

    Har en hund på besök här några dagar och den har börjat följa mig överallt.
    Kanske är det separationsångest från sina ägare ?
    Den gnydde nästan hela första natten och har nu börjat följa all steg jag tar, jag kan knappt ens sitta i soffan utan att den ska upp dit.
    Detta är en gammal hane på 13 år.
    Han är van att ha hundar hela tiden runt sig och har nu bara mig att följa.


    Du står för trygghet. Låt den hållas.

  • Wed 24 Mar 2021 18:23
    #19

    förstår att det kan vara frustrerande. min hund följer mig var jag än går. tror dock detta betyder att hin ser dig som en ledare och att då använda kommandot "gå och lägg dig" kan vara lite fel, ur frustrerande det än är eftersom det oftast kopplas till att hunden gjort något fel. Testa att säta gränser som till exempel i köket. Börja med att träna att hon ska sitta en but ifrån och inte tassa efter, hundar är smarta så det borde gå att träna bort. 

Svar på tråden Hon följer efter mig inomhus!