• Äldre 19 Sep 09:38
    3647 visningar
    25 svar
    25
    3647

    Chatta med vår träningscoach Linda!

    På torsdag den 22/9 har du möjlighet att ställa frågor till Linda.
    Hon kommer att finnas här mellan klockan 20:00 och 21:00.

    Du kan givetvis ställa dina frågor redan nu Solig


     



    LINDA ÖBERG – PERSONLIG TRÄNARE

    Linda har drygt 20 år av egen träning i bagaget och är certifierad personlig tränare, styrketräningsinstruktör och gruppträningsinstruktör.
    Träning ska öka din puls, utmana dina gränser och få dig att längta till nästa gång – så lyder Lindas träningsfilosofi.
    Ett särskilt intresse är därför att hjälpa individer att hitta träningsglädjen, för att skapa nya, goda vanor och uppnå sina mål.Linda är också vidareutbildad inom träning under och efter graviditet samt träning för barn.
  • Svar på tråden Chatta med vår träningscoach Linda!
  • Kalasb­raigt
    Äldre 19 Sep 09:48
    #1

    Jag har gått ner ungefär 23 kilo med bra mat och motion sen jul men jag känner att jag har fått "lös hud" (känner mig mest otränad och inte så fit) - särskilt på armarna. När jag tränade mig ner i vikt sprang jag mycket. Jag har precis registrerat mig på ett gym. Vad är ditt tips - bör jag lokalisera mig själv runt på gymmet eller fråga någon personal? Är 21 år och fattig student så jag har inte pengar för en personlig tränare, men personalen bör ju kunna hjälpa mig gratis, eller vad tror du? (vad kostar en sån?) Har du annars tips på hur jag tränar upp mig så jag får fastare hud? Jag vill inte se biffig ut, utan mer snyggt tränat och slank. Hjälp!

  • Äldre 19 Sep 10:25
    #2

    Om jag som tjej, skulle vilja bygga synliga muskler, lagom förstås, lite mer "det syns att hon tränar och tar hand om sig"-utseende, hur ska jag träna då? Ska jag äta några tillskott som ex. protein? Och vad ska jag äta? Tack på förhand

  • Flower­s and Bees
    Äldre 19 Sep 13:08
    #3

    Hejsan!

    Jag är en tjej på 20 år som har en vikt på 122kg och är 182cm lång!
    Målet är att komma in i en hälsosam bana för livet, inte bara stunden!
    Jag vill få bättre hållning, bättre förbränning, fastare kropp, bättre menscykel osv

    Jag har börjat träna, jag kommer styrketräna minst 2 ggr/vecka gärna 4 gånger. 
    Då är det uppvärmning på ca 10 min, och sen är det ett antal maskiner jag kör. och efter
    det blir de kondition, just nu orkar jag bara 10 min men kommer bli mer och mer, känner redan
    hur jag klarar mer!

    Jag är väldigt lat när det gäller "vardagsmotion" men målet är att där komma ut på promenad varje morgon eller köra på min CT.

    Vad tror du om detta? Borde detta vara en bra struktur på just motions delen?

    När det gäller kosten så kör jag "ät de jag vill men LAGOM", jag dricker (nästan, max 2 ggr /månad) aldrig sockrade drycker och brukar inte små äta, alltså ta en macka bara för jag är sugen osv... kan hända runt mens osv. Försöker att överlag minska på socker så det blir sött max på helgen, men vill bli av med det också, men jag ger lätt upp så jag satsar i början på motion och portion storlekarna! 

    Tror du detta är en bra plan över maten?

     


    .~* Denna väntan *~.
  • Ami755
    Äldre 19 Sep 15:02
    #4

    Är en kvinna på 36 som är kronisk instabil i mitt bäcken. Försöker nu gå ner i vikt och
    undrar vad jag bör börja med? jag avskyr gym... tänkte börja gå promenader och Zumba dansa hemma.
    kan det funka? någon särskild övning jag kan göra med min träningsboll- en sån där stor
    mjuk som barnen gärna vill leka med för att stärka ryggen och magen.

    Tack för hjälpen 

  • Äldre 21 Sep 13:09
    #5

    Hej Linda!
    Jag har för 5 veckor sedan fått mitt tredje barn, det blev kejsarsnitt med ett medellinjesnitt. Innan jag blev gravid den här gången sprang jag mycket, ca 1 mil vid varje tillfälle. Jag har inte börjat än men tänkte jag skulle börja springa lite smått, kanske 1-2 km till att börja med.
    Men min fråga till dig är om du har några bra tips om hur jag ska träna upp magen och ryggen på bästa sätt nu efter graviditet och kejsarsnitt. Så att löpningen kommer bli en njutning igen när jag börjar?


    2010 blev ett bra år! Har +:at
  • Äldre 21 Sep 13:27
    #6

    Jag har börjat motionssimma en morgon i veckan, men jag kan omöjligt hålla koll på hur många längder jag simmar. Finns det ngt knep för att hålla räkningen?

    Och vad är rimligt för en nybörjare som mig? Jag simmar ca 30min bröst och sedan 10 min trampa vatten. Är detta ok?

    Utöver detta promenerar jag ca 40min/två kvällar i veckan och ska börja med Latino 1ggr

  • Äldre 21 Sep 13:34
    #7

    Hej!

    Jag är en kille på 33 år, 178 lång och väger 58 kg. Jag har länge tänkt att jag nog skulle må bra av att gå upp några kilo. Hur kan man träna?

    Jag spelar piano och alla musiker och konsertpianister verkar vara överens om att jag inte skall använda hantlar eller annat där jag måste greppa, eftersom det kan inverka menligt på finmotoriken när jag skall spela. Bästa allmänträningen är simning, säger alla, men nu pratar jag mer specifikt om att gå upp i vikt. Jag har en sån där våg där man kan se kroppsfettet och om man kan lite på det så ligger det på 9.

    Tack

  • Äldre 21 Sep 20:22
    #8

    Hej Linda! Jag är med i allevos viktklubb nu och försöker gå ner i vikt. Har ungefär 9kg kvar till min målvikt. Men jag känner att jag måste komma igång med träning. Problemet är att jag har två små barn och har därför svårt för att komma iväg och träna. Finns det några bra tips på träning hemma? Dvd? Gummiband? Alla tips välkomnas! :) Mvh Emma

  • mamma till tre busung­ar
    Äldre 22 Sep 11:26
    #9

    Hej Linda! Jag har varit mycket vältränad (tränade 6 dagar i veckan på hög nivå) fram till 21 års ålder då jag fick en stor blodpropp i bäckenet. Efter det så ar jag problem med blodflödet tillbaka från benet, dvs det venösa återflödet. Några år senare fick jag en propp i lungan och har efter det nedsatt lungkapacitet. Idag är jag 31. Jag är normalviktig (BMI 21) men förbaskat otränad.

    Jag undrar vad som skulle kunna vara skonsam och framförallt ROLIG konditions- och styrketräning för någon som har de problem jag har. Hårda stötar bör jag undvika dels pga blodförtunnande behandling (kan bli småblödningar i leder och muskulatur) och så har jag även en knäskada sedan 2004. Jag har varit mycket road av löpning tidigare men känns ju tyvärr tveksamt om det kan vara ett alternativ nu.  Jag upplever själv att jag dels skulle behöva på upp konditionen (även om den ju aldrig kommer bli densamma efter lungproppen) och så har jag dålig styrka runt bålen och axlarna. Har lite svårt att hitta motivationen då det känns trist att jag inte kan få tillbaka den  vältränade, friska kropp jag hade. 

    Tacksam för tips /Maja 

  • Jonath­anmamm­a
    Äldre 22 Sep 12:49
    #10
    Pluffsan skrev 2011-09-21 20:22:04 följande:
    Hej Linda! Jag är med i allevos viktklubb nu och försöker gå ner i vikt. Har ungefär 9kg kvar till min målvikt. Men jag känner att jag måste komma igång med träning. Problemet är att jag har två små barn och har därför svårt för att komma iväg och träna. Finns det några bra tips på träning hemma? Dvd? Gummiband? Alla tips välkomnas! :) Mvh Emma
    Hej Linda! Jag har liknande problem som Pluffsan, men har en son med funktionshinder som inte släpper mig utanför dörren när vi väl kommit hem. Jag har prövat med träning genom Wii-spel (Active Fit, Body Coach och Fitness club), men varje gång jag kommer igång så blir jag sjuk. Iofs så sätter jag igång i 180 och tränar nästan varje dag när jag väl börjar, och blir inom 2 veckor sjuk på ett eller annat sätt - förkyld/inflammation. Finns det tips på hur man kan träna i hemmet och bygga upp det långsamt?? Jag besväras också av ett knä som blev inflammerat i somras efter ihärdiga promenader (40-45 minuter) från jobbet och hem. Hur tränar jag det på bästa sätt? Det gör ont av längre promenader men försöker istället gå av en hållplats tidigare från bussen så jag får mindre promenader....

    Jag går hos kostrådgivare sedan ett år tillbaka och har trots min minimala träning gått ner 12 kg med hennes hjälp. Hon har också gett mig tips nu senast på kost jag kan undvika och kosttillskott att äta för att slippa inflammationer.

    Tacksam för svar
    Anna, Jonathanmamma 
Svar på tråden Chatta med vår träningscoach Linda!