• Äldre 3 Sep 20:04
    1460 visningar
    6 svar
    6
    1460

    Väntan på insemination

    Hej allihopa!
    Att det ska vara en sådan väntan tills man får komma och inseminera sig...
    Jag trodde att västragötaland inte hade så långa kötider men tydligen så är sahlgrenska den längsta kötiden... Visserligen är jag ung men längtan är ändå väldigt stor.

    Jag antar att man också behöver göra en del undersökningar innan behandlingen. Helt enkelt en stor process för att få bli föräldrar.

    Någon som har andra tankar kring detta???

  • Svar på tråden Väntan på insemination
  • Äldre 3 Sep 21:07
    #1

    Hej igen!

    Gå in i denna tråd så hittar du fler som står i kö till SU:

    www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-1-145/m60775341.html

    Man behöver i Göteborg inte göra några provtagningar innan man kommer fram i kön utan de tar prover när ni kommit fram. När man kommit fram är det också obligatoriskt med ett läkarsamtal som pratar om den medicinska processen med insemination och donerade spermier samt lägger upp vilken behandling som passar för er. Man träffar också en kurator som stämmer av om det är passande att ni erbjuds behandling.
    ( Låter värre än det är. De flesta blir godkända, de vill bara stämma av att man funderat på vad man ger sig in på samt att man inte har så allvarliga sociala problem såsom missbruk eller kriminalitet att det vore dumt att bli föräldrar.)

  • Äldre 4 Sep 18:58
    #2
    Kronärtskocka skrev 2011-09-03 21:07:07 följande:
    Hej igen!

    Gå in i denna tråd så hittar du fler som står i kö till SU:

    www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-1-145/m...

    Man behöver i Göteborg inte göra några provtagningar innan man kommer fram i kön utan de tar prover när ni kommit fram. När man kommit fram är det också obligatoriskt med ett läkarsamtal som pratar om den medicinska processen med insemination och donerade spermier samt lägger upp vilken behandling som passar för er. Man träffar också en kurator som stämmer av om det är passande att ni erbjuds behandling.
    ( Låter värre än det är. De flesta blir godkända, de vill bara stämma av att man funderat på vad man ger sig in på samt att man inte har så allvarliga sociala problem såsom missbruk eller kriminalitet att det vore dumt att bli föräldrar.)
    tack för svaret!
    När jag kollade på SU hemsida står det att då man fått ett godkänande ska man kontakta öppenvården för att få göra en spolnign av äggledarna, men det kanske är gammalt skrivet. Det är ju bra om man blir kallad av Su och att de hjälper en med det.
  • Äldre 4 Sep 19:02
    #3

    Tjejer kolla upp vårdgarantin så kan ni nog få tid snabbare, det fick iaf min kompis

  • Äldre 4 Sep 19:25
    #4
    tusenliljor skrev 2011-09-04 18:58:04 följande:
    tack för svaret!
    När jag kollade på SU hemsida står det att då man fått ett godkänande ska man kontakta öppenvården för att få göra en spolnign av äggledarna, men det kanske är gammalt skrivet. Det är ju bra om man blir kallad av Su och att de hjälper en med det.
    De var några år sedan vi var där, så där verkar de ha ändrat rutinerna. ( Då gjorde de inte ens spolningar på alla! )  Men på hemsidan stod det ju ganska tydligt att man själv nu ska få en spolning gjord innan man kommer dit. Det är iof bra, så man vet om det är någon vits att göra inseminationer eller om man bör gå på IVF direkt... Eftersom ni bor en bra bit ifrån Sahlgrenska låter det väl vettigt att kontakta en gynekolog på er hemort så slipper ni åka långt bara för en spolning.

    Puma87: Tyvärr gäller inte vårdgarantin vid donationsbehandlingRynkar på näsan, så det är bara att köa eller se sig om efter andra alternativ.
  • Äldre 4 Sep 19:40
    #5
    Kronärtskocka skrev 2011-09-04 19:25:23 följande:
    De var några år sedan vi var där, så där verkar de ha ändrat rutinerna. ( Då gjorde de inte ens spolningar på alla! )  Men på hemsidan stod det ju ganska tydligt att man själv nu ska få en spolning gjord innan man kommer dit. Det är iof bra, så man vet om det är någon vits att göra inseminationer eller om man bör gå på IVF direkt... Eftersom ni bor en bra bit ifrån Sahlgrenska låter det väl vettigt att kontakta en gynekolog på er hemort så slipper ni åka långt bara för en spolning.

    Puma87: Tyvärr gäller inte vårdgarantin vid donationsbehandlingRynkar på näsan, så det är bara att köa eller se sig om efter andra alternativ.
    Ja det är nog så att vi får ta kontakt själva. Vi bor i Falköping och jag tror inte att vårdcentralen gör spolning, men det borde dem ju göra på kärnsjukhuset i skövde. Eller vad tror du?
  • Äldre 4 Sep 19:47
    #6
    Kronärtskocka skrev 2011-09-04 19:25:23 följande:
    De var några år sedan vi var där, så där verkar de ha ändrat rutinerna. ( Då gjorde de inte ens spolningar på alla! )  Men på hemsidan stod det ju ganska tydligt att man själv nu ska få en spolning gjord innan man kommer dit. Det är iof bra, så man vet om det är någon vits att göra inseminationer eller om man bör gå på IVF direkt... Eftersom ni bor en bra bit ifrån Sahlgrenska låter det väl vettigt att kontakta en gynekolog på er hemort så slipper ni åka långt bara för en spolning.

    Puma87: Tyvärr gäller inte vårdgarantin vid donationsbehandlingRynkar på näsan, så det är bara att köa eller se sig om efter andra alternativ.
    Tråkigt =( Annars hade det ju varit jätte bra att yrka på då många läkare vet att patienterna sällan vet om just vårdgarantin så dom struntar i den
    Kitty 081003
Svar på tråden Väntan på insemination