• Äldre 22 Sep 17:12
    417455 visningar
    3873 svar
    +1
    3873
    417455

    45 år och planerar IVF

    Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

    Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

    I denna tråd spirar hoppet för oss!

    Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

    Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

    Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

    Kramar från Lully 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

    Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

    Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

  • Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Äldre 22 Sep 21:15
    #1

    Hej!

    Jag härnger gärna på denna tråd. Mot alla odds....stämmer på mig, har gjort 4 ivf och nu har jag uppnått 43 år och får inte göra fler försök i Sverige så nu siktar vi in oss på Danmark istället. Vill inte ge upp trots oddsen !
    Ser fram emot mycket utbyte av erfarenheter och kunskaper i denna tråd.

    Myran

  • Äldre 22 Sep 21:30
    #2

    Hänger också gärna med i denna tråd.
    Har en snart 3-årig dotter på naturlig väg. Gjorde en IVF som tyvärr inte blev något plus ifrån. Har efter det blivit gravid 2 ggr naturligt, men fått missfall. Har lågt AMH och är överviktig och enligt de sååååå kunniga läkarna kan jag inte bli gravid. Hmm, undrar då hur det gick till för mig Flört 

    Har också fyllt 43 så Sverige är kört. Ger inte upp än utan fortsätter på egen hand i sänghalmen, samtidigt som jag letar kliniker och information om hur vi kan lyckas igen.

    Spännande med denna nya tråd!

  • Äldre 22 Sep 21:32
    #3

    Är du igång med IVF på någon klinik Lully? Var isåfall?

  • Äldre 22 Sep 22:06
    #4

    Hej Myran6801 och Linköping68!!

    Så roligt att ni hittade tråden!! Välkomna!!
    Ja här kanske men kan säga  mot alla odds pg a åldern kanske men det skall inte vara omöjligt!

    Läs den här länken till exempel:

    http://youcangetpregnant.blogspot.com/2010/04/time-to-update-our-over-40-birth.html

    Det är ju så att den statistik som finns och de erfarenheter som finns grundar sig på "gamla" tider och  behandlingar, eller snarare brist på behandlingar. Det händer mycket inom fertilitets området (IVF) när det gäller metoder och mediciner! Det kanske är så att det är läge att uppdatera statstiken som finns! Den börjar bli föråldrad!

    Jag har i måndags varit nere på Copenhagen Fertility Center. Jag har haft samtal med dem och jag gjorde också en Hysteroskopi för att kolla att allt såg bra ut där inne. Dvs inga myomer etc. 

    De beredda att göra IVF försök på mig. Allt var väldigt  rörigt men de var väldigt vänliga och förstod min barnlängtan! Jag var välkommen hos dem och ingen pratade med mig om att oddsen är låga. Det kunde jag tala om för dem själv, att jag är medveten om det, men vill i alla fall göra en IVF!! (sedan går vi över till ÄD tror jag).

    Jag behövde inte skämmas eller känna mig som nått katten har släpat in. Kände mig Välkommen! Det var en skön känsla!!

    Så nu har jag en inplanerad IVF med spraystart 1 oktober!!!

    Kram Lully

    .

  • Äldre 22 Sep 22:09
    #5

    Spännande länk den med Lully!

    Vad bra med CFC. De verkar vara en bra klinik. Jag har inte varit i kontakt med dem än, men det ska jag absolut göra för att se om de vill ta emot mig.

    Glad

  • Äldre 22 Sep 22:26
    #6

    Det kändes bra med CFC men det var mycket upp till mig. Jag fick själv välja långa eller korta protokollet, vilken medicin jag ville använda etc. Ett stort ansvar!
    Det kändes lite konstig för jag vill ju att de skall säga till mig vad som är bästa metoden för mig utifrån provsvar etc. Jag ahr gjort 5 IVF för flera år sedan och svarade bäst på långa protokollet, fick fina ägg etc. Men det var ju många år sedan, mitt AMH är lågt och FHS svajar ju i min ålder. Jag börjar nu bli tveksam till om jag valde rätt.

    Har också läst på CFCs hemsida om Crash IVF och Japaner modellen. Kan det vara något för oss?

    Jag har nu mailat till dem för att få en second opinion och med frågor om dessa två andra metoder. Jag får se vad de svarar. Annars drar jag igång den 1 oktober.

  • Pusses­nuttan
    Äldre 23 Sep 03:42
    #7

    Vill inte på något sätt vara negativ och ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattas så men vill ändå dela med mig av mina erfarenheter.

