• Dietis­t Viveca Annell
    Äldre 8 Sep 07:52
    3143 visningar
    15 svar
    15
    3143

    Smarta val och lätta, nyttiga tips

    I den här tråden tänkte jag ta upp smarta val och lätta, nyttiga tips


    Du har säkert flera tips – dela gärna med dig av dem!


    allevo.nu finns en receptsamling med många goda maträtter, alla kaloriberäknade

  • Svar på tråden Smarta val och lätta, nyttiga tips
  • Dietis­t Viveca Annell
    Äldre 8 Sep 07:53
    #1

    Drycker kan ge många extra kalorier som man kanske inte tänker på. Kaffe är en sådan dryck. Kaffe i sig innehåller inga kalorier men när vi dricker ett par muggar kaffe med mjölk och/eller socker per dag kan det bidra till viktökning.


     


     Dricker du två stycken stora latte på dag (på standardmjölk) dricker du ca 300 kalorier.     


     


    Dricker du istället två kaffe med en liten skvätt mellanmjölk får du endast ca 50 kalorier.

  • Äldre 8 Sep 11:39
    #2

    Jag vill passa på att tipsa om en riktigt god isglass.
    Kanske inte så frestande just nu när höstrusket knackar på dörren men kanske gott om man är sugen på glass.
    Funlight saft av valfri smak fryses ner i lämpliga portioner.
    Jag brukar använda "glassformar" och det blir en härlig isglass

  • Dietis­t Viveca Annell
    Äldre 9 Sep 08:53
    #3

    Brukar du dricka juice på morgonen? Drick ett litet glas (1 dl) eller ät en apelsin istället. Juice bidrar med vitaminer men är lika kaloririk som läsk Till en liter apelsinjuice går det åt ca 2 kg apelsiner. Koncentrationen av sockerarter blir därför mycket högre i juice än i frukt. 2 dl apelsinjuice innehåller ca 85 kcal och det är lika mycket som cola och läsk.


    Tips läskande dryck; blanda mineralvatten med liten skvätt juice.

  • Dietis­t Viveca Annell
    Äldre 9 Sep 09:08
    #4

    Snart helg med fredagsmys, kanske fika på stan och bortbjuden på middag


     


    Istället för chips och godis framför tvn ikväll. Dippa grönsaker i yoghurtdipp. Skär en bar i små bitar och ät istället för godis.

     


    Ta med en bar på shoppingrundan så du inte missar mellanmålen och kan motstå bullar och kakor på caféet.

     


    Kom inte vrålhungrig till middagen, då är det lätt att äta för mycket. Ät mycket grönsaker och var måttlig med ö och vin.

    Trevlig helg!

  • Dietis­t Viveca Annell
    Äldre 12 Sep 09:10
    #5

    Fyll halva tallriken med grönt


     


    -       du får mycket mat men lite energi (få kalorier)


    -       tar det tid att äta vilket är bra för mättnadskänslan


    -       du lurar ögat och hjärnan, du blir mätt på överfylld tallrik


    -       du får massor av vitaminer, mineraler, antioxidanter


     


    Några tips


    -       rosta rotfrukter, lök, paprika, aubergine, squash mf l grönsaker i ugn


    -       woka frysta wokgrönsaker


    -       snabbstek broccolibuketter


    -       värm frysta grönsaker med en skvätt vatten i mikron


    -       blanda fint rivna morötter med rivet äpple till en saftig morotssallad


    -       gör en stor sats vitkålsallad, den håller sig flera dagar i kylskåpet


     


    Fyll frysen med olika sorters frysta grönsaksblandningar så har du alltid grönsaker hemma!

  • Äldre 12 Sep 14:03
    #6

    Fruktsorbet som är underbart god!

    Kör frysta bär i mixern och tillsätt en skvätt lättmjölk.
    Supergott!

  • Dietis­t Viveca Annell
    Äldre 14 Sep 09:42
    #7

    Var smart när du handlar


     


    Handla inte när du är hungrig


    Då är det svårare att stå emot onödiga, onyttiga produkter när man är hungrig. Ät ett äpple innan du går in i butiken om du känner hungersug.


     


    Planera vad du ska handla


    Gör en inköpslista innan du åker till butiken. Om du tar dig tid och planerar veckans middagar spar du både pengar och troligtvis kalorier. När du vet vad du ska handla och laga för mat behöver det inte bli onyttiga snabblösningar.


     


    Titta efter det gröna Nyckelhålet


    Välj varor med det gröna nyckelhålet. Det gröna nyckelhålet tar hänsyn till sockerinnehåll, fettinnehåll, salt och fiber.


     


    Ta dig tid vid frukt- och grönsaksavdelningen


    Handla grönsaker och frukter som du vanligtvis inte handlar. Du kanske hittar nya favoriter.


     


    Stanna vid frysdiskens grönsaksfack


    Köp frysta grönsaker så vet du att det alltid finns något grönt hemma. Ta gärna också något paket frysta bär så kan du mixa smoothies till frukost eller mellanmål.

  • Dietis­t Viveca Annell
    Äldre 15 Sep 09:26
    #8

    Gillar du äppelpaj med vaniljsås?


     


    Ett lättare alternativ;


    Klyfta ett äpple och lägg på tallrik


    Pudra över kanel och lite socker


    Mikra någon minut


    Ät med lätt vaniljyoghurt

    Hoppas det smakar! 

  • Dietis­t Viveca Annell
    Äldre 27 Sep 20:07
    #9

    Titta efter det gröna nyckelhålet


    Du känner säkert igen nyckelhålssymbolen – hjälpen att välja hälsosamma livsmedel.


     


    Nyckelhålet var till en början lite missvisande. Till exempel fick mager yoghurt men med hög sockerhalt ha nyckelhålssymbolen. Reglerna för vilka livsmedel som får märkas har ändrats och skärpts flera gånger. Idag krävs att yoghurten både är mager och har låg sockerhalt för att få nyckelhålsmärkas. Andra områden som har skärpts är sockermängden i bröd och att bröd måste innehålla en viss mängd fullkorn, matfettsblandningar ska ha en hälsosam fettsammansättning och saltinnehållet får inte vara för högt. Färdiga frysta rätter måste innehålla en viss mängd grönsaker och följa tallriksmodellen för att få nyckelhålsmärkas. Även fler och fler restauranger erbjuder nyckelhålsmärkta måltider.


     


    Det gröna nyckelhålet är en bra hjälp när du väljer livsmedel!

  • Allévo 123
    Äldre 28 Sep 16:46
    #10

    Ett bra sätt för mig att hålla uppe motivationen är att göra sin viktresa med en kompis, sambo, jobbarkompis etc för att stödja och peppa varandra.

  • Dietis­t Viveca Annell
    Äldre 29 Sep 10:24
    #11

    Välj popcorn framför chips och ostbågar till fredagsmys

    2 dl popcorn     ca 40 kcalGlad

    2 dl chips          ca 150 kcal       

    2 dl ostbågar    ca 100 kcal

      

  • Dietis­t Viveca Annell
    Äldre 30 Sep 11:16
    #12

    I helgen ska jag ut och plocka trattisar. Trattkantarellsoppa är gott men innehåller ofta flera deciliter grädde. Jag hittade ett magrare recept som jag ska prova.


     


    Trattkantarellsoppa


    ca 3½ dl förvällda trattkantareller


    2 msk smör


    2 msk vetemjöl


    1 l buljong


    1 msk tomatpuré


    1 msk roquefortost


    1 dl grädde


    1 tsk citronsaft


    Persilja


     


    Fräs smör i en kastrull. Lägg i trattisarna skurna i mindre bitar. Fräs några minuter. Pudra över mjöl och rör om. Späd med buljongen lite i taget. Smaksätt med puré och roquefortost. Koka ca 5 min. Tillsätt grädde och citronsaft. Smaka av och strö över persilja.


     


    Receptet hittade jag på ica.se

  • Dietis­t Viveca Annell
    Äldre 6 Oct 08:02
    #13

    Tips på lättare pajskal


    Vanlig pajdeg innehåller ofta 125-150 g smör. Ett betydligt magrare pajskal gör du på


    50 g smör


    2,5 dl mjölk


    100 g kokt, kall potatis


    0,5 dl vatten


     


    Kör smör, mjöl, potatis i en matberedare. Tillsätt vatten och kör i ytterligare mycket kort. Tryck ut degen i en smord pajform. Låt pajskalet vila i kylskåp i 30 min. Grädda i 10 min i 225 grader innan du fyller skalet.



  • Dietis­t Viveca Annell
    Äldre 7 Oct 08:15
    #14
    OBS!!
    Det ska vara 2,5 dl MJÖL och inte mjölk i pajdegsreceptetGlad 

     
  • Dietis­t Viveca Annell
    Äldre 7 Oct 09:24
    #15

    Istället för bearnaisesås


    Ett smal alternativ till den klassiska bean.


     


    4 port


     


    2 dl matyoghurt


    2 msk smör


    1 vitlöksklyfta


    1 tsk torkad dragon


    1 tsk hackad persilja


    salt, vitpeppar


     


    Smält smöret i en kastrull och ta av från plattan när smöret flyter. Vispa ned yoghurten.


    Pressa i vitlök och krydda.

Svar på tråden Smarta val och lätta, nyttiga tips