• Lisa75
    Äldre 16 Oct 22:07
    18372 visningar
    37 svar
    37
    18372

    Bärsele på vintern?

    Hej!
    Det här är kanske en dum fråga, men funkar det bra att använda bärsele på vintern? 

    Jag är nybliven förälder och min pojke föredrar helt klart bärsele framför vagn. Så jag använder nästan inte vagnen alls nu. Ingen idé att bråka med honom om vagnen tycker jag när vi båda tycker det är mysigare att vara nära.

    Hur blir det nu när det blir kallare - funkar det med bärselen då också? Tänker tex på om det regnar eller snöar. Eller hur man gör med bebisens kläder - om man är ute ett tag och sen inomhus ett par timmar så måste väl bebisen bli väldigt varm. Och det är svårt att byta kläder när han är i bärselen och jag inte har någonstans att lägga honom tycker jag.

    Och det blir väl väldigt mycket kläder mellan oss, jag i täckjacka och han i någon overall. Blir det bra?

    Glad om ni kan ge era erfarenheter :) 

  • Svar på tråden Bärsele på vintern?
  • Äldre 16 Oct 22:09
    #1

    Jag skulle använt en stor jacka på dig, så att han kan sitta innuti din jacka, sen kanske fleeceoverall på honom under
     


    Alvin 081114 och Alice 100807
  • As mamma
    Äldre 16 Oct 22:17
    #2

    Exakt vad jag tänkte!

  • Jeanne­DArc
    Äldre 16 Oct 22:18
    #3

    vet inte hur kallt ni har det hos er, men i skåne funkade det för det mesta att ha henne i varma inomhuskläder, mössa, vantar och tossor, under min jacka eller poncho. då var hon lagom varm. Blir det allt för bökigt kan man köpa särskilda typ överdrag att fästa utanpå selen

  • Äldre 16 Oct 22:19
    #4

    Jag har en bärjacka som man kan ha utanpå sjal/sele, så sticker barnets huvud upp genom ett hål i jackan.

  • aud
    Äldre 16 Oct 22:20
    #5

    Än så länge kör vi med plagg som är lätta att dra av: löspolo, benvärmare, tossor. De värmer fint, men går att få av utan att ta ut ungen ur sjalen (eller selen i ditt fall då), och utan att väcka om han sover. Utöver det har vi stor jacka runt oss båda. :) Sedan får man ju öka på allt eftersom det blir kallare så klart.


    Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • Lindre­as
    Äldre 16 Oct 22:23
    #6

    I en ergonomisk sele är det ju bara benen från knäna och neråt och armarna som inte täcks av selen, så jag hade nog struntat i fleeceoverall och kört med varma sockor som går upp en bit och en jacka och vantar på bebisen. Min unge får plats innanför min största jacka, och så brukar vi göra. När han var minibebis så fick han sitta innanför även med huvudet, lite snett liksom, och utan att jag knäppte jackan hela vägen, så klarade han sig från snö och regn också. Jag hade en stor sjal runt halsen också, så slapp jag själv frysa.

  • Lisa75
    Äldre 16 Oct 22:27
    #7

    Aha, är det så man gör! Och bärjacka, vilken bra grej. Får ta och köpa en riktigt stor vinterjacka (eller en bärjacka). 
    Tack!

    Vi har en Babybjörn bärsele och jag tycker att han blir ganska kall i den när det blåser, men skaffar nog en Ergo Baby när han blir större, den verkar bra. 

    Eller är sjal bättre? 
    Har en Tricotti tub-sjal, en sån som man inte knyter. Men nu när han är så här liten (7 veckor) kan han bara ligga i den. Och det vill han inte alltid.  Kan förstå det, man är väl inte alltid på humör för att ligga i en trång mörk tub.

  • Äldre 16 Oct 22:48
    #8

    Det finns en överdragspåse i fleece son e vindtät med tillhörande luva som är avtagbar

  • knisse
    Äldre 16 Oct 22:50
    #9

    det enda du behöver tänka pa är att det är farligt om det är halt.

    annars finns det bade bärjackor och covers och man kan ha en stor jacka och ponschos.
    när det handlar om värmen är det inget problem


    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Äldre 16 Oct 22:51
    #10

    Råkade skicka iväg tidigt... Den är iaf speciellt till babybjörn och funkade super till mitt barn som är född i november. Jag hade vanliga tjocka kläder och tossor och hängde även en filt tillsammans med den. Hon var varm iaf!

Svar på tråden Bärsele på vintern?