    OM ni kan tänka er ÄD så spendera inte alla era pengar på IVF- försök.
    Vi började med IVF, och ville så gärna att det skulle funka, så vi lyssnade inte riktigt på hur stor chansen att lyckas var. Efter 3 misslyckade försök "nyktrade vi till" och insåg att den låg på under 5%.
    Vi funderade länge och bestämde oss till slut för att prova ÄD och nu var chansen istället uppe i 50% (är medveten om att kliniker säkert får det att låta bättre än vad det är, men ändå). Viss skillnad!
    Är nu gravid i v29 och överlycklig att vi lyckades på vårt andra ÄD-försök men har många gånger tänkt att vi slösade både tid och pengar på våra misslyckade IVF-försök.
    Sedan så är jag givetvis medveten om att alla inte tycker att ÄD är ett alternativ.
    Lycka till!

  • Äldre 23 Sep 08:24
    #8

    Hej Pussesnuttan,
    Ok, du är förlåten! Jag förstår att du vill dela med dig.
    Självklart är ÄD ett alternativ för mig!!! Absolut! Jag har också gjort ÄD en gång som misslyckades!
    Jag står i kö till ÄD i Finland och de har sagt att under hösten kan de nog hitta en donator.
     
    Eftersom mitt problem troligen varit immulogiskt ( enda förklaringen, läs min presentation) och när det konstaterades så tändes ett ljus igen för mig att få barn. Vi hade nämligen gett upp helt. Oförklarlig barnlöshet, även med ÄD! Det var vi det! 

    Om jag kan få immunbehandling under IVF och graviditet så kanske kanske det kan lyckas! När ljuset, hoppet började spira så hos oss, kom också ett litet och tokigt hopp hos mig om att en gång medan jag väntar på ÄD, få prova med mina egna ägg! Vi kanske kanske har tur för en gångs skull! Vem vet! Det är så jag tänker.

    Om nu inte detta går och om jag skulle vara så lyckosam att bli gravid med ÄD så kommer jag vara lika överlycklig som du! 

    Men den här tråden skall inte handla om ÄD. Det finns flera jättebra andra trådar till det. Denna tråd skall hjälpa, tipsa och stötta Mot Åldern och Alla Odds för oss som ändå kämpar ännu en  stund med egna ägg.

    Jag skulle bli jätteglad om du vill dela med dig av hur gammal du var när du gjorde IVF  och vilken klinik du gick till. Hur resonerade din läkare kring långa o korta protokollet och medicineringen med tanke på din ålder.

    Pussesnuttan, Jag är jätteglad för er skull! Snart är förhoppningsvis jag där också! Med egna eller donerade ägg!

    Kram  Lully

  • Äldre 23 Sep 08:33
    #9

    Ja, det här med statistik och odds hos oss gamlingar visst är det ett problem!

    Men jag försöker tänka så här:
    Tänk om det var en allvarlig sjukdom, cancer till exempel. Inte låter man bli att behandla bara för att oddsen är dåliga, eller man var för gammal? Nej, där stöttar man och säger att ge inte upp! Det finns en chans!
    Prognosen beror på de egna förutsättningarna, att ta emot behandlingen, gener, fysik etc. En människa kan inte blandas in i statistik säger man då. Varje individ är unik!

    Tänk om man sa så även vid IVF!!

    Nä, varje människa är unik. Jag kanske har samma chans som en som är 42, eller 40, eller 48 eller vad? Jag vet inte. Det får framtiden utvisa!

    Man kan göra mycket för att förbättra sin fertilitet. Jag gör massor! Jag har gått över till LCHF diet. Minimalt med kolhydrater alltså. (Snabba kolhydrater är itne bra för fertiliteten).

    Jag måste nu rusa till jobbet men jag återkommer under dagen! Jag skall då berätta mer vad jag gör för att förbättra oddsen!

    Kram alla som läser!  

  • Äldre 23 Sep 10:51
    #10

    Lully Hill, vilken trevlig tråd du startat och vad härligt att du delar med dig av tips och idéer. Jag funderar på det där med långa eller korta metoden för när jag pratade med Svend så sa han spontant att jag ska göra korta metoden för de har i princip gått över helt till den på CFC. Jag har ju provat båda och fick ungefär samma resultat men den korta var så mkt snabbare och gav mig mindre besvär när man slapp det där sprayandet. Tycker absolut du skall kolla upp det igen. Läste i en tråd med dem som har lågt amh (men är unga ) om en tjej som är i NY på en klinik som är mkt framgångsrik med just låg-amh:are att där låter de aldrig dessa patienter spraya. Jag har lågt amh, men är ju äldre.......


    Jag är precis som du inne på att ställa mig i ÄD parallellt med att vi gör IVF men jag vet inte vilken klinik jag ska välja. Såg att du står i kö i Finland, får man fråga var och hur du gjorde för att anmäla dig. Som sagt detta är inte min första prio men eftersom tiden går så vill jag sätta igång processen medans vi fortsätter försöka lite till med IVF. Är inte van vid att ge upp,..........Flört

Svar på tråden 45 år och planerar IVF