• Anonym (irrit­erad fru)
    Äldre 3 Oct 17:26
    40438 visningar
    481 svar
    481
    40438

    Min man är helt oförmögen att göra fler saker samtidigt

    Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden, mest gnälla av mig lite och höra om någon känner igen sig. 

    Nu till problemet: min man är HELT oförmögen att göra två saker samtidigt. På nivån "han får panik om han måste tömma av potatisen samtidigt som han hackar sallad".  

    Senaste exemplet var förra veckan när vi åkte och storhandlade efter jobbet. Jag måste ha bärhjälp och därför åker båda. Jag körde och hämtade honom direkt efter jobbet, vi åkte ut och storhandlade vilket tog lite tid och när vi kom hem efter det var hela familjen vrålhungrig. Jag började direkt vi kom innanför dörren med att sätta på pastavatten så att det skulle vara på g. Sedan gjorde jag espresso till mig, packade jag in åtta kassar med mat under tiden vattnet kokade, satte på en tvättmaskin, värmde färdig köttfärssås, dukade, kokade pasta, rev parmesanost, gjorde sallad, matade djuren, öppnade posten och hann diska hela frukostdisken under tiden också. Det tog väl drygt 30 minuter och jag gjorde i princip två saker på en gång hela tiden för att hinna. 
    Min man...  duschade. Och tog på sig rena kläder. Vi blev klara samtidigt.

    Om nu jag skulle ha skitit i allt och gått och duschat så hade min man gjort ungefär så här: packat in åtta kassar mat. Diskat. Satt på pastavatten. Tittat på under tiden det kokade upp. Tagit fram köttfärssås. Värmt den. Bett mig duka. Kommit på att det behövs sallad också, så när maten var klar hade han gjort den. Och allt hade nog tagit bortåt ett par timmar att bli klar med, under tiden hade familjen svimmat av hunger.

    Det är så här med ALLT. Han fixar verkligen inte att hålla flera bollar i luften utan allt tar eeevigheter för honom att uträtta. Jag fattar att alla gör på olika sätt, men nu är det så att vardagen ändå är ganska pressad tidsmässigt, middagen ska fram snabbt, under tiden så dukar man och kollar barnens skolväskor osv osv.
    Det här börjar att bli ett problem för jag märker att jag kommer och "tar över" och multitaskar bara för att vi ska hinna. Jag skulle SÅ gärna vilja köra mindfulness helt ut och stenhårt ägna mig åt en syssla åt gången och humma buddistiska mantran för att grunda mig under tiden, men nu ser inte livet ut så utan det är rena chickenracet med jobb-hämtningar-middagar-läxläsning-nattning-förbereda kläder och mat inför morgondagen. Med min mans tempo skulle vi inte hamna i säng förrän midnatt och jag märker att jag börjar irritera mig på honom och hans handfallna stil. 

    Råd? (Känner någon igen sig?) 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-05 09:47
    Jag skriver nu oanonymt i tråden och heter Rushmore.

    Rushmore = irriterad fru

  • Svar på tråden Min man är helt oförmögen att göra fler saker samtidigt
  • Anonym (Ojdå)
    Äldre 3 Oct 17:39
    #1

    Det är nog en helt vanlig man du träffat! Nej, så illa är det kanske inte. Men det går nog inte att ändra på honom. Du blev väl tillsammans med honom för den han är, inte den du vill att han ska bli?

  • Anonym (irrit­erad fru) Trådstartaren
    Äldre 3 Oct 17:41
    #2
    Anonym (Ojdå) skrev 2011-10-03 17:39:36 följande:
    Det är nog en helt vanlig man du träffat! Nej, så illa är det kanske inte. Men det går nog inte att ändra på honom. Du blev väl tillsammans med honom för den han är, inte den du vill att han ska bli?
    Såna här saker ställs ju oftast på sin spets när barnen kommer och verkligheten med ganska tight schema i veckorna knackar på. Det här börjar bli ett problem och jag vill gärna lösa det på något sätt. 
  • Rainbo­w06
    Äldre 3 Oct 17:44
    #3

    Känner igen mig till 110%!! får ett nervsammanbrott på att maken hinner en sak - ofta en sån sak som att duscha - medan jag typ storstädar, storhandlar och tvättar 22 tusen tvättmaskiner. Sen ska man gärna vara lite små-sugen i sängkammaren på kvällskvisten...

  • Äldre 3 Oct 17:49
    #4

    ASG! Hahahahahaha! Åh vad jag känner igen mig, exakt så! Exakt likadant har vi det! Speciellt matlagningen- hur KAN man misslyckas så med att få till en ok ordning. Min man gör såhär:

    1. Marinerar kött, länge och väl och i flera olika bunkar.
    2. Steker köttet.
    3. Kommer på att köttet nog ska grillas lite i ugnen också, på trettiofem miljoner graders värme.

    4. Köttet (eh, de torra knapriga slamsorna) är klart. Vänta nu...det var nåt mer väl?
    5. Ber mig koka potatis.
    6. Ber mig göra sallad.
    7. Ber mig göra sås.

    Har inga råd tyvärr.

  • Lindre­as
    Äldre 3 Oct 17:53
    #5

    Jag tror du måste jobba med dig själv, ja, det är sjukt irriterande, men vad kan hända? Egentligen? Vad är viktigast? Att ni blir osams om en sak som han kanske helt enkelt inte kan rå för, eller att det blir gjort i din takt?

  • Äldre 3 Oct 17:53
    #6

    Det som förvånar mest i all dessa gnälltrådar är varför ni öht skaffar familj med så misslyckade individer, vad säger det om er själva? Elände söker sällskap, eller får det er att känna er så mycket bättre och mer kompetenta? Tyst


    Only weak men fear strong women!
  • Äldre 3 Oct 17:54
    #7

    Hhahah är du kanske gift med min man?

    Visst känner man igen sig i de mesta.. fast min man är duktig på att laga mat och så.. däremot så är han helt blind för andra saker som måste göras. Han gör det men då måste jag säga till att han ska göra det!   

    Sen är det en sak som gör mig mer galen "Var är xxxx?" fenomenet!!

    "Var är min mobil?" "Har du sett mina glasögon?" "Var är brödrosten?" Han hitttar ingenting!     


    ♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Äldre 3 Oct 17:58
    #9
    Apocalypso skrev 2011-10-03 17:53:28 följande:
    Det som förvånar mest i all dessa gnälltrådar är varför ni öht skaffar familj med så misslyckade individer, vad säger det om er själva? Elände söker sällskap, eller får det er att känna er så mycket bättre och mer kompetenta? Tyst
    Fast nu låter du lite hård där. Min man är inte ett dugg misslyckad- han är bara katastrofalt dålig på att planera och så är han "kökshandikappad". Han gör skitäcklig mat i fel ordning.

    Han har andra kvaliteter som väger upp detta flera gånger om. Och så älskar jag honom massor.

    (Du riktade dig kanske bara mot TS, kände bara att jag behövde försvara min snubbe lite.)
  • Äldre 3 Oct 17:58
    #10

    Min är likadan, men varför kräva att alla är lika, känns lite... trist. Istället får man delegera. Han är säkert en klippa på andra områden där du/jag är skitdåliga.

  • Äldre 3 Oct 17:59
    #11
    Apocalypso skrev 2011-10-03 17:53:28 följande:
    Det som förvånar mest i all dessa gnälltrådar är varför ni öht skaffar familj med så misslyckade individer, vad säger det om er själva? Elände söker sällskap, eller får det er att känna er så mycket bättre och mer kompetenta? Tyst

    Ehh!?

    Jag skulle inte kalla min man för misslyckad!   Att han är snäll och omtänksam, intelligent, rolig, snygg, händig osv. överväger klart detta.. Jag vet att min man har svårt att alltid se saker som behöver göras hemma då hans mamma har alltid gjort allt åt han! Men lär sig och har blivit tusen ggr bättre sen vi började dejta för snart 10 år sedan..
    ♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
Svar på tråden Min man är helt oförmögen att göra fler saker samtidigt