• Anonym (oroli­g)
    Äldre 22 Sep 09:18
    13413 visningar
    14 svar
    14
    13413

    kan man spärra pass?

    jag undrar om det går att spärra pass?
    jag och min ex har gemensam vådnad och jag är orolig att han ska ta barnen från mig och resa med till tunisien , det har han hotat med några gånger
    jag tänkte om jag ringer och säger att jag tappat barnens pass (ljuger) kan dem spärra dem på nåt sätt? 

  • Svar på tråden kan man spärra pass?
  • Äldre 22 Sep 09:25
    #1

    prova.


    Ät min sidfot
  • Anonym
    Äldre 22 Sep 09:28
    #2

    Ja det kan man.

    Ska han resa på semester eller ta barnen till släkten i hemlandet?

  • Toknor­skan
    Äldre 22 Sep 09:30
    #3

    Varför ljuga? Säg det som det är. Det är formodligen inte första gången polisen hör talas om det och dom vet vad dom ska göra..

  • Svanun­gen
    Äldre 22 Sep 10:58
    #4

    Pass spärras ENDAST om de är stulna eller borttappade.  

  • Anonym
    Äldre 22 Sep 11:14
    #5

    Japp,det går att spärra! Har själv gjort det med mitt eget när jag tappade det

  • Svanun­gen
    Äldre 22 Sep 11:48
    #6

    Glömde ju skriva att om passen skulle spärras så blir de även värdelösa och ogiltiga för dig.  Och du kan inte skaffa nya själv, utan måste även ha pappans underskrift.

  • Äldre 22 Sep 19:58
    #7

    Ja du kan spärra passen och samtidigt uttrycka din oro om att han har hotat ta med barnen utan din tillåtelse utomlands, om ditt ex är från Tunisien kan du även ringa deras ambassad här i Sverige och berätta din oro så vet dom det om han vänder sig dit utan din vetskap

  • Äldre 26 Sep 11:49
    #8

    Jag tror inte att pappan kan spärra passen om du vägrar att ge med dem. Om han hade haft passen och hotat bortföra barnen så skulle det finnas en möjlighet till att du kan begära att få passen spärrade.

    Däremot är det svårt att inte tillåta barnen åka på semester till Tunisien när ni har gemensam vårdnad. Det borde du ärligt talat inte heller vilja förbjuda. Självklart är saken dock annorlunda om han hotar att åka dit och hålla kvar barnen där.

    Om du vägrar lämna ut passen så kan det ses som att du trilskas med samarbetet och han skulle faktiskt kunna använda det om han skulle vilja gå till rätten om vårdnaden. Du får se till att ha på fötterna om du vägrar lämna ut passen, och dokumentera det gärna. Prata också med polis, advokat och familjerätt och se till att de vet om dina farhågor!

    Tunisien är ett sånt där land, som man helst inte vill ha en internationell vårdnadstvist med, så det är bättre att förebygga att något händer.

  • Anonym
    Äldre 26 Sep 12:48
    #9

    Om du har passen kan du förstöra dem så är saken ur världen. Du kan också ansöka om spärr så att det inte kan plockas ut nya pass utan samtycke från alla vårdnadshavare, men tänk på att det gäller mot dig också.

  • Anonym (Amand­a)
    Äldre 18 Oct 19:35
    #10

    Varför var glenns pass spärrat i tv serien Hysen?

  • Äldre 21 Oct 21:09
    #11

    Om man spärrar eller vägrar ge ut pass är det ett rekvisit för pappan att interimistiskt kunna yrka om ensam vårdnad. Prata med en jurist innan du krånglar med passen.

  • GGN
    Äldre 21 Oct 21:36
    #12

    Du har inte hoten skriftligt?

  • Anonym (Mamma­n)
    Äldre 15 Jan 02:31
    #13

    Vad du än gör så ge inte ut passen förstör dom! Herregud Tunisien är inte ett land man bara åker till om det inte finns motiv klart han inte tänker kma tbx med barnen

  • Anonym (Aldri­g)
    Äldre 27 Jan 17:49
    #14
    Koffie skrev 2011-09-26 11:49:19 följande:

    Jag tror inte att pappan kan spärra passen om du vägrar att ge med dem. Om han hade haft passen och hotat bortföra barnen så skulle det finnas en möjlighet till att du kan begära att få passen spärrade.

    Däremot är det svårt att inte tillåta barnen åka på semester till Tunisien när ni har gemensam vårdnad. Det borde du ärligt talat inte heller vilja förbjuda. Självklart är saken dock annorlunda om han hotar att åka dit och hålla kvar barnen där.

    Om du vägrar lämna ut passen så kan det ses som att du trilskas med samarbetet och han skulle faktiskt kunna använda det om han skulle vilja gå till rätten om vårdnaden. Du får se till att ha på fötterna om du vägrar lämna ut passen, och dokumentera det gärna. Prata också med polis, advokat och familjerätt och se till att de vet om dina farhågor!

    Tunisien är ett sånt där land, som man helst inte vill ha en internationell vårdnadstvist med, så det är bättre att förebygga att något händer.


    Ingen vettig mamma skulle låta småbarn åka till Tunisien med en pappa som hotar ta barnen. Och att tingsrätten skulle ha något att invända mot detta är inte troligt. Att ens en gång hotat med något sådant, så ses som att han ska inte åka till Tunisien med dem.

    När man har delad vårdnad så behöver man inte ge sitt samtycke till semester i Tunisien. Man har rätten att säga nej. Och speciellt när pappan hotar med farliga åtgärder.

    Man är totalt puckad som mamma om man lämnar över passen till ett ex som hotat föra bort barnen. 
    TS, ha bara passen inlåsta på en säker plats. Han behöver ha passen fysiskt för att kunna använda dem. Och det har han ju inte.
Svar på tråden kan man spärra pass?