• FruHel­lström
    Äldre 13 Sep 10:10
    14634 visningar
    14 svar
    14
    14634

    Specsavers glas....

    Köpte efter många år nya glasögon, har haft dem kanske 3-4månader, men jag blir helt vansinnig på glaset, har varit noga med putsningen, använt putsduk o ibland fönsterputs, testat vatten o rent tyg. Men det är precis som en jävla hinna över hela glasen som inte går bort, de blir skitiga direkt! Man drar bara runt så det blir randigt o oljigt, ska det verkligen vara så??

    Kan man reklamera glasögonen pga detta?
    jag har haft glasögon i 27år o har aldrig haft detta problem... utan det har bara varit o dragit av glasen med tröjan på glasögon jag haft innan...
    Skitirriterande!!! 

  • Svar på tråden Specsavers glas....
  • 071001
    Äldre 13 Sep 10:14
    #1

    Jag har lite liknande problem med mina (ej köpta på Specsavers). Jag valde det billigare glaset och ångrar det nu för jag utgår ifrån att det har med glasen att göra.

  • FruHel­lström
    Äldre 13 Sep 10:40
    #2

    jag köpte ngt mitt i mellan, jag har tokdålig syn o har specialglas som jag betalar extra för så det inte ska bli colabottnar, men de jag hade innan va liknande o blir inte alls oljiga... ska du inte reklamera dina då, alt fråga varför? Vart handlade du?
     

  • 071001
    Äldre 13 Sep 10:43
    #3

    Jag valde de billigare glasen och visste att de inte var lika bra så nej, jag ska inte reklamera, däremot kommer jag att ta de dyrare nästa gång det är aktuellt.
    Jag går hos en liten optiker inhyst i ett läkarhus, dvs inte hos nån "kedja".

  • Roxter
    Äldre 13 Sep 12:33
    #4

    Det har kanske med ytbehandlingen du valde på glaset att göra?

    Rengör alltid glasögon i rinnande vatten. Liten diskmedel på och skölj i ljummet vatten. Att dra av på tröjan gör bara att du gnider runt smutsen och skadar glaset.

  • 071001
    Äldre 13 Sep 12:35
    #5

    Roxter, ja så är det för mig, ytbehandligen jag valde var av billigare sorten, inte glaset som jag skrev tidigare. Det var dumsnålt.

  • FruHel­lström
    Äldre 13 Sep 12:36
    #6

    fast jag har ju gjort rent med vatten, jag har testat allt för att få bort det oljiga.

    Har haft massor med problem med dom med sonens glasögon oxå. blir till o byta optiker nu..
     

  • 071001
    Äldre 13 Sep 12:38
    #7

    Min man tog extra allt på sina från Specsavers och han är hur nöjd som helst.

  • Roxter
    Äldre 13 Sep 12:41
    #8

    Fast optiker handlar ju vanligen från flera olika leverantörer så du behöver inte byta optiker för att få ett annat glas/bättre ytbehandling. En och samma lev har ju en hel drös med produkter så det är inte direkt "en optikerkedja, ett glas"

  • Äldre 13 Sep 12:42
    #9

    jag har antireflexbehandling på mina och har aldrig upplevt det, men jag tycker du ska fråga varför det bli så.

  • s81
    Äldre 13 Sep 12:49
    #10

    Jag upplever samma sak med mina glas från Specsavers! Men jag upplevde det även med mina förra glasögon från Synsam...
    Men jag blir tokig!! Det tar ju en evighet att få ren glasen och jag blir lika förbannad varje gång jag försöker. Har testat med olika glasögondukar, även nytvättade och nyinköpta. Hur ofta ska man behöva tvätta dom egentligen?? Dukarna alltså...

    Om jag gör ren glasögonen med vatten och diskmedel så måste jag ju ändå torka dom med nåt och då är ränderna där igen och förstör! Hopplöst! Demon

  • FruHel­lström
    Äldre 13 Sep 13:27
    #11

    men de är inkompetenta, sonen skulle ha glas med läsruta i, lämnade in dem på SS, valde två bågar, får tillbaka två glasögon med olika styrka, alltså tyckte dom att han skulle byta glasögon från det han läste på tavlan o sen till skolboken... 
    Gav dem en chans till med mina glasögon nu, o så blir det såhär, jag blir så besviken

    Då är det säkert ngn dålig glasleverantör då... men ett par brills för 3700:- förväntar man sig lite mer, o då va det inte bågarna som var dyra.... :/

  • Äldre 13 Sep 13:30
    #12
    s81 skrev 2011-09-13 12:49:06 följande:
    Jag upplever samma sak med mina glas från Specsavers! Men jag upplevde det även med mina förra glasögon från Synsam...
    Men jag blir tokig!! Det tar ju en evighet att få ren glasen och jag blir lika förbannad varje gång jag försöker. Har testat med olika glasögondukar, även nytvättade och nyinköpta. Hur ofta ska man behöva tvätta dom egentligen?? Dukarna alltså...

    Om jag gör ren glasögonen med vatten och diskmedel så måste jag ju ändå torka dom med nåt och då är ränderna där igen och förstör! Hopplöst! Demon
    Jag tycker det funkar utmärkt med ljummet vatten och yes, det mesta av vattnet rinner faktiskt av, blir bara några droppar kvar, då tar jag hushållspapper och duttar av det.
  • 201201­232
    Äldre 13 Sep 18:44
    #13

    Det kan vara fett som sitter fast i bågarna och sedan sprids ut på glasen. Rengör hela glasögonen inklusive bågar ordentligt i ljummet vatten och bra handdiskmedel (t.ex. yes).

  • tingi
    Äldre 15 Sep 17:12
    #14

    För det första ska man ALDRIG använda fönsterputs vilket förstör glasen. Grejen med antireflexbehandlingen är att allt syns bättre och då även smutsen. Det senaste är att det finns smuts- och vattenavvisande behandlingar som man lägger på för att det inte ska bli lika smutsigt och för att det ska bli lättare att göra rent. Detta behövdes inte tidigare eftersom antireflexbehandlingen var mycket sämre eller inte fanns överhuvudtaget. Detta kanske inte finns på dina glas?

    Har inte specsavers någon bytesrätt? Jag vet att både synoptik och synsam har det iallafall.

    Jag brukar rengöra under ljummet vatten och med lite diskmedel (yes tex) och sen torka på mjukt hushållspapper vilket funkar bra.

    Men gå tillbaka till där du köpte dem och hör vad de säger. Det kanske är något fel på glasen?!

Svar på tråden Specsavers glas